Yleiset taidot
Perusdigitaidot
Perehdytään koulun laiteympäristöön ja digitaalisiin oppimisympäristöihin
Oppimisympäristöjen käyttö
Tiedonhaku, tietolähteiden arviointi, profilointi
Tietoturva ja tietosuoja
Tietojen suojaaminen ja siirtäminen omaan käyttöön
Media ja minä
Tutustutaan erilaisten medioiden peruskäsitteisiin ja toimintaperiaatteisiin
Erilaiset mediaympäristöt
Tekijänoikeudet
Digitaalinen hyvinvointi
Media ja hyvinvointi
Mediaympäristön vaaratilanteiden tunnistaminen ja niissä toimiminen
Biologia ja maantieto
Tutustutaan digitaalisiin lajioppaisiin, karttapalveluihin ja eri verkkopalveluihin
Tutustutaan maasto- ja laborointitutkimusten digitaaliseen dokumentointiin (kuva, ääni, video).
Tehdään jostakin opittavasta asiasta omavalintainen mediasisältö
Harjoitellaan digitaalisen ajatuskartan laatimista
Harjoitellaan digitaalisten lähdemateriaalien kriittistä ja tarkoituksenmukaista käyttöä
Vahvistetaan geomediataitoja (esim. karttojen, diagrammien, tilastojen, kuvien, videoiden, tietotekstien ja uutisten tulkintaa ja tuottamista)
Harjoitellaan esim. ilmastodiagrammin laatimista digitaalisesti.
Keskustellaan teknologian mahdollisuuksista ja riskeistä (esim. kestävä kehitys, luonnonvarat).
Suunnitellaan ja toteutetaan tutkimus tai tutkielma, joka dokumentoidaan digitaalisesti.
Englanti
Harjoitellaan tekstinkäsittelyn kieliasetusten muuttamista (mm. oikoluku).
Harjoitellaan tiedonhakua englanninkielisiä hakusanoja käyttäen.
Harjoitellaan kielen oppimista tukevien sovellusten käyttöä itsenäisesti ja ryhmässä.
Harjoitellaan digitaalisten käännöstyökalujen käyttöä.
Harjoitellaan oman puheen tallentamista digitaalisesti.
Tutustutaan englanninkieliseen mediaan, siihen liittyvään sanastoon ja arvioidaan sitä kriittisesti.
Harjoitellaan mahdollisuuksien mukaan yhteydenpitoa ulkomaille.
Tehdään yksin tai ryhmässä sovitusta aiheesta valinnainen mediasisältö
Fysiikka ja kemia
Käytetään simulaatiota osana oppimista
Tutustutaan molekyylimallinnusohjelmiin
Laaditaan työselostus, tutkielma tai esitys, jossa käytetään esim. taulukkolaskentaa
Opetellaan selittämään, miten luonnontieteen ilmiötä hyödynnetään arjen teknologioissa
Tutustutaan raportointiin (esim. mittauspöytäkirja, kuvaaja, kuvasarja tai video kokeesta) ja laaditaan lyhyt raportti
Hyödynnetään oppimisessa sensoriteknologiaa
Keskustellaan, miten luonnontieteen ilmiöt näkyvät arjen teknologiassa
Historia ja yhteiskuntaoppi
Harjoitellaan digitaalisten lähdemateriaalien kriittistä ja tarkoituksenmukaista käyttöä
Harjoitellaan tiedonkeräämistä digitaalisilla välineillä.
Tehdään jostakin opittavasta asiasta omavalintainen mediasisältö.
Opitaan käyttämään monipuolisesti erilaisia hakupalveluja ja tietolähteitä.
Tehdään esitelmä verkkoympäristössä noudattaen tekijänoikeuksia ja lähdemerkintöjä.
Tutustutaan erilaisiin digitaalisiin historian oppimista tukeviin sovelluksiin ja aineistoihin
Arvioidaan median roolia ja yhteiskunnallista merkitystä kriittisesti.
Keskustellaan ajankohtaisten ilmiöiden käsittelystä medioissa ja niiden vaikutuksista yksilöön ja yhteiskuntaan.
Tutustutaan vaikuttamisen mahdollisuuksiin digitaalisissa ympäristöissä ja medioissa sekä kannustetaan aktiiviseen osallistumiseen niissä.
Tehdään vaikuttamaan pyrkivä mediasisältö.
Tutustutaan digitaalisiin asiointipalveluihin ja keskustellaan tietosuoja-asetuksen ja -lain tarkoituksista sekä keskeisistä periaatteista.
Tutustutaan talouden hallinnan digitaalisiin mahdollisuuksiin
Kotitalous
Dokumentoidaan työprosessi digitaalisesti hyödyntäen myös videointia
Tutustutaan kotitalouden talouslaskelman tekemiseen ja rahankäytön seurantaan
Tutustutaan kotitalouden teknologisiin laitteisiin ja pohditaan niiden toimintalogiikkaa
Tutustutaan verkkopankkien toimintoihin
Tutustutaan kauppojen tilaus- ja kauppakassipalveluihin, kuljetuspalveluihin sekä verkossa toimiviin hävikkiruokakauppoihin
Kuvataide
Tutustutaan kuvallisen vaikuttamisen keinoihin digitaalisessa ympäristössä, esim. sosiaalisessa mediassa
Keskustellaan kuvien ja videoiden tekijänoikeuksista.
Tutustutaan CC-lisenssijärjestelmään (Creative Commons) ja haetaan vapaasti käytössä olevia kuvia verkosta
Käytetään verkossa olevia kuvia (taidekuvat, omat kuvat ja ympäristön kuvat) ja harjoitellaan kuvan käsittelyä
Tehdään digitaalisia teoksia (esim. video, piirros, animaatio, luova ohjelmointi).
Dokumentoidaan kuvataideprosessi digitaalisesti
Käsityö
Dokumentoidaan käsityöprosessi digitaalisesti ja jaetaan tuotos muille digitaalisessa muodossa
Toteutetaan automaatiota ja robotiikkaa hyödyntäviä ohjelmoituja tuotoksia
Käytetään tieto- ja viestintätekniikkaa käsityöprosessin suunnittelussa
Tulostetaan mallinnus mahdollisuuksien mukaan 3D-tulostimella.
Liikunta
Keskustellaan liikunta- ja terveyssovelluksista
Tallennetaan oma suoritus ja tulokset verkkoympäristöön kehityksen seuraamiseksi ja tukemiseksi
Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan liikuntateknologian sovelluksia ja verkkopalveluita osana liikunnan opetusta
Matematiikka
Kerrataan ohjelmoinnin perusasioita ja toteutetaan tuotos (esim. peli, simulaatio, sovellus arkielämän ongelmaan) graafista ohjelmointi ympäristöä ja/tai kehitysalustaa hyödyntäen.
Käytetään geometriaohjelmistoa opiskelun tukena.
Tutustutaan ohjelmoituihin elementteihin (esim. automaatio, robotiikka, tekoäly) sekä teknologisten sovellusten toimintaperiaatteisiin ohjelmoinnin näkökulmasta. Keskustellaan ohjelmoinnin vaikutuksista ihmisten elämään
Harjoitellaan tekstipohjaisen ohjelmoinnin perusteita.
Opetellaan taulukkolaskentaohjelman käyttöä
Luodaan ryhmissä ohjelmointia hyödyntäen omavalintainen tuotos.
Tutustutaan digitaalisiin tilastoihin
Harjoitellaan diagrammin tekeminen, soluviittaukset, laskulausekkeet ja funktiot.
Musiikki
Tallennetaan itse tuotettua musiikkia ja sävelletään omia sävelmiä digitaalisesti
Tutustutaan tekijänoikeuksiin musiikin näkökulmasta
Opitaan ymmärtämään tekijänoikeuksiin liittyvää liiketoimintaa.
Oppilaanohjaus
Opetellaan koulun digitaaliseen opiskelu- ja tietoympäristön liittyvien alustojen käyttöä oppilaanohjauksen näkökulmasta
Opetellaan käyttämään koulutus- ja ammattitiedon lähteitä
Tutustutaan keskeisten tiedonhakupalveluiden käyttöön, yhteishakuun ja yhteishaun valintaperusteisiin.
Opitaan käyttämään luotettavaa itsearviointityövälinettä ja perehtymään tuloksiin kriittisesti.
Tutustutaan lähialueen toisen asteen oppilaitosten kotisivuihin ja harjoitellaan yhteishakua
Perehdytään työnhakupalveluihin ja työnhaun prosesseihin (esim. TE-palvelut)
Raportoidaan TET-jakso digitaalisesti. Työelämän mahdollisuuksiin tutustuminen digitaalisesti.
Harjoitellaan työnhakua ja hakemuksen tekemistä (esim. CV, videohakemus)
Tutustutaan kansainvälisiin opiskelu- ja työelämän mahdollisuuksiin
Opiskelu- ja oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu
Ruotsi
Ruotsinkielinen aineisto
Oman puheen tallentaminen
Kielen oppimista tukevat sovellukset
Digitaaliset käännöstyökalut
Kieliasetukset
Digitaalisen, ruotsinkielisen sisällön tuottaminen
Kriittinen tiedonhankinta
Terveystieto
Keskustellaan digitaalisten sisältöjen vaikutuksista vireyteen, uneen ja aivotoimintaan sekä psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen.
Tutustutaan erilaisiin terveyssivustoihin ja terveysmainontaan.
Keskustellaan hyvinvointisovellusten käytöstä liikunta- ja terveysmotivaation keinoina.
Keskustellaan ergonomiasta. Opetellaan huomioimaan omassa työskentelyssä ergonomiaan vaikuttavia asioita (esim. työn tauottaminen, liikkuminen, kalusteet, valaistus, melutaso).
Tehdään jostakin opittavasta asiasta omavalintainen mediasisältö
Keskustellaan ajankohtaisista terveysilmiöistä ja arvioidaan saatavan tiedon luotettavuutta.
Tutustutaan oman asuinalueen tarjoamiin digitaalisiin terveyspalveluihin.
Tehdään yksin tai ryhmissä omavalintaisesta aiheesta tutkimus ja esitellään tutkimuksen tulokset digitaalisin keinoin.
Uskonto ja elämänkatsomus
Harjoitellaan digitaalisten lähdemateriaalien kriittistä ja tarkoituksenmukaista käyttöä
Harjoitellaan tiedonkeräämistä digitaalisilla välineillä.
Tehdään jostakin opittavasta asiasta omavalintainen mediasisältö.
Keskustellaan teknologiaan ja mediaan liittyvistä mahdollisuuksista ja riskeistä eettisestä ja moraalisesta näkökulmasta.
Äidinkieli ja kirjallisuus
Erilaisten digitaalisten tekstien tuottaminen
Tekstinkäsittelyohjelman käyttö
Tiedonhaku
Erilaiset mediatekstit ja kriittinen tulkinta
Monimediaisuus ja esitysgrafiikka
Erilaiset mediasisällöt
Tietokantojen käyttö