Hoppa till innehåll
Digital kompetens
Gå tillbaka till menyn
Praktiska kunskaper och egen produktion
Barnen handleds i att öva på att använda digitala enheter på daghemmet.
Grundläggande kunskaper i teknik: 0–4 år
- Man bekantar sig med appar som stöder barns lärande, uppväxt och utveckling.
- Man lär sig identifiera apparnas symboler.
- Man namnger digitala enheter som finns på daghemmet tillsammans.
- Man tar bilder på iPad och tittar tillsammans på iPad eller den stora touchskärmen.
- Man övar tillsammans på att sätta på och stänga av iPad. Vad händer när man rör vid skärmen eller svajpar på skärmen?
- Man övar tillsammans på att sätta på att stänga av iPad.
- Man använder pedagogiska appar tillsammans, med stöd av en vuxen.
- Man bekantar sig med den laptop som används i undervisningen och testar hur musen fungerar. Man söker exempelvis tillsammans efter bilder och skriver ut dem.
- Man funderar över leksakernas funktion. Hur fungerar leksaken, finns det en dator inne i leksaken?
Personalen
- Man säkerställer att verktyg som främjar digital kompetens används på ett ändamålsenligt sätt. Vid behov informeras anordnaren av småbarnspedagogik om brister i inlärningsmiljön.
- Man ser till att barnen är bekanta med verktygen och enheterna i inlärningsmiljön. Tillsammans med barnen lär man sig att teknik är en naturlig del av inlärningsmiljön.
- Man visar exempel på ändamålsenlig användning av teknik i vardagen.
- Man deltar i mån av möjlighet i fortbildning i främjande av digital kompetens.
- Man vet var man får stöd för användningen av digitala miljöer och ansöker om stöd vid behov.
Man ger barnen stöd i att på ett lekfullt sätt bekanta sig med digitala inlärningsmiljöer som är indelade enligt delområdena i vasu.
Verksamhet i olika miljöer: 0–4 år
- Appar används för att undersöka deras verksamhetslogik (med hänsyn till delområdena i vasu)
- Appar används i olika inlärningsmiljöer.
- Man undersöker hur man ska göra i apparna för att uppnå önskat slutresultat.
- Personalen känner till och använder ändamålsenliga digitala tjänster som gäller barnets småbarnspedagogik.
Barnen uppmuntras att producera sitt eget innehåll digitalt.
Produktion: 0–4 år
- Man bekantar sig med att rita på iPad och med hjälp av touchskärmens whiteboard. Man övar också på att skriva sitt eget namn.
- Man övar på att spela in ljud.
- Man gör digitala böcker tillsammans.
- Man provar på att göra animationer
- Man övar på att göra diagram vid omröstningar, exempelvis med Post-it-lappar.
Länkar och appar
Länkar
Appar
- Molla ABC
- Book Creator
- Stop Motion Studio
- iMovie
- Clips
- Green Screen by Do Ink
- iPads måttband
- iPads förstoringsglas
- iPads Röstmemo
- Chirp qr
- Moka Mera Emotions
Ansvarsfullhet och säkerhet
Man lär sig tillsammans med barnen att man måste ha tillåtelse för att ta och publicera bilder.
Ansvarsfullhet: 0–4 år
- Man lär sig växla mellan medieenheter.
- Man övar på att be om tillåtelse när man ska ta bilder: ”Får jag ta en bild av dig?”
- Man funderar tillsammans på åldersgränser för appar och skärmtid för enheterna.
Personalen
- ser till att skärmtiden hålls och att enheterna används enligt det avsedda syftet.
- erbjuder endast barnen innehåll som passar ålders- och utvecklingsnivån.
- informerar vårdnadshavarna om behandlingen av personuppgifter inom småbarnspedagogiken enligt kommunens anvisningar.
- säkerställer att alla vårdnadshavare får tillgång till information i digitala tjänster. Man skiljer på officiell och inofficiell kommunikation.
- kommer överens med vårdnadshavarna om att ta och publicera bilder samt om publicering av det som barnet producerat.
Man stödjer barnens kritiska läskunnighet som håller på att utvecklas och funderar på vad som är sant i den digitala världen.
Säkerhet: 0–4 år
- Man utarbetar tillsammans regler för hur gruppens iPad ska användas.
- Man funderar tillsammans på hur man ska gå till väga när det är dags att sluta använda medieenheterna.
- Man funderar över emotionella färdigheter (Hur känns det när man inte får/får använda enheterna?)
- Man övar på att identifiera åldersgränssymboler på nätet.
Personalen
- säkerställer informationssäkerheten vid publicering av barns bilder och produkter.
- känner till dataskydds- och informationssäkerhetsanvisningar och följer dem.
- vet vad spärrmarkering innebär och kan berätta för familjerna om behandlingen av uppgifter som omfattas av spärrmarkering enligt anvisningar från anordnaren av småbarnspedagogik.
- respekterar barnets integritetsskydd i digitala miljöer.
När man använder digitala lärmiljöer funderar man tillsammans med barnen på ergonomins betydelse.
Ergonomi: 0–4 år
- Man använder appar tillsammans, korta stunder åt gången.
- Man funderar tillsammans på vilken ljudnivå som är lämplig för de digitala enheterna
- Man övar på att uppmärksamma kompisar så att ljudnivån inte stiger för mycket när de använder enheterna.
- Man funderar tillsammans över i vilka situationer det skulle vara bra att använda hörlurar.
- Gympavideor eller appar som uppmuntrar till att röra sig rekommenderas.
- Man övar på att använda enheter med olika inställningar.
- Man övar tillsammans på en långsiktig verksamhetsmodell i digitala miljöer, exempelvis vid projektarbete.
Länkar och appar
Länkar
Appar
- Molla ABC
- Book Creator
- Stop Motion Studio
- iMovie
- Clips
- Green Screen by Do Ink
- iPads måttband
- iPads förstoringsglas
- iPads Röstmemo
- Chirp qr
- Moka Mera Emotions
Informationshantering samt undersökande och kreativt arbete
Barnen ges stöd i att söka information digitalt med hänsyn till barnens intressen och samtidigt bekantar man sig med grundläggande användning av webbläsare och informationens tillförlitlighet.
Informationshantering: 0–4 år
- Man övar tillsammans på att använda webbläsaren i informationssökningen. Man funderar på sökord tillsammans med barnen.
- När man söker information funderar man tillsammans på vilken klass eller grupp informationen hör till (t.ex. djur, verktyg, Åbo)
Man bekantar sig kreativt, experimentellt och mångsidigt med barnens vardagsteknik, olika undersökningsverktyg och undersökande sätt.
Undersökande och kreativt arbete: 0–4 år
- Man väcker motivation för undersökande arbete.
- Man bekantar sig med kameror i digitala enheter tillsammans med barnet – hur tar man en bild?
- Man stöder barnens individuella sätt att uttrycka sig och möjligheter att pröva på kreativ produktion i digitala tjänster.
- Man skapar innehåll tillsammans med hjälp av bilder och videor (pedagogisk digital dokumentation).
- Man provar projektarbete som arbetsform.
Länkar och appar
Länkar
Appar
- Molla ABC
- Book Creator
- Stop Motion Studio
- iMovie
- Clips
- Green Screen by Do Ink
- iPads måttband
- iPads förstoringsglas
- iPads Röstmemo
- Chirp qr
- Moka Mera Emotions
Växelverkan
I det gemensamma digitala arbetet fäster man särskild uppmärksamhet vid emotionella färdigheter och interaktionsfärdigheter.
Gemenskap och delaktighet: 0–4 år
- Man verkar i digitala miljöer där var och en får lysa enligt sin egen utveckling och ålder samt sina egna förutsättningar och stärker barnens självkänsla.
- Man bekantar sig med enkla emojier med barnen ur perspektivet emotionell fostran.
- Man övar på att arbeta ensam, i par och i grupp, även med hänsyn till gemenskapen.
- Man övar på socioemotionella färdigheter och lär sig att hjälpa en kompis.
- Man övar på att turas om att använda medieenheter med en kompis.
- Barnen deltar aktivt i planeringen, genomförandet och utvärderingen av lek och lärande som utnyttjar digitala miljöer.
Länkar och appar
Länkar
Appar
- Molla ABC
- Book Creator
- Stop Motion Studio
- iMovie
- Clips
- Green Screen by Do Ink
- iPads måttband
- iPads förstoringsglas
- iPads Röstmemo
- Chirp qr
- Moka Mera Emotions
Programmeringskunnande
Gå tillbaka till menyn
Datalogiskt tänkande
De tankefärdigheter som behövs i programmeringen utvecklas på ett lekfullt sätt tillsammans med barnen.
Logiskt tänkande och informationshantering: 0–4 år
- Man använder bilder som stöd vid påklädning.
- Man tittar tillsammans på rytmen i vardagen vid olika tidpunkter under dagen.
- Man beaktar beständigheten i vardagen och vikten av upprepningar.
- Man klassificerar och sorterar föremål.
- Man funderar tillsammans på olika sakers/prylars egenskaper och antal.
Tillsammans med barnen bekantar man sig med problemlösningsfärdigheter och modellering genom att förundras över, ställa frågor och fundera på lösningar.
Lösning och modellering av problem: 0–4 år
- Man funderar över och gör problemlösningsuppgifter tillsammans med barnen som passar deras åldersnivå.
- Man spelar minnes- och pusselspel.
- Man förundras över, formulerar och förklarar tillsammans med barnen händelser och fenomen i den egna närmiljön.
- Man gör enkla modellpyssel.
Tillsammans med barnen bekantar man sig med verksamhet, begrepp och grundstrukturer i anslutning till programmering genom att leka.
Verksamhet, begrepp och grundläggande strukturer inom till programmering: 0–4 år
- Man uttrycker tillsammans med barnen vardagliga basvårdsituationer, med hjälp av bildstöd och tecken.
- Man upprepar begreppen först – sedan i situationer som upprepas dagligen.
- Man ger barnen visuella, kroppsliga och ljudbaserade anvisningar.
- Man gör barnen delaktiga i att styra varandras agerande med visuella och kroppsliga anvisningar samt ljudanvisningar.
Länkar och appar
Undersökande arbete och produktion
Man uppmuntrar barnen att tillsammans undersöka och prova teknik och utmanar dem att berätta om sina egna tankar och observationer.
Processer för gemensam utveckling: 0–4 år
- Man övar på att hjälpa en kompis och göra saker tillsammans.
- Barnen uppmuntras att tillsammans undersöka och prova de digitala enheter som finns på daghemmet.
- Man lär sig berätta om sina egna tankar och observationer.
- Man övar på att ha olika roller; ensam, i par och i grupp.
Man utvidgar barnens teknologiska upplevelsevärld på ett fantasirikt sätt.
Kreativ produktion: 0–4 år
- Man övar på grunderna i byggande med hjälp av olika byggnadsmaterial.
- Man bekantar sig med och provar appar tillsammans som passar små barn.
- Man bekantar sig med teknik genom att undersöka principerna för hur vardagliga maskiner och enheter fungerar.
- Man hittar på och bygger upp egna enheter och kreativa tekniska lösningar och presenterar dem för andra.
- Man övar koreografiska sånglekar tillsammans.
- Man spelar olika spel och funderar på principer för hur de fungerar.
- Man bearbetar lekar och färdiga spel som barnen känner till genom att hitta på nya regler, uppgifter eller sätt att gå framåt på ett fantasirikt sätt!
De färdigheter i tänkande och samarbete som behövs i programmeringen övas på bred front i all verksamhet och inom olika lärområden: man förundras, bekantar sig med, provar och får erfarenheter av teknik och med teknik.
Programmering som verktyg för lärande: 0–4 år
- Man övar på att följa anvisningarna enligt barnens ålder.
- Man övar på att ge en kompis anvisningar.
- Man bekantar sig med tecken som stöd tillsammans i vardagen.
Tillsammans med barnen bekantar man sig med att ge anvisningar i olika vardagliga situationer.
Praktiska färdigheter: 0–4 år
- Barnen observerar att anvisningar ges i olika situationer
- Man bekantar sig med en programmerbar enhet.
- Man gör olika interaktiva uppgifter med touchskärm tillsammans.
Länkar och appar
Programmerade miljöer och hur man använder dem
Man observerar tillsammans med barnen teknikens roll i vardagslivet.
Programmerad teknik inom olika områden i livet: 0–4 år
- Namnge tekniska enheter i närmiljön tillsammans med barnen.
- Tillsammans förundras vi över hur den egna bilden ser ut på kameran.
- Man undersöker tillsammans med barnen hur enheterna i närmiljön fungerar.
- Man diskuterar tillsammans med barnen vilken nytta eller hjälp enheter, digitala tjänster, exempelvis en kopieringsmaskin, är för människor.
Barnen uppmuntras att undersöka hur man med hjälp av teknik kan följa miljön och livet.
Effekterna av programmerad teknik i vardagen: 0–4 år
- Man diskuterar tillsammans med barnen hur enheternas och apparnas funktion påverkar barnens agerande.
- Man söker efter praktiska exempel i den egna närmiljön, såsom kartappar, uppföljning av barns närvaro och taggar, QR-koder samt övervakningskameror.
Länkar och appar
Medieläskunnighet
Gå tillbaka till menyn
Tolkning och utvärdering av medier
Tillsammans med barnen bekantar man sig med medier och olika medieinnehåll som innehåller bild, rörlig bild och ljud samt kombinationer av dessa.
Tolkning av medieinnehåll: 0–4 år
- Tillsammans med barnen undersöker man bilderböcker, tittar på videor, bekantar sig med appar och lyssnar på ljudböcker.
- Man lär sig förstå att en del av det som medierna presenterar är sant och en del påhittat och att medieinnehållet är skapat av människor.
- Man lever sig in i medieinnehållet och uppmuntrar barnen att berätta om det de ser och hör samt om de känslor som medieinnehållet väcker med mångsidiga uttryckssätt.
Tillsammans med barnen granskar man hur medierna syns i och påverkar barnens vardag, såsom i lekar och i livsmiljön samt genom reklam.
Förstå medias påverkan: 0–4 år
- Man funderar tillsammans på hur medierna syns i och påverkar barnens lekar och livsmiljö.
- Man bekantar barnen med mediekaraktärer barnen känner till och deras karaktärsdrag genom lek och kreativt uttryck.
- Man undersöker reklam tillsammans och diskuterar skillnaderna mellan att vilja, behöva och köpa.
Man vänjer sig vid att tillsammans med barnen använda medier för att skaffa och strukturera information.
Media som informationskälla: 0–4 år
- Man bekantar sig med närmiljön tillsammans med barnen genom att ta fotografier.
- Tillsammans söker man efter bilder och information om saker som barnen känner till, exempelvis i tidningar och böcker.
- Tillsammans söker man information om frågor som intresserar barnen i medieinnehållet.
- Barnen uppmuntras att förhålla sig nyfiket till medieinnehåll.
- Man funderar tillsammans på mediekritik och vägleder barnet att ställa frågor om vad hen ser och hör.
Tillsammans med barngruppen granskas medieanvändningen i barnets vardag.
Jag som medieanvändare: 0–4 år
- Tillsammans med barnen bekantar man sig med medieinnehåll enligt deras ålder.
- Man funderar tillsammans över hur mycket tid man ägnar sig åt medier.
- Man stödjer barnens förhållande till medier genom att barnen uppmuntras till olika säkra medieinnehåll, med hänsyn till barnets åldersnivå.
- Barnen uppmuntras att uttrycka sina känslor och berätta om sitt eget mående. Man lyssnar på barnens upplevelser och samtidigt uppmuntrar man barnen att värdera sina egna känslor och upplevelser.
Länkar och appar
Länkar (många på finska)
Appar
- Green Screen by Do Ink
- Draw & Tell
- Stop Motion Studio
- ChatterKid
- Puppet Pals
- Clips
- iMovie
- iMotion
- BookCreator
- Röstmemo
Medieproduktion
Man stöder och uppmuntrar barnen att använda kreativa uttrycksmetoder för att producera media; med hjälp av verbalt, visuellt och kroppsligt uttryck.
Kreativt uttryck: 0–4 år
- Man säger saker och ord högt tillsammans med barnen.
- Tillsammans förundras man över olika medieverktyg och digitala appar, de används på ett lekfullt sätt och genom experiment för att producera innehåll.
- Man skapar och producerar tillsammans på ett experimentellt sätt olika medieinnehåll, såsom digitala berättelser, ljudupptagningar eller teckningar. Man skriver till exempel ett reportage om vardagliga händelser eller ett veckobrev tillsammans.
- Man leker lekar tillsammans med anknytning till medieproduktion.
Man gör barnen delaktiga i den gemensamma medieproduktionen med tanke på påverkan och funderar tillsammans på valet av innehåll och framställningssätt.
Påverkan: 0–4 år
- Barnen uppmuntras att berätta saker/om sina tankar under en gemensam brainstorming och i beslutsfattandet.
- Man respekterar den andras berättartur och övar noggrant på att lyssna.
- Man har fokus på början av barnets berättande.
- Barnen görs delaktiga i digital pedagogisk dokumentation.
Barnen uppmuntras att undersöka och förundra sig över produktionen av medieinnehåll och förmedlingen av information.
Förmedling av information: 0–4 år
- Barnen får stöd och uppmuntran att berätta om saker och berättandet spelas också in.
- Man gör ett projekt för förstärkt verklighet tillsammans med hjälp av olika appar.
- Barnet uppmuntras att berätta om saker hemma.
Barnen uppmuntras att på ett lekfullt sätt producera medieinnehåll.
Jag som medieproducent: 0–4 år
- Barnen uppmuntras att uttrycka sig konstnärligt och man uppskattar det de skapar.
- Man tittar på konstverken tillsammans, exempelvis i form av en konstutställning.
- Man tar hänsyn till barnens intressen redan när det är litet.
- Barnen uppmuntras att själva ta initiativ till medieproduktion.
- Man leker tillsammans utifrån händelser i serier, spel, videor och filmer.
- Man stöder barnens olika intressen och främjar en positiv uppfattning hos barnen om sig själva som medieskapare.
Länkar och appar
Länkar (många på finska)
Appar
- Green Screen by Do Ink
- Draw & Tell
- Stop Motion Studio
- ChatterKid
- Puppet Pals
- Clips
- iMovie
- iMotion
- BookCreator
- Röstmemo
Att verka i mediemiljön
Man bekantar sig med säker användning av medier tillsammans med barnen.
Säkerhet: 0–4 år
- Man lär sig att använda medier på ett tryggt sätt genom att komma överens om beteendet med en vuxen och handleder barnen att alltid ty sig till en vuxen.
- Hur gör man tillsammans i den digitala trafiken?
- Övningen i att skydda den egna kroppen börjar redan när man är liten
- Man funderar tillsammans på vad åldersgränserna är och vad deras skyddande syfte är.
Personalen
- Man diskuterar trygg medieanvändning med barnen och vårdnadshavarna.
- Personalen diskuterar tillsammans med vårdnadshavarna åldersgränserna för medieanvändning.
Tillsammans med barnen bekantar man sig med ansvarsfull hantering av medieverktyg.
Ansvarsfullhet: 0–4 år
- Man funderar tillsammans på vad integritetsskydd är.
- Man modellerar/visar exempel för barnet på hur arbetet ska behandlas: skriv barnets namn i barnets eget arbete och be om tillåtelse att dela arbetet.
- Låt redan små barn skriva ”sitt eget namn” på konstverk.
- Man diskuterar fotograferings/filmningstillstånd tillsammans med barnen.
- Man lär sig att alla har rätt att besluta om användningen av det egna arbetet.
- Diskutera användning av digitala miljöer och hur man agerar där med vårdnadshavarna.
- Diskutera eventuell användning av barnens egna verktyg och enheter med vårdnadshavarna.
- Diskutera barnens integritetsskydd med vårdnadshavarna.
Man granskar medierna tillsammans med barnen som en del av vardagen.
Välbefinnande: 0–4 år
- Man uppmuntrar barnen att med hjälp av mångsidiga uttryckssätt berätta om sina erfarenheter och känslor som uppstått i medier.
- Personalen diskuterar tillsammans med vårdnadshavarna åldersgränserna för medieanvändning och hur mycket tid man lägger på medierna.
Man främjar tillsammans med barnen vänlighet och att ta hänsyn till andra i vardagliga kommunikationssituationer.
Bra interaktion: 0–4 år
- Man handleder barnen i att upptäcka hur de egna orden, gesterna och handlingar påverkar varandra. Man övar på goda interaktionsfärdigheter.
- Man lär sig och formulerar kommunikation och därmed relaterade teman.
- Man observerar vardagliga kommunikationssituationer tillsammans. Man övar på kommunikation i exempelvis lekar.
- Tillsammans undersöker man gruppens bilder och lär känna kompisarna och funderar över kompisrelationer. Det ökar barnens känsla av tillhörighet till gruppen.
Länkar och appar
Länkar (många på finska)
Appar
- Green Screen by Do Ink
- Draw & Tell
- Stop Motion Studio
- ChatterKid
- Puppet Pals
- Clips
- iMovie
- iMotion
- Book Creator
- Röstmemo