Matemaattiset Note -tehtävät (lataa tietokoneellesi, avaa Note 3 -ohjelmalla)
Numerot ja lukujonot
- Numerot – siirrä numerot omille paikoilleen (4-5,6; kosketustaulu)
- Piirrä luvut 1-10 – piirrä lukumäärä (4-5,6; kosketustaulu)
- Väritys 1-10 – väritä oikea numeroalue oikealla värillä (4-5,6; kosketustaulu)
- Kuuntele lukusanat 1-10 – kuuntele mikä luku ja piirrä luku (4-5,6; kosketustaulu)
- Lukumäärä, 1-15 – tunnista oikea lukumäärä (4-5,6; kosketustaulu)
- 0-6 luvut, osa 1 – tunnista korteista oikea lukumäärä (4-5,6; kosketustaulu)
- 0-6 luvut, osa 2 – tunnista korteista oikea lukumäärä (4-5,6; kosketustaulu)
- Numeroiden muodot 0-9 – jäljennä numero (4-5,6; kosketustaulu)
- Numerospinneri – spinneri arpoo lukumäärän 1-9 (4-5,6; kosketustaulu)
- Lukumäärät 0-5 – yhdistä oikea numero ja lukumäärä (4-5,6; kosketustaulu)
- Numerot 1-5 – rakenna lukujono (4-5,6; kosketustaulu)
- Numerot 1-10 – rakenna lukujono (4-5,6; kosketustaulu)
- Numerot 1-20 -rakenna lukujono (6; kosketustaulu)
- Satataulu – 1-100 numerot ruudukossa; piilota lukuja ja tunnista mikä luku piilossa (6; kosketustaulu)
- Numero ja lukumäärä – muistipelin muodossa, yhdistä oikea numeroja lukumäärä (6; kosketustaulu)
- Lukujonoharjoitus – mikä on edellä oleva luku (6; kosketustaulu)
- Lukumäärä ja väri – tunnista lukumäärä sekä oikea väri (4-5,6; kosketustaulu)
- Arpakuutio -heitä noppaa (alhaalta More -> Dice) (4-5,6; kosketustaulu)
- Arpakuutio erimuotoiset -heitä yhtä tai useampaa arpakuutioita (4-5,6; kosketustaulu)
- Valkotaululla: kirjoita numeroita, laske pieniä yhteenlaskuja, enemmän-vähemmän, muodot, yms.
Laskeminen
- Lukumääräpeli 0-3 – kuinka monta asiaa kuvassa on, klikkaa oikeaa lukua (4-5,6; kosketustaulu)
- Lukumääräpeli 1-10 – kuinka monta asiaa kuvassa on, klikkaa oikeaa lukua (4-5,6; kosketustaulu)
- Vertaile – tunnista mitä eläimiä on enemmän, kirjoita lukumäärä (4-5,6; kosketustaulu)
- Tuplat 1-10 – etsi eläimet joita on yhtä monta ja laske ne yhteen (6; kosketustaulu)
- Kuinka monta, luvut 1-5 – tunnista lukumäärä kuinka monta asiaa näet (4-5,6; kosketustaulu)
- Kuinka monta, 6-10 – tunnista lukumäärä kuinka monta asiaa näet (4-5,6; kosketustaulu)
- Laskuharjoitukset – lukualueella 0-5 (6; kosketustaulu)
- Laskuharjoitukset – tunnista lukumäärä alueella 1-10 (6; kosketustaulu)
- Ruokatutkan matematiikkaa -erilaisia matematiikan harjoitteita (6; kosketustaulu)
- Yhteenlaskupeli – lukualueella 0-5 (6; kosketustaulu)
- Subitisaatio -tunnista luku ja napauta lukumäärän vastaava numeroa (6; kosketustaulu)
- Dominopalikat -harjoita nopeaa laskutaitoa dominopalikoilla (6; kosketustaulu)
- Yhteenlasku – tuleeko laskutoimitukseen plus vai miinus merkki (6; kosketustaulu)
- Papumarket – rahojen tunnistamien ja laskeminen (6; kosketustaulu)
- Papukioski – rahojen tunnistamien ja laskeminen (6; kosketustaulu)
- Pienet yhteenlaskutehtävät -laske yhteen (6; kosketustaulu)
- Helmitaulu -käytä isoa helmitaulua laskemisen apuna (4-5,6; kosketustaulu)
- Lasketaan väreillä – useita erilaisia vaihtoehtoja värien laskemiseen taulukossa (4-5,6; kosketustaulu)
- Lasketaan nalleilla – laske erivärisillä nalleilla taulukossa (4-5,6; kosketustaulu)
- Matikkahmatti – haastavampia pieniä yhteenlaskuja/vähennyslaskuja (6; kosketustaulu)
- Feed the Monkey – lukumäärätehtäviä (4-5,6; iPad)
- Geoboard – rakenna geometrisiä kuvioita kuminauhojen avulla (4-5,6; iPad)
- Mittanauha – esineiden ja asioiden mittaaminen (4-5,6; iPad)
- 10monkeys Junior Math – tehtäviä laskemiseen, vertailuun, geometriaan, numeroiden tunnistamiseen, sarjoittamiseen ja mittaamiseen (4-5,6; iPad)
- Fingu – tunnista lukumäärä (4-5,6; iPad)
Jumpy Pumpy The Math Quest – lukumääriä ja helppoja yhteenlaskutehtäviä ((4-5,6; iPad)
Ympäristötietoutta
- Yhdistä eläimet -yhdistä oikeat eläimet (0-3; kosketustaulu)
- Veden tarina – veden kiertokulku tehtävätarina (4-5,6; kosketustaulu)
- Tuulen tarina – miten tuuli kulkee tehtävätarina (4-5,6; kosketustaulu)
- Suri on kadonnut – tehtävätarina mehiläisestä (0-3, 4-5; kosketustaulu)
- Marjavisa – tunnista metsän marjat (4-5,6; kosketustaulu)
- Tutkin ja toimin ympäristössäni – YLE lapset (4-5,6; kosketustaulu)
- Ympäristön tilan parantaminen -työkirja, tulostettava versio (6; kosketustaulu)
- Karttatehtävä: Pohjoismaat ja Baltia – tunnistetaan ja väritetään maat (6; kosketustaulu)
- Maailmankartta, meret ja maanosat – tunnistetaan ja väritetään maat ja meret (6; kosketustaulu)
- Kevään kukat -verkkokirja kevään kukista (4-5,6; kosketustaulu)
- Luontoretki – mitä näit luontoretkellä (4-5,6; kosketustaulu)
- Ryhmärenki – useita pieniä tehtäviä luonnosta (4-5,6; kosketustaulu)
Luontotietoutta
- The Deep sea – tutustu missä syvyyksissä meren elävät asuvat (4-5,6; kosketustaulu)
- Space elivator – tutustu taivaan korkeuteen (4-5,6; kosketustaulu)
- Luontolive – livekameralähetyksiä luonnosta (0-3, 4-5,6; kosketustaulu)
- Virtuaaliseikkailu Ötököiden maailmassa -Tietoutta, tehtäviä ja videoita ötököistä, materiaalipankin keskivaiheilla (4-5,6; kosketustaulu)
- Yhdistä eläimet – etsi kaksi samanlaista eläintä (0-3, 4-5; kosketustaulu)
- Kalat, matelijat ja sammakkoeläimet – tietoutta edellä mainituista (4-5,6; kosketustaulu)
- Hyönteiset ja muita selkärangattomia –tietoutta edellä mainituista (4-5,6; kosketustaulu)
- Linnut –tietoutta edellä mainituista (4-5,6; kosketustaulu)
- Nisäkkäät –tietoutta edellä mainituista (4-5,6; kosketustaulu)
- Elinympäristöt – tietoutta elinympäristöistä (4-5,6; kosketustaulu)
- Kaupunkilinnut – verkkokirja kaupungissa elävistä linnuista (4-5,6; kosketustaulu)
- Ryhmärenki linnut -useita pieniä tehtäviä Suomen linnuista (4-5,6; kosketustaulu)
- Linturetkikone – lintutietoutta (4-5,6; kosketustaulu)
- My Very Hungry Caterpillar – pienen toukan kasvutarinapeli (0-3, 4-5; iPad)
- Mole’s Veggie Adventures – tietoa kasviksista, erilaisia yhteisleikkejä ja tehtäviä (4-5; iPad)
- 3DBear – tutustu omassa ympäristössäsi reaalikokoisiin eläimiin (0-3, 4-5; iPad)
- Muuttolintujen kevät – tunnistetaan lintujen ääniä tekoälyn avulla (0-3, 4-5; iPad)
- Suomen linnut – tietoja Suomessa asuvista lintulajeista (0-3, 4-5; iPad)
Kierrätys
- Roskisrotta – kierrätysvideoita (4-5,6; kosketustaulu)
- Kierrätyskirja – sähköinen kierrätystehtäväkirja (4-5,6; kosketustaulu)
- Kierrätyspeli – lajittelua, mihin roskat kuuluvat? (4-5,6; kosketustaulu)
- Kierrätystehtävä -lajittele roskat oikein (4-5,6; kosketustaulu)
Ongelmanratkaisutehtävät:
- Kolopalapelit – rakenna palapeli (0-3; kosketustaulu)
- Kosketuspeli – koske tauluun niin ihmisiä tulee lisää (0-3; kosketustaulu)
- Pyyn poikaset – löydä pikku pyyt (0-3; kosketustaulu)
- Pikkulin kaverit -etsi Pikkulin ystävät (0-3; kosketustaulu)
- Pikkulin muistipelit – perus muistipeli (4-5,6; kosketustaulu)
- Muodot – tunnista ja laita muodot oikeille paikoilleen (4-5,6; kosketustaulu)
- Murtokakku – jaa ympyrä käsitteisiin puoli, kolmasosa, neljäsosa jne. (4-5,6; kosketustaulu)
- Muodot / Värit domino – harjoittele dominopelillä muodot ja värit (4-5,6; kosketustaulu)
- Etsi eroavaisuudet – etsi eroavaisuudet kuvissa (4-5,6; kosketustaulu)
- Etsi virheet – etsi mikä kuva ei ole samanlainen (4-5,6; kosketustaulu)
- Labyrintti tehtäviä – ota taululla kynä käyttöön ja piirrä ruoan reitti labyrintissä (4-5,6; kosketustaulu)
- Muumivisa– ratkaise kenestä muumilaakson hahmosta on kyse (4-5,6; kosketustaulu)
- Sijaintikäsitteet – tunnista oikea sijaintikäsite (4-5,6; kosketustaulu)
- Lapsen arjen käsitteistöä – valitse oikeat vaihtoehdot
- Etsi sama kuva esimerkkikuvan perusteella
- Yhdistä ääni ja kuva – muistipeli
- Muista esineet – muisti- / tarkkaavaisuusharjoitus
- Muistipelit – perusmuistipeli (Papunet)
- Muistipeli – muistatko pallojen paikat?
- Suin Päin Summanmutikkaan – etsi kuvista erot
- Samanlainen – erilainen – vertailutehtävä
- Labyrinttitehtäviä – ota taululla kynä käyttöön ja piirrä ruoan reitti labyrintissä.
- Parkkipaikkapeli – selvitä autolle reitti pois parkkipaikalta siirtämällä muita autoja.
- Labyrintti/ongelmanratkaisutehtäviä -monta erilaista ratkaistavaa tehtävää samalla sivulla
- Muumivisa – Ratkaise kenestä Muumilaakson hahmosta on kyse
- Lapsen arjen käsitteistöä – valitse oikeat vaihtoehdot
- Etsi sama kuva esimerkkikuvan perusteella
- Rakenna kuvio mallista
- Teemu Tiikeri – Puro Education
- Sudoku
- Yhdistä ääni ja kuva – muistipeli
- Tutkin ja toimin ympäristössäni – YLE lapset
- Fiete Choice – mikä ei kuulu joukkoon peli (4-5,6; iPad sovellus)
- Fiete hide and seek – etsi ja löydä Fiete -hahmo eri paikoista (0-3,4-5; iPad sovellus)
- xploview -sovellus toimii yhdessä Easi-Scope –mikroskoopin kanssa. Ohje. (0-3, 4-5,6; iPad sovellus)
- Pikkuli-Card Match Game; muistipeli (4-5,6; iPad sovellus)
- Pikkuli- Seikkailut sokkohippa, ongelmanratkaisua ota hipassa kiinni kaveri (4-5; iPad sovellus)
- Here kitty! – piilotetaan iPad ja etsitään se äänen perusteella. (0-3, 4-5,6; iPad sovellus)
- Chatterpix – oman puheen lisääminen valokuvaan (esimerkki puhuvasta pöllöstä) (4-5,6; iPad sovellus)
- Hama Universe – rakenna hamahelmiä (4-5,6; iPad sovellus)
- Suurennuslasi – miltä asiat näyttävät suurennuslasin takaa katsottuna (0-3, 4-5,6; iPad sovellus)
- Kamera – kuvaaminen iPadilla ja niiden katsominen/tulostaminen. Ideoita kameralle. (0-3, 4-5,6; iPad spovellus)
- Maze games – labyrinttitehtäviä(4-5, 6; iPad sovellus)
- Chirp.qr – äänitä ääntä ja tallenna se QR-koodiksi(0-3, 4-5,6; iPad sovellus)
- What`s missing here? – mikä asia puuttuu? Kaksinpeli (4-5, 6; iPad sovellus)
- Poppetto Colour – 1-4 pelaajaa, muistipelin tapainen sovellus värien harjoittelemiseen (4-5, 6; iPad sovellus)
- Blokus by LaForce – tuttu Blokus -peli sovelluksena (4-5, 6; iPad sovellus)
Tiedekasvatus:
- Miten internet toimii? – netin perusasioista kertova opas (4-5,6; kosketustaulu)
- Ellenin energiaseikkailu -nettikirja sähköstä (4-5,6; kosketustaulu)
- Tiedonjyvä -tehtävät – tiedetehtävävideoita (4-5,6; kosketustaulu)
- The Dad Lab – tiedetehtäviävideoita (4-5,6; kosketustaulu)
- Videoita kansainväliseltä avaruusasemalta – tutustu miltä näyttää, kun astronautit ovat painottamassa tilassa avaruudessa! (4-5,6; kosketustaulu)
- Avaruuskansiot – videoita avaruustietoudesta (4-5,6; kosketustaulu)
- The Size of Space – hahmota avaruuden mittasuhteet (4-5,6; kosketustaulu)
- NASA Science, Space Place – avaruustietoa ja tehtäviä englanniksi (4-5,6; kosketustaulu)
- Oma aurinkokuntamme – tietoa avaruudesta ja aurinkokunnastamme (4-5,6; kosketustaulu)
- Stellarium Web Online – tutki tähtitaivasta (4-5,6; kosketustaulu)
- Sähkölän tiedeseikkailut – erilaisia tiedetehtäviä (6; kosketustaulu)
- Katoavan sähkön mysteeri – peli sähköstä (6; kosketustaulu)
- Planeetat paikoilleen – tunnista ja laita palaneetat paikoilleen (6; kosketustaulu)
- xploview -sovellus toimii yhdessä Easi-Scope –mikroskoopin kanssa. Ohje. (4-5, 6; iPad sovellus)
- Google earth –kartan tarkastelu (4-5, 6; iPad sovellus)
Kello ja aika
- Kello – harjoittele kellonaiakoja siirtämällä viisareita (6; kosketustaulu)
- Reaaliaikainen kello – tarkista mitä kello on (6; kosketustaulu)
- Kellonaika -peli – tunnista analoginen ja digitaalinen aika (6; kosketustaulu)
- Kello tai timetimer – näytä reaaliaikainen kello tai valitse timer -toiminto (6; kosketustaulu)
- Timer geometrisin muodoin – valitse muoto ja sopiva aika (6; kosketustaulu)
- Kellonajat – kellonaikatehtävät tasa ja puoli (6; kosketustaulu)
- Tyhjä kellotaulu -piirrä itse kellonaika (6; kosketustaulu)
- Kelloajat tasatunnit -harjoittele tasatunnit (6; kosketustaulu)
- Kelloajat puolet tunnit – harjoittele puolitunnit (6; kosketustaulu)
- Frida Flamingo – Fridalla on värit kateissa, ratkaise kello-ongelmia ja auta Fridaa (6; kosketustaulu)
- Kelloharjoittelu interaktiivisella kellolla nettisivulla (6; kosketustaulu)
- Paljonko kello on? (Oppi&Ilo) (6; kosketustaulu)
- Pikku Kakkonen -sovellus / Neposen porkkanakello (4-5, 6; iPad sovellus)
Ohjelmointi:
Ohjelmointisovelluksia iPadille:
Bee-bot –harjoittele ohjelmoimaan Bee-bottia (4-5, 6; iPad sovellus)- Blue-bot–ohjaa ja koodaa Blue-Bottia sovelluksen kautta bluetooth-yhteydellä, voi käyttää myös erikseen (4-5, 6; iPad sovellus)
- Code karts, Pre-coding logic – ohjelmointipeli (4-5, 6; iPad sovellus)
- Lightbot Hour – ohjelmointisovellus (4-5, 6; iPad sovellus)
- Scratch Jr. – rakenna ja koodaa itse (4-5, 6; iPad sovellus)
- Box Island – ohjelmoi sinisen kuution matkaa (4-5, 6; iPad sovellus)
TOP-keskuksen lainattavat Oppimisrobotit- Turun kaupungin lasten ja nuorten -palvelukokonaisuuden käyttöön on lainattavissa erilaisia ohjelmointirobotteja TOP-keskuksesta.
Bee-Bot: (0-3, 4-5, 6 vuotiaat)
Ohjelmoinnin alkeita tukeva robotti. Ohjelmointi tapahtuu Bee-Botin selässä olevista painikkeista suoraan.
Robottien lisäksi voi harjoitella ohjelmointia Bee-Bot-sovelluksella iPadilla
Bee-Bottia voi ohjelmoida myös netissä: Bee-Bot online
Lataa tästä vinkkejä Bee-botien käyttöön
Tulostettavat Bee-Bot-ohjelmointikortit- Blue-Bot: (0-3, 4-5, 6 vuotiaat)
Ohjelmoinnin alkeita tukeva robotti. Ohjelmointi tapahtuu Bee-Botin selässä olevista painikkeista suoraan.
Kokeile ohjelmoida Blue-Botia myös bluetooth -yhteyttä hyödyntäen, Blue-Bot -sovelluksella.
Lataa tästä vinkkejä Blue-botien käyttöön
Tulostettavat Bee-Bot-ohjelmointikortit ovat kätevä apu myös Blue-Botien kanssa
Sphero Indi: (0-3, 4-5, 6 vuotiaat)- Sphero indi on robottiauto, joka opettaa lapsille ohjelmoinnin perusteita ilman lukutaitoa. Lapsi ohjaa auton reittiä värikoodatuilla korteilla, oppien samalla värejä, suuntia, syy–seuraus-suhteita ja ongelmanratkaisutaitoja. Leikinomaiset tehtäväradat kehittävät laskennallista ajattelua, luovuutta ja yhteistyötaitoja, kun lapset suunnittelevat ratoja yhdessä. Indi tekee ohjelmoinnista hauskaa ja konkreettista. Inspiroi leikkipohjaista STEAM-oppimista.
Kubo: (4-5, 6 vuotiaat)
Tukee ohjelmoinnin ja tietoteknisen ajattelun oppimista.
Opi reitit, funktiot ja luupit parilla helpolla, loogisella askeleella.
Kubo lukee rakennettuja reittejä suoraan ja käskystä toteuttaa reitin maastossa (matolla).- MTiny: (4-5, 6 vuotiaat)
- johdattaa lapset teknologian ja laskennallisen ajattelun maailmaan leikin kautta. Napautuskynä, koodauskortit, interaktiiviset kartat ja tehtävät tukevat konkreettista tutkimista sekä luovien ja yhteistyötaitojen kehittymistä. Koska mTiny voi ilmaista persoonaa erilaisten asujen, äänten, liikkeiden, valojen ja ilmeiden avulla, se tukee myös sosiaalisten ja tunne-elämän taitojen kehitystä.
- Mathatalab: (4-5, 6 vuotiaat)
- tuo ohjelmoinnin peruskäsitteet varhaiskasvatukseen konkreettisella ja hauskalla tavalla. Leikinomaiset tehtävät kehittävät laskennallista ajattelua, ongelmanratkaisua ja loogista päättelyä. Mathatalab tukee yhteistyötä ja luovuutta, kun lapset suunnittelevat reittejä ja ratkaisuja yhdessä. Koska työskentely ei vaadi lukutaitoa, se sopii hyvin alle kouluikäisille lapsille ja yhdistyy luontevasti muihin oppimisen alueisiin, kuten matematiikkaan ja kieleen.
Materiaalia ohjelmoinnista varhaiskasvattajalle:
Polkuja ohjelmointiosaamiseen – opas varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen
Bee-Bot -robotit opetuksessa
Ohjelmoinnin ABC varhaiskasvatukseen
Ruudukko- ja ruutupaperiohjelmointi
Mobiilioppiminen ja leikkivä lapsi
Koodausta (Frozen, Angry birds, Minecraft…)
Hello-Ruby- kirjat:- Maailman paras koodisatukirja; Linda Liukas
Löytöretkellä internetissä; Linda Liukas
Matka tietokoneeseen; Linda Liukas
Robotti koulussa; Linda Liukas
Dokumenttikamera
- Näytetään kuvia tai esineitä ja lasketaan lukumääriä tai tarkastellaan yhteneväisyyksiä/eroja
- Kim-leikit, voit käyttää freeze toimintoa apuna
- Nopean lukumäärän nimeäminen (onko taululla viisi vai kuusi nappia/noppaluvut)
- Luonnonilmiöiden esittäminen, esim jää sulaa, tulivuori purkautuu,
- Tiedetehtävät; esim. Skittles karkit lautaselle reunoihin ja vettä; mitä tapahtuu? Rouhittua pippuria veteen ja pisara saippuaa, mitä tapahtuu, “pöpöt kaikkoaa”
- Sarjoittamisen ohjaaminen
- Luokitteluharjoitukset
- Luontolöydösten esittäminen/tutkiminen
- Oppimistuokioiden ohjeiden antaminen
- Symmetria tehtävät tavaroilla/väripapereilla
- Ongelmanratkaisutehtävät
- Teknologiakasvatus; esim– kameran alle jokin lelu, mistä koostuu miten toimii, mitä tarvitaan toimintaan
