Hoppa till innehåll
Digital kompetens
Gå tillbaka till menyn
Praktiska kunskaper och egen produktion
Användningen av digitala enheter som man övat på inom småbarnspedagogiken fördjupas.
Grundläggande kunskaper i teknik: 5–6‑åringar
- Man övar på att ta selfiebilder med iPad och letar efter dem i bildgalleriet.
- Man lär sig att spela in videor själva.
- Man bekantar sig med touchskärmens funktioner; barnen kan använda skärmen och kan utföra uppgifter på touchskärmen.
- Man lär sig förstå hur en dators och en dokumentkameras bild syns på touchskärmen.
- Man övar på att visa sina egna konstverk under dokumentärkameran.
- Man övar på tangentfärdigheter med iPad och datortangentbord
Personal
- Man säkerställer att verktyg som främjar digital kompetens används på ett ändamålsenligt sätt. Vid behov informeras anordnaren av småbarnspedagogik om brister i inlärningsmiljön.
- Man ser till att barnen är bekanta med verktygen och enheterna i inlärningsmiljön. Tillsammans med barnen lär man sig att teknik är en naturlig del av inlärningsmiljön.
- Man visar exempel på ändamålsenlig användning av teknik i vardagen.
- Man deltar i mån av möjlighet i fortbildning i främjande av digital kompetens.
- Man vet var man får stöd för användningen av digitala miljöer och ansöker om stöd vid behov.
Barnen får stöd i att öva på att fungera i digitala inlärningsmiljöer genom att pröva och leka samt genom att fördjupa det de redan lärt sig inom småbarnspedagogiken.
Verksamhet i olika miljöer: 5–6‑åringar
- Man lär sig använda förstoringsglas och måttband bland iPads egna appar. Samtidigt funderar man på hur appen fungerar.
- Inspelning används som stöd för sagoberättande och tillsammans med barnen testar man berättelser om projekt i förskoleundervisningen.
- Man använder pedagogiskt lämpliga appar för förskoleundervisningen som stöd för lärandet inom olika delområden av lärandet.
- Tillsammans med barnen fyller man i den digitala självutvärderingen i förskoleundervisningen.
- Personalen känner till och använder ändamålsenliga digitala tjänster som gäller barnets småbarnspedagogik och förskoleundervisning.
Barnen uppmuntras att själva öva på att producera sitt eget innehåll digitalt med stöd av en vuxen.
Produktion: 5–6‑åringar
- Man redigerar bilder och videor som man själv tagit, lekfullt och genom att experimentera.
- Man övar på att skriva ut och använda bilder som man själv tagit i olika konstformer.
- Man gör animationer och olika videoprojekt.
- Man funderar över hur verkligheten skiljer sig från fantasin i egna produktionsprojekt.
Länkar och appar
Länkar
Appar
- Molla ABC
- Book Creator
- Stop Motion
- Studio
- iMovie
- Clips
- Green Screen by Do Ink iPads måttband iPads förstoringsglas iPads Röstmemo Chirp qr Moka Mera Emotions
Ansvarsfullhet och säkerhet
Tillsammans med barnen fördjupar man förståelsen för upphovsrätt.
Ansvarsfullhet: 5–6‑åringar
- Man tar ”iPad-körkort” med barnen.
- Man pratar om vad upphovsrätt betyder – innehåll som någon annan har gjort får inte användas utan tillstånd.
- Säkra digitala tjänster utnyttjas som stöd för interaktion enligt utvecklingsnivå och med särskilt stöd.
- Man uppmärksammar teknikens inverkan på hållbar utveckling.
Personalen
- informerar vårdnadshavarna om behandlingen av personuppgifter inom småbarnspedagogiken (inkl. Varda) enligt anordnaren av småbarnspedagogiks anvisningar.
- säkerställer att alla vårdnadshavare får tillgång till information i digitala tjänster. Man skiljer på officiell och inofficiell kommunikation.
- kommer överens med vårdnadshavarna om att ta och publicera bilder samt om publicering av det som barnet producerat.
Man bekantar sig med färdigheter i digital säkerhet med barnen när digitala miljöer används.
Säkerhet: 5–6‑åringar
- Man lär sig hur man ska gå till väga om man stöter på problem i en digital tjänst.
- Man funderar tillsammans med barnen på användarnamnens och lösenordens betydelse.
- Man börjar använda material om digital säkerhet
- Man övar på att använda pinkod (exempelvis på ett lekfullt sätt när man stiger in i undervisningslokalen).
Personalen
- säkerställer informationssäkerheten vid publicering av barnens bilder och verk.
- känner till dataskydds- och informationssäkerhetsanvisningar och följer dem.
- vet vad spärrmarkering innebär och kan berätta för familjerna om behandlingen av uppgifter som omfattas av spärrmarkering enligt anvisningar från anordnaren av småbarnspedagogik.
- respekterar barnets integritetsskydd i digitala miljöer.
När man använder digitala inlärningsmiljöer funderar man på bra ergonomiska sätt att göra barnen delaktiga.
Ergonomi: 5–6‑åringar
- Pauser i användningen av enheter med pausgymnastik
- Man övar tillsammans på en långsiktig verksamhetsmodell i digitala miljöer, exempelvis vid projektarbete.
- Man lär sig att fästa uppmärksamhet vid enheternas ljudkvalitet och styrka samt belysningen och skärmens ljusstyrka.
Länkar och appar
Länkar
Appar
- Molla ABC
- Book Creator
- Stop Motion Studio
- iMovie
- Clips
- Green Screen by Do Ink
- iPads måttband
- iPads förstoringsglas
- iPads Röstmemo
- Chirp qr
- Moka Mera Emotions
Informationshantering samt undersökande och kreativt arbete
Barnen handleds i att söka information digitalt med hänsyn till barnens intressen och samtidigt bekantar man sig med grundläggande användning av webbläsare och informationens tillförlitlighet, vilket ökar barnens självständiga informationssökning.
Informationshantering: 5–6‑åringar
- Man lär sig använda olika sökmotorer i webbläsaren.
- Man utmanar barnet att fundera på vilket sökord som är det mest exakta när man söker information. Man låter barnet själv öva på att skriva sökord.
- Begreppskartor byggs upp i undervisningen (även om digitala enheter och appar med bilder används).
Man drar nytta av de färdigheter man lärt sig inom småbarnspedagogiken om undersökande och kreativ användning av teknik och fördjupar övningen i stegen i undersökningsprocesserna.
Undersökande och kreativt arbete: 5–6‑åringar
- Teknik och digitala miljöer utnyttjas i långvariga undersökningsprojekt tillsammans med barnen.
- Under perioden bygger man upp ett projekt upp som sparas digitalt med beaktande av den pedagogiska dokumentationen.
- Man berikar barnens fantasi och leker med möjligheterna i digitala miljöer.
Länkar och appar
Länkar
Appar
- Molla ABC
- Book Creator
- Stop Motion Studio
- iMovie
- Clips
- Green Screen by Do Ink
- iPads måttband
- iPads förstoringsglas
- iPads Röstmemo
- Chirp qr
- Moka Mera Emotions
Växelverkan
Barnen uppmuntras att prova på ett mer självständigt, socialt interaktivt digitalt arbete med hänsyn till emotionella färdigheter och interaktionsfärdigheter.
Gemenskap och delaktighet: 5–6‑åringar
- Tillsammans funderar man på vilka typer av bilder och meddelanden som kan skickas och hur det känns att få olika meddelanden.
- Man övar på att ha kontakt på distans med en annan grupp/ett annat daghem/en extern part (Teams).
- Man övar tillsammans på hur man ska agera i en digital miljö (netikett!).
- Man lär sig att alternera mellan olika medieenheter.
- Man lär sig att hjälpa en kompis vid behov.
- Tillsammans med barnen övar man på att agera mot mobbning genom att förebygga eventuella problem i digitala tjänster tillsammans.
Länkar och appar
Länkar
Appar
- Molla ABC
- Book Creator
- Stop Motion Studio
- iMovie
- Clips
- Green Screen by Do Ink
- iPads måttband
- iPads förstoringsglas
- iPads Röstmemo
- Chirp qr
- Moka Mera Emotions
Programmeringskunnande
Gå tillbaka till menyn
Datalogiskt tänkande
Tillsammans med barnen fördjupar man de tankefärdigheter som behövs vid programmering.
Logiskt tänkande och informationshantering: 5–6‑åringar
- Man prövar och producerar regelbundet återkommande strukturer på ett lekfullt sätt med barnen.
- Man övar på rytmer i vardagen och funderar tillsammans över vad vi alltid gör på samma sätt.
- Man övar på olika rytmer inom musikpedagogik.
- Man diskuterar orsakssamband och deras betydelse med barnen. De val man gör verbaliseras och förklaras tillsammans.
- Man övar på att klassificera, jämföra och ordna saker på vissa grunder, såsom talföljd, form, storlek och färg.
- Man leker regellekar.
Förmågan att lösa problem och modellera fördjupas genom att tillsammans med barnen förundra sig över, ställa frågor och fundera över lösningar, öka barnens självständiga lärande.
Lösning och modellering av problem: 5–6‑åringar
- Barnen uppmuntras att undersöka och strukturera vardagliga fenomen samt fundera på frågor i anslutning till dem.
- Man övar tillsammans med barnen på att beskriva och förklara observationer samt fundera på egna lösningar.
- Man övar på problemlösningsfärdigheter.
- Man gör mer utmanande pyssel med modeller enligt anvisningarna.
Man utnyttjar de programmeringsfärdigheter man lärt sig inom småbarnspedagogiken och bekantar sig med begreppet algoritm genom att undersöka olika instruktioner och sätt att ge instruktioner.
Verksamhet, begrepp och grundläggande strukturer inom till programmering: 5–6‑åringar
- Man övar tillsammans på att ge anvisningar och följa anvisningarna.
- Man utarbetar anvisningar och regler och funderar på deras betydelse tillsammans.
- Man låter barnen bekantar sig med den digitala ordlistan för småbarn.
- Man leker programmeringsrobotlekar i par
- Man bekantar sig med begreppet algoritm.
- Programmeringsrobotar och appar används som stöd i övningen.
Länkar och appar
Länkar (de flesta på finska)
Appar
Undersökande arbete och produktion
Utöver de färdigheter som man övat på inom småbarnspedagogiken handleder man barnen till gemensam problemlösning.
Processer för gemensam utveckling: 5–6‑åringar
- Man låter barnen fundera och prova tillsammans.
- Barnen uppmuntras att berätta om sina idéer för varandra för att genomföra ett gemensamt projekt.
- Man övar på att ha olika roller; ensam, i par och i grupp.
- Man övar på problemlösningsfärdigheter med olika appar tillsammans
- Man löser utmaningarna tillsammans med den egna gruppen, exempelvis på barnmöten.
Man utvidgar barnens teknikrelaterade upplevelsevärld på ett fantasirikt sätt och utmanar barnen att fördjupa processerna för kreativ produktion.
Kreativ produktion: 5–6‑åringar
- Man bekantar sig med enheter som utnyttjar robotik genom att söka information från olika källor.
- Man planerar och bygger egna enheter och robotar av olika material, berättar om dem och visar varandra hur de fungerar.
- Man spelar olika spel och funderar djupare på principerna för hur de fungerar.
- Tillsammans med barnen planeras och genomförs funktionella och berättelsemässiga miljöer där man använder spelelement, såsom regler, poängräkning eller tidsbegränsningar. Man skapar egna spelkaraktärer.
- Pjäser som projektarbete.
- Man kodar dans, funderar på med vilka steg man kan bygga danser på olika ställen.
Man fördjupar de färdigheter i tänkande och samarbete som behövs i programmeringen genom att öva dem i mångsidig kompetens och inom olika lärområden.
Programmering som verktyg för lärande: 5–6‑åringar
- Genom lekfulla uppgifter bekantar man sig med modellen för programmeringstänkande.
- Man ger anvisningar genom att dela upp dem i mycket små delar.
- Man funderar tillsammans på hur enheterna fungerar stegvis enligt de kommandon de fått.
- Användning av tecken som stöd tillsammans i vardagen.
Barnen handleds att lekfullt öva på att ge anvisningar i olika situationer, även med hjälp av enheter.
Praktiska färdigheter: 5–6‑åringar
- I utvecklingen av programmeringstänkandet används inlärningsrobotar och programmeringsappar. Barnen får uppleva kreativt arbete och uttryck med hjälp av teknik.
- Man övar tillsammans på grunderna i kodning och bekantar sig med algoritmer.
- Man bekantar sig med en programmerbar enhet, exempelvis Blue-Bot i kombination med en app.
- Uppgifter på touchskärmen med många instruktioner.
Länkar och appar
Länkar (de flesta på finska)
Appar
Programmerade miljöer och hur man använder dem
Man undersöker och funderar tillsammans med barnen på varför och hur man med olika enheter och appar samlar in information om miljön och om livet.
Programmerad teknik inom olika områden i livet: 5–6‑åringar
- Man diskuterar tillsammans med barnen hur datorn styr de identifierade sakerna och varför.
- Man bekantar sig med enheter som använder robotik, exempelvis rulltrappor, svängdörrar, rörelsedetektorer.
- Man funderar över hur verksamheten i en förskolegrupp som verkar i skolans lokaler styrs av skolans rastklocka.
Barnen uppmuntras att undersöka hur man med hjälp av teknik kan följa miljön och livet.
Effekterna av programmerad teknik i vardagen: 5–6‑åringar
- Man funderar tillsammans över vilket medieinnehåll och vilka miljöer barnen följer och vad det beror på att det kommer reklam på olika webbplatser.
- Fundera också över om webbplatserna samlar in information om oss. Man funderar också över nyttan med att samla in information.
- Man funderar tillsammans över betydelsen av åldersgränser.
- Man bekantar sig med enheter som samlar information om oss: exempelvis smartklockor, EVaka, Wilma.
- Digital pedagogisk dokumentation – samlas det in information om barn?
Länkar och appar
Länkar (de flesta på finska)
Appar
Medieläskunnighet
Gå tillbaka till menyn
Tolkning och utvärdering av medier
Tillsammans med barnen tittar man på, lyssnar på och lär sig förstå medieinnehåll som lämpar sig för barn i förskoleåldern.
Tolkning av medieinnehåll: 5–6‑åringar
- Man bekantar sig med medieinnehåll som innehåller skriven text; tidningar, tidskrifter, serier och reklam.
- Man bekantar sig med nyheter för barn, mediekonst, filmer och musik
- Man lär sig förstå medier som innehåll som produceras och väljs av en människa.
- Man funderar tillsammans på medieinnehållets sanningsenlighet.
- Man behandlar händelser och figurer i sagor, spel eller barnprogram med olika uttryckssätt och uppmuntrar barnen att producera egna tolkningar av dem.
Tillsammans med barnen funderar vi på mediernas inverkan på deras tankar, verksamhet och hur medierna påverkar deras uppfattningar.
Förstå medias påverkan: 5–6‑åringar
- Man funderar tillsammans på hur medierna skapar föreställningar och generaliseringar.
- Man funderar tillsammans med barnen på skillnaderna mellan fakta och fiktion.
- Man funderar på olika barnprograms sätt att framställa sago- och djurfigurer eller kön. Man leker dessa genom olika former av teater, exempelvis en självbyggd bordsteater
- Man undersöker reklamen i närmiljön och funderar på dess samband med konsumtionen. Till exempel Youtubes popup-reklam.
- Man bekantar sig med reklamer i närmiljön och hur den är kopplad till konsumtionen.
Man använder medier i informationssökning och funderar på informationens användbarhet tillsammans med barnen.
Media som informationskälla: 5–6‑åringar
- Man söker information om sådant som barnen är intresserade av och klassificerar hur rättvisa uppgifterna är.
- Man letar efter olika bilder och funderar på vilken av dem som mest påminner om de egna tankarna om den figur man söker.
- Man uppmuntrar barnen att förhålla sig nyfiket till medieinnehåll och lär sig en kritisk medieuppfattning.
Man granskar medier tillsammans med barnen och funderar på hur de kan användas ensam, i par och i grupp.
Jag som medieanvändare: 5–6‑åringar
- Man granskar medieinnehåll som är betydelsefullt för barnen utan att värdera och uppmuntrar barnen att berätta om sina egna upplevelser av medierna och jämföra dem med andra.
- Man funderar över tillsammans hur olika människor upplever och använder medier på olika sätt.
- Man granskar medier och funderar på hur de kan användas ensam, i par och i grupp.
- Man får ha roligt med medier!
Länkar och appar
Länkar
Appar
- Green Screen by Do Ink
- Draw & Tell
- Stop Motion Studio
- ChatterKid
- Puppet Pals
- Clips
- iMovie
- iMotion
- BookCreator
- Röstmemo
Medieproduktion
Barn uppmuntras till ett kreativt och lekfullt verbalt och visuellt uttryck i medieproduktionen.
Kreativt uttryck: 5–6‑åringar
- Vi bygger tillsammans upp animationer, videor, digitala böcker eller egenproducerad musik av sådant som barnen är intresserade av eller inlärningsprojekt med hjälp av olika appar/program.
- Tillsammans deltar man i olika stadier av produktionen: planering, experimentellt och lekfullt genomförande och ett granskande öga på resultatet.
- Det skapade innehållet delas digitalt med vårdnadshavarna eller andra grupper så att de kan titta på det.
- Vi stöder och uppmuntrar barnen att uttrycka sig själva.
Barnen handleds i att använda medieverktyg på ett mångsidigt sätt för att uttrycka barnens tankar och åsikter i planeringen och besluten i vardagen.
Påverkan: 5–6‑åringar
- Barnen uppmuntras att berätta om sina tankar under gemensam brainstorming och i beslutsfattandet.
- Tillsammans utarbetar man ett medieinnehåll som uttrycker barnens åsikter eller önskemål eller påverkar något gemensamt.
- Man bygger ett kollage exempelvis med hobbyer, favoriträtter och liknande medieinnehåll.
Man gör barnen delaktiga i att berätta om fakta och producera medieinnehåll genom att fundera på medias dimensioner.
Förmedling av information: 5–6‑åringar
- Man undersöker hur fiktiva och sanningsenliga medieinnehåll uppstår och skillnaden mellan dem. (fakta och fiktion)
- Man gör berättelser och reportage om vardagen med hjälp av digitala tekniker.
- Man söker information med hjälp av medier, till exempel i form av ljud, bildspel eller video.
- Barnet uppmuntras att själv berätta om sin dag hemma eller i söksituationer.
Barn uppmuntras att lekfullt och experimentellt producera medieinnehåll samt att ha en positiv uppfattning om sig själva som medieproducenter.
Jag som medieproducent: 5–6‑åringar
- Tillsammans hittar man sätt som alla kan delta på och få positiva erfarenheter av medieproduktion.
- Som stimulans för kreativt uttryck används medieinnehåll som är bekant för barnen, såsom figurer i serier, filmer eller spel.
- Barnen uppmuntras att lekfullt och experimentellt skapa medieinnehåll och resultaten uppskattas.
- Man värdesätter och berikar mediekaraktärer som förekommer i barnens lekar och deras aktiviteter.
Länkar och appar
Länkar
Appar
- Green Screen by Do Ink
- Draw & Tell
- Stop Motion Studio
- ChatterKid
- Puppet Pals
- Clips
- iMovie
- iMotion
- BookCreator
- Röstmemo
Att verka i mediemiljön
Verksamhetsmodellerna för säker medieanvändning fördjupas genom att barnen görs delaktiga.
Säkerhet: 5–6‑åringar
- Tillsammans diskuterar man betydelsen av att skydda privatlivet. Man påminner om vars och ens rätt att bestämma om någon får ta och dela bilder som gäller en själv.
- Man funderar över hur man ska gå till väga om något väcker känslor.
- Man påminner om att man alltid kan och ska söka stöd hos vuxna.
- Man bekantar sig tillsammans med åldersgränserna och lär sig att följa dem.
- Personalen diskuterar tillsammans med vårdnadshavarna åldersgränserna för medieanvändning.
Tillsammans med barnen bekantar man sig med medieverktygen på ett ansvarsfullt sätt och fördjupar upphovsrättens betydelse i barnens liv.
Ansvarsfullhet: 5–6‑åringar
- Barnet uppmuntras att berätta för de vuxna om sådant som de funderar på som gäller medier och att be om hjälp med sådant som de funderar på.
- Man diskuterar vilka medieenheter barnen använder och hur man använder dem på ett ansvarsfullt sätt. Fundera på varför och hur man tar hand om digitala enheter!
- Man kommer tillsammans överens om goda medievanor i förskoleundervisningen.
- Upphovsrätten behandlas.
- Man lär sig att alla har rätt att besluta om användningen av sitt arbete. Barnet tillfrågas redan här om lov att visa konst.
Personalen
- Man diskuterar användning av digitala miljöer och hur man agerar där med vårdnadshavarna.
- Man diskuterar eventuell användning av barnens egna verktyg och enheter med vårdnadshavarna.
- Prata om barnens integritetsskydd med vårdnadshavarna.
Man granskar och diskuterar medieanvändning som social aktivitet tillsammans med barnen.
Välbefinnande: 5–6‑åringar
- Man diskuterar de erfarenheter och känslor som uppstått i medierna med barnen.
- Man funderar över sina emotionella färdigheter, hur det känns och vad man gör om det inte känns bra
- Man diskuterar de medier som är en del av barnets liv och hur lång tid man använder medierna.
- Personalen diskuterar tillsammans med vårdnadshavarna åldersgränserna för medieanvändning och hur mycket tid man lägger på medierna.
Utöver de goda interaktionsfärdigheter man lärt sig inom småbarnspedagogiken provar och formulerar man kommunikation och teman i anslutning till det.
Bra interaktion: 5–6‑åringar
- Man vägleder barnen att vara vänliga och ta hänsyn till andra i vardagliga situationer ur medieinnehållets synvinkel.
- Man gör barnet delaktigt i kommunikationen som förmedlas via medier i vardagen. Barnet uppmuntras att berätta om sina egna erfarenheter och känslor av medierna.
- Man diskuterar och övar på att tillsammans identifiera vad mobbning och trakasserier innebär samt övar på att lösa konflikter på ett konstruktivt sätt.
- Man funderar tillsammans på att använda emojier och kommunicera med dem.
Länkar och appar
Länkar
Appar
- Green Screen by Do Ink
- Draw & Tell
- Stop Motion Studio
- ChatterKid
- Puppet Pals
- Clips
- iMovie
- iMotion
- Book Creator
- Röstmemo