Pansion koulussa tapahtuu

Pansion koulun Suomi 100 -juhla

Suomi 100 -juhla

Ennen juhlaa harjoittelimme todella ahkerasti ainutlaatuista Suomi 100 -juhlaa varten. Meillä oli poikkeuksellisesti kaksi kenraaliharjoitusta. Ensimmäinen harjoitus oli A-luokille ja toinen B-luokille. Varsinaisen  juhlan alussa 6-luokka saapui saliin jonossa ja esittivät hienon marssin. Marssin nimi oli Jääkärimarssi. Juhlassa rehtorimme Sari Grönroos piti juhlapuheen koulumme historiasta. Puheen jälkeen 1-luokkalaiset lauloivat laulun Oravanpesä.

Juhlassamme laulettiin perinteisiä Suomeen liittyviä lauluja. A-luokilla oli oma juhla ja sama myös B-luokilla. Minä Sannu ja kaverini Siina lauloimme luokkalaistemme kanssa kuorossa. Laulaminen kuorossa oli hieman jännittävää.

Oppilaskunnan puheenjohtaja Sarah Al-Lami puhui oppilaskunnan saavutuksista ja siitä millaista on olla lapsi 100-vuotiaassa Suomessa. Juhlan loputtua menimme ruokalaan syömään pipareita ja juomaan mehua.

Iloista Suomi 100 -juhlaa kaikille!

Tekijät: Sannu ja Siina/5-luokka

Suomen lippu liehuu lipputangossa koulun pihalla. Koulurakennus on valaistu.
Koulumme pihalla oli hienot sinivalkoiset valaistukset.
Syyslukukauden 2017 monialaisten oppimiskokonaisuuksien viikolla 4-6 lk valinnaisessa pajassa valmisteltiin Suomi 100 -juhlien tarjoilua leipomalla tuhat piparia, koristelemalla mukeja ja ruokasalia sekä askartelemalla servettirenkaita. Tässä tarjoiluista vastanneen Valmo b-luokan oppilaita valmistautumassa vastaanottamaan niin koulumme oppilaat perheineen kuin nykyiset ja jo eläkkeelle siirtyneetkin opettajat. Tarjolla oli: kahvia, teetä, mehua sekä pipareita.

 

Tervetuloa takaisin kouluun!

Seuraava lukuvuosi Pansion koulussa alkaa tiistaina 15.8. klo 9.00 seuraavasti:

  • Alkuluokan oppilaat kokoontuvat koulun välituntipihalla
  • Valmo-ryhmien oppilaat kokoontuvat omiin luokkiin (nro 33 ja 27)
  • 1.luokan oppilaat kokoontuvat koulun välituntipihalla
  • 2.luokan oppilaat menevät omiin luokkiin
  • 3.luokan oppilaat kokoontuvat ruokasaliin
  • 4., 5. ja 6. luokan oppilaat menevät omiin luokkiinsa

Tiistaina 15.8. koulupäivä kaikilla oppilailla klo 9-12.

Oppilaiden koulupäivä lukujärjestyksen mukaisesti keskiviikosta 16.8. lähtien.  Oppilaille jaetaan lukujärjestykset heti ensimmäisenä koulupäivänä. Lukujärjestykset ovat nähtävissä Wilmassa 8.8. alkaen. Lukujärjestyksiin saattaa tulla muutoksia ensimmäisten kouluviikkojen aikana.

Avoimien ovien päivät – tervetuloa tutustumaan kouluelämään

Neljä lasta istuu metsässä trangian ympärillä ja juo kaakaota.
KOTA ry:n retkellä kaakaota keittelivät nelosluokan oppilaat.

Avoimien ovien päivästä on tullut Pansiolle jo perinne. Päivän aikana kotiväellä oli mahdollisuus tutustua koulun toimintaan monella eri tavalla.

Mukana menossa olivat järjestöt KOTA ry, VAMOS, MLL ja Pansion kirjasto sekä sanataiteilija Veera Vähämaa. KOTA ry:n mukana nelosluokkalaiset pääsivät metsäretkelle. VAMOS järjesti yhteistoimintaharjoituksia 5.-6. luokkalaisille. MLL järjesti nettiluennon, jossa oli tärkeää tietoa niin oppilaille kuin vanhemmillekin mediakasvatuksen hengessä.

Oppilaiden kotiväkeä osallistui aktiivisesti päivän tapahtumiin.

Vanhempainyhdistys järjesti yhdessä vitosluokkalaisten kanssa buffetin. Buffetpöydän suosio olikin suuri ja pöytä tyhjeni kiitettävään tahtiin. Viidesluokkalaiset tienasivat buffetpöydän avulla rahaa tulevaan luokkaretkeen. Kiitos vanhempainyhdistykselle avusta!

Päivä oli täynnä tapahtumia, ystävällistä tunnelmaa ja hymyileviä kasvoja!

Seuraava avoimien ovien päivä järjestetään lukuvuonna 2017-2018.

Tervetuloa mukaan!
Pansion koulun väki

Kirjallisuusviikot innostivat lukemaan!

Kuva Euroopan kartasta, johon on kiinnitetty lukumerkkejä.
Oppilaat täyttivät Euroopan karttaa luokan ansaitsemilla lukumerkeillä.

Tammikuun viimeisillä viikoilla vietetyt kirjallisuusviikot Lukumatkalla Euroopassa innostivat oppilaat lukemaan kirjoja.

Lukemiseen kannattaa rohkaista, jotta siitä tulisi vahva osa lapsen elämää. Lukuharrastus kannattaa aloittaa jo pienenä lapsena.

Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä. Lukemisesta on monia hyötyjä, joita emme välttämättä usein tule edes ajatelleeksi.

Pansion koulun oppilaita Joulusilta-näyttelyn avajaisissa

Mitä saadaan, kun yhdistetään yli 50 eri puolilta maailmaa saapunutta lasta ja 200 vuotta vanhat suomalaiset jouluperinteet? – Näyttely, jossa voi tutusta siihen, miltä Suomen talvi ja joulu näyttäytyvät uusien turkulaisten silmin!

Pansion koulun oppilaita Joulusilta-näyttelyn avajaisissa perjantaina 9.12.
Pansion koulun oppilaita Joulusilta-näyttelyn avajaisissa perjantaina 9.12.

Luostarinmäen käsityöläismuseo on syksyn aikana toteuttanut Joulusilta-projektin yhdessä Turun kaupungin perusopetukseen valmistavan opetuksen ryhmien kanssa. Maahanmuuttajalapset ovat vierailleet museossa tutustuen 200 vuoden takaiseen arkeen sekä juhlatapoihin. Projektiin ovat osallistuneet kaikki turkulaiset valmistavan opetuksen seitsemän alakoululuokkaa eli yhteensä yli 50 lasta.

Joulusilta-projektin tavoitteena on ollut rakentaa siltoja maahanmuuttajaoppilaan omien kokemusten ja sekä suomalaisen perinteiden välille. Keskiössä on ollut maahanmuuttajaoppilaiden kotoutumisen ja oman kulttuuri-identiteetin tukeminen sekä suomalaiseen ja lasten omaan kulttuuriperintöön syventyminen. Samalla on tutustuttu kieleen, kulttuuriin ja historiaan etsien yhtymäkohtia myös tämän päivän elämään ja ympäristöön.

Koululaisryhmät koristelivat oman kuusensa museon alueelle osaksi näyttelyä. Pansion koulun kuusessa koristeina olevien tupsujen värit tulevat lasten kotimaiden lipuista, kertoo opettaja Tiina Forsell.
Koululaisryhmät koristelivat oman kuusensa museon alueelle osaksi näyttelyä. Pansion koulun kuusessa koristeina olevien tupsujen värit tulevat lasten kotimaiden lipuista, kertoo opettaja Tiina Forsell.
Lasten omien töiden kautta näyttelyssä voi tutusta siihen, miltä Suomen talvi ja joulu näyttäytyvät uusien turkulaisten silmin.
Lasten omien töiden kautta näyttelyssä voi tutusta siihen, miltä Suomen talvi ja joulu näyttäytyvät uusien turkulaisten silmin.
Vuoden uusturkulainen Berhan Ahmadi ja museolehtori Maiju Tuisku.
Vuoden uusturkulainen Berhan Ahmadi ja museolehtori Maiju Tuisku.– Olemme jauhaneet yhdessä koululaisten kanssa jauhoja sekä tutustuneet suomalaisiin jouluperinteisiin, kertoo museolehtori Maiju Tuisku Turun museokeskuksesta. Sekä oppilaat että opettajat ovat olleet tässä mukana iloisin mielin ja oppimisen riemua on ollut hienoa seurata puolin ja toisin, Tuisku kiittää.

Näyttelyn avasi monikulttuurisuuden edistämisestä palkittu, vuoden uusturkulainen Berhan Ahmadi.

 Minua lämmittää tämä tilaisuus ja lasten läsnäolo, lapsena Suomeen pakolaisena muuttanut Ahmadi kertoo.

– Suomi on monikulttuurinen ja te olette Suomelle tulevaisuus, tulevia lääkäreitä, insinöörejä ja muita ammattilaisia, Ahmad kannustaa lapsia. Iso kiitos kuuluu opettajille merkityksellisestä työstä, hän kiittää.

Pansion koulun oppilaat lähettävät jouluterveisiä:

Joulusilta-näyttely kuusineen Luostarinmäen käsityöläismuseossa 9.12.2016–6.1.2017.

Linkki alkuperäiseen artikkeliin http://www.turku.fi/uutinen/2016-12-09_joulusilta-kantaa-kulttuurierojen-yli

Kuudensien luokkien ROCK-keikka

Oppilaita esiintymässä liikuntasalin lavalla.Musiikkiprojektimme

Oppilaita esiintymässä liikuntasalin lavalla.

Olemme koko syksyn valmistelleet musiikkikeikkaa jonka esitämme vanhemmille ja läheisille. Keikka on samalla vanhempainilta.

Lauluissa soittimina oli piano, kitara, basso ja rummut. Yhdessä biisissä oli mukana myös rytmimunat. Pianoa soitti ope, kitaraa Ville, bassoa Veera ja Bryan sekä rumpuja Bryan ja Jesse. Mikkiin lauloivat luokaltamme Viivi K, Seemet, Ata ja Bryan. Rinnakkaisluokalta Elnara, Aada S, Aada K ja Vanessa.

Keikalla esitämme Sweet Child O’ Mine biisin. Valitsimme kyseisen laulun sen takia, että esitimme sen koulun talentissa ja italialaisten kummioppilaiden vanhemmille. Se sujuu meiltä todella hyvin, joten se on myös yksi syy. Myös ”What are words” on yksi jonka esitämme. Sitä laulettiin Siljan laulukerhossa. Hetken päästä koko luokkamme alkoi harjoitella sitä. Morsian biisin kanssa oli aluksi vaikeuksia, koska se on niin uusi biisi, ettei siinä ole vielä nuotteja. Ville kumminkin taitavana teki opelle nuotit ja aloimme harjoitella sitäkin biisiä.

Keikan valmisteluihin kuului kutsukorttien, koristeiden ja välispiikkien tekoa. Koristeina meillä on kuviksen tunnilla tehtyjä papereja joita maalattiin eri tekniikoilla ja lisättiin niihin nuotteja. Teimme välispiikit itse ja kaikki jotka halusivat juontamaan, pääsivät. Ensin laitoimme padlettiin ideoita jota voisi käyttää spiikeissä. Seuraavaksi kirjoitimme ne puhtaaksi.

Harjoittelimme aluksi luokassa, mutta maanantaina roudasimme soittimia ja muuta tarvittavaa saliin. Aluksi järjestelimme soittimia, lisäsimme koristeita seinille ja sen jälkeen aloimme harjoitella spiikkejä sekä lauluja. Laulu ei kuulunut aluksi, mutta kyllä se alkoi kuulua, kun ope tarpeeksi monta kertaa siitä oli sanonut.

Tätä projektia on ollut todella mukava tehdä. On myös kivaa päästä juontamaan, koska tykkään juontaa! Harjoitellessa olen myös oppinut laulamaan kuuluvammin, koska ennen lauloin melko hiljaa. Odotan myös innoissani mitä vanhemmat ovat mieltä keikasta.

Eilen meillä olikin kyseinen keikka koulun juhlasalissa. Sinne tuli enemmän ihmisiä, kuin olin odottanut. Sali oli aivan täynnä! Myös omat vanhempani tulivat keikalle, joka oli todella kiva. Ainakin kuulemani mukaan heidän mielestään keikka oli todella hyvä ja siellä oli hyvä fiilis. Kuulema laulumme kuulosti myös hyvältä, ainakin siellä missä he istuivat eli eturivissä!

Kun tulimme kouluun keskiviikkona alkuillasta, menimme avaaman ääntämme luokkaan. Hetken päästä huomasimme, ettei Seemettiä näkynyt missään, koitimme tavoittaa hänet puhelimen kautta, mutta hän ei vastannut. Olimme ihmeissämme ja Viivi pienessä paniikissa, koska hänen olisi pitänyt laulaa kaikki missä Seemet laulaa. Onneksi Seemet tuli kumminkin muutama minuutti ennen keikkaa!

Vaikka minulla oli vain pieni juonto, jännitin todella paljon ja olin varma, että se menee jotenkin huonosti. Onneksi ei mennyt! Myös muitten juonnot menivät hyvin. Laulu ei kuulunut takariviin hyvin, mutta keikka onnistui muuten melko hyvin, ainakin omasta mielestäni.

Tänään esitimme keikan koko koululle. Se jännitti minua onneksi vähemmän, kuin vanhemmille esittäminen. Jännitys oli varmaan pienempi, koska olimme esittäneet sen jo eilen ja tiesin hieman, minkälaista se tulee olemaan. Keikka meni jopa hieman paremmin tänään! Eikä mitään ongelmia ei juurikaan ollut.

Saimme kehuja keikasta vanhemmilta, opettajilta sekä myös oppilailta. Hyvää palauletta on aina kiva kuulla!

Kirjoitti Sanni Laakso

Pansion koulun valinnaisaineet

Pansion koulussa oppilaat saivat tänä vuonna valita valinnaisaineen näistä kuudesta: liikunta, ilmaisutaito, kädentaidot, pelit ja pulmat, musiikki ja tieto-ja viestintätekniikka.
Me valinnaisen ilmaisutaidon oppilaat haastattelimme muiden valinnaisaineiden oppilaita. Meidän ryhmämme haastatteli kädentaidon valinnaisia. Ainetta opettaa Johanna Ruonamo. Johannan oppilaat ovat tykänneet kaikesta tähän mennessä tehdystä. Sarah sanoo että hän on pitänyt kädentaidosta jo pienestä pitäen. Kädentaidot oppilaineessa tehdyt työt ovat vastanneet ainakin Sarahin odotuksia.
Kun haastattelimme Johanna-opettajaa, hän kertoi, että on tykännyt opettaa kädentaitoja, koska oppilaat ovat mukavia ja innostuneita. Opettaja mainitsi, että oppilaat ovat tykänneet esimerkiksi avaimenperätöistä.
Haastattelijat: Eetu, Siina ja Oliwia

Pansion koulun valinnaisen ilmaisun ryhmä on haastatellut muita valinnaisten aineiden oppilaita sekä opettajia. Meidän ryhmämme haastatteli tieto-ja viestintätekniikan ryhmää. Niiden tunnilla käytetään tietokoneita sekä Ipadeja. Haastattelimme ensimmäiseksi opettaja Jonne Pihajokea. Hän kertoi että, hän on tykännyt opettaa tätä ainetta,koska oppilaat ovat hyvin innostuneita. Jonne kertoi, että tunneilla on tehty tietovisoja Kahootilla, tutkittu Qr-koodia, on tehnyt Imoviella esityksiä, editoitu, ja tällä hetkellä tehdään Garagebandilla omaa biisiä.Tämän jälkeen haastattelimme oppilasta Bryan Haugia. Hän kertoi että, he ovat käyneet eri sivuilla ja kerranneet mitä saa tehdä ja mitä ei sekä käyttäneet QR-koodia. Bryan kertoi myös että kaikki on ollut tähän mennessä hauskaa ja lähinnä olemme työskennelleet yksin, mutta käytämme samaa sivua samaan aikaan,olemme saaneet vaikuttaa siihen mitä tunnilla tehdään. Tässä kerroimme tärkeimmät asiat meidän haastattelusta.
tehnyt Maisa Ja Janette

Olemme valinnaisaineen ilmaisusta Vilma, Matilda ja Vanessa. Teimme haastattelun valinnaisen liikunnan oppiaineesta.Ensimmäiseksi haastattelimme opettaja Marko Rauhaa, joka kertoi että hänelle on aina ollut tärkeää liikunta ja siksi tykkää opettaa tätä liikunta ainetta. Marko Rauha kertoo myös että he ovat tähän mennessä pelanneet jalkapalloa, ultimatea, koripalloa ja frisbeegolfia. Seuraavaksi haastattelimme oppilaita nimeltään Ronan ja Matias he kertoivat että täällä valinnaisaineessa hauskinta oli jalkapallo ja opettaja joka on PARAS. (Toimittajan huomio opettaja seisoi vieressä 🙂 )
He kertoivat myös että he ovat itse saaneet vaikuttaa mitä Valinnaisen liikunnan tunnilla tehdään. Oppilaat kertoivat että se on ollut mukavaa kun on saanut itse valita tämän aineen.

Me täällä valinnaisen ilmaisun tunnilla harjoittelimme haastattelun tekemistä, ja päätimme haastatella meidän koulumme muita valinnaisryhmiä.
Meidän ryhmä haastatteli valinnaisen musiikin ryhmää.
Ensin haastattelimme opettajaa Teija Lainetta, joka kertoi mitä hän ja hänen 4.-6.- luokkalaiset mukavat oppilaat ovat tehneet: laulaneet, tanssineet, tehneet rytmiharjoituksia, soittaneet rumpuja ja joskus myöskin laulaneet mikrofoniin. Kaikki oppilaat ovat todella mukavia, iloisia ja innostuneita musiikista, Teija sanoo. Valinnainen musiikki on täydellinen oppiaine musiikkia rakastavalle Teija Laineelle. Teijan tavoite on saada jokaisen oppilaan lauluääni, rytmin taju ja nuotin lukeminen mahdollisimman taitavaksi.
Seuraavaksi haastattelimme valinnaisen musiikin oppilasta nimeltä Yasmin. Yasmin on neljännellä luokalla ja valitsi musiikin, koska samalla lailla kuin Teija Laineellakin musiikki on Yasminin juttu. Laulaminen ja tanssiminen on ollut hänen mielestä hauskinta.
Haastattelun kokeilu on ollut erittäin kiinnostava ja toivomme voivamme tehdä sitä joskus uudelleen.
-Sofie

Teimme valinnaisen ilmaisun tunnilla haastatteluharjoituksen. Meidän ryhmämme kävi haastattelemassa Pelit ja pulmat- valinnaisaineryhmää.
Ensimmäiseksi haastattelimme Pelit ja pulmat-aineen opettajaa Kai Salokangasta. Kai kertoi meille että nauttii tämän oppiaineen opettamisesta aineen monipuolisuuden takia. Kuulemma myös oppilaat ovat pitäneet aineesta.
Seuraavaksi haastattelimme Riinaa, Pelit ja pulmat- aineen opiskelijaa. Hän kertoi meille, että aine on vastannut odotuksia, ja hän on pitänyt kovasti erilaisista lautapeleistä ja iPadeilla puuhaamisesta. ”Olemme pelanneet erilaisia lautapelejä, jotka ovat joko olleet älyä vaativia pelejä, tai pelejä joissa ideana on vain pitää hauskaa! Olemme myös tehneet iPadeilla erilaisia harjoituksia.” Näin kertoi Riina meille kun kysyimme mitä he ovat tunneilla tehneet.
Oppilaat ovat myös kuulemma saaneet vaikuttaa aineen sisältöön. Kun kävimme haastattelemassa heitä, he harjoittelivat koodaamista A.L.E.X- koodauspelin avulla.
Veera 6a