6. luokkien Yrityskylä

Osana yhteiskuntaopin opetusta kaikki koulumme 6. luokat valmistautuivat ensin koululla ja vierailivat sitten Yrityskylä-tapahtumassa lukuvuoden aikana. Kokonaisuuteen kuului ennakkoon yhteiskunnan rakenteisiin ja toimintoihin tutustumista sekä työpaikan hakeminen.

Tapahtumapäivänä oppilaat toimivat työpaikkansa tehtävissä ja tekevät yhteistyötä vuoroin muiden toimijoiden ja oman työpaikkansa oppilaiden kanssa. Samassa Yrityskylä-tapahtumassa oli paikalla myös muiden Turun koulujen ryhmiä. Näin oppilaat pääsivät harjoittelemaan yhteistyötä myös uusien ikätovereiden kanssa. Yrityskylä-kokonaisuus oli oppilaille mieluinen ja tapahtumapäivän aikana moni pääsi ottamaan vastuuta itselle uusista asioista.

Yrityskylän tilat muuttivat vuoden 2023 alkaessa Kupittaalta Turun keskustaan. 6B sekä 6C -luokat vierailivat syyslukukauden puolella vanhoissa tiloissa. Kevätlukukauden alkupuolella 6A, 6D sekä 6E pääsivät tutustumaan uusiin tiloihin ensimmäisten joukossa.

Yrityskylässä myytiin moottoreita

Lukuvuoden aikana Yrityskylä muutti uusiin tiloihin Eerikinkadulle. Yrityskylässä tehtiin tänä vuonna isoja kauppoja, koska myytävänä tuotteena oli esim. Wärtsilän moottori. Kaikki Puolalan koulun yhdeksäsluokkalaiset osallistuivat Yrityskylään, ja se toi mukavaa vaihtelua tavalliseen kouluarkeen.

Yrityskylä Yläkoulun oppimisympäristössä oppilaat johtivat yritystä kansainvälisillä markkinoilla. Johtoryhmissä jokaisella oppilaalla oli oma vastuualueensa. Pelin aikana tiimit valmistivat ja myivät tuotettaan asiakkaille ja johtivat yritystä neljän kvartaalin ajan. Voittajatiimi oli se, joka oli saanut kasvatettua hyvän liiketuloksen lisäksi eniten mainettaan.

Violettisävyisessä huoneessa pyöreän pöydän ympärillä työskentelee viisi oppilasta.
Vasemmalta 9E:n oppilaita Salli Siltanen, Topi Ylinen, Rauha Saarni, Angelika Voltti ja Sanni Suominen

Eduskuntavaalien varjovaalit

Puolalan yläkoulussa järjestettiin 13.3.2023 eduskuntavaalien varjovaalit. Oppilaskunnan hallituksen jäsenet toimivat vaalivirkailijoina. Äänioikeutettuja olivat kaikki yläkoululaiset. Äänestysprosentti vaaleissa oli 85,5%. Suosituimmat puolueet olivat Keskusta, Vihreät ja Kokoomus. Ääniharava oli Perttu Helin (kesk.) 67 äänen saaliillaan. Seuraavaksi eniten ääniä saivat Petteri Orpo (kok.), Erika Mäkeläinen (SDP) ja Li Andersson (vas.).

Lähes tyhjän salin oikeassa reunassa pulpetin edessä seisoo oppilas ja pulpetin takana istuu toimitsija. Vasemmalla ylhäällä on sinisellä kankaalla verhoiltu äänestyskoppi.
Yläkoululaiset äänestivät toisen kerroksen juhlasalissa.

Hygieniapassi

Kuvassa hygieniapassikortti ja todistus teksteineen, sekä persikanvärinen gerberan kukka.
Hygieniapassi

Hygieniaosaamistodistus eli tutummin hygieniapassi on ” pääsylippu” moniin kesätyöpaikkoihin ja myöhemmin ihan vakituisiinkin töihin. Tänä keväänä  80 Puolalan 8. ja 9. luokan oppilasta suoritti koulupäivän jälkeen hygieniapassin koulussa ja sai siitä todistuksen. Lämpimät onnittelut kaikille hygienia-asioita ahkerasti opiskelleille ja  hygieniapassin suorittaneille! Heistä osaa voi kesällä tavata ainakin kaupoissa, jäätelökioskeissa ja kahvila-ravintoloissa.

Jätekierrokset 8. luokille

Kuvassa on Ekotorin pääovi, joka on keskellä kaarihallin päätyä. Pihassa on Ekotorin pakettiautoja. Oikealla sivustalla on korkella nostolavalla keltainen kuplavolkkari.Ekotori, Itäharju

Pääsimme kahden vuoden tauon jälkeen tutustumaan Turun kaupungin jätehuollon toimivuuteen. Bussikierros Topinojalla oli monelle silmiä avaava.  Lajittelua on viety pitkälle ja monia jätejakeita hyödynnetään. Ihmisten lajittelussa erityisesti biojätteen erottelussa on vielä parantamisen varaa. Yksi rotta ja paljon lokkeja bongattiin. Tehtäväradalla ratkottiin jätehuollon tehtäviä ja kierros päättyi kierrätyskeskukseen. Sen valikoimiin tutustuimme pikaisesti. Ehkä myöhemmin nuoret osaavat hyödyntää keskuksen palveluja ja toimittaa sinne tarpeettomia tavaroita uudelleenkäytettäväksi.

Taidetestaajat

8.-luokkalaiset pääsivät lukuvuoden aikana kahteen Taidetestaajien järjestämään tilaisuuteen, joista molemmat olivat tällä kertaa Turussa. Ensimmäinen tapahtui Turun konserttitalossa ja toinen  Aboa Vetus Ars Novassa.

Turun filharmoninen orkesteri kutsui 8.-luokkalaiset taidetestaajat ikonisen elokuvasäveltäjä John Williamsin mestariteosten pariin Turun konserttitalolle syys-lokakuun vaihteessa 2022. Konsertin ohjelmistoon oli valittu Williamsin laajasta tuotannosta unohtumattomia poimintoja muun muassa Tähtien sodasta, Jurassic Parkista, Harry Potterista ja ET-elokuvista.

Käsikirjoitetun konsertin aikana tapahtuva pedagoginen osuus oli toteutettu musiikkiosuuksien väleissä tehdyillä juonnoilla. Konsertit johti kapellimestari Kaapo Ijas, juontajana toimi Jukka Nykänen. Elämyksen täydensi Timo Ollilan näyttävä visualisointi ja valaistus. Tutut sävelmät yhdessä vaikuttavan valoshown kanssa toivat oppilaillemme hienon taide-elämyksen.

Mitä yhteistä on arkeologialla ja nykytaiteella? Tästä oli kyse jälkimmäisessä Taidetestaaja-vierailussa. Vastauksena tähän kysymykseen oli paljonkin, jos kyseessä on Mika Taanilan taide! Mika Taanila (s. 1965) on elokuvantekijä ja kuvataiteilija. Hänen teoksensa käsittelevät eri aikojen teknologioita ja visionäärisiä keksintöjä sekä toisaalta populaarikulttuurin tuotteita. Aboa Vetus Ars Novassa Taidetestaajat tutustuivat taiteilijan näyttelyyn media-arkeologian keinoin. Menneisyys on Taanilan teoksissa aina läsnä, sillä taiteilija hyödyntää teoksissaan olemassa olevaa aineistoa kuten vanhoja elokuvia ja muuta löytämäänsä arkistomateriaalia. Taiteilijalle tyypillistä on aineistolla leikittely ja ennakkoluuloton asenne tekemistä kohtaan. Taanilan teosten äärellä Taidetestaajat pääsivät kuvitteelliselle arkeologiselle kaivaukselle median historiaan. Miten teknologiat eri ajoilta elävät nykyajassa rinnakkain? Ja mitä lopulta jää jäljelle nykyisestä digitaalisesta arjestamme?

Lopuksi Taidetestaajat saivat ottaa itsestään ja toisistaan kuvia instax-kameralla, josta kuvan sai samantien mukaansa!

Taidepäivä ja retkipäivä

Viimeisen viikon torstaita vietettiin taidepäivän merkeissä.  Oppilaat  toteuttivat luokittain teoksen, missä saattoi ottaa kuvan kaverin kanssa, yksin tai koko luokkana ”photobooth”-tyyppisesti.

Laatoitukselle on piirretty pastillinsävyisiä planeettoja, tähtiä ja iso jäätelötöttörä. Tässä "avaruudessa" leijuu myös yksi oppilas.
8c luokan taideteos ylsi raadin arvioimana voittajaksi.

Kiertokävelyillä seitsemännen luokan oppilaat tutustuivat Turun patsaisiin, kahdeksasluokkalaiset kiersivät Sotiemme Turku-reitin ja yhdeksäsluokkalaiset ArkkitehtTOURin. Kaikki pääsivät katsomaan ja kuulemaan omia ja lukion bändejä Vimmaan, kevään bändikatselmukseen.

Lukuvuoden viimeistä perjantaita vietettiin jo perinteisin menoin retkipäivän muodossa. Peruskoulunsa päättävät viettivät päivää luokanohjaajansa kanssa itse valitsemallaan tavalla. Yksi luokka lähti retkeilemään Ruissaloon ja toinen Linnanmäelle. Osa oppilaista halusi viettää päivää tutuksi tulleessa koulussamme.

7- ja 8-luokkalaiset viettivät päivän Kupittaan kauniissa puistossa. Aloitimme koulupäivän kävelemällä koululta reippaasti puistoon. Jokainen luokka oli etukäteen miettinyt kivaa yhteistä tekemistä. Koulu-Laurikin oli kehitellyt pientä ohjelmaa, johon sai päivän mittaan osallistua. Ainakin norsupallon pelaajia oli runsain mitoin.

Tällä kertaa sää ei hellinyt retkeilijöitä, mutta onneksi iloinen mieli ja mukava seura lämmitti!

 

STEAM

STEAM alakoulussa

Valinnainen STEAM-projektipaja kokoontui kerran viikossa koko lukuvuoden ajan. Projektipajaan osallistui noin 30 5.-6. luokkalaista. Projektipajassa tutustuttiin erilaisiin ilmiöihin, mm. ääni, kitka ja optiset illuusiot. Projektipajassa rakenneltiin, harjoiteltiin äänittämistä ja kuvaamista sekä materiaalin editointia, sekä tieteellisen tutkimuksen tekemistä ja tulosten raportointia. 

Noin kymmenen 3.–4. luokkalaista osallistuivat STEAM-kerhoon, joka kokoontui kerran viikossa koko lukuvuoden ajan. Syksyllä teemana oli avaruus ja oppilaat tekivät painovoimaan, raketteihin ja planeettoihin liittyviä projekteja. Keväällä keskityttiin insinöörijuttuihin, joista suurin projekti oli Turku STEAM-junior haaste. Tätä varten oppilaat suunnittelivat ja rakensivat nosturimallin. 

STEAMin puitteissa myös mm. koodattiin MicroBiteillä yläkoululaisten avustuksella ja yliopiston fysiikan opiskelijat pitivät työpajoja.

STEAM yläkoulussa

Tänä lukuvuonna yläkoulussa laajassa STEAM-valinnaisaineessa oli sekä yhdeksäsluokkalaisten että kahdeksasluokkalaisten ryhmä. Lisäksi lyhyessä valinnaisaineessa oli sekä kahdeksannen että yhdeksännen luokan oppilaita.  Syksyllä ryhmät olivat mukana kahdessa STEAM it -kokeiluhankkeessa tutustuen legoihin, robotteihin, virtapiireihin sekä Arduino-koodaukseen.

Valinnaisaineryhmät vierailivat lukuvuoden aikana kahdessa Turun ammatti-instituutin yksikössä, BioCityssä, ICT-lukiossa, TSYK:n luonnontiedelukiossa sekä Aboa Maren merenkulkuoppilaitoksessa. Yläkoulussa puolestaan vieraili kolme varhaiskasvatuksen ryhmää, jolle kahdeksasluokkalaiset olivat suunnitelleen toiminnallisia STEAM-pajoja. Valinnaisaineryhmät osallistuivat keväällä myös STEAM junior -haastekilpailuun, jossa oppilaiden suunnittelema ja rakentama nosturi ylsi finaaliin asti sijoittuen yläkoulun sarjassa toiseksi.

https://www.youtube.com/watch?v=ipeItA5Il-I&t=8s 

Oppilaita valkoisisa takeissaan molemmin puolin pitkää laboratorion tutkimuspöytää kokeita tekemässä.
BioCityn laboratoriossa.

STEAMit

Yläkoulun puolella osallistuttiin kahteen Turun STEAM-hankkeen STEAMit!-projektiin. Yhdeksännen luokan valinnaisen STEAM-ryhmän oppilaat toteuttivat muille koulun oppilaille ”Lego Escape”-pakopelin konkreettisena ja tutustuivat sen toteuttamiseen sähköisesti. Pari 9. luokan ryhmää testasi sitä marraskuun lopulla. Peliä pelailtiin joulun alla eri luokkatasoilla matematiikan tunneilla. Pelin tarkennettuna teemana on ”Pako Lego-hotellista” ja pelin lukot toteutettiin Google Formsilla. Seitsemännen a-luokan oppilaat tekivät läppärisuojiinsa koodattuja elementtejä.