Siirry sisältöön
Digitaalinen osaaminen
Palaa valikkoon
Käytännön taidot ja oma tuottaminen
Lapsia ohjataan harjoittelemaan päiväkodissa olevien digilaitteiden käyttöä.
Tekniset perustaidot: 0-4-vuotiaat
- Tutustutaan sovelluksiin mitkä tukevat lasten oppimista, kasvua ja kehitystä.
- Opetellaan tunnistamaan sovellusten symboleja.
- Nimetään yhdessä päiväkodista löytyviä digilaitteita.
- Otetaan kuvia iPadilla ja katsotaan niitä yhdessä iPadilta tai isolta kosketustaulun näytöltä.
- Harjoitellaan yhdessä iPadin avaamista ja sulkemista. Mitä tapahtuu, kun näyttöön koskee tai kun näyttöä swaippaa?
- Harjoitellaan yhdessä iPad-sovellusten avaamista ja sulkemista.
- Käytetään pedagogisia sovelluksia yhdessä, aikuisen tuella.
- Tutustutaan opetuksen läppäriin ja kokeillaan hiiren toimintaa. Esim. etsitään yhdessä kuvia ja tulostetaan niitä.
- Pohditaan lelujen toimintaa. Miten lelu toimii, onko lelussa sisällä tietokone?
Henkilökunta
- Varmistetaan, että digitaalista osaamista edistävät välineet ovat tarkoituksenmukaisessa käytössä. Tarvittaessa informoidaan varhaiskasvatuksen järjestäjää oppimisympäristöä koskevista puutteista.
- Tehdään oppimisympäristössä olevat välineet ja laitteet lapsille tutuksi. Lasten kanssa opetellaan, että teknologia on luonteva osa oppimisympäristöä.
- Näytetään esimerkkiä teknologian tarkoituksenmukaisesta käytöstä arjessa.
- Osallistuu mahdollisuuksien mukaan digitaalisen osaamisen edistämiseen liittyvään täydennyskoulutukseen.
- Tietää, mistä saa digitaalisten ympäristöjen käytön tukea, ja hakee sitä tarvittaessa.
Lapsia tuetaan tutustumaan vasun osa-alueiden mukaisesti jaoteltuihin digitaalisiin oppimisympäristöihin leikillisesti.
Toiminta eri ympäristöissä: 0-4-vuotiaat
- Käytetään sovelluksia, tutkien niiden toimintalogiikoita (vasun osa-alueet huomioiden)
- Hyödynnetään sovelluksia eri oppimisympäristöissä.
- Tutkitaan, miten sovelluksissa kuuluu toimia, että päästään haluttuun lopputulokseen.
- Henkilökunta tuntee ja käyttää tarkoituksenmukaisesti lapsen varhaiskasvatusta koskevia digitaalisia palveluita.
Lapsia kannustetaan tuottamaan omaa sisältöä digitaalisesti.
Tuottaminen: 0-4-vuotiaat
- Tutustutaan piirtämiseen iPadilla ja kosketustaulun valkotaulua hyödyntämällä. Harjoitellaan myös oman nimen kirjoittamista.
- Harjoitellaan äänen tallentamista.
- Tehdään yhdessä digitaalisia kirjoja.
- Tutustutaan animaatioiden tekemiseen
- Harjoitellaan tekemään diagrammeja äänestystilanteissa esim. Post-it lapuilla.
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
- Molla ABC
- Book Creator
- Stop Motion Studio
- iMovie
- Clips
- Green Screen by Do Ink
- iPadin mittanauha
- iPadin suurennuslasitoiminto
- iPadin Sanelin
- Chirp qr
- Moka Mera Emotions
Vastuullisuus ja turvallisuus
Lasten kanssa opetellaan, että kuvien ottamiseen ja julkaisemiseen tulee olla luvat.
Vastuullisuus: 0-4-vuotiaat
- Opetellaan medialaitteiden vuorottelua.
- Kuvienottotilanteissa harjoitellaan kysymään: “Saanko ottaa sinusta kuvan?”
- Mietitään yhdessä sovellusten ikärajoja ja laitteiden käyttöaikoja.
Henkilökunta
- huolehtii media-ajasta ja laitteiden tarkoituksen mukaisesta käytöstä.
- tarjoaa lapsille vain ikä- ja kehitystasoon sopivaa sisältöä.
- kertoo huoltajille henkilötietojen käsittelystä varhaiskasvatuksessa kunnan ohjeiden mukaisesti.
- varmistaa, että kaikki huoltajat pääsevät tiedon äärelle digitaalisissa palveluissa. Virallinen ja epävirallinen viestintä erotetaan toisistaan.
- sopii huoltajien kanssa kuvien ottamisesta ja julkaisemisesta sekä lapsen tuotosten julkaisemisesta.
Tuetaan lasten kehittyvää kriittistä lukutaitoa ja mietitään mikä digitaalisessa maailmassa on totta.
Turvallisuus: 0-4-vuotiaat
- Laaditaan yhdessä ryhmän iPadien käyttösäännöt.
- Mietitään yhdessä, miten toimitaan, kun on aika lopettaa medialaitteiden käyttö.
- Pohditaan tunnetaitoja. (Miltä tuntuu, kun laitteita ei saa / saa käyttää.)
- Harjoitellaan tunnistamaan ikärajasymboleja netissä.
Henkilökunta
- huolehtii tietosuojasta lasten kuvien ja tuotosten julkaisussa.
- tuntee tietosuoja- ja tietoturvaohjeet ja noudattaa niitä.
- tietää, mitä turvakielto tarkoittaa, ja osaa kertoa turvakiellon alaisten tietojen käsittelystä perheille varhaiskasvatuksen järjestäjän ohjeiden mukaisesti.
- kunnioittaa lapsen yksityisyydensuojaa digitaalisissa ympäristöissä
Digitaalisia oppimisympäristöjä käytettäessä pohditaan lasten kanssa ergonomian merkitystä.
Ergonomia: 0-4-vuotiaat
- Käytetään sovelluksia yhdessä, pieniä hetkiä kerrallaan.
- Mietitään yhdessä, mikä on sopiva äänen toistotaso digilaitteilla
- Harjoitellaan huomioimaan kavereita laitteita käytettäessä, ettei äänen taso nouse liikaa.
- Mietitään yhdessä missä tilanteissa kuulokkeiden käyttämien olisi hyväksi.
- Suositaan liikkumiseen kannustavia jumppavideoita tai sovelluksia.
- Harjoitellaan laitteiden käyttöä eri asennoissa
- Harjoitellaan yhdessä pitkäjänteistä toimintamallia digitaalisissa ympäristöissä esim. Projektityöskentelyssä.
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
- Molla ABC
- Book Creator
- Stop Motion Studio
- iMovie
- Clips
- Green Screen by Do Ink
- iPadin mittanauha
- iPadin suurennuslasitoiminto
- iPadin Sanelin
- Chirp qr
- Moka Mera Emotions
Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely
Lapsia tuetaan hakemaan tietoa digitaalisesti huomioiden lasten kiinnostuksen kohteet ja samalla tutustutaan selaimen peruskäyttöön ja tiedon luotettavuuteen.
Tiedonhallinta: 0-4-vuotiaat
- Harjoitellaan yhdessä selaimen käyttöä tiedonhaussa. Pohditaan yhdessä lasten kanssa hakusanoja.
- Tietoa etsittäessä pohditaan yhdessä mihin luokkaan tai ryhmään tieto kuuluu (esim. eläimet, työkalut, Turku)
Tutustutaan luovasti, kokeillen ja monipuolisesti lasten kanssa arjen teknologiaan, erilaisiin tutkimusvälineisiin ja tutkimisen tapoihin.
Tutkiva ja luova työskentely: 0-4-vuotiaat
- Herätellään motivaatiota tutkivaan työskentelyyn.
- Tutustutaan yhdessä lapsen kanssa digilaitteiden kameroihin – miten kuva otetaan?
- Tuetaan lasten yksilöllisiä tapoja ilmaista itseään ja mahdollisuuksia kokeilla luovaa tuottamista digitaalisissa palveluissa.
- Tehdään yhdessä sisältöä hyödyntäen kuvia ja videoita (pedagoginen digitaalinen dokumentointi).
- Kokeillaan projektityöskentelyn muotoa.
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
- Molla ABC
- Book Creator
- Stop Motion Studio
- iMovie
- Clips
- Green Screen by Do Ink
- iPadin mittanauha
- iPadin suurennuslasitoiminto
- iPadin Sanelin
- Chirp qr
- Moka Mera Emotions
Vuorovaikutus
Yhteisöllisessä digitaalisessa työskentelyssä kiinnitetään erityistä huomiota tunne- ja vuorovaikutustaitoihin.
Yhteisöllisyys ja osallisuus: 0-4-vuotiaat
- Toimitaan digitaalisissa ympäristöissä, joissa jokainen pääsee loistamaan kehityksensä, ikävaiheensa ja edellytystensä mukaan vahvistaen lasten itsetuntoa.
- Tutustutaan lasten kanssa yksinkertaisiin emoji –kuvioihin tunnekasvatuksen näkökulmasta.
- Harjoitellaan työskentelemistä yksin, parin kanssa ja ryhmässä huomioiden myös yhteisöllisyys.
- Harjoitellaan sosioemotionaalisia taitoja ja opetellaan auttamaan kaveria.
- Harjoitellaan medialaitteiden käytön vuorottelua kaverin kanssa.
- Lapset ovat aktiivisesti mukana digitaalisia ympäristöjä hyödyntävän leikin ja oppimisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
- Molla ABC
- Book Creator
- Stop Motion Studio
- iMovie
- Clips
- Green Screen by Do Ink
- iPadin mittanauha
- iPadin suurennuslasitoiminto
- iPadin Sanelin
- Chirp qr
- Moka Mera Emotions
Ohjelmointiosaaminen
Palaa valikkoon
Ohjelmoinnillinen ajattelu
Ohjelmoinnissa tarvittavia ajattelun taitoja kehitetään lasten kanssa leikillisesti.
Looginen ajattelu ja tiedon käsittely: 0-4-vuotiaat
- Käytetään pukemistilanteissa kuvia tukena.
- Katsotaan yhdessä kuvista arjen rytmitystä päivän eri ajankohtina.
- Huomioidaan arjen pysyvyys ja toistojen tärkeys.
- Luokitellaan ja lajitellaan esineitä.
- Pohditaan yhdessä eri asioiden/tavaroiden ominaisuuksia ja lukumääriä.
Lasten kanssa tutustutaan ongelmanratkaisutaitoihin ja mallintamiseen ihmettelemällä, esittämällä kysymyksiä ja pohtimalla ratkaisuja.
Ongelmien ratkaiseminen ja mallintaminen: 0-4-vuotiaat
- Pohditaan ja tehdään yhdessä lasten kanssa heidän ikätasolleen sopivia ongelmanratkaisutehtäviä.
- Pelataan muisti- ja palapelejä.
- Ihmetellään, sanoitetaan ja selitetään lasten kanssa oman lähiympäristön tapahtumia ja ilmiöitä.
- Tehdään helppoja malliaskarteluja.
Lasten kanssa tutustutaan ohjelmointiin liittyvään toimintaan, käsitteisiin ja perusrakenteisiin leikkien.
Ohjelmointiin liittyvä toiminta, käsitteet ja perusrakenteet: 0-4-vuotiaat
- Sanoitetaan lasten kanssa yhdessä arjen perushoitotilanteita, kuvatukea sekä tukiviittomia apuna käyttäen.
- Toistetaan ensin – sitten -käsitteitä päivittäin toistuvissa tilanteissa.
- Annetaan lapsille visuaalisia, kehollisia ja ääniin perustuvia ohjeita.
- Osallistetaan lapsia ohjaamaan toistensa toimintaa visuaalisin, kehollisin ja ääniohjein.
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
Tutkiva työskentely ja tuottaminen
Rohkaistaan lapsia yhteiseen tutkimiseen ja kokeilemiseen teknologian parissa, haastaen lasta kertomaan omista ajatuksista ja havainnoista.
Yhteiskehittelyn prosessit: 0-4-vuotiaat
- Harjoitellaan auttamaan kaveria ja toimimaan yhdessä.
- Rohkaistaan lapsia yhteiseen tutkimiseen ja kokeilemiseen päiväkodista löytyvien digilaitteiden kanssa.
- Opetellaan kertomaan omista ajatuksista ja havainnoista.
- Harjoitellaan toimimaan erilaisissa rooleissa; yksin, parin kanssa ja ryhmässä.
Laajennetaan lasten teknologiaan liittyvää kokemusmaailmaa mielikuvitusrikkaasti.
Luova tuottaminen: 0-4-vuotiaat
- Harjoitellaan rakentamisen alkeita hyödyntäen erilaisia rakennusmateriaaleja.
- Tutustutaan ja kokeillaan yhdessä pienille sopivia sovelluksia.
- Tutustutaan teknologiaan tutkimalla arjen koneiden ja laitteiden toimintaperiaatteita
- Keksitään ja rakennellaan omia laitteita ja luovia teknologisia ratkaisuja, esitellään niitä toisille.
- Harjoitellaan koreografisia laululeikkejä yhdessä.
- Pelataan erilaisia pelejä ja pohditaan niiden toimintaperiaatteita.
- Muokataan lasten kanssa tuttuja leikkejä ja valmiita pelejä keksimällä niihin uusia sääntöjä, tehtäviä tai etenemistapoja mielikuvitusrikkaasti!
Ohjelmoinnissa tarvittavia ajattelun ja yhteistyön taitoja harjoitellaan laaja-alaisesti kaikessa toiminnassa ja eri oppimisen alueilla: ihmetellään, tutustutaan, kokeillaan ja saadaan kokemuksia teknologiasta ja teknologian äärellä.
Ohjelmointi oppimisen välineenä: 0-4-vuotiaat
- Harjoitellaan ohjeiden noudattamista lasten ikätason mukaisesti.
- Harjoitellaan ohjeiden antamista kaverille.
- Tukiviittomiin tutustuminen yhdessä arjessa.
Yhdessä lasten kanssa tutustutaan toimintaohjeiden antamiseen erilaisissa arjen tilanteissa.
Käytännön taidot: 0-4-vuotiaat
- >Lapset havainnoivat toimintaohjeiden antamista erilaisissa tilanteissa
- Tutustutaan ohjelmoitavaan laitteeseen.
- Erilaiset interaktiiviset kosketustaulutehtävät yhdessä.
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
Ohjelmoidut ympäristöt ja niissä toimiminen
Havainnoidaan yhdessä lasten kanssa teknologian roolia arkielämässä.
Ohjelmoitu teknologia elämän eri osa-alueilla: 0-4-vuotiaat
- Nimetään yhdessä lasten kanssa lähiympäristön teknisiä laitteita.
- Ihmetellään yhdessä, miten kamerassa näkyy oma kuva
- Tutkitaan lasten kanssa, miten lähiympäristön laitteet toimivat.
- Pohditaan yhdessä lasten kanssa, millaista hyötyä tai apua laitteista, digitaalisista palveluista on ihmisille, esim. kopiokone.
Lapsia kannustetaan tutkimaan, miten teknologian avulla voi seurata ympäristöä ja elämää.
Ohjelmoidun teknologian vaikutukset arjessa: 0-4-vuotiaat
- Pohditaan yhdessä lasten kanssa, miten laitteiden ja sovellusten toiminta vaikuttaa lasten toimintaan.
- Etsitään omasta lähiympäristöstä käytännön esimerkkejä, kuten karttasovellukset, lasten läsnäoloseuranta ja tägit, QR-koodit sekä valvontakamerat.
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
Palaa valikkoon
Median tulkinta ja arviointi
Tutustutaan lasten kanssa mediaan ja erilaisiin kuvaa, liikkuvaa kuvaa ja ääntä sekä näiden yhdistelmiä sisältäviin mediasisältöihin.
Mediasisältöjen tulkinta: 0-4-vuotiaat
- Tutkitaan yhdessä lasten kanssa kuvakirjoja, katsotaan videoita, tutustutaan sovelluksiin ja kuunnellaan äänikirjoja.
- Opetellaan ymmärtämään, että osa median esittämistä asioista on totta ja osa kuvitteellisia ja että mediasisällöt ovat ihmisten tekemiä.
- Eläydytään mediasisältöihin ja rohkaistaan lapsia kertomaan näkemästään ja kuulemastaan sekä mediasisältöjen herättämistä tunteista monipuolisia ilmaisukeinoja käyttäen.
Tarkastellaan yhdessä lasten kanssa, miten media näkyy ja vaikuttaa lasten arjessa, kuten leikeissä ja elinympäristössä sekä mainoksissa.
Median vaikutusten ymmärtäminen: 0-4-vuotiaat
- Mietitään yhdessä, miten media näkyy ja vaikuttaa lasten leikeissä ja elinympäristössä.
- Tutustutaan lapselle tuttuihin mediahahmoihin ja niiden piirteisiin leikin ja luovan ilmaisun kautta.
- Tutkitaan yhdessä mainoksia ja jutellaan haluamisen, tarvitsemisen ja ostamisen eroista.
Totutellaan lasten kanssa käyttämään mediaa tiedon hankinnassa ja jäsentämisessä.
Media tietolähteenä: 0-4-vuotiaat
- Tutustutaan yhdessä lasten kanssa lähiympäristöön ottamalla valokuvia.
- Etsitään yhdessä lapsille tutuista asioista kuvia ja tietoja esim. lehdistä ja kirjoista.
- Etsitään yhdessä mediasisällöistä tietoa lapsia kiinnostavista kysymyksistä.
- Rohkaistaan lapsia suhtautumaan uteliaasti mediasisältöihin.
- Mietitään yhdessä mediakriittisyyttä; ohjataan lasta kysymään näkemästään ja kuulemastaan.
Tarkastellaan yhdessä lapsiryhmän kanssa median käyttöä lapsen arjessa.
Minä median käyttäjänä: 0-4-vuotiaat
- Tutustutaan yhdessä lasten kanssa heidän ikätasonsa mukaisiin mediasisältöihin.
- Pohditaan yhdessä median äärellä vietettävän ajan pituutta.
- Tuetaan lasten mediasuhteen rakentumista rohkaisemalla lapsia monipuolisesti erilaisten turvallisten mediasisältöjen pariin, lapsen ikätaso huomioiden.
- Lapsia rohkaistaan ilmaisemaan tunteita ja kertomaan omasta olostaan. Lasten kokemuksia kuunnellaan ja samalla lapsia kannustetaan arvostamaan omia tunteitaan ja kokemuksiaan.
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
- Green Screen by Do Ink
- Draw & Tell
- Stop Motion Studio
- ChatterKid
- Puppet Pals
- Clips
- iMovie
- iMotion
- BookCreator
- Sanelin
Median tuottaminen
Tuetaan ja kannustetaan lapsia luovien ilmaisun keinojen käyttöön median tuottamisen parissa; sanallista, kuvallista ja kehollista ilmaisua hyödyntäen.
Luova ilmaisu: 0-4-vuotiaat
- Sanoitetaan asioita ja sanoja ääneen yhdessä lasten kanssa.
- Ihmetellään yhdessä erilaisia mediavälineitä ja digitaalisia sovelluksia, käytetään niitä leikinomaisesti ja kokeillen sisältöjen tuottamisessa.
- Ideoidaan ja tuotetaan yhdessä kokeilevasti erilaisia mediasisältöjä, kuten digitarinoita, äänitaltiointeja tai piirroksia. Tehdään esimerkiksi reportaasi arjen tapahtumista tai viikkokirje yhdessä.
- Leikitään yhdessä median tuottamiseen liittyviä leikkejä.
Osallistetaan lapsia yhteiseen median tuottamiseen vaikuttamisen näkökulmasta sekä pohditaan yhdessä sisällön ja esitystavan valintaa.
Vaikuttaminen: 0-4-vuotiaat
- Rohkaistaan lapsia kertomaan asioita / ajatuksiaan yhteisessä ideointihetkessä ja päätöksenteossa.
- Kunnioitetaan toisen kerrontavuoroa ja harjoitellaan tarkkaa kuuntelemisen taitoa.
- Tartutaan lasten kerronnan aloituksiin.
- Osallistetaan lapsia digitaaliseen pedagogiseen dokumentointiin.
Kannustetaan lapsia tutkimaan ja ihmettelemään mediasisältöjen tuottamista ja tiedon välittämistä.
Tiedon välittäminen: 0-4-vuotiaat
- Tuetaan ja kannustetaan lapsia kertomaan asioista ja kerrontaa äänitetään myös talteen.
- Tehdään yhdessä lisätyn todellisuuden projekti hyödyntäen eri sovelluksia.
- Kannustetaan lasta kertomaan asioista kotiväelle.
Kannustetaan lapsia leikinomaiseen mediasisältöjen tuottamiseen.
Minä median tuottajana: 0-4-vuotiaat
- Rohkaistaan lapsia taiteelliseen ilmaisuun ja arvostetaan tuotoksia.
- Katsotaan taideteoksia yhdessä vaikkapa taidenäyttelynä.
- Huomioidaan jo pienestä pitäen lasten mielenkiinnonkohteita
- Rohkaistaan lapsia omiin aloitteisiin median tuottamisessa.
- Leikitään yhdessä sarjojen, pelien, videoiden ja elokuvien tapahtumia.
- Tuetaan lasten erilaisia mielenkiinnon kohteita ja myönteistä käsitystä itsestä median tekijänä.
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
- Green Screen by Do Ink
- Draw & Tell
- Stop Motion Studio
- ChatterKid
- Puppet Pals
- Clips
- iMovie
- iMotion
- BookCreator
- Sanelin
Toiminta mediaympäristössä
Tutustutaan turvalliseen median käyttöön yhdessä lasten kanssa.
Turvallisuus: 0-4-vuotiaat
- Opetellaan turvallista mediankäyttöä sopimalla aikuisen kanssa käytöstä sekä ohjataan lapsia turvaamaan aina aikuiseen.
- Miten toimitaan digiliikenteessä yhdessä?
- Oman kehon suojaamisen harjoittelu alkaa jo pienestä
- Mietitään yhdessä mitä on ikärajat ja mikä on niiden suojeleva tarkoitus.
Henkilökunta
- Keskustellaan lasten ja huoltajien kanssa lasten turvallisesta mediankäytöstä.
- Henkilökunta pohtii yhdessä huoltajien kanssa median käytön ikärajoista.
Tutustutaan yhdessä lasten kanssa mediavälineiden vastuulliseen käsittelyyn.
Vastuullisuus: 0-4-vuotiaat
- Pohditaan yhdessä, mikä on yksityisyyden suoja.
- Mallinnetaan lapselle / näytetään esimerkkiä, miten töitä tulee kohdella: laitetaan nimi lapsen omiin töihin ja pyydetään lupa työn jakamiseen.
- Annetaan jo pienen kirjoittaa ”oma nimi” taiteeseen.
- Keskustellaan yhdessä lasten kanssa kuvaus / videointiluvista.
- Opetellaan, että jokaisella on oikeus päättää tekemänsä työn käyttämisestä.
- Keskustellaan huoltajien kanssa digitaalisten ympäristöjen käytöstä ja toimintatavoista.
- Keskustellaan huoltajien kanssa mahdollisesta lasten omien välineiden ja laitteiden käytöstä.
- Keskustellaan huoltajien kanssa lasten yksityisyyden suojasta.
Tarkastellaan mediaa yhdessä lasten kanssa osana arkea.
Hyvinvointi: 0-4-vuotiaat
- Rohkaistaan lapsia kertomaan median parissa syntyneistä kokemuksistaan ja tunteistaan monipuolisin ilmaisukeinoin.
- Henkilökunta pohtii yhdessä huoltajien kanssa median käytön ikärajoja sekä median parissa käytettyä aikaa.
Tuetaan yhdessä lasten kanssa ystävällisyyttä ja toisten huomioon ottamista arkisissa viestintätilanteissa.
Hyvä vuorovaikutus: 0-4-vuotiaat
- Ohjataan huomaamaan omien sanojen, eleiden ja toiminnan vaikutus toisiin. Harjoitellaan hyviä vuorovaikutustaitoja.
- Opetellaan ja sanoitetaan viestintää ja siihen liittyviä teemoja.
- Havainnoidaan yhdessä arjen viestintätilanteita. Harjoitellaan viestintää esimerkiksi leikeissä.
- Tutkitaan yhdessä ryhmän kuvia ja tutustutaan kavereihin ja pohditaan kaverisuhteita. Tämä tukee lasten ryhmään kuuluvuuden tunnetta.
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
- Green Screen by Do Ink
- Draw & Tell
- Stop Motion Studio
- ChatterKid
- Puppet Pals
- Clips
- iMovie
- iMotion
- BookCreator
- Sanelin