Högstadiet

Allmänna färdigheter

Gå tillbaka till menyn

Grundläggande digitala färdigheter

Man bekantar sig med skolans utrustningsmiljö och digitala inlärningsmiljöer

Media och jag

Digitalt välbefinnande

Bildkonst

Gå tillbaka till menyn

Man bekantar sig med metoder för visuell påverkan i en digital miljö, exempelvis i sociala medier Man diskuterar upphovsrätten till bilder och videor.

Biologi och geografi

Gå tillbaka till menyn

Man gör något av det man lär sig till ett valfritt medieinnehåll

Man övar på kritisk och ändamålsenlig användning av digitala källmaterial Man ökar kunskaperna om geomedia (t.ex. tolkning och produktion av kartor, diagram, statistik, bilder, videor, faktatexter och nyheter)

Elevhandledning

Gå tillbaka till menyn

Engelska

Gå tillbaka till menyn

Man övar på att ändra språkinställningarna för ordbehandling (bl.a. korrekturläsning).

Man övar på informationssökning med engelska sökord.

Man övar självständigt och i grupp på att använda appar som främjar språkinlärningen.

Man övar på att använda digitala översättningsverktyg.

Man övar på att spela in sitt eget tal digitalt.

Man bekantar sig med engelskspråkiga medier och vokabulären i anslutning till dem och utvärderar dem kritiskt.

Man övar i mån av möjlighet på att hålla kontakt med utlandet. Valfritt medieinnehåll görs ensamt eller i grupp om ett överenskommet ämne

Fysik och kemi

Gå tillbaka till menyn

Man lär sig att förklara hur naturvetenskapliga fenomen används i vardagliga tekniker

Man bekantar sig med rapportering (t.ex. mätningsprotokoll, grafisk representant, bildserie eller video av ett prov) och utarbetar en kort rapport Sensorteknik används i lärandet

Man diskuterar hur naturvetenskapliga fenomen syns i vardagstekniken

Gymnastik

Gå tillbaka till menyn

Man diskuterar tränings- och hälsoappar

Historia och samhällslära

Gå tillbaka till menyn

Man övar på kritisk och ändamålsenlig användning av digitala källmaterial Man övar på att samla in information med digitala verktyg.

Man lär sig att använda olika söktjänster och informationskällor på ett mångsidigt sätt.

Man gör en presentation i webbmiljö med iakttagande av upphovsrätt och källhänvisningar.

Man bekantar sig med olika digitala appar och material som främjar inlärningen av historia

Man utvärderar kritiskt mediernas roll och betydelse i samhället.

Man diskuterar hanteringen av aktuella fenomen i medierna och deras påverkan på individen och samhället.

Man bekantar sig med möjligheterna att påverka i digitala miljöer och medier samt uppmuntrar till aktivt deltagande i dem.

Man gör medieinnehåll som strävar efter att påverka.

Man bekantar sig med digitala tjänster och diskuterar dataskyddsförordningens och dataskyddslagens syften och centrala principer.

Huslig ekonomi

Gå tillbaka till menyn

Man bekantar sig med tekniska apparater i hushållet och funderar över deras funktionslogik

Man bekantar sig med nätbankernas funktioner

Man bekantar sig med butikernas beställnings- och butikskassatjänster, transporttjänster samt affärer som säljer matsvinn på webben

Hälsokunskap

Gå tillbaka till menyn

Man diskuterar hur digitala innehåll påverkar vakenhet, sömn och hjärnfunktion samt psykisk och social hälsa.

Man diskuterar användningen av välbefinnandeappar som metoder för tränings- och hälsomotivation.

Man gör en undersökning enskilt eller i grupper om ett självvalt ämne och presenterar resultaten med digitala metoder.

Matematik

Gå tillbaka till menyn

Man bekantar sig med programmerade element (t.ex. automation, robotik, artificiell intelligens) samt de tekniska applikationernas funktionsprinciper med ur ett programmeringsperspektiv.

Man diskuterar programmeringens inverkan på människors liv

Man skapar en självvald produkt med hjälp av programmering i grupper.

Man bekantar sig närmare med digital statistik

Modersmål och litteratur

Gå tillbaka till menyn

Musik

Gå tillbaka till menyn

Man lär sig att förstå affärsverksamhet i anslutning till upphovsrätt.

Religion och livsåskådningskunskap

Gå tillbaka till menyn

Man övar på kritisk och ändamålsenlig användning av digitala källmaterial Man övar på att samla in information med digitala verktyg.

Man diskuterar möjligheter och risker med anknytning till teknik och medier ur ett etiskt och moraliskt perspektiv.

Slöjd

Gå tillbaka till menyn

Man skriver i mån av möjlighet ut modellering med en 3D-skrivare.

Svenska

Gå tillbaka till menyn