Hyvinvoinnin vuosikello alakoulussa

Lukuvuonna 2023-2024 koulun kehityskohteiksi kouluterveyskyselyn perusteella valittiin hyvät käytöstavat, mielen hyvinvointi, koulutyön tukeminen (erityisesti poissaoloihin liittyvät) sekä lukutaito. Näitä sisältöjä on käsitelty ikätason mukaisesti oppitunneilla hyvinvoinnin vuosikellon sisältöjen yhteydessä.

Hyvinvoinnin vuosikelloa on toteutettu niin, että oppilaiden itsetuntoa, empatia- ja tunnetaitoja sekä koululaistaitoja on tuettu erilaisin toiminnallisin harjoituksin ja tehtävin. Tavoitteena harjoituksissa on ollut toisten huomioon ottaminen, erilaisuuden hyväksyminen, ryhmähengen ylläpitäminen, sosiaalisten taitojen vahvistaminen ja huomion kiinnittäminen niihin taitoihin, joilla oppilaat saavat itsekin tuettua hyvinvointiaan. Tunteja on toteutettu pääosin samassa luokassa opiskelevien oppilaiden kesken ja toisen luokan oppilaiden kanssa sekaryhmissä ns. tunnetunneilla.

Tänä vuonna on vanhojen tuttujen materiaalien, Tunne- ja turvataito ja Hyvää mieltä yhdessä -materiaali sekä Hyve -materiaali, lisäksi 1.-2. luokilla ollut käytössä Maltti ja Sinni harjoitteita itsesäätelytaitojen oppimiseen, 3.-4 luokilla Tunnehetket -materiaali sekä 5.-6. luokilla Hyvän mielen treenivihko. Lisämateriaalina on ollut Huomaa Hyvä ja Tylsyyden taito -materiaali luokan tarpeet huomioiden.

Tavoitteena on tunne- ja turvataitojen opettaminen sekä mielen hyvinvoinnin tukeminen ja kiusaamistilanteiden ennaltaehkäiseminen sekä terveelliset elintavat. KiVa-keskustelut ovat myös olleet käytössä oppilaiden välisten kiusaamistilanteiden selvittelyssä ja sovittelussa. Niillä toivotaan olevan myös ennaltaehkäisevä vaikutus.

Oppilaat ovat pitäneet tunneista kovasti ja odottavat aina innolla keskusteluhetkiä. Joissain luokissa oppilaat ovat keränneet tunnetaitotunneilla käytettyjä materiaaleja vihkoon, jolloin erilaiset tuotokset jäävät muistiin myös vastaisuuden varalle.

Keväällä ja syksyllä on toteutettu luokkakohtaiset hyvinvointi- ja kiusaamiskyselyt, joiden perusteella kohdennettua tukea on pystytty tarjoamaan tarkemmin.

Lukuvuoden juhlia alakoulussa

Lukuvuoden aikana toteutettiin monia koulumme perinteisiin kuuluvia juhlia. Juhlakausi alkoi alkuopetusluokkien joulukadun avajaisilla 3. kerroksen käytävällä heti  joulukuun ensimmäisenä päivänä.

Itsenäisyyspäivää vietimme 5.12. itsenäisyyden teemapäivän muodossa. Kokoonnuimme päivän aluksi yhteiseen lipunnostotilaisuuteen koulumme pihalle, jossa lipunnoston päätteeksi lauloimme yhdessä Maamme-laulun. Pihalta siirryttiin omiin luokkiin kuuntelemaan apulaisrehtorin itsenäisyyspäivän puhetta, joka kuultiin tällä kertaa keskusradion kautta. Sen jälkeen luokissa mm. askarreltiin, laulettiin ja kuunneltiin suomalaista musiikkia sekä visailtiin Suomi-tietämyksessä.

Joulujuhlat pidettiin syyslukukauden viimeisellä kouluviikolla siten, että vuosiluokat 1-2 pitivät oman juhlansa tiistaiaamuna, vuosiluokat 3-4 keskiviikkoaamuna ja vuosiluokat 5-6 torstaiaamuna. Kun pidimme useamman juhlan, niin myös paljon huoltajia mahtui mukaan tilaisuuksiin. Jokainen juhla oli omanlaisensa, mutta jouluinen tunnelma välittyi niistä kaikista. Syyslukukauden päätöspäivänä kokoonnuimme vielä saliin laulamaan lasten toivejoululauluja.

Lukuvuoden päätteeksi pidettiin linjakohtaiset kevätjuhlat. Juhlissa kuultiin ja nähtiin oppilaiden esityksiä  ja jaettiin kannatusyhdistysten stipendit, mikä onkin aina näiden linjakohtaisten juhlien kohokohta. On sydäntä lämmittävää nähdä, miten hienosti oppilaat hurraavat ja kannustavat stipendien saajia, ja jakavat näin heidän ilonsa. Musiikkiluokkien juhlaa vietettiin perinteiseen tapaan jo aiemmin kevätkonsertin merkeissä.

Lukuvuoden päätöspäivää 1.6. vietettiin luokkien 1-5 osalta omissa luokissa luokanopettajan johdolla. Kuudensien luokkien oppilaille ja heidän huoltajilleen pidettiin oma lukuvuoden päätöstilaisuus juhlasalissa.

Omenapuu kukassa.
Lukuvuoden päätöstä vietettiin kesäisen kauniissa tunnelmissa.

 

 

 

 

Itsenäisyyspäivän juhlintaa yläkoulussa

Vietimme koulussamme itsenäisyyspäivän juhlaa kauniina tiistaisena aamupäivänä 5.12. Seitsemäs- ja kahdeksasluokkalaisten juhlan juonsivat Ville ja Joaan luokilta 7C ja 7A. Juhla alkoi tänäkin vuonna perinteisesti lippukulkueella airueineen, kun partiolaiset saattoivat lipun paikalleen.

Tunnelmallisen juhlan musiikista vastasivat musiikkiluokkiemme soittajat ja kuoro. Juhla alkoi kuoron esityksellä ”Soi, soi, soi” ja viimeisenä ennen ”Maamme”-laulua soitti vielä musiikkiluokkalaisten pieni orkesteri kappaleen ”Aamu lakeuksilla”.  Orkesterin soittaessa näimme diaesityksen muodossa upeita kuvaamataidon tunneilla toteutettuja taideteoksia, aiheena Itämeri.

Mahtuipa juhlaan myös liikunnan riemua, kun seitsemäsluokkalaiset esittivät tanssipotpurin. Tanssia ennen näimme vielä kauniin visuaalisen esityksen. Muutama oppilas kertoi, mitä suomalaisuus on. Tämän kauniin hetken taustalla näkyi kuvia siitä, mitä muille koulumme oppilaille oli tullut suomalaisuudesta mieleen.

Tänä vuonna juhliemme puheesta vastasivat yhdeksännen luokan oppilaat. Onni-Wiljami ja Benjamin tulivat lavalle kertomaan, miten he ovat konkreettisesti auttaneet Itämerta, joka on iso osa suomalaisuutta. Kaunis juhla päättyi lipun poistumiseen oppilaiden seisten Maamme -laulua laulaessa.

Yhdeksäsluokkalaisten itsenäisyyspäivän tanssiaisia vietettiin puolen päivän jälkeen koulun kauniissa juhlasalissa. Tervetulosanojen jälkeen nostettiin maljat Suomen itsenäisyydelle ja yhdeksäsluokkalaisille. Tanssia säesti  lukiolaisten bändi ja herkkupöydän tarjoiluista vastasi kotitalousopettajien johdolla kahdeksannen luokan valinnaisen kotitalouden oppilaat.

Yläkoulun jouluisia tilaisuuksia

Yläkoulun joulun ajan tapahtumia yltäkylläisen MOK – Itämeri aiheen lisäksi olivat perinteiset joululaulelot, joulukirkko ja Talvitunnelmia tilaisuus.

Joululaulelot ovat mukava tapa harjoitella ja laulaa yhteislauluina perinteisiä ja uusia joululauluja, suomeksi ja vierailla kielillä. Tilaisuutta hauskuuttivat opettajien tiernapoika- ja tonttuesitykset.

Elämänkatsomustiedon opiskelijat olivat suunnitelleet Talvitunnelmia -tilaisuuden. Kouluun oli kutsuttu arkeologi ja tietokirjailija Ilari Aalto. Hän piti mielenkiintoisen tietoiskun erilaisten jouluperinteiden taustoista.

Mikaelin kirkossa oli perinteinen koulun joulukirkko, jonka musiikillisesta annista vastasivat yläkoulun ja lukion kuorot sekä orkesteri. Kirkon ja Talvitunnelmia tilaisuuden jälkeen nautittiin joulupuuro, oppilaat saivat välitodistukset ja pääsivät ansaitulle joululomalle.

 

Liikkuva koulu alakoulussa

Lukuvuoden 2023-2024 aikana Puolalan koululla käynnistyi reippaiden viidesluokkalaisten ohjaamat sisävälkkisvälkät liikuntasalissa. Jokainen alkuopetusluokka pääsi sisävälkkisvälkälle omalla vuorollaan, muutaman taitavan viidesluokkalaisen välkkisohjaajan kanssa ja vauhtia ja riemua riitti. Pienet eka- ja tokaluokkalaiset pitivät välkkisten vetämistä sisäleikkivälitunneista todella paljon. Viidesluokkalaiset välkkikset leikittivät pienempiä koululaisia myös ulkovälitunneilla ja ohjasivat heitä hienosti pihapelien ja -leikkien parissa.

LiiKe-kerhoja meillä oli tänä vuonna alkuun jopa viisi. Ihan kaikki kerhot eivät valitettavasti koko lukuvuotta pyörineet, mutta onneksi suurin osa kuitenkin. Tänä vuonnakin kerhot olivat suosittuja ja niissä pääsi pelaamaan ja leikkimään monia kivoja liikuntaleikkejä ja -pelejä.

Liikkuva Koulu yläkoulussa

Liikkuva Koulu -toimintaa on toteutettu yläkoulussa oppilaiden ja opettajien toimesta. Sportin innoittamat oppilaat, SPIN-oppilaat, ovat suunnitelleet ja toteuttaneet koulun aktiivista arkea yhdessä OPKH:n edustajien, oppilaiden ja opettajien kanssa. Uudet SPIN-oppilaat osallistuivat koulutukseen syyslukukauden alussa.

Syyslukukaudella järjestimme Parkin kentällä liikuntapäivän 8.- ja 9.-luokkien oppilaille. Tapahtumassa jokaisen luokan oppilasedustajat pitivät liikunnallisen tehtävän muiden luokkien oppilaille. Vauhdikkaan toiminnan jälkeen kaikki koulun oppilaat kävelivät vielä Kupittaalle seuraamaan jalkapallon nuorten maajoukkueen ottelua Islantia vastaan.

Puolenpäivän pallovälitunnit kahdella välitunnilla Puolalan puistossa olivat suuressa suosiossa. Oppilaat pelailivat monipuolisesti erilaisia pallopelejä lähes säällä kuin säällä. Talvikaudella pallovälitunnit siirrettiin sisätiloihin koulun liikuntasaliin neljälle päivälle viikossa.

Opettajat käyttävät oppitunneillaan toiminnallisia tuokioita tilanteeseen sopivissa paikoissa.

Liikuntapäivä

Puolalan yläkoulun liikuntapäivää vietettiin 7.9.2023. 8.-luokkalaiset ja 9.-luokkalaiset kokoontuivat Parkin kentälle rastikierroksen merkeissä. Jokainen luokka oli laatinut oman liikuntapainoitteisen rastin muille oppilaille. Rasteja löytyi laidasta laitaan, hyppynaruhypyistä norjalaiseen jalkaleikkiin.

Ilma oli aamulla kylmän tuntuinen, osa saapui jopa lapaset käsissä paikalle. Aamun edetessä aurinko lämmitti noin puolta Parkin kentästä. Auringon paisteessa tuntui kuin olisi ollut saunassa. Voisi sanoa, että oppilaiden siirtyessä rastilta rastille, he siirtyivät kylmästä lämpimään. Viereen kömpimiset jätettiin kuitenkin tällä kertaa välistä, vaikka monilla rasteilla pitikin ottaa lähikontaktia luokkakaveriin. Hyvässä hengessä sujunut liikunnallinen aamupäivä huipentui iltapäivällä järjestettävään pikkuhuuhkajien jalkapallo-otteluun. Suomi kohtasi Islannin Veritas-stadionilla. Puolalan lisäksi paikalle oli saapunut myös muita alueen kouluja. Ottelu päättyi ikävä kyllä Islannin 2-3 voittoon, mutta kannustamisesta se ei ainakaan ollut kiinni. Itsetehdyt bannerit liehusivat D-katsomossa samalla, kun Puolalan koulun oppilaat kannustivat Suomea.

Oi Suomi on……

Viheriöllä kahdessa rivissä esiintyy Suomen nuorten jalkapallojoukkue. Taustalla nousee vielä tässä vaiheessa tyhjä katsomo.
Pikkuhuuhkajat

Alakoulun kerhotoiminta

Lukuvuonna 2023-2024 Puolalan alakoulussa ovat toimineet askartelukerho, mediakerho, kaunokirjoituskerho ja Steam-kerho. Oppilaat osallistuivat aktiivisesti kerhojen toimintaan.

Askartelukerhossa oppilaat askartelivat erilaisia töitä ja koristelivat niillä koulun tiloja eri tapahtumien merkeissä. Mediakerhossa oppilaat kirjoittivat artikkeleita koulun lehteen. Kaunokirjoituskerhossa oppilaat tutustuivat kalligrafian saloihin. Steam-kerhossa oppilaat tekivät monipuolisia töitä.

STEAM on lyhenne sanoista Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics. Turussa Steam kannustaa kokeilemaan uutta ja innovatiivista oppimisen tapaa. Tarkoituksena on tehdä yhteistyötä eri luokka-asteiden välillä.  Näissä kokeiluissa on kaikille mahdollisuus vahvistaa matematiikan ja luonnontieteiden osaamista sekä oppia tieteitä ja teknologiaa. Lisäksi Steam tarjoaa monipuolista pedagogista toimintaa tukevia ratkaisuja, kuten uusia digitaalisia oppimisympäristöjä ja opetussisältöjä.

Kuudesluokkalaiset yrityskylässä

Kaikki koulumme kuudennet luokat vierailivat alkuvuoden aikana Yrityskylässä. Ennen varsinaista Yrityskylä-päivää luokissa opiskeltiin talouteen ja työntekoon liittyviä asioita niin teoreettisesti kuin käytännöllisesti. Oppilaat valitsivat yrityksistä itselleen sopivimmat ammatit ja laativat mitä mainioimpia työhakemuksia. Yrityskylä-päivän aikana oppilaat työskentelivät omilla työpaikoillaan, mutta tekivät myös runsaasti yhteistyötä muiden yritysten/työpaikkojen kanssa. Loppupalautteissa monet totesivat, että päivä oli ollut kiireinen, mutta opettavainen. Moni mainitsi, että ylitti itsensä siinä, että uskalsi olla esillä omaa luokkaa isomman yleisön edessä.

Yrityskylässä myytiin laivan lohkoja

Lukuvuoden aikana koulumme yhdeksäsluokkalaiset vierailivat Yrityskylässä Eerikinkadulla. Yrityskylässä tehtiin tänä vuonna isoja kauppoja, koska myytävänä tuotteena oli esim. laivan lohkoja. Osallistuminen Yrityskylään toi mukavaa vaihtelua tavalliseen kouluarkeen.

Yrityskylä Yläkoulun oppimisympäristössä oppilaat johtivat yritystä kansainvälisillä markkinoilla. Johtoryhmissä jokaisella oppilaalla oli oma vastuualueensa. Pelin aikana tiimit valmistivat ja myivät tuotettaan asiakkaille ja johtivat yritystä neljän kvartaalin ajan. Voittajatiimi oli se, joka oli saanut kasvatettua hyvän liiketuloksen lisäksi eniten mainettaan.

Pyöreän pöydän ääressä istuu viisi oppilasta suuunnittelemassa ja keskustelemassa.
Vasemmalta 9C:n oppilaita Aleksandra Morozova, Arina Blomfeldt, Veeti Kousa, Juuso Pitkänen ja Matias Hummelin.

Yrityskylä on peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille suunnattu oppimiskokonaisuus työelämästä, taloudesta ja yhteiskunnasta. Maailman parhaana koulutusinnovaationa palkittu Yrityskylä toimii valtakunnallisesti 11 alueella, tavoittaa noin 90 000 oppilasta vuodessa ja perustuu suomalaiseen opetussuunnitelmaan. Yrityskylä on osa Talous ja nuoret TAT -kokonaisuutta.