Voiko oppimista tehostaa lisäämällä tekniikan avulla oppimistilanteeseen kolmannen ulottuvuuden tai lisäämällä näkemäämme kuvaan asioita, jotka meitä kiinnostavat?
Vastauksia haimme vierailemalla lähes kaikissa Bettin pisteissä, joissa esiteltiin erilaisia virtuaalilaseja, kuulokkeita tai 3D-oppimateriaaleja. Tarkoituksena oli saada tietoa siitä, mikä on tuotteiden laatu ja mahdollinen hyöty oppimisen näkökulmasta.
Virtuaalilaseja pääsimme kokeilemaan muutamilla osastoilla ja lasien hyötymahdollisuudet opetuksessa jäivät kokemamme perusteella vähäisiksi. Esimerkiksi Epsonin osastolla oli esitteillä Moverio-lasit, joilla esimerksi golfin pelaaja saa lasit päässään lisätietoa tuulen suunnasta ja nopeudesta, kohteiden etäisyyksistä, radan karttapohjasta sekä mailasuosituksen. Lasien hinta on noin 700 euroa.
Google Glass laseja emme tapahtumasta löytäneet, koska nykyisen mallin valmistus on lopetettu tammikuussa 2015. Magic Leap -yritykseltä odotetaan vastaavaa uutta tuotetta Googlelle. Samanaikaisesti Bett-tapahtuman kanssa Microsoft julkaisi omat virtuaalilasinsa(Hololens). Lasit perustuvat uuteen tekniikkaan, jolla näkökenttään voidaan tuoda digitaalisia kuvia, jotka yhdistyvät ympäristöön. Markkinoille Microsoftin laseja odotetaan aikaisintaan syksyllä 2015.
Hieman samantapaisia laseja (Oculus Rift) pääsimme testaamaan kuitenkin paikan päällä. Lasien avulla pääsi kokeilemaan virutaalimaailmassa vuoristojuna-ajelua. Kokemus oli keikuttava, mutta varsin digitaalinen.
3D- tuotteita ja materiaaleja näimme noin kymmenellä eri osastolla. Kokeilimme esimerkiksi HP:n osastolla piirtämistä kolmiulotteiselle piirtolaudalle (huonolla menestyksellä), katselimme erilaisilla laseilla erilaisia opetusmateriaaleja ja tutustuimme laitteistotekniikkaan, jolla 3-ulotteinen kuva toteutetaan.Erityisesti sisällön tuottajat olivat nyt esillä, koska 3-ulotteisen kuvan tuottamiseen ei tarvita enää muuta kuin esimerkiksi 3D-televisio.
Sisällön tuottajista tutustuimme tarkemmin ruotsalaiseen The 3D Classroomin materiaaliin. Ideana heillä oli tuottaa 3D-opetusmateriaalia kieli- ja oppiastevapaasti. Erityisesti biologian ja maantieteen materiaalit näyttivät hienoilta. Matematiikan sisältö ei erityisesti säväyttänyt. Ohjelmisto oli kuitenkin varsin yksinkertaista käyttää ja sitä voi käyttää esimerkiksi opettajajohtoisesti eri ikäisilille oppijoille. Tämän tyyppisen 3D-oppimislabran tekeminen olisi materiaalien osalta lisenssimaksuna noin 2000 euron investointi lukuvuodessa. Lisäksi tarvitaan 3D-televisio.
Lopuksi vielä yksi hieman erikoinen Forbrainin kehittämä tekninen laite. Kävimme tutustumassa laitteeseen kahtena päivänä. Toisena päivänä emme suhtautuneet laitteeseen enää niin epäilevästi, koska tuote valittiin edellisenä iltana Bett voittajaksi sarjassa Best ICT Special Educational Needs Solution. Kyseessä on laite, joka tehostaa oppimista kuulokkeiden avulla.