Alle 3-vuotiaat

3-4 -vuotiaat

Matemaattiset Note -tehtävät (lataa tietokoneellesi, avaa Note 3 -ohjelmalla)

numerot / lukujonot
laskeminen
muut matemaattiset harjoitukset
ympäristötietoutta
eläintietoutta
luontotietoutta videoiden muodossa
kierrätys
Ongelmanratkaisutehtävät:
Tiedekasvatus:

 

5-6 -vuotiaat

 Matemaattiset Note-tehtävät (lataa tietokoneellesi, avaa Note 3 -ohjelmalla)

Numerot / Lukujono
Laskeminen
Arpakuutiot / nopea laskutaito / laskuapurit
Muut matemaattiset harjoitukset
Ympäristötietoutta
eläintietoutta
Luontotietoutta videoiden muodossa
  • Roskisrotta -kierrätysaiheisia lasten vidoita (yhden keston. 15min)
  • Luontolive – livekameralähetyksia luonnosta
kierrätys
Ongelmanratkaisutehtävät
Kello ja aika
Tiedekasvatus

iPad

Luontotietoutta:
  • My Very Hungry Caterpillar – Pikku toukka Paksulainen (muna – toukka – kotelo – perhonen)
  • Mole’s Veggie Adventures – tietoa kasviksista ja erilaisia yhteisleikkejä niiden tiimoilta, suomenkielinen sovellus.
  • 3DBear – tutustu omassa ympäristössäsi reaalikokoisiin eläimiin
  • Muuttolintujen kevät – tunnistetaan lintujen ääniä tekoälyn avulla
  • Suomen linnut – tietoja Suomessa asuvista lintulajeista
Tiedekasvatus:
  • xploview -sovellus toimii yhdessä Easi-Scope Wireless –mikroskoopin kanssa. Ohje.
  • Google earth –karttapalvelun tarkastelu (missä oma koti, päiväkoti, mummola jne.) 
Ongelmanratkaisu: 
  • Fiete Choice – valitse kuvioista erilainen
  • Fiete hide and seek – etsi ja löydä Fiete -hahmo eri paikoista
  • xploview -sovellus toimii yhdessä Easi-Scope Wireless –mikroskoopin kanssa. Ohje.
  • Pikkuli-Card Match Game; muistipeli
  • Pikkuli- Seikkailut sokkohippa, ongelmanratkaisua ota hipassa kiinni kaveri
  • Here kitty! – piilotetaan iPad ja lapset etsivät sen, kuunnellen kissan naukumista.
  • Chatterpix – oman puheen lisääminen valokuvaan (esimerkki puhuvasta pöllöstä)
  • Hama Universe – rakenna hamahelmiä iPadilla
  • Yhdistä eläimet
  • Mobiilipiiloleikki
  • Miten tilanne jatkuu? 
Ohjelmointi:
  • Bee-bot –sovellus ja Bee-bot (eivät keskustele keskenään) 
  • Blue-bot-sovellus ja Blue-bot (Blue-botia voidaan ohjata sovelluksen kautta bluetooth-yhteydellä, voi käyttää myös erikseen)
  • Code karts, Pre-coding logic – ohjelmointiajattelu
Animaatiot ja videot:
Kaksinpeli / moninpelit
  • What`s missing here? – mikä asia puuttuu? Paina nopeasti!
  • Poppetto Colour – 1-4 pelaajaa, muistipelin tapainen sovellus värien harjoittelemiseen
  • Blokus by LaForce – tuttu Blokus -peli sovelluksena

 

5-6-vuotiaat

Matemaattiset käsitteet:
  • Fingu – laskuharjoituksia hedelmien avulla
  • Jumpy Pumpy The Math Quest – lukumääriä ja helppoja yhteenlaskutehtäviä sammakkoteemalla
  • 10monkeys Junior Math – tehtäviä laskemiseen, vertailuun, geometriaan, numeroiden tunnistamiseen, sarjoittamiseen ja mittaamiseen
  • Feed the Monkey – anna apinalle oikea määrä syötävää
  • Geoboard – tee kuvioita kuminauhojen avulla
  • Mittanauha – esineiden ja asioiden mittaaminen
  • Mikä ei kuulu joukkoon? (Oppi&Ilo) 
  • Laskutehtäviä (Oppi&Ilo) 
  • Kuinka monta? (Oppi&Ilo) 
  • Kummassa on enemmän? (Oppi&Ilo)
  • Valkotaulu piirrosohjelma – Puro Education whiteboard; voit piirtää mitä haluat
Luontotietoutta:
  • Mole”” Veggie Adventures; tietoa kasviksista ja erilaisia yhteisleikkejä niiden tiimoilta suomen kielellä.
  • 3DBear ; tutustu omassa ympäristössäskka Paksulainen (muna – toukka – kotelo – perhonen)
  • Muuttolintujen kevät – tunnistetaan lintujen ääniä tekoälyn avulla
  • Suomen linnut – tietoja Suomessa asuvista lintulajeista
Kello ja aika:
Tiedekasvatus:
  • xploview -sovellus toimii yhdessä Easi-Scope Wireless –mikroskoopin kanssa. Ohje.
  • Google earth –karttapalvelun tarkastelu (missä oma koti, päiväkoti, mummola jne.) 
  • Planeetat paikoilleen  (Oppi&Ilo)
Ongelmanratkaisu:
  • Suurennuslasi – tutkimiseen, löytyy iPadin ohjauskeskuksesta
  • Kamera – kuvaaminen iPadilla ja niiden katsominen/tulostaminen. Ideoita kameralle.
  • Fiete Choice  – valitse kuvioista erilainen
  • Fiete hide and seek – etsi ja löydä Fiete -hahmo eri paikoista
  • Maze games – labyrinttitehtäviä
  • Chatterpix – oman puheen lisääminen valokuvaan 
  • Chirp.qr – äänitä ohje ja siitä muodostuu qr-koodi (vaatii nettiyhteyden)
  • Pikkuli – Card Match Game – muistipeli
  • Pikkuli – Seikkailut sokkohippa – ongelmanratkaisua ota hipassa kiinni kaveri
  • Here kitty! – piilotetaan iPad ja lapset etsivät sen, kuunnellen kissan naukumista.
  • Hama Universe – rakenna hamahelmiä iPadilla
  • Mobiilipiiloleikki 
  • Miten tilanne jatkuu? 
  • Oppi ja ilo -pelit
Ohjelmointi:
  • Bee-bot –sovellus ja Bee-bot (eivät keskustele keskenään) 
  • Blue-bot-sovellus ja Blue-bot (Blue-botia voidaan ohjata sovelluksen kautta bluetooth-yhteydellä, voi käyttää myös erikseen)
  • Code karts, Pre-coding logic – ohjelmointiajattelu
  • Lightbot Hour – ohjelmointisovellus
  • Scratch Jr. – erittäin monipuolinen ohjelmointisovellus
  • Genius Moves! – ohjelmoi orava liikkumaan maapalalta toiselle.
  • Box Island – ohjelmoi sinisen kuution matkaa
Animaatiot ja videot:

Dokumenttikamera

  • Näytetään kameran alla monta samaa kuvaa ja lasketaan yhdessä niiden lukumäärä 
  • Ulkoa poimittujen kasvien katsominen kameran avulla heijastettuna älytaululle.
  • Kim-leikit; myös varjokuvana leikkiminen.  
  • Matematiikassa; nopean lukumäärän nimeäminen (onko taululla viisi vai kuusi nappia/noppaluvut) 
  • Luonnonilmiöiden esittäminen, esim jää sulaa, tulivuori purkautuu,  
  • Tiedetehtävät; esim. Skittles karkit lautaselle reunoihin ja vettä; mitä tapahtuu? Rouhittua pippuria veteen ja pisara saippuaa, mitä tapahtuu, pöpöt kaikkoaa 
  • Sarjoittamisen ohjaaminen  
  • Luokitteluharjoitukset 
  • Luontolöydösten esittäminen/tutkiminen 
  • Oppimistuokioiden ohjeiden antaminen kameran kautta 
  • Symmetria tehtävät tavaroilla/väripapereilla kameran alla 
  • Ongelmanratkaisutehtävät 
  • Teknologiakasvatus; esim– kameran alle jokin lelu, mistä koostuu miten toimii, mitä tarvitaan toimintaan