Optisia illuusioita Wäinö Aaltosen museossa

Karhut kävivät tutustumassa HC Bergin näyttelyyn Wäinö Aaltosen museossa. Lisää näyttelystä: http://www.wam.fi/tapahtuma/pe-06072019-1000-hc-berg

Keskustelimme retken jälkeen, mitä näyttelystä jäi mieleen ja mitkä taideteokset olivat mielenkiintoisimpia.

Mulle jäi mieleen se värijuttu. Se kun meni lähemmäs ja kauemmas niin se muuttu. Lisäksi mieleen jäi se huone mis on se taideteos jonka nimi on valoshow juttu.

Mulle jäi mieleen se pokaali ja ne pallot siin seinäs. Se oli hauskin se pallohuone jossa oli palloliukumäki jossa vois kiivetä herkästi tikkaita ja laittaa pallon alas.

Mulle jäi mieleen se pyörre mikä vaihto paikkaa ja se mistä näki läpi.

Mieleen jäi myös ”se roikkuva” taideteos ”minkä alta ei saa mennä”. Karhuista teos muistutti mm. auringonkukkaa, piikkikukkaa, kalaa, rakettia ja merisiiltä.

HC Bergin näyttely on avoinna vielä 22.9. saakka. Karhujen mielestä ”oli kiva mennä museoon” ja ”siellä on mielenkiintosta kaikki”. Taideteokset olivat ”hassun näkösiä”.

 

Miten ratkaiset riidan?

Harjoittelimme riitojen ratkaisua rauhankasvatuksen menetelmiä käyttäen.

Ensin mietimme riidan aiheen, herättelimme kiukun tunnetta ja koitimme selvittää riidan Rauhan rakentajat -leikin myötä tappelemalla eli heittelemällä sanomalehtitolloja vastapuolen alueelle. Tappelun jälkeen katsoimme ympärillemme ja totesimme, että jos riidan yrittää ratkaista tappelemalla, syntyy siitä vain ”kauhee sotku ja harmittaa”.

Pohdimme yhdessä parempia keinoja ratkaista riitoja ja muita ongelmatilanteita Ongelmanratkaisuapulaisen avulla.

Välijumpan jälkeen olomme tuntui ”pyörryttävältä, hengästyttävältä, riehakkaalta…” ja rentoutumisen jälkeen ”ihanalta, hyvältä, rauhalliselta…”. Tarkastelimme siis, miltä rauha ja rauhallinen olo tuntuvat.

Luimme Todd Parrin Rauhakirjan ja…

…rakensimme Rauhan puun, johon jokainen sai kertoa asioita, joista tulee hyvä olo. Karhut kertovat: auttaa kaveria, uusi legopaketti, ettei sairastele, luonnossa liikkuminen, toinen ei lyö toista, olla ystävä, kotona leikkiä yksin, ei pure toista, rauhallinen lumisade, antaa kaverin olla yksin jos hän haluaa, voi pelata pleikkaria, kun halaa toista, ei lällätä, ei naura toisen nimelle, pitsa on heikkous monella, se että halaa äitiä, muskarista, tutustuminen uusiin kavereihin, äitin lähelläolo, pelata Fortniteä, karkki, kun antaa kukkasen toiselle, puron solina, robotti Ninjago synttärilahja, on kivaa eskarissa, sanoo toiselle jotain kivaa, ei tarvitse herätä aikaisin, maailman matkailu, hyvää ruokaa, saa toivoa joululahjaksi ratti, polkimet ja pleikkarin, saa nukkua yksin rauhassa, Transformes lelupaketti, eskarissa on kiva olla kun siellä on ne valot, hyvä ruoka ja lego Ninjago lahja, ei potkaise ja saa pelata nettipelejä.

Tunteet tutuiksi

Aloitimme tunnetaitojen harjoittelun erilaisten liikuntaleikkien muodossa. Noppaa heittämällä tutustuimme erilaisiin tunteita herättäviin tilanteisiin. Nimesimme tunteen, pohdimme sen aiheuttajaa ja harjoittelimme sopivaa keinoa tunteen käsittelyyn. Esimerkiksi vihan tunnetta ei saa purkaa repimällä kaveria hiuksista vaan repimällä mieluummin sanomalehtiä

Olemme käyttäneet aiheen herättelyssä tunnekellojen lisäksi Hidasta elämää -sarjan Lasten voimakortteja. Korteista voit lukea lisää täältä: https://hidastaelamaa.fi/lov/

Olemme harjoitelleet tunteiden nimeämistä, ilmaisemista ja käsittelyä saduin, leikein sekä draama- ja ajatusharjoituksin. Kuvassa esimerkki pelistä, jonka avulla harjoittelimme tunnetaitoja. Tunne- ja kaveritaitoja käsittelevän materiaalin etsinnässä olemme hyödyntäneet mm. MIELI ry:n ja Viitottu Rakkaus -sivuston ilmaisia kuvakortteja, pelipohjia ja muita harjoituksia.

Tunteiden pylväsdiagrammin avulla huomaamme, millaisia tunteita päivän aikana koemme (näin harjoittelemme samalla laskemista, vertailua sekä tilaston tekemistä ja tulkintaa).

Ryhmässämme kaikki tunteet ovat sallittuja, ja harjoittelemme tunnetaitoja läpi vuoden. Pelien, leikkien ja muiden keinojen lisäksi sanoitamme arjessa lasten tunteita ja opettelemme myötätuntoista käyttäytymistä.

 

Karhujen säännöt

Olemme harjoitelleet sääntöjä, hyviä tapoja sekä ristiriitojen selvittämistä eri tavoin. Olemme harjoitelleet Hyvät tavat -laulun Siinan taikaradio -kirjasta. Mitä kolmea tärkeää sanaa muistamme käyttää Karhuissa?

Nipa-norsu, Leevi-leijona, Jippu-jänis ja Hippu-hiiri kertoivat Karhuille omassa eskarissaan sattuneista ristiriitatilanteista ja Karhut auttoivat heitä pohtimaan, olivatko he toimineet oikein vai väärin ja miten heidän olisi kannattanut toimia.

Teimme Karhujen yhteisen sääntökirjan, johon Karhut piirsivät ja kirjoittivat tärkeitä sääntöjään. Kirja on luettavissa Karhujen eteisen pöydällä.

Tiivistimme Karhujen yhteiset säännöt seuraavasti sanoin ja kuvin: Jokaisella on oma tila, nimi ja tavarat. En mene mukaan riehuntaan. Mitä nämä säännöt tarkoittavat? Lisäksi ryhmässämme on käytössä liikennevalot. Mitä vihreä, keltainen ja punainen valo tarkoittavat?

Näyttelimme erilaisia ristiriitatilanteita ja teimme niistä elokuvia. Kävimme läpi elokuvien tapahtumia pohtien ja keskustellen. Karhut ovat niin innoissaan elokuvien tekemisestä, että saimmekin tästä idean seuraavaan projektiimme, jonka aloitamme syys-lokakuussa.

Viikon päätteeksi pääsimme vierailemaan yhden lapsemme vanhemman työpaikalle Varsinais-Suomen käräjäoikeuteen. Mietimme valmiiksi kysymyksiä, joita voimme ristiriitojen ratkaisun asiantuntijalle esittää. Karhuja kiinnosti mm. mitä siellä tutkitaan, onko teillä kivaa töissä, onko siellä leluja, kuinka monta rosvoa olette löytänyt, onko täällä tuomittu rosvoja, onko siellä poliiseja, onko oikeustalolla tuomari, onko siellä vankilaa, kuinka monta käräjäoikeutta suomessa on ja mikä on oikeustalo? Keskustelimme lasten kysymyksistä ja riitojen ratkaisusta. Pääsimme myös tutkimaan tuomarin pöytää. Kiitos tästä vierailumahdollisuudesta! Vierailemme mielellämme eri kohteissa ja otamme myös vieraita vastaan ryhmäämme!

Retkeltä Karhujen mieleen jäi: se et siin tornis oli niit piikkei ettei lintu mee sinne, se kun me mentiin katsoon sitä ohjaajan pöytää, ne värikkäät liput matkalla, se mikrofoni ja tultiin nopeesti päiväkotiin, vihreä valo, se kun oli se metallinen silta, ne pöydät, se poliisiasema oli hieno, se kun juteltiin niitä rosvoasioita ja kun ne poliisiautot oli hienot.

Kävimme harjoittelemassa sääntöjen noudattamista vielä liikennekaupungissa potkulautaillen. Retkeilemme Karhuissa paljon, joten näin liikennesäännöt tulivat samalla tutuiksi.

Eskari on alkanut

Aloitimme eskarin Eskarirockin tarttuvissa rytmeissä (Säv. & San. Luri Luokkala & Marika Luokkala, Lähdetään musiikkimatkalle -kirjasta).
”…Kas eskarit on isoja. Ne osaa mitä vaan ja on tosi kivoja…”

Ensimmäisten viikkojen aikana leikimme tutustumisleikkejä ja harjoittelemme tunne- ja vuorovaikutstaitoja eri tavoin, jotta jokainen tuntisi ryhmässämme olonsa hyväksi ja turvalliseksi. Vuorovaikutus- ja tunnetaitoja harjoittelemme läpi vuoden.

Luimme Anneli Kannon kirjan Veera Virtanen ja esikoulu ja keskustelimme sen herättämistä ajatuksista.

Askartelimme tunnekellon, jonka avulla osoitimme ja pohdimme eskarin aloitukseen liittyviä tunteita. Käytämme tunnekelloa myös jatkossa tunnetaitoharjoituksissa ja apuna tunteiden ilmaisemisessa.

Pohdimme millainen on kiva kaveri ja kurja kaveri ja miltä kivat ja kurjat teot tuntuvat. Yksi palikka tornissa kuvastaa yhtä ajatusta. Lopuksi vertailimme palikoiden lukumäärää ja torneja keskenään. Karhujen mielestä ”kiva kaveri auttaa, leikkii, ei töni, ottaa mukaan leikkiin, menee yöunille, antaa toisille ruokarauhan, ei hylkää toista leikistä, ei pilaa leikkiä, ei huuda toisen korvaan, kivan kaverin kanssa voi pelata ja pitää hauskaa, kivan kaverin kanssa voi mennä ulos ja parhaan kaverin kanssa voi leikkiä ninjoja. Kurja kaveri taas ärsyttää, määrää, ei kuuntele, lyö, haukkuu toista rumilla sanoilla, ottaa lelun toiselta ilman lupaa, etuilee jonossa, tönii, ottaa toisen oman lelun lelupäivänä ja vie kotiin tai lähtee yksin sisälle ilman lupaa”.

Lisäksi olemme jumpanneet Sherborne-menetelmään pohjautuvassa kaverijumpassa. Kaverijumpan liikuntaharjoitukset tukevat kokonaisvaltaisesti motoriikan ja sosiaalisten taitojen kehittymistä.

Toimimme eskarissa kolmessa pienryhmässä, joille lapset äänestivät nimet: Hienot ninjat, kissat ja legot.

Hei, hei, ystäväni!

Tänään vietimme eskarin kevätjuhlaa ja samalla viimeistä esiopetuspäivää. Juhlassa näimme katsauksen kuluneeseen esiopetusvuoteen. Karhut esittivät itse tekemillään supersankarihahmoilla itse keksimänsä Aarrearkun jahti -näytelmän. Näimme tieteellisiä kokeita ja saimme maistiaisen Karhukurssista sekä itse tehdystä laulusta. Lauloimme lauluja ”Erilaiset ihmiset” ja ”Elämää maatilalla” -projekteihimme liittyen. Lopuksi eskarilaiset saivat ruusut ja todistukset raikuvien aplodien ja hurrausten saattelemina.

Juhlan jälkeen kävimme tutustumassa iltapäiväkerhoon ja nautimme Seikkiksessä päivän kunniaksi jätskit.

Kiitos Karhuille, perheille ja eri yhteistyötahoille kuluneesta eskarivuodesta!

”Jollei lähde, ei voi palata. Ja nyt voisi halata. Muista sinä minua, minä muistan sinua. Hei, hei, ystäväni!” -Kyösti Salmijärvi

 

Kevätkylvöjä Kuralassa

Elämää maatilalla -projektimme huipentui kevätkylvöihin Kuralan Kylämäessä.

Tässä on Siperiasta peräisin oleva ryvässipuli. ”Se haisee oudolta. Anna mäkin haistan.”

Näimme, miten Leena-puutarhuri kylvi pellavaa, 100 vuotta vanhaa kaskiruista, mustakauraa ja 10 000 vuotta vanhaa vehnää. Viljat kylvettiin hajakylvöllä, jossa siemenet mullattiin ja juntattiin. Tuleva sade kasteli pellon.

Syötimme lampaille välipalaa ja silittelimme pehmoista turkkia.

Lopuksi nautimme eväät kukkivassa puutarhassa.

Pappan kanssa askartelua

Kerroimme jo aiemmin, miten yksi lapsistamme piti Karhukurssinsa askartelusta ja pappansa kanssa askartelemistaan töistä. Tänään saimme pappan vieraaksemme opettamaan meille kukkakortin askartelua.

”Ensin leikattiin ja väritettiin…

…sit liimattiin ne yhteen.”

”Siitä piti askarrella tommonen kukka ja laittaa se punaseen korttiin.”

Karhut kertovat:

”Mä opin tosi paljon uusia asioita.”

”Se oli mulle super helppo.”

”Mulle se oli vähä vaikee.”

”Se pappa oli kiva!”

”Se oli maailman paras siis se pappa ja askartelu.”

Kiitos pappalle opetuksesta!

Eläimellistä menoa

Olemme liikkuneet maatilan eläinten innoittamina. Jumpassa tanssimme Ponien kannustustanssin, leikimme Ketut ja kanat -leikkiä, tanssimme Tiputanssin tahdissa, temppuilimme koirien temppukoulussa, hypimme hevosina aitojen yli ja kiipeilimme kissojen kiipeilypuissa. Lopuksi rauhoituimme maatilajoogassa kana, hevonen, kissa, lehmä ja possu asennoissa.

Pelasimme lähoitajaharjoittelijamme opastuksessa Kahoot! -oppimispelillä Kissat ja koirat -tietovisaa. Lisäksi teimme erilaisia kissojen ja koirien aistiharjoituksia (Aarrearkku-leikki, rusinameditaatio, tuoksupurkit sekä kissojen ja koirien Kosketuskahvila).

Lähihoitajaharjoittelijamme kanssa muovailimme taikataikinasta maatilaan liittyviä asioita. Apuna suunnittelussa käytimme aiheeseen liittyviä kirjoja ja esineitä. Taikinan kuivuttua maalaamme esineet ja rakennamme laatikoihin miniatyyrimaatiloja. Ohjeen taikinaan otimme täältä: https://yhteishyva.fi/koti/taikataikina-muovailumassa/article-61930

Loppuviikosta teemme metsäretken, jossa eläinleikit saavat varmasti jatkoa.