Matemaattiset Note -tehtävät (lataa tietokoneellesi, avaa Note 3 -ohjelmalla)

numerot / lukujonot
laskeminen
Arpakuutiot / nopea laskutaito / laskuapurit
muut matemaattiset harjoitukset
ympäristötietoutta
Luontotietoutta
  • My Very Hungry Caterpillar – Pikku toukka Paksulainen (muna – toukka – kotelo – perhonen)
  • Mole’s Veggie Adventures – tietoa kasviksista ja erilaisia yhteisleikkejä niiden tiimoilta, suomenkielinen sovellus.
  • 3DBear – tutustu omassa ympäristössäsi reaalikokoisiin eläimiin
  • Muuttolintujen kevät – tunnistetaan lintujen ääniä tekoälyn avulla
  • Suomen linnut – tietoja Suomessa asuvista lintulajeista
luontotietoutta videoiden muodossa
  • Luontolive – livekameralähetyksia luonnosta
  • Roskisrotta -kierrätysaiheisia lasten vidoita (yhden keston. 15min)
kierrätys
Ongelmanratkaisutehtävät:
Tiedekasvatus:
Kello ja aika
Kaksinpeli / moninpelit
  • What`s missing here? – mikä asia puuttuu? Paina nopeasti!
  • Poppetto Colour – 1-4 pelaajaa, muistipelin tapainen sovellus värien harjoittelemiseen
  • Blokus by LaForce – tuttu Blokus -peli sovelluksena
Ohjelmointi:
  • Bee-bot –sovellus ja Bee-bot (eivät keskustele keskenään) 
  • Blue-bot-sovellus ja Blue-bot (Blue-botia voidaan ohjata sovelluksen kautta bluetooth-yhteydellä, voi käyttää myös erikseen)
  • Code karts, Pre-coding logic – ohjelmointiajattelu
  • Lightbot Hour – ohjelmointisovellus
  • Scratch Jr. – erittäin monipuolinen ohjelmointisovellus
  • Genius Moves! – ohjelmoi orava liikkumaan maapalalta toiselle.
  • Box Island – ohjelmoi sinisen kuution matkaa
Animaatiot ja videot:

Dokumenttikamera

  • Näytetään kameran alla monta samaa kuvaa ja lasketaan yhdessä niiden lukumäärä 
  • Ulkoa poimittujen kasvien katsominen kameran avulla heijastettuna älytaululle.
  • Kim-leikit; myös varjokuvana leikkiminen.  
  • Matematiikassa; nopean lukumäärän nimeäminen (onko taululla viisi vai kuusi nappia/noppaluvut) 
  • Luonnonilmiöiden esittäminen, esim jää sulaa, tulivuori purkautuu,  
  • Tiedetehtävät; esim. Skittles karkit lautaselle reunoihin ja vettä; mitä tapahtuu? Rouhittua pippuria veteen ja pisara saippuaa, mitä tapahtuu, pöpöt kaikkoaa 
  • Sarjoittamisen ohjaaminen  
  • Luokitteluharjoitukset 
  • Luontolöydösten esittäminen/tutkiminen 
  • Oppimistuokioiden ohjeiden antaminen kameran kautta 
  • Symmetria tehtävät tavaroilla/väripapereilla kameran alla 
  • Ongelmanratkaisutehtävät 
  • Teknologiakasvatus; esim– kameran alle jokin lelu, mistä koostuu miten toimii, mitä tarvitaan toimintaan