Siirry sisältöön
Digitaalinen osaaminen
Palaa valikkoon
Käytännön taidot ja oma tuottaminen
Syvennetään varhaiskasvatuksessa harjoiteltujen digilaitteiden käyttöä.
Tekniset perustaidot: 5-6 –vuotiaat
- Harjoitellaan iPadilla selfiekuvan ottamista ja etsitään se kuvagalleriasta.
- Opetellaan ottamaan videoita itse.
- Tutustutaan kosketustaulun toimintoihin; osataan käyttää valkotaulua, osataan tehdä tehtäviä kosketustaululla.
- Opetellaan ymmärtämään, miten tietokoneen ja dokumenttikameran kuva näkyy kosketustaululla.
- Harjoitellaan esittämään omia taideteoksia dokumenttikameran alla.
- Harjoitellaan näppäintaitoja iPadillä ja tietokoneen näppäimistöllä.
Henkilökunta
- Varmistetaan, että digitaalista osaamista edistävät välineet ovat tarkoituksenmukaisessa käytössä. Tarvittaessa informoidaan varhaiskasvatuksen järjestäjää oppimisympäristöä koskevista puutteista.
- Tehdään oppimisympäristössä olevat välineet ja laitteet lapsille tutuksi. Lasten kanssa opetellaan, että teknologia on luonteva osa oppimisympäristöä.
- Näytetään esimerkkiä teknologian tarkoituksenmukaisesta käytöstä arjessa.
- Osallistuu mahdollisuuksien mukaan digitaalisen osaamisen edistämiseen liittyvään täydennyskoulutukseen.
- Tietää, mistä saa digitaalisten ympäristöjen käytön tukea, ja hakee sitä tarvittaessa.
Lapsia tuetaan harjoittelemaan digitaalisissa oppimisympäristöissä toimimista, kokeillen ja leikitellen sekä syventäen jo varhaiskasvatuksessa opittua.
Toiminta eri ympäristöissä: 5-6 –vuotiaat
- Opetellaan käyttämään iPadin omista sovelluksista suurennuslasia ja mittanauhaa. Samalla mietitään, miten sovellus toimii.
- Hyödynnetään äänitystä sadutuksen tukena sekä kokeillaan lasten kanssa yhdessä rakentaa tarinoita esiopetuksen projekteista.
- Hyödynnetään esiopetukseen pedagogisesti sopivia sovelluksia oppimisen tukena eri oppimisen osa-alueilla.
- Täytetään lasten kanssa Esiopetuksen digitaalinen itsearviointi yhdessä.
- Henkilökunta tuntee ja käyttää tarkoituksenmukaisesti lapsen varhaiskasvatusta ja esiopetusta koskevia digitaalisia palveluita.
Rohkaistaan lapsia itse harjoittelemaan omaa sisällön tuottamista digitaalisesti aikuisen tuella.
Tuottaminen: 5-6 –vuotiaat
- Editoidaan ja muokataan itse otettuja kuvia ja videoita, leikillisesti ja kokeillen.
- Harjoitellaan tulostamaan ja hyödyntämään itse otettuja kuvia eri taidemuodoissa.
- Tehdään animaatioita sekä erilaisia videoprojekteja
- Mietitään omissa tuotetuissa projekteissa, miten todellisuus eroaa fantasiamaailmasta.
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
- Molla ABC
- Book Creator
- Stop Motion Studio
- iMovie
- Clips
- Green Screen by Do Ink
- iPadin mittanauha
- iPadin suurennuslasitoiminto
- iPadin Sanelin
- Chirp qr
- Moka Mera Emotions
Vastuullisuus ja turvallisuus
Lasten kanssa syvennetään tekijänoikeuksien ymmärrystä.
Vastuullisuus: 5-6 vuotiaat
- Suoritetaan lasten kanssa “iPadin ajokortti”.
- Jutellaan, mitä tekijänoikeudet tarkoittavat – toisen tekemää sisältöä ei saa käyttää ilman lupaa.
- Hyödynnetään vuorovaikutuksen tukena turvallisia digitaalisia palveluja huomioiden kehitystasot ja erityinen tuki.
- Huomioidaan teknologian vaikutus kestävän kehityksen näkökulmasta.
Henkilökunta
- kertoo huoltajille henkilötietojen käsittelystä varhaiskasvatuksessa (ml. Varda) varhaiskasvatuksen järjestäjän ohjeiden mukaisesti.
- varmistaa, että kaikki huoltajat pääsevät tiedon äärelle digitaalisissa palveluissa. Virallinen ja epävirallinen viestintä erotetaan toisistaan.
- sopii huoltajien kanssa kuvien ottamisesta ja julkaisemisesta sekä lapsen tuotosten julkaisemisesta.
Lasten kanssa tutustutaan digiturvataitoihin käytettäessä digitaalisia ympäristöjä.
Turvallisuus: 5-6 vuotiaat
- Opetellaan, kuinka toimia, jos digitaalisessa palvelussa kohtaa ongelman.
- Mietitään lasten kanssa käyttäjätunnusten ja salasanojen merkitystä.
- Otetaan käyttöön digiturvataitomateriaalia
- Harjoitellaan pin-koodin käyttämistä (esim. leikillisesti opetustilaan astuttaessa).
Henkilökunta
- huolehtii tietosuojasta lasten kuvien ja tuotosten julkaisussa.
- tuntee tietosuoja- ja tietoturvaohjeet ja noudattaa niitä.
- tietää, mitä turvakielto tarkoittaa, ja osaa kertoa turvakiellon alaisten tietojen käsittelystä perheille varhaiskasvatuksen järjestäjän ohjeiden mukaisesti.
- kunnioittaa lapsen yksityisyydensuojaa digitaalisissa ympäristöissä.
Digitaalisia oppimisympäristöjä käytettäessä mietitään hyviä ergonomisia tapoja toimia lapsia osallistaen.
Ergonomia: 5-6 vuotiaat
- Tauotetaan laitteiden käyttöä taukojumpalla
- Harjoitellaan yhdessä pitkäjänteistä toimintamallia digitaalisissa ympäristöissä esim. projektityöskentelyssä.
- Opitaan kiinnittämään huomiota laitteiden äänen laatuun ja voimakkuuteen sekä valaistukseen ja näytön kirkkauteen.
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
- Molla ABC
- Book Creator
- Stop Motion Studio
- iMovie
- Clips
- Green Screen by Do Ink
- iPadin mittanauha
- iPadin suurennuslasitoiminto
- iPadin Sanelin
- Chirp qr
- Moka Mera Emotions
Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely
Lapsia ohjataan hakemaan tietoa digitaalisesti huomioiden lasten kiinnostuksen kohteet ja samalla perehdytään selaimen peruskäyttöön ja tiedon luotettavuuteen, lisäten lasten itsenäistä tiedon hakua.
Tiedonhallinta: 5-6 vuotiaat
- Opetellaan käyttämään erilaisia hakukoneita nettiselaimessa.
- Haastetaan lasta miettimään, mikä hakusana olisi täsmällisin etsittäessä tietoa. Annetaan lapsen itse harjoitella kirjoittamaan hakusanoja.
- Rakennetaan käsitekarttoja opetuksessa (vaikka kuvallisina digilaitteita ja sovelluksia hyödyntäen).
Hyödynnetään varhaiskasvatuksessa opittuja taitoja tutkivasta ja luovasta teknologian käytöstä, syventäen harjoittelua tutkimusprosessien vaiheisiin.
Tutkiva ja luova työskentely: 5-6 vuotiaat
- Hyödynnetään pitkäkestoisissa tutkimusprojekteissa teknologiaa ja digitaalisia ympäristöjä yhdessä lasten kanssa.
- Rakennetaan kauden aikana projekti, mikä taltioidaan digitaalisesti huomioiden pedagoginen dokumentointi.
- Rikastetaan lasten mielikuvitusta ja leikitellään digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksilla.
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
- Molla ABC
- Book Creator
- Stop Motion Studio
- iMovie
- Clips
- Green Screen by Do Ink
- iPadin mittanauha
- iPadin suurennuslasitoiminto
- iPadin Sanelin
- Chirp qr
- Moka Mera Emotions
Vuorovaikutus
Lapsia kannustetaan kokeilemaan itsenäisempää yhteisöllistä vuorovaikutuksellista digitaalista työskentelyä, huomioiden tunne- ja vuorovaikutustaidot.
Yhteisöllisyys ja osallisuus: 5-6 vuotiaat
- Mietitään yhdessä minkälaisia kuvia ja viestejä voidaan lähettää ja miltä tuntuu saada erilaisia viestejä.
- Harjoitellaan etäyhteyksiä toiseen ryhmään/päiväkotiin/ulkoiseen tahoon (Teams).
- Harjoitellaan yhdessä, miten digitaalisessa ympäristössä pitää toimia (hyvät tavat!).
- Opetellaan vuorottelemaan medialaitteiden kanssa.
- Opetellaan auttamaan kaveria tarvittaessa.
- Lasten kanssa harjoitellaan toimimaan kiusaamista ennaltaehkäisten ratkaisten mahdollisia digitaalisissa palveluissa kohdattuja ongelmia yhdessä.
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
- Molla ABC
- Book Creator
- Stop Motion Studio
- iMovie
- Clips
- Green Screen by Do Ink
- iPadin mittanauha
- iPadin suurennuslasitoiminto
- iPadin Sanelin
- Chirp qr
- Moka Mera Emotions
Ohjelmointiosaaminen
Palaa valikkoon
Ohjelmoinnillinen ajattelu
Lasten kanssa syvennetään ohjelmoinnissa tarvittavia ajattelun taitoja.
Looginen ajattelu ja tiedon käsittely: 5-6 –vuotiaat
- Kokeillaan ja tuotetaan säännönmukaisia ja toistuvia rakenteita leikillisesti lasten kanssa.
- Harjoitellaan rytmityksiä arjessa, pohditaan yhdessä; mitä teemme aina samalla lailla.
- Harjoitellaan musiikkikasvatuksen erilaisia rytmityksiä.
- Pohditaan lasten kanssa syy-seuraussuhteita ja niiden merkitystä. Tehtyjä valintoja sanallistetaan ja selitetään yhdessä.
- Harjoitellaan luokittelemaan, vertailemaan ja järjestämään asioita tietyin perustein, kuten lukujono, muoto, koko tai väri.
- Leikitään sääntöleikkejä.
Ongelmanratkaisutaitoja ja mallintamista syvennetään lasten kanssa ihmettelemällä, esittämällä kysymyksiä ja pohtimalla ratkaisuja, lisäten lasten itsenäistä oppimista.
Ongelmien ratkaiseminen ja mallintaminen: 5-6 –vuotiaat
- Kannustetaan lapsia tutkimaan ja jäsentämään arjen ilmiöitä sekä pohtimaan niihin liittyviä kysymyksiä.
- Harjoitellaan yhdessä lasten kanssa kuvailemaan ja selittämään havaintoja sekä pohtimaan omia ratkaisuja.
- Harjoitellaan ongelmanratkaisutaitoja.
- Tehdään haastavampia malliaskarteluja ohjeen mukaan.
Hyödynnetään varhaiskasvatuksessa opittuja ohjelmointitaitoja ja tutustutaan algoritmin käsitteeseen tutkimalla erilaisia toimintaohjeita ja tapoja antaa ohjeita.
Ohjelmointiin liittyvä toiminta, käsitteet ja perusrakenteet: 5-6 –vuotiaat
- Harjoitellaan yhdessä ohjeistamista ja ohjeiden noudattamista.
- Laaditaan ohjeita ja sääntöjä ja pohditaan niiden merkitystä yhdessä.
- Tutustutaan pienten lasten digisanastoon.
- Leikitään ohjelmointirobottileikkejä pareittain
- Tutustutaan algoritmin käsitteeseen.
- Käytetään harjoittelun tukena ohjelmointirobotteja sekä sovelluksia.
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
Tutkiva työskentely ja tuottaminen
Varhaiskasvatuksessa harjoiteltujen taitojen lisäksi ohjataan lapsia yhteiseen ongelmanratkaisuun.
Yhteiskehittelyn prosessit: 5-6 –vuotiaat
- Annetaan lasten pohtia ja kokeilla yhdessä.
- Kannustetaan lapsia kertomaan ideoitaan toisille, yhteisen projektin toteuttamiseksi.
- Harjoitellaan toimimaan erilaisissa rooleissa; yksin, parin kanssa ja ryhmässä.
- Harjoitellaan ongelmanratkaisutaitoja erilaisilla sovelluksilla yhdessä
- Ratkotaan oman ryhmän kanssa vastaan tulevia haasteita yhdessä lasten kanssa esim. lasten palavereissa.
Laajennetaan lasten teknologiaan liittyvää kokemusmaailmaa mielikuvitusrikkaasti haastaen lapsia luovan tuottamisen prosessien syventämiseen.
Luova tuottaminen: 5-6 –vuotiaat
- Tutustutaan robotiikkaa hyödyntäviin laitteisiin etsimällä tietoa eri lähteistä.
- Suunnitellaan ja rakennellaan eri materiaaleista omia laitteita ja robotteja, kerrotaan ja esitetään toisille, miten ne toimivat.
- Pelataan erilaisia pelejä ja mietitään niiden toimintaperiaatteita syvemmin.
- Suunnitellaan ja toteutetaan lasten kanssa toiminnallisia ja tarinallisia ympäristöjä, joissa käytetään pelillisiä elementtejä, kuten sääntöjä, pisteiden laskua tai aikarajoituksia. Ideoidaan omia pelihahmoja.
- Näytelmät projektityöskentelynä.
- Koodataan tanssia, mietitään millaisia askelia eri kohtiin tansseja voisi rakentaa.
Syvennetään ohjelmoinnissa tarvittavia ajattelun ja yhteistyön taitoja harjoitellen niitä laaja-alaisessa osaamisessa ja eri oppimisen alueilla.
Ohjelmointi oppimisen välineenä: 5-6 –vuotiaat
- Leikillisten tehtävien kautta tutustutaan ohjelmointiajattelun malliin.
- Annetaan ohjeita pilkkoen ne hyvin pieniin osiin.
- Mietitään yhdessä, miten laitteet toimivat vaiheittain saamiensa käskyjen mukaan.
- Tukiviittomien käyttäminen yhdessä arjessa.
Ohjataan lapsia harjoittelemaan leikillisesti toimintaohjeiden antamista erilaisissa tilanteissa, myös laitteita hyödyntäen.
Käytännön taidot: 5-6 –vuotiaat
- Hyödynnetään ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymisessä oppimisrobotteja ja ohjelmointisovelluksia. Lapset saavat kokemuksia luovasta tekemisestä ja ilmaisusta teknologian avulla.
- Harjoitellaan yhdessä koodaamisen alkeita ja tutustutaan algoritmeihin.
- Tutustutaan ohjelmoitavaan laitteeseen, esim. Blue-Bot yhdistettynä sovellukseen.
- Moniohjeiset erilaiset kosketustaululla olevat tehtävät.
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
Ohjelmoidut ympäristöt ja niissä toimiminen
Tutkitaan ja pohditaan lasten kanssa, miksi ja miten erilaisilla laitteilla ja sovelluksilla kerätään tietoja ympäristöstä ja elämästä.
Ohjelmoitu teknologia elämän eri osa-alueilla: 5-6 –vuotiaat
- Keskustellaan lasten kanssa yhdessä pohtien, miten tietokone ohjaa tunnistettuja asioita ja miksi.
- Tutustutaan robotiikkaa hyödyntäviin laitteisiin, esim. Liukuportaat, pyöröovet, liikkeentunnistimet.
- Pohditaan, miten koulun tiloissa toimivan esiopetusryhmän toimintaa ohjaa koulun välituntikello.
Lapsia kannustetaan tutkimaan, miten teknologian avulla voi seurata ympäristöä ja elämää.
Ohjelmoidun teknologian vaikutukset arjessa: 5-6 –vuotiaat
- Pohditaan yhdessä mitä mediasisältöjä sekä ympäristöjä lapset seuraavat ja millä perusteella eri sivustoilla tulee erilaisia mainoksia vastaan.
- Pohditaan myös keräävätkö sivustot meistä tietoja. Mietitään myös tiedon keräämisen hyödyllisyyttä.
- Pohditaan yhdessä ikärajojen merkitystä.
- Tutustutaan laitteisiin, jotka keräävät tietoa meistä: esim. Älykellot, EVaka, Wilma.
- Digitaalinen pedagoginen dokumentointi – kerääkö lapsista tietoa?
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
Palaa valikkoon
Median tulkinta ja arviointi
Yhdessä lasten kanssa katsotaan, kuunnellaan ja opitaan ymmärtämään esiopetusikäisille sopivaa mediasisältöä.
Mediasisältöjen tulkinta: 5-6 –vuotiaat
- Tutustutaan kirjoitettua tekstiä sisältäviin mediasisältöihin; sanomalehdet, aikakauslehdet, sarjakuvat sekä mainokset.
- Tutustutaan lasten uutisiin, mediataiteeseen, elokuviin ja musiikkiin.
- Opetellaan ymmärtämään mediaa ihmisen tuottamana ja valitsemana sisältönä.
- Mietitään yhdessä mediasisältöjen todenperäisyyttä.
- Käsitellään eri ilmaisukeinoin satujen, pelien tai lastenohjelmien tapahtumia ja hahmoja ja rohkaistaan lapsia tuottamaan niistä omia tulkintoja.
Pohditaan yhdessä lasten kanssa median vaikutuksista heidän ajatuksiinsa, toimintaansa ja miten media vaikuttaa heidän mielikuviinsa.
Median vaikutusten ymmärtäminen: 5-6 –vuotiaat
- Mietitään yhdessä, miten media luo asioista mielikuvia ja yleistyksiä.
- Pohditaan lasten kanssa faktan ja fiktion eroja.
- Pohditaan erilaisten lastenohjelmien tapoja esittää satu- ja eläinhahmoja tai sukupuolia. Leikitään näitä teatteritapojen kautta esim. itserakennettuna pöytäteatterina
- Tutkitaan lähiympäristöjen mainontaa ja pohditaan niiden yhteyttä kuluttamiseen. Esim. Youtuben ponnahdusmainokset.
- Tutustutaan lähiympäristön mainoksiin ja niiden yhteyttä kuluttamiseen.
Hyödynnetään mediaa tiedonhankinnassa ja pohditaan tiedon käyttökelpoisuutta lasten kanssa.
Media tietolähteenä: 5-6 –vuotiaat
- Haetaan tietoa lasten kiinnostuksen kohteista ja luokitellaan tietojen oikeudenmukaisuutta.
- Etsitään erilaisia kuvia ja pohditaan mikä niistä muistuttaa eniten omaa ajatusta etsitystä hahmosta.
- Rohkaistaan lapsia suhtautumaan uteliaasti mediasisältöihin ja opetellaan kriittistä mediakäsitystä.
Tarkastellaan lasten kanssa mediaa ja mietitään miten sitä voi käyttää yksin, parin kanssa ja ryhmässä.
Minä median käyttäjänä: 5-6 –vuotiaat
- Tarkastellaan arvottamatta lapsille merkityksellistä mediasisältöjä ja rohkaistaan lapsia kertomaan omista kokemuksistaan median parissa ja vertailemaan niitä toisten kanssa.
- Mietitään yhdessä miten eri ihmiset kokevat ja käyttävät mediaa eri tavoin.
- Tarkastellaan mediaa ja mietitään miten sitä voi käyttää yksin, parin kanssa ja ryhmässä.
- Median parissa saa pitää hauskaa!
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
- Green Screen by Do Ink
- Draw & Tell
- Stop Motion Studio
- ChatterKid
- Puppet Pals
- Clips
- iMovie
- iMotion
- BookCreator
- Sanelin
Median tuottaminen
Rohkaistaan lapsia luovaan ja leikinomaiseen sanalliseen ja kuvalliseen ilmaisuun median tuottamisessa.
Luova ilmaisu: 5-6 –vuotiaat
- Rakennetaan yhdessä lasten mielenkiinnon kohteista tai oppimisprojekteista animaatioita, videoita, digitaalisia kirjoja tai itse tuotettua musiikkia erilaisten sovellusten/ohjelmien avulla.
- Yhdessä osallistutaan tuottamisen eri vaiheisiin; suunnitteluun, kokeilevaan ja leikinomaiseen toteuttamiseen ja tuotoksen arvostavaan katsomiseen.
- Jaetaan tehtyjä sisältöjä digitaalisesti huoltajille tai toisille ryhmille katsottavaksi.
- Tuetaan ja rohkaistaan lapsia itseilmaisuun.
Ohjataan lapsia käyttämään mediavälineitä monipuolisesti lasten ajatusten ja mielipiteiden ilmaisun välineenä arjen suunnittelussa ja päätöksissä.
Vaikuttaminen: 5-6 –vuotiaat
- Rohkaistaan lapsia kertomaan ajatuksia yhteisessä ideointihetkessä ja päätöksenteossa.
- Laaditaan yhdessä mediasisältö, jolla ilmaistaan lasten näkemys tai toive tai vaikutetaan myönteisesti johonkin yhteiseen asiaan.
- Rakennetaan kollaasi esim. harrastuksista, mieliruuista yms. mediasisältöjä käyttäen.
Osallistetaan lapsia tiedon kertomisessa ja mediasisältöjen tuottamisessa, pohtien median ulottuvuuksia.
Tiedon välittäminen: 5-6 –vuotiaat
- Tutkitaan, miten kuvitteelliset ja todenmukaiset mediasisällöt syntyvät ja mikä on niiden ero. (fakta ja fiktio)
- Tehdään tarinoita ja reportaasi arjesta hyödyntäen digitekniikoita.
- Etsitään tietoa median avulla, esimerkiksi äänen, kuvaesityksen tai videon muodossa.
- Kannustetaan lasta kertomaan päivänsä kulusta itse kotona tai hakutilanteissa.
Rohkaistaan lapsia leikinomaiseen ja kokeilevaan mediasisältöjen tuottamiseen sekä pohtimaan myönteistä käsitystä itsestä median tuottajina.
Minä median tuottajana: 5-6 –vuotiaat
- Löydetään yhdessä tapoja, joilla kaikki voivat osallistua ja saada myönteisiä kokemuksia median tuottamisesta.
- Käytetään luovan ilmaisun virikkeinä lapsille tuttuja mediasisältöjä, kuten sarjojen hahmoja, elokuvien tapahtumia tai pelien kulkua.
- Rohkaistaan lapsia tekemään mediasisältöjä leikillisesti ja kokeilevasti ja arvostetaan tuotoksia.
- Arvostetaan ja rikastetaan lasten leikkeissä esiintyviä mediahahmoja ja niiden toimintaa.
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
- Green Screen by Do Ink
- Draw & Tell
- Stop Motion Studio
- ChatterKid
- Puppet Pals
- Clips
- iMovie
- iMotion
- BookCreator
- Sanelin
Toiminta mediaympäristössä
Syvennetään turvallisen median käytön toimintamalleja lapsia osallistaen.
Turvallisuus: 5-6 –vuotiaat
- Keskustellaan yhdessä yksityisyyden suojaamisen merkityksestä. Muistutetaan jokaisen oikeudesta päättää itseään koskevien kuvien ottamisesta ja jakamisesta.
- Mietitään miten toimia, jos jokin asia nostaa tunteita pintaan.
- Muistutetaan että aikuisen tukeen voi ja kuluu aina tukeutua.
- Tutustutaan yhdessä ikärajamerkintöihin ja opetellaan noudattamaan niitä.
- Henkilökunta pohtii yhdessä huoltajien kanssa median käytön ikärajoista.
Lasten kanssa tutustutaan käyttämään mediavälineitä vastuullisesti, syventäen tekijänoikeuksien merkitystä lasten elämässä.
Vastuullisuus: 5-6 –vuotiaat
- Rohkaistaan lasta kertomaan aikuiselle mediassa mietityttävistä asioista ja pyytämään apua askarruttavissa asioissa.
- Keskustellaan mitä medialaitteita lapset käyttävät ja miten niiden kanssa toimitaan vastuullisesti. Miettikää miksi ja miten huolehditaan digilaitteista!
- Sovitaan hyvistä mediakäytänteistä esiopetuksessa yhdessä.
- Käsitellään tekijänoikeutta.
- Opetellaan että kaikilla on oikeus päättää työnsä käyttämisestä. Kysytään lupa taiteen esittämiseen jo lapselta.
Henkilökunta
- Keskustellaan huoltajien kanssa digitaalisten ympäristöjen käytöstä ja toimintatavoista.
- Keskustellaan huoltajien kanssa mahdollisesta lasten omien välineiden ja laitteiden käytöstä.
- Keskustellaan huoltajien kanssa lasten yksityisyyden suojasta.
Tarkastellaan ja pohditaan lasten kanssa mediankäyttöä sosiaalisena tekemisenä.
Hyvinvointi: 5-6 –vuotiaat
- Keskustellaan lasten kanssa median parissa syntyneistä kokemuksista ja tunteista.
- Pohditaan tunnetaitojen, miltä tuntuu ja mitä tehdään, jos tuntuu pahalta
- Keskustellaan lapsen elämään kuuluvista medioista ja ajankäytöstä median parissa.
- Henkilökunta pohtii yhdessä huoltajien kanssa median käytön ikärajoja sekä median parissa käytettyä aikaa.
Varhaiskasvatuksessa opittujen hyvien vuorovaikutustaitojen lisäksi kokeillaan ja sanoitetaan viestintää ja siihen liittyviä teemoja.
Hyvä vuorovaikutus: 5-6 –vuotiaat
- Ohjataan lapsia ystävällisyyteen ja toisten huomioon ottamiseen arkisissa tilanteissa mediasisältöjen näkökulmasta.
- Osallistetaan lasta arjen mediavälitteisessä viestinnässä. Rohkaistaan lasta kertomaan omista kokemuksistaan ja tunteistaan median parissa.
- Keskustellaan ja harjoitellaan tunnistamaan yhdessä, mitä kiusaaminen ja häirintä tarkoittavat, sekä harjoitellaan ratkaisemaan ristiriitoja rakentavasti.
- Pohditaan yhdessä emojien käyttöä ja niillä viestimistä.
Linkit & sovellukset
Linkit
Sovellukset
- Green Screen by Do Ink
- Draw & Tell
- Stop Motion Studio
- ChatterKid
- Puppet Pals
- Clips
- iMovie
- iMotion
- BookCreator
- Sanelin