Pappan kanssa askartelua

Kerroimme jo aiemmin, miten yksi lapsistamme piti Karhukurssinsa askartelusta ja pappansa kanssa askartelemistaan töistä. Tänään saimme pappan vieraaksemme opettamaan meille kukkakortin askartelua.

”Ensin leikattiin ja väritettiin…

…sit liimattiin ne yhteen.”

”Siitä piti askarrella tommonen kukka ja laittaa se punaseen korttiin.”

Karhut kertovat:

”Mä opin tosi paljon uusia asioita.”

”Se oli mulle super helppo.”

”Mulle se oli vähä vaikee.”

”Se pappa oli kiva!”

”Se oli maailman paras siis se pappa ja askartelu.”

Kiitos pappalle opetuksesta!

Eläimellistä menoa

Olemme liikkuneet maatilan eläinten innoittamina. Jumpassa tanssimme Ponien kannustustanssin, leikimme Ketut ja kanat -leikkiä, tanssimme Tiputanssin tahdissa, temppuilimme koirien temppukoulussa, hypimme hevosina aitojen yli ja kiipeilimme kissojen kiipeilypuissa. Lopuksi rauhoituimme maatilajoogassa kana, hevonen, kissa, lehmä ja possu asennoissa.

Pelasimme lähoitajaharjoittelijamme opastuksessa Kahoot! -oppimispelillä Kissat ja koirat -tietovisaa. Lisäksi teimme erilaisia kissojen ja koirien aistiharjoituksia (Aarrearkku-leikki, rusinameditaatio, tuoksupurkit sekä kissojen ja koirien Kosketuskahvila).

Lähihoitajaharjoittelijamme kanssa muovailimme taikataikinasta maatilaan liittyviä asioita. Apuna suunnittelussa käytimme aiheeseen liittyviä kirjoja ja esineitä. Taikinan kuivuttua maalaamme esineet ja rakennamme laatikoihin miniatyyrimaatiloja. Ohjeen taikinaan otimme täältä: https://yhteishyva.fi/koti/taikataikina-muovailumassa/article-61930

Loppuviikosta teemme metsäretken, jossa eläinleikit saavat varmasti jatkoa.

Ruuan reitti

Olemme askarrelleet oman kasvimaan, jossa kasvaa monia erilaisia kasviksia.

Tutustuimme ruuan reittiin maalta lautaselle ja omaan suuhun Qr-koodi -suunnistuksen avulla ja värikkäässä maistelupöydässä.

Suunnistuksessa lapset etsivät koululaisen lautasmallin osa-alueisiin liityviä kuvia ja leikkikasviksia eskarin tiloista. Jokaisen ruokakuvan tai -esineen yhteydestä löytyi kirjain sana-arvoitusta varten sekä Qr-koodin takaa kyseisen ruoka-aineen reitistä kertova video. Mikä sana löydetyistä kirjaimista muodostui? Videoita ruuan reitistä löytyy esimerkiksi täältä (tehtävässä maito, kala, peruna, vilja ja kasvikset): https://www.youtube.com/channel/UCHOYWQ6J4WIeqC89kZr3SAg

Keskustelimme lautasmallista sekä erilaisista ruokavalioista, mitä ryhmämme lapsilla on.

Lopuksi maistelimme erilaisia kasviksia. Kiitos perheille maistiaisten tuomisesta! Lautasilta löytyi muun muassa: perunaa, kurkkua, porkkanaa, kaalia, palsternakkaa, retiisejä, ananasta, tomaattia, ananaskirsikoita, maissia, kesäkurpitsaa, valkoretikkaa ja fenkolia. ”Maissit oli herkkua eikun ananas eikun…” ”Herneenversoista tuli kieli ihan vihreeks.”

 

 

Karhut kasvitieteellisessä puutarhassa

Kävimme tutustumassa erilaisiin kasveihin ja eläimiin Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa.

Otimme selvää kasvien nimistä sekä ulkona että sisätiloissa.

Löydätkö kuvasta kaksi Karhua?

Siä oli kaloi ja lihansyöjäkasveja oikeesti.

Tulkaa kattoon onks toi se myrkkynuolisammakko.

 

 

Karhut Turun Konekeskuksessa

Vierailimme Turun Konekeskuksessa.

Arvuuttelimme koneiden käyttötarkoituksia tietovisan avulla. Onko tämä kone kauhaharja, karjaharja vai pihtikauha? Toi oli ainaki kauhaharja.

Pääsimme kokeilemaan traktoria… Tää oli kaikkein tehokkain traktori.

…ja mönkkäriä. Toi on tosi pieni mönkijä. Tos ihan vieres oli paljo isompi ja sitä voi käyttää joku armeijassaki.

Mittailimme ja vertailimme renkaiden kokoa.

Kokeilimme myös pienemmillä koneilla hurjastelua.

Kiersimme myös myymälän puolella ja saimme koneisiin ja maatalouteen liittyvät tehtävävihot muistoksi. Konekeskuksessa järjestetään perhepäiviä, jossa koneisiin pääsee tutustumaan tarkemmin koko perheen voimin. Perhepäivistä kerrotaan yrityksen Facebook-sivuilla: https://fi-fi.facebook.com/turunkonekeskus/

Karhut Turun taidemuseossa

Kävimme Turun taidemuseossa pelaamassa Pikkuli-peliä tableteilla: http://www.turuntaidemuseo.fi/pikkuli_sovellus/

Pelin avulla etsimme museosta erilaisia yksityiskohtia ja…

…tutustuimme taiteeseen.

Taidetta on monenlaista.

Lopuksi katsoimme videon ja keskustelimme sen herättämistä tunteista ja ajatuksista. Pohdimme, miten taiteen keinoin voidaan kuvata erilaisia asioita ja jokaiselle tulee taiteesta mieleen erilaisia tulkintoja.

Karhukurssit

Järjestämme ryhmässämme Karhukursseja. Jokainen lapsi valmistelee yhdessä vanhempiensa kanssa pienen esityksen lasta kiinnostavasta aiheesta ja esittelee sen muille ryhmäläisille.

Tässä yksi Karhuista kertoo jalkapallosta ja lempipelaajastaan. Lapset saavat käyttää esityksessään älytaulua ja dokumenttikameraa. Esitykset sisältävät usein kuvia, videoita sekä aihetta käsitteleviä esineitä.

Tässä yksi lapsistamme esitteli lempiharrastustaan askartelua ja opetti muille ryhmäläisille, miten toukka askarrellaan. Lapsi oli suunnitellut askartelun yhdessä pappansa kanssa.

Tässä yksi Karhuista kertoo ulkomaanmatkastaan ja esittelee ihastuttavia kukkasia matkakohteestaan kuvin ja videoin.

Kurssien tarkoituksena on, että jokainen lapsi tulee nähdyksi ja kuulluksi ja saa rohkeutta kertoa muille mielipiteistään, ajatuksistaan ja tärkeistä asioistaan. Tilanne on lapsille turvallinen ja lempeä, sillä aikuinen on aina mukana auttamassa. Lapset odottavat innoissaan omaa vuoroaan. Esitykset herättävät paljon kommentteja ja kysymyksiä. Tähän mennessä olemme saaneet paljon lisää tietoa mm. erilaisista lemmikeistä, harrastuksista, elokuvista ja isoista koneista.

Lasten ajatuksia kursseista:

”Jokainen valitsee semmost mitä on kotona ja kaikenlaista ja se on mielenkiintosta.”

”Se oli hauskaa voisin pitää sen uudestaan.”

 

 

Kevätpäivä Luostarinmäen käsityöläismuseossa

Kävimme tutustumassa Luostarinmäen käsityöläismuseon pihapiiriin.

Kurkistelimme ikkunoista ja pohdimme, kuka talossa on mahtanut asua. Esineiden perusteella mietimme, mitä asukkaat ovat tehneet työkseen. Kuvassa ihailemme savenvalajan töitä.

”Hei se on koira, ihana koira!”

Nautimme ihanan aurinkoisesta ja lämpimästä kevätpäivästä! Iloista pääsiäistä!

Elämää maatilalla -projektin suunnittelua

Aloimme tutustua ”Elämää maatilalla” -projektiimme. Herättelimme erilaisten tehtävien avulla ajatuksiamme maatilasta ja teimme yhdessä kuvallisen ajatuskartan aiheista, jotka lapsia kiinnostavat.

Tutkimme ensin yhdessä kuvia maatilaelämään kuuluvista asioista.

Pistetyöskentelyssä pelasimme tietokoneella maatilamuistipeliä…

…sekä kaverin kanssa.

Kokosimme maatila-aiheisia palapelejä.

Askartelimme ajatuskartan. Karttaa varten lapset saivat piirtää heitä maatilassa kiinnostavia asioita. Kartasta löytyy: kasviksia, omena, kaksi tyttökissaa ja kukkia, koira, traktori, lehmä ja sen vasikka, hevonen, maatila, possu, tipu, ämpäri, maatalo, poni, lato, tehdä maitoa ja porkkanoita.

Ajatuskartat ovat esillä ryhmämme eteisessä. Kokoamme projektin myötä eteiseen aiheenmukaisen näyttelyn yhdessä lasten kanssa.