Kategoriat
Korkeakouluyhteistyön monet mallit Työelämälähtöiset opintojaksot

Mapathon-kartoitustapahtuma lukio-opiskelijoille

Turun lukioiden, Turun yliopiston geotieteiden laitoksen ja Lounaistiedon yhdessä järjestämässä Mapathon-kartoitustapahtumassa maantieteen syventävän kurssin opiskelijat kartoittavat maaseutu- ja kaupunkikohteita humanitääristen avustusjärjestöjen ja -työntekijöiden käyttöön osana Open Street Map -yhteistyöprojektia. Opiskelijat saivat apua kartoittamistyöhön opettajien ja paikkatietoasiantuntijan ohella yliopiston maantieteen opiskelijoilta.

Käytännön kehittäminen aloitettiin LukioTEKO-hankkeessa ja sen kehittämistä jatkettiin Lukion työelämäkumppanit -hankkeessa.

Mapathon

Mapathon on kartoitustapahtuma, jossa kuka tahansa voi tehdä ohjatusti karttakorjauksia esimerkiksi oman lähiympäristönsä osalta tai kansainvälisesti auttamalla muun muassa jotakin järjestöä. Opiskelijoiden kanssa järjestetyissä Mapathoneissa on kartoitettu mm. Turun Seudun joukkoliikenteelle (Föli) taustakartta-aineistoa sekä teitä ja rakennuksia Tansanian maaseutualueille ja Somaliaan. Kartat tulevat paikallisten tarkistusten jälkeen suoraan käyttöön.  Mapathon toimii hyvänä vaikuttamisprojektina, jossa opiskelijat pääsevät toteuttamaan kehitysyhteistyötä käytännössä.

OpenStreetMap on avoin, maailmanlaajuinen yhteistyöprojekti, jossa pyritään kartoittamaan mahdollisimman laajoja alueita kannettavien GPS-satelliittipaikannuslaitteiden sekä avointen kartta-aineistojen avulla. Hanke on alkanut vuonna 2006 ja nykyään sillä on lähes kaksi miljoonaa rekisteröitynyttä tiedonkerääjää. Tiedot on kerätty vapaaehtoistyönä ja niitä on hyödynnetty esimerkiksi kehittyvissä maissa luonnonkatastrofien pelastustöissä.

HOT OSM on Humanitarian OpenStreetMap Team, jonka tarkoituksena on kartoittaa mm. köyhien valtioiden maaseutua luomalla karttoja esimerkiksi Lääkärit ilman rajoja -järjestölle. Karttoja hyödynnetään esimerkiksi paikallisten lääkäreiden työssä, koska valtioissa ei ole valmiita karttoja etenkään maaseudulta.

Käytännön kuvaus

Maantieteen syventävä GE4: Geomedia – tutki, osallistu ja vaikuta -kurssi käsittelee maantieteellisen tiedon esittämistä geomedian keinoin. Kurssi sisältää oman tutkimuksen teon tai vaikuttamisprojektiin osallistumisen. Kurssi perehdyttää aiemmilla kursseilla hankittujen maantieteellisten tietojen ja taitojen soveltamiseen tutkielman laatimisessa tai osallistumis- ja vaikuttamisprojektin toteuttamisessa. Keskeisiä näkökulmia kurssilla ovat osallistuva suunnittelu, maailmanlaajuiset kehitystrendit ja geomedian käyttö tutkimuksessa ja vaikuttamisessa.

Mapathon vastaa hyvin kurssin tavoitteeseen tutkia, osallistua ja vaikuttaa soveltamalla aikaisemmilla maantieteen kursseilla hankittuja tietoja ja taitoja käytännön tekemiseen. Muutaman tunnin mittaisen tapahtuman päätteeksi valmiina on paljon lukiolaisten tekemiä karttoja valmiina käyttöön otettavaksi eri puolilla maailmaa.

Kolmen lukion opiskelijat (n. 60) kokoontuivat Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion suurluokkaan, jossa paikalla oli yliopiston opettajia Turun yliopiston geotieteiden laitokselta, viisi maantieteen pääaineopiskelijaa, paikkatietoasiantuntija Lounaistiedosta sekä maantieteen lukiokurssien opettajat. Yliopiston opettajat luennoivat tapahtuman aluksi kartoitettavien alueiden maantieteestä, kulttuurista ja kulttuurieroista maaseudun ja kaupunkien välillä.

Tämän jälkeen maantieteen yliopisto-opiskelijat kertoivat kartoittamisesta ja työn toteuttamisesta esimerkkien avulla. Paikkatietoasiantuntijan tehtävänä oli informoida opiskelijoita OSM-tilin luomisesta, muokattavan alueen valinnasta, alueen kartoittamisesta sekä työn tallentamisesta. Nämä alustukset kestivät yhteensä noin 45 minuuttia, jonka jälkeen opiskelijat pääsivät kartoittamaan alueita. Kokonaisuudessaan kartoitustapahtuma kesti kolme tuntia ja siinä ajassa saimme kartoitettua noin 40 % kartoitettavista alueista.

Yliopisto-opiskelijat laativat suunnitelman pidettävälle Mapathon-kerralle omalla kurssillaan. Kartoittamisen aikana yliopisto-opiskelijat kiersivät luokassa auttamassa lukio-opiskelijoita.

Lukio-opiskelijat eivät osallistuneet käytännön suunnitteluun eivätkä toteutukseen, mutta antoivat kurssista palautetta. Kurssin loppuarvioinnissa monet opiskelijat kertoivat pitäneensä Mapathonia hyödyllisenä.

Käytännön hyödyt ja tulokset

Lukio-opiskelijat saivat osallistua käytännössä humanitaariseen avustustyöhön omilla oppitunneillaan, minkä opiskelijat kokivat äärimmäisen helpoksi. He totesivat, että jos avustustyö on näin helppoa, sitä pitäisi olla useammin. Opiskelijat pystyivät hyödyntämään oppitunneilla oppimiaan asioita kartoitustyössä, koska maantieteen terminologia tuli käytännössä tutuksi. Lisäksi paikkatieto ja paikkatiedon sovellukset tulivat käytännössä tutuiksi Mapathonin myötä. Lukioiden ja korkeakoulujen välinen yhteistyö oli Mapathonissa edustettuna hyvin, koska paikalla oli yliopiston opettajia sekä opiskelijoita. Opiskelijat saivat myös kysyä opinnoista maantieteen laitoksella.    

Mapathon vastaa hyvin kurssin tavoitteeseen tutkia, osallistua ja vaikuttaa soveltamalla aikaisemmilla maantieteen kursseilla hankittuja tietoja ja taitoja käytännön tekemiseen. Muutaman tunnin mittaisen tapahtuman päätteeksi valmiina on paljon lukiolaisten tekemiä karttoja valmiina käyttöön otettavaksi eri puolilla maailmaa.

Mapathon-tapahtuma on hyvä esimerkki verkostoitumisesta sekä lukio-korkeakouluyhteistyöstä. Lisäksi humanitäärinen apu ja kehittyvien valtioiden auttaminen tulivat opiskelijoille konkreettisesti tutuksi. Yliopisto-opiskelijat saivat tapahtumasta itselleen opintopisteen.

Tutustu lisää

Video: Mapathon-kartoitustapahtuma Turun lukioissa – Lukion työelämäkumppanit -blogi (linkki).

Mapathon-kartoitustapahtuma Turun lukioissa – Lukion työelämäkumppanit -blogi (linkki)

Lisätietoja

Puolalanmäen lukio, Turun kaupunki

Sina Hiekka

etunimi.sukunimi@edu.turku.fi

Tammikuu 2019

Liitteet

Mapathon projekti 2020 (pptx)

Mapathon-projektin ohjeita ja opetusmateriaaleja (pdf).