Maaliskuu kuvina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maaliskuussa aloimme tutustumaan kelloon. Lapsille selventyi mikä on tuntiviisari ja miten se eroaa minuuttiviisarista. Eskarit ja osa viskareistakin askarteli omat kellot. Kelloista tuli hienot ja persoonalliset.

 

 

 

 

 

 

Askartelimme kevätmaailmaa kananmunakennoihin sekä hapankorppurasiaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kielipedaa olemme ottaneet melkein päivittäin. Siinä olemme miettineet äänteitä sekä riimipareja. Tämän lisäksi eskarit ovat miettineet sanoja ja harjoitelleet uusia kirjaimia (o/ö, k/h, y/d, f/b).

 

 

 

 

 

 

 

 

Olemme käyneet Alfassa, tiedekoulussa, Kuralan kylämäessä, liukurimäessä ja metsäretkellä. Vietimme hieman ennakkoon kansainvälistä vohvelipäivää tekemällä makoisia vohveleita välipalaksi yksi perjantai. Siitä tuli niin hurmaava tuoksu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Helmikuun hommia

 

Helmikuun alussa vietimme mediaviikkoa, lapset saivat tutustua perinteiseen sanomalehteen. Turunsanomia selattiin joka päivä, maanantaina tutustuttiin itse lehteen pienryhmissä. Katsottiin että lehti sisältää isoja sekä pieniä otsikoita. Oli erikokoisia kuvia, joista urheilukuvat kiinnostivat eniten. Muutama lapsi havaitsi lehdessä myös sotauutisia kuvien kautta. Lehdessä oli myös mainoksia, joista tuli vähän nälkä ja halu saada uusia leluja, kyniä , vaatteita …

Teeman puitteissa jokainen sai tehdä oman sanomalehden johon leikattiin juttuja vanhoista Turunsanomista ja useimman lehden nimeksi valikoituikin Turunsanomat. Parityönä teimme valeuutiset johon lapset saivat leikata ja liimata vanhoihin kalenteripohjiin hassuja asioita, jotka eivät sinne oikeasti kuulu. Perjantaina vielä teimme sanomalehdistä taidetta. Lapset repivät lehdestä paloja jotka sitten liimasivat paperiin johonkin muotoon. Saksia tässsä työssä ei saanut käyttää ja se tuotti haasteita enemmän kuin odotimme. Kaikki kuitenkin lopulta nauttivat lehtien repimisestä.

Olemme jatkaneet Alfassa käyntejä ja lasten toiveesta olemme käyneet Impivaaran jalkapallohallissa. Molemmat paikat innostavat lapsia liikkumaan. On ilo katsella lasten riemua, kun he juoksevat kuin vasikat kesälaitumella konsanaan.

Liikuntasalissa olemme harjoitelleet sählyä sekä jalkapalloa. Vielä on vähän muistettavaa että molemmat lajit ovat joukkuepelejä. Olemme otelleet myös nassikkapainissa ja sehän vasta olikin haastavaa. Isoin ei aina ollutkaan vahvin tai saatikka voittanut painia.

 

 

 

 

 

Viskarissa olemme pohtineet yhteistä leikkiä, kenen kanssa on kiva leikkiä? Miltä tuntuu, kun ei pääse mukaan leikkii? Miltä tuntuu, kun kesken leikin tulee uusi leikkiä? Ja miltä tuntuu kun itse menee kesken leikin leikkiin mukaan. Pohdimme myös miksi lapsi kiusaa, Miksi joku on pomo?  Voivatko kaikki olla pomoja? Hyvin lapset osasivat nimetä tilanteita joissa ovat kokeneet että itseä tai jotakin toista on kiusattu. Ja mitähän tilanteessa voisi toimia jos kokee kiusatuksi tulemisen tunteen. Tai jos näkee että toista kiusataan.

 

Eskarit ovat painineet uusien kirjaimien parissa, N, Ä ja R on nyt harjoiteltu. Kirjaimia on harjoiteltu ihan harjoittelemalla paperille miltä se näyttää ja äänteissä, miltä kirjain kuullostaa. Onko äänne pitkä vai lyhyt?

Uusi vuosi uudet kiireet :)

 

Tammikuu lähti vauhdikkaasti käyntiin ja lomailijat saatiin lomilta takaisin. Kaikki, niin lapset kuin aikuisetkin ovat innoissaan uudesta vuodesta. Tämä on se vuosi kun osa jo aloittaa koulun ja toisista tulee eskareita. Syksyä odotetaan kovasti, mutta palataan tähän tammikuuhun.

Lähikentän jää jäädytettiin ja kerkesimme yhden kerran siellä luistelemaan ennen kuin se suli pois, voihan talvi. Luistelu oli kivaa ja kaikilta se sujui hienosti vaikka lunta oli nilkkoihin asti.  Onneksi meillä oli lumikolat mukana niin saimme tehtyä jäälle rataa jota pitkin pääsi luistelemaan. Lapset innokkaina kolasivat itselleen rataa.

 

Onneksemme päiväkodin pihalla lumi pysyi vähän pidempään ja saimme tehtyä upeita lumiukkoja ja-akkoja. Pihalla laskimme myös mäkeä liukureilla ja pääsimme vetämään toisiamme pulkassa. Käden ja silmän yhteistyötä testasime lumipallojen heitossa, voiman käyttö heitossa vaatii vielä vähän harjoittelua. Lähelle ei palloa saa jos heittää ihan täysillä ja toisinpäin, kauaksi jos pallon haluaa niin heiton pitää olla napakka. Leikeissään lapset laajentavat osaamistaan tiedon- sekä taidonaloilla. Samalla on hyvä tilaisuus monipuoliseen vuorovaikutukseen ja sosiaalisten taitojen vahvistamiseen.

 

Esiopetuksen yhtenä tavoitteena on minä ja meidän yhteisö jota olemme toteuttaneet vierailemalla Moskeijassa, Ortodoksisessa kirkossa sekä Tuomio kirkossa. Jokainen vierailu sai keskustelua aikaiseksi. Vierailujen tarkoituksena on ollut tutustuttaa lapset ryhmässämme esiintyviin eri uskontoihin.

Samalla teemalla teimme eteiseen tervehdys- ja numero kyltit, jotta jokaisen lapsen oma äidinkieli tuli näkyväksi. Lapset innoissaan opettelevat toistensa kieliä.

Ryhmässämme on ollut sijaistamassa mukavia ja reippaita sijaisia ja he ovat olleet ainakin ryhmämme poikien mieleen, kun he ovat pelanneet jalkapalloa joka ulkoilulla.  Pelin tiimellyksessä on huomaamatta harjoiteltu kaveritaitoja, yhteistyötä, koordinaatiota ja saatu liikunnan iloa. Lapsilla on ollut mahdollisuus innostua, kokeilla ja oppia uutta. Pelit ova olleet suosittuja ja oppimisen ilo loistanut lasten kasvoilta, lasten itsetunto on onnistumisten kautta kasvanut.  Harmiksi näin märällä ilmalla vesi seisoo jalkapallokentällä. Toisaalta ei se kauheasti ole pelureita haitannut.

Sateet ajoivat meidät pitkästä aikaa jumppasaliin. Meillä on ollut jumppasalissa talvinen jumppa hetki, jossa harjoittelimme kehonhallintaa, kehon keskilinjan ylitystä, oikeaa ja vasenta sekä käden, jalan ja kuullun yhteistyötä. Tähän sopiva on pingviinileikki, josta meidän Tammikuun teemakin lähti. (18) Pingviinileikki – Ihanimmat riparileikit – YouTube

Pingviini teemaan kuului askartelua, ompelua, tanssia, laulua ja pingviini kirjojen lukua. Kirjoista olemme opiskelleet pingviinien elämänkulkua, heidän asuinalueestaan ja ravinnostaan. Ryhmätilassa on myöskin avanto jossa lapset voivat käydä kalastelemassa.

 

Piki-kerhossa ja eskarissa olemme harjoitelleet kaveritaitoja. Miettineet yhteisen leikin toimivuutta, miten minun pitää toimia ja miten otan toiset huomioon, että leikki ei mene rikki. (mietimme myös mitä tarkoitta, kun leikki menee rikki) Miten puhutaan toiselle? Miten haluat että itsellesi puhutaan? Miten leikissä huomioidaan toinen. Miten ylipäätä saadaan toimiva leikki. Jokainen lapsi on vuorollaan saanut ilmaista itseään ja kertoa omia ajatuksiaan. Hyvät kaveritaidot auttavat kaverisuhteiden solmimisessa läpi elämän. Lasten tempperamentti vaikuttaa kaveritaitojen oppimiseen. Toinen tarvitsee niissä tukea enemmän kuin toinen.

Eskarit ovat lisäksi harjoitelleet uusia kirjaimia. Ryhmässämme on käytössä kielipeda-työväline, joka tukee suomenkielen oppimista. Kielipedassa olemme harjoitelleet mihin kieli menee missäkin kirjaimessa.  Miten sana sanotaan, onko se pyötä vai pöytä? Tehneet äännejumppaa esim. Susi sanoo/ulvoo UU-OO, UU-OO. Samalla menetelmällä olemme harjoitelleet eri hälytysajoneuvojen ääntä. Olemme miettineet kuuluuko sanaan pitkä vai lyhyt vokaali. Onko se syli vai syyli.

Tammikuun huipennus oli ryhmän 100 päivää juhlat. Eskaria ja viskaria oltiin käyty 100 päivää. Meillä oli aiheeseen sopivaa ohjelmaa ja lapset saivat pukeutua joko juhla- tai naamiaisasuun. Oli meillä juhlissa yksi 100 vuotiaskin.

Joulukuun touhut

 

Joulukalenterinamme on ollut digikalenteri, jossa avo seikkailee eri paikoissa. Osa lapsista osaa jo lukea mitä kuvissa kerrotaan. Jokainen saa vuorollaan avata kalenterin luukun television näytöltä. Katsomme kalenteria kahdesti päivässä jolloin myös myöhemmin hoitoon tulleet lapset näkevät tarinan. Varhaiskasvatuksen pedagogiset digivinkit – Turun kaupunki (turku.fi)

Itsenäisyyspäivää vietimme hieman ennakkoon maanantaina ja kävimme Maariankirkolla. Kävimme seimi-näyttelyssä sekä veimme kynttilät sankarihaudalle.  Mittasimme myös kirkon, että  montako lasta tarvitaan jos levitämme kädet ja menemme vierekkäin. Lukumäärä oli 177. Olemme jo aiemmin värittäneet Suomen lippuja.

 

 

 

Olemme käyneet pienissä ryhmissä luistelemassa Impivaaran jäähallissa. On ollut ilo seurata miten lapset tsemppaavat toinen toisiaan. Jokainen uskaltaa rohkeasti lähteä liikkeelle ja ei haittaa vaikka välillä sattuu pyllähtämään. Meille kerrottiin että ihan itse Marko ”Mörkö” Anttila oli Suomen pelissä pyllähtänyt, kun olisi ollut hyvä sauma tehdä maali. Aina ei voi onnistua, mutta on tärkeää että yrittää parhaansa, tekemällä /harjoittelemalla oppii.

 

 

 

Kävimme myös Jouluhartaudessa ja laulamassa kauneimpia Joululauluja Maarian kirkossa. Samalla tutustuimme Joulupolkuun joka oli tehty Maarian Pappilan puutarhaan. Puutarhassa innostuimme tekemään lumienkeleitä. Kirkko oli iso ja siellä oli paljon ihmeteltävää. Onneksemme siellä oli aikuisia kertomassa mitä kaikkea kirkossa oli.  Miksi alttarilla oli kukkia? Mitä tauluun oli taiteiltu? Miksi kirkon seinässä on reikä? Mitä maalauksia ikkunissa oli? Meillä oli paljon kysymyksiä ja saimme niihin hyvin vastauksia.

 

Eskarit olivat tonttupolulla, johon osallistui lähialueen kaikki eskarit.

Joulun aikaan kuului myöskin piparin leivonta (ja vähän taikinan syöntiä). Pipareja leivoimme useampaan otteeseen ja niitä oli mukava ottaa jälkiruoaksi.

 

 

 

Yhdessä ratkoimme palapelien saloja ja tutustuimme niihin kun saimme ne valmiiksi.  Suomi-palapelissä etseimme Turun, pääkaupunki Helsinkin ja tietysti Rovaniemen jossa Joulupukki asustelee.

 

 

Tässä olemme Kuralan kylämäessä ihmettelemässä vanhanajan Joulua.

 

 

Kerkesimme myös käymään alfassa. Siellä meillä oli pikkujoulut.

 

Meillä oli mukava ja vauhdikas syyskausi. Keväästä odotamme yhtä vauhdikasta. Meidän ryhmä tykkää tehdä retkiä ja niitä mahdollisimman paljon pyrimme järjestämään.

Toivomme talvelta pakkasia, että pääsemme lähikentälle paljon luistelemaan, se kun on NIIN ihanaa ja hauskaa. Kaikki ovat rohkeasti lähtenyt luistelemaan ja onnistumisia on tullut paljon.

 

Marraskuussa laskeudutaan Jouluun

Viime kuuhun palatakseni niin iltasatulainaamo  on vielä käytössä joka avautui lokakuun alussa. Eli sieltä vain lainaamaan iltalukemista. Lokakuun lopulla askartelimme myös Halloween koristeita jotka koristivat meidän juhlissa ruokailuhuonetta. Kävimme myös jumppasalissa kokotalon Halloween luolassa. Siellä sai kokeilla miltä tuntuu matopesula ja rohkeimmat uskalsivat kurkistaa käärmeenpesään.

 

 

 

Marraskuu alkoi teatteri käynnillä Yli-Maarian kirjastossa. Esityksen aiheena oli Kalevala. Teraateriesitys oli toiminnallinen, joten lapset saivat osallistua. He eivät edes huomannut kun näytöis loppui, kun osallistuminen oli niin kivaa. Esityksessä saimme tanssia ja laulaa. Lapset ovat syntyään uteliaita ja haluavat oppia uutta, toistaa ja kerrata asioita, siksi aika riensi siivillä.

 

Sitten vuorossa olikin meidän omat HALLOWEEN juhlat. Juhlissa oli supersankareita, noitia, eläimiä ja muita ihanan hirveitä asuja. Ohjelmassa meillä oli haamujahti joka oli järjestetty nukkariin. Siellä oli pelottavaa musikkia, hämärää, haamuja, hämähäkkejä, mörköjä ja vaikka mitä. Kaikki uskalsivat käydä huoneessa etsimässä haamuja ja tutustumassa lepakkoon joka oli hieman vihainen kun häntä häirittiin. Ohjelmassa oli myös kasvomaalauksien tekoa. Poppareita piti syödä niin ettei käyttänyt käsiä lainkaan.  Herkkujen jälkeen tanssimme.

Marraskuun kulttuurikohde on suuntautunut Turun linnaan. Linja-autossa matkustaminen sujuu jo luonnikkaasti ja linja-autoissa olevat numerot ovat opettaneet meille matikkaa ja osa on jo lukenut pieniä pätkiä tekstiä linja-autoissa olevista mainoksista. Pysäkillä lapset kuorossa kertovat mikä numero on missäkin linja-autossa. Itse Turun linna oli valtava ja sokkeloinen. Linnassa oli Prinsessan matka näyttely joka oli lasten mieleeen, näyttely on auki vielä 7.4.2024 asti. Jos suinkin on aikaa niin kannattaa käydä. Näyttely kertoi prinsessa Katariina Jagellonican matkasta. Näyttely on satukirjamainen ja toiminnallinen, jossa lapset pääsevät näkemään prinsessan kasvun isosksi erillaisten tehtävien ja tarinoiden kautta. Opimme mm. sen, että Katariina toi haarukan Suomeen ja sen, että Turun linnassa on pitkälti yli sata rappusta. Kuuntelu nurkkauksessa pääsimme eläytymään miltä se tuntuu ja kuulostaa, kun tykinkuulat on ammuttu ja ne osuu maahan ja rakennuksiin. Lattiapeli myös kertoi kuinka Katariina lapsena asui erossa vanhemmistaan ja isoveli päätti kuka oli sopiva puoliso Katariinalle.

 

Olemme aloittaneet jo Jouluvalmistelut hyvissä ajoin. Askartelun lomassa olemme oppineet ja muistelleet lukuja ja värejä. Harjoittelimme origamitaiteilua paperista. Ihan hahmottamista miltä se kuusi näyttää ja miten sen saa kepeistä tehtyä. Olemme myös jatkaneet käden ja silmän yhteistyötaitoja, leikkaa ja liimaa tonttuaskartelulla. Koululaisille saimme tehdä joulukortit. Huovutimme lampaan villasta poron (Olikin aika miettiminen mistä eläimestä sitä villaa saadaan) . Lumiukkoja tietysti askartelemme nyt kun saimme oikeaa luntakin.

Koko syksyn olemme odottaneet kauden ensimmäistä luistelua, jonka meille tarjosi TPS orginasaatio. Tämä tarkoitti sitä, että pääsimme päiväkodilta tilausbussilla suoraa Impivaaran jäähallille. Hallilla meillä oli vapaata luistelua sekä ohjattua leikkiä ja luistelua.  Koko ryhmä uskaltautui jäälle ja kukaan ei sanonut, että olisi ollut tylsää. Jokainen luisteli omaan tahtiin ja huimaa kehitystä oli havaittavissa jo tunnin aikana eli sieltä takaraivosta se luistelutaito löytyi. Jatkamme luistelua hallissa vielä muutaman kerran ja jäämme odottamaan luonnonjäitä jolloin pääsemme vaikka jokapäivä luistelemaan. Lapsen innostusta luistelusta voi pitää yllä ilmaisilla yleisöluisteluvuoroilla joita Turun kaupunki tarjoaa Impivaaran- sekä Varissuon jäähalleissa.

Impivaaran jäähalli | Turku.fi

Varissuon jäähalli | Turku.fi

 

 

PIKI-kerhossa olemme pohtineet miltä tuntuu kun ei pääse mukaan ja mitä voisi tehdä jos joku on yksin, miten voida pyytää toista mukaa leikkeihin. Olemme myös pohtineet milloin tulee itku ja saako itkeä? Miten lohduttaa kaveria, joka itkee? Mitä tarkoittaa, kun joku murjottaa? Viskarit ovat piirtäneen mielikuvitusystävän sekä lohdutuskaverin. Vaikka lapsi leikkisi ryhmässä hän voi silti kokea yksinäisyyden tunnetta, ettei olisi osaa ryhmää. Kun lapset harjoittelevat ja mietivät näitä asioita niin he taitojen karttuessa oppivat hallitsemaan vaikeitakin tilanteita. Hyvinvoivassa ryhmässä lapset oppivat oikeudenmukaisia ja kunnioittavia asenteita toisiaan kohtaan ja heidän sosiaalinen kanssakäyminen vahvistuu. Viskarit kokivat että meidän ryhmä on juuri tälläinen, otetaan toiset huomioon ja ollaan oikeudenmukaisia.

Eskarit ovat jatkaneet kirjainten tekoa vihkoihinsa. Riimiparit ovat myös ollut mietinnässä, jos on lakki niin mikä siihen sopisi? Entä mikä riimi sopii kuuhun? Kirjainten alkuäänteitä on harjoiteltu mm. alkuäänne bingossa.

 

Liikunnasta olemme saaneet nauttia niin omassa päiväkodin salissa kuin Alfassakin. Alfan painisalissa on mukava leikkiä maa-meri-ilma leikkiä, kun saa juosta isosti, ihan vapaa juoksukin on lasten mieleen.

 

 

Ensilumi saatiin meitä ilahduttamaan.

 

 

 

 

Toteutamme ryhmässämme kehkeytyvää opetussuunnitelmaa, jonka mukaisesti emme tee tarkkoja etukäteissuunnitelmia toiminnassa vaan jätämme tilaa lasten osallisuudelle. Emme voi tehdä suunnitelmia kovinkaan pitkälle taikka kertoa niistä etukäteen, koska tilanteet muuttuu lasten mielenkiinnon mukaan. Keskiviikkoisin meillä on jumppapäivä, koska sali on silloin varattuna meille, silti salissa saattaa tapahtua pienryhmän mukaisesti esim. kaksi ihan erilaista toimintaa. Toiset voivat harjoitella pallon käsittelyä heittämällä toiset pelaamalla sählyä. Askartelua teemme vapaasti sekä pienryhmissä ohjatusti, kaikki ei aina välttämättä tee juuri sitä samaa askartelua, eikä ainakaan samanlaista kuin kaverilla. Pyrimme kuitenkin, siihen että lapset pääsevät osallistumaan tasapuolisesti eri toimintoihin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että eläisimme kaaoksessa vaan päiviämme ohjaa selkeät toiminnalliset struktuurit. Toiminnan suunnittelu lähtee pitkälti lasten kiinnostusten kohteista ja meillä saattaa olla useampi teema samanaikaan. Toiset kestää kauemmin kuin toiset ja ideat teemoihin voi tulla edellisestä teemasta. Kaikessa toiminnassamme huomioidaan lasten osallisuus, toiveet ja mielipiteet. Torstaisin viskareilla on PIKI-kerho ja silloin eskarit tekevät kirjain tai numeroharjoituksia. Muina päivinä leikimme, pelaamme, askartelemme, teemme retkiä, musisoimme ja teemme muita lapsia kiinnostavia asioita.

 

Ihanaa Joulun odotusta

Lokakuu oli Lukukuu

 

 

Lukukuuhun on mahtunut paljon lukemista, yksin ja yhdessä. Lapsilla oli käytössä lukupassi johon he saivat aina tarran, kun aikuinen oli lukenut heille kirjan. Kirja-arvosteluja lapset pääsivät myös tekemään, ne löytyvät ennen ryhmään tuloa oikealla olevasta ovesta. Lapset jaksoivat hienosti kuunnella tarinoita ja paljon erilaisia  asioita jäi mieleen. Lukukuun tiimoilta kävimme myös retkellä kirjastossa jossa oli samalla Supersankari- ja Pets-näyttely. Kirjastoautolla osa pääsi myös käymään. Lukukuuhun kuului myös koulu vierailu Raunistulan kouluun jossa kakkosluokkalaiset lukivat meille tarinoita. Oi kun oli jännää nähdä ihan oikeita koululaisia.

 

Eskarilaiset ovat ahkeroineet kirjainten sekä numeroiden parissa. He ovat miettineet sanoja jotka alkavat kirjaimilla A,I,S ja U sekä ovat tehneet ihiskirjaimet, se oli hauskaa puuhaa, kun asettelimme toisia niin että kirjaimet muodostuivat. S-kirjaimesta tuli aivan ihanat siilit ryhmän eteiseen. Ufoja päästiin myös taitelemaan ja ne lentelee myös meidän eteisessä.

 

Supersankarit ovat olleet IN nyt syksyllä ja siitä se ajatus sitten lähi… SUPERSANKARI VIIKKO.  Lapset piirsivät oman supersankarin ja keksivät hänelle oman supervoiman. Väritimme supersankareita ja jumppasalissa meillä oli supersankari jumppa. Tai oikeastaan mittasimme erilaisia supersankarin taitoja. Lapset olivat super taitavia ja super rohkeita, kaikki uskalsivat hypätä supersankarin hypyn.

 

 

 

 

 

 

 

Aloitimme käymään alfassa, jossa pääsemme juoksemaan painisalissa ja kokeilimme myös painia paininukkiejen kanssa, mutta ne olivat kovin kovin painavia. Pääsemme telinevoimistelemaan, kävelemään pukeilla, siellä on iso tila tehdä kuperkeikkoja sekä kärrynpyöriä ja aivan parasta siellä on trampoliini josta pääsee hyppäämään juustomereen. (Oikeasti ne ovat vaahtomuovin palasia) Juustomeressä pitää olla tarkkana, ettei se syö tossuja, meinasi se napata parit housunlahkeetkin.

 

 

Olemme taas retkeilleet paljon. Kirjaston ja alfan lisäksi olemme käyneet WAM:issa, Forum Marinumissa sekä eskarit pääsivät vielä heidän omaan tässä ja nyt tapahtumaan. Kirjastoretken ohella kävimme Kauppahallissa haistelemassa tuoksuja sekä söimme silmillämme mitä ihanampia leivoksia. Näimme siellä vanhanajan kaupan sekä myyjättären. Kaikki oli niin erilaista ennenvanhaan, kassakonekin oli valtava.  Kalatiskillä saimme hyvää palvelua ja kunnollisen kalaesittelyn. Ihastelimme kalakaupan haita joka roikkui katossa heidän yläpuolella.  Sattuipa sopivasti, että päiväkodilla oli kalaa ruokasi kun saavuimme takaisin.

Forum Marinum retki tehtiin, siksi kun lapset innostuivat majakoista. Se ajatus lähti taas Myrskyluodon Maijasta jonka lapset pongasi syysmaalaus musiikista. Ihanat ajattelevaiset lapset. Saimme kirjastosta lainattua yhden majakkakirjan joka kertoo Suomessa olevista Majakoista, Mainiot Majakat. Savesta teimme majakoita ja kouluvierailulla huomasimme, että koululaiset olivat myös tehneet samaisia majakoita savesta.

 

Synttäreillä meillä on käytössä synttärikori sekä siihen liittyvä haastattelu-lomake. Näin jokainen saa tuoda kotoa jotain itselle tärkeää ja toiset tutustuvat sankariin vähän perusteellisemmin.

 

Touhua täynnä

 

 

 

Päivät meillä Kultakirsikoissa on elämää täynnä, joka päivä tapahtuu niin paljon ihania juttuja. Lapset ovat ryhmäytyneet hyvin ja jokaiselle on löytynyt leikkikaveri. Leikeissä mielikuvitus pääsee valloilleen ja lapset luovat yhdessä omannäköisen leikkinsä, jossa yhdessä kokeillaan ja ideoidaan. Hyvien ilmojen puolesta olemme leikkineet ulkona paljon, vaikka ei sade meitä haittaa, kun varusteet on kunnossa.

 

Pihalla mieluisia leikkejä on mm. keinuminen, hippa leikit, hiekkakakkujen teko, ystävän kanssa höpsöttely ja tietysti kuraleikit.

 

 

 

 

Sisällä löytyy monenlaista tekemistä. Lasten toiveita ja ajatuksia on kuultu, kun leikkejä on valittu. Omat vihot on edelleen kovassa suosiossa.

 

 

 

Nyt syksyllä kun  on olut kaikenlaisia pöpöjä liikkeellä niin onneksi apu on ollut lähellä, meillä on ollut lääkärin vastaanotto ihan lähellä.

 

Olemme vieneet oppimisympäristön lasten ideoimana myös pihalle. Lapset ovat itse ideoineet ja toteuttaneet esityksiä. Joita toiset ovat mielellään seuranneet.

 

 

 

Olemme päässeet retkeilemään useasti lähimetsään sekä Bussilla olemme käyneet retkillä, torilla, kauppahallissa (jossa oli valtava HAI) funikulaarissa (päästiin ylös sekä alas), seikkailupuistossa ja kirjastossa.

 

 

 

Viskarit ovat aloittaneet Piki-kerhon. Piki-kerhossa tuetaan ja harjoitellaan lapsen vuorovaikutustaitoja ja tunnetilojen hallintaa, lasten sosiaalisten taitojen vahvistamista kiusaamisen ehkäisyssä.  Piki on tarina ryhmässä tapahtuvasta kiusaamisesta, itsetunnon vahvistamisesta, tunteista ja ystävyydestä.

 

 

 

 

Eskarit olivat kirjastossa kirjastokurssilla ja samalla tutustuivat kirjastoon, muutamalle lapselle käynti kirjastossa oli ensimmäinen kerta.

 

 

 

Kirjastoauto on syksyn saapuessa tullut taas  päiväkodin parkkipaikalla ja siellä käynti on aina yhtä jännää.

 

 

 

Jumppasalissa olemme harjoitelleet pallolla heittoa ja tehneet erilaisia tehtäviä jumpparadalla, jumppasalissa oleminen on ihan parasta, kaiken muun kivan lisäksi 😉

 

Olemme viettäneet Metsämörri viikkoa ja askartelimme etanat, kuinka ollakaan omenassa tuli sisälle ihan OIKEA etana.

 

 

 

Suuhygienisti kävi kertomassa meille hampaiden hoidosta, samalla pehmolelut pääsivät hammastarkastukseen. Aikast kiva juttu!

 

Olemme tutustuneet itseemme ja askartelimme ihmiskehot, jotka ovat näytillä sisäeteisessä jokaisen omassa lokerossa.

 

Eskarit leipoivat Maailman kuultua omenapiirakkaa joka hävisi pelliltä äkkiä  (niin äkkiä että ei keretty kuvaa ottamaan). Piirakka oli munaton ja maidoton, mutta sokerissa ei säästelty.  Leipomisen ohessa harjoiteltiin pilkkomista ja mittoja.

Helppo, pehmeä ja mehevä omenapiirakka (munaton, maidoton) – Suklaapossu (kotiliesi.fi)

 

Lauluhetkellä olemme laulaneet ja soittaneet mm. seuraavia lauluja

(261) Kielinuppu – Viikonpäiväsoppa – YouTube

(261) On syksy niin ihmeellinen – YouTube

(261) Missä on sun silmät? – YouTube

(261) Peltirännin peikkopoika – YouTube

Kultakirsikoiden Elokuu

Viskari- ja Eskarivuoden tavoitteet on määritelty Turun kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmassa. Tavotteisiin kuuluu Ajattelu ja oppiminen, Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, Itsestä huolehteminen ja arjen taidot, monilukutaito sekä tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen sekä osallistuminen ja vaikuttaminen. Näitä tavotteita olemme jo päässeet aloittamaan ja joka päivä opimme jotain uutta, kertauskin on hyväksi.

 

Pelipäivinä olemme sukeltaneet tuttujen lautapelien saloihin. Lautapelituokiot ovat olleet lasten mieleen.  Pelien lomassa lapset oppivat sääntöjen noudattamista, vuorovaikutusta sekä oman vuoron odottamista.

 

Lelupäivinä lapset ovat saaneet ottaa oman lelunsa ulos ja hyvin ovat niitä siellä kohdelleet, kaikki lelut ovat tullut takaisin sisälle, yhtenä kappaleena. Osa halusi ikuistaa oman lelunsa paperille.

 

 

Olemme retkeilleet viikottain, leikkipuistossa sekä metsässä. Metsäretkellä tutkailimme luontoa ja mietimme lähestyvää syksyä. Lapset tiesivät hienosti asioita jotka liittyivät syksyn tuloon. Metsässä näimme monenlaisia Suomen luonnossa eläviä eläimiä. Luupeilla tutkailimme luontoa oikein läheltä. Retken jälkeen piirsimme paperille muistoja retkestä.

 

Päivälevon jälkeen meillä on hiljainen hetki ja silloin puuhastelemme kaikkea hiljaista jolloin ne ketkä nukahtavat saavat leporauhan. Piirtäminen ja omien vihkojen parissa työskentely on hitti ja siinä harjaantuu käden ja silmän yhteistyö ihan huomaamatta. Helmien pujottelu kehittää hienomotoriikkaa.

Tästä on hyvä jatkaa syksyä.  🌻🍁🍂

Kauden 2022-2023 aloitus

Uusi kausi on alkanut samoin kuin tutustuminen uusiin kavereihin sekä  aikuisiin. Aikuisina tällä kaudella toimivat Jaana, Janna, Jenni, Mikael ja Kaija.

Kultakirsikat on Eskari Viskari- ryhmä.  Lapset innokkaina aamuisin odottavat uuden päivän alkua ja lähtevät mielellään  touhuihin mukaan. Eskareilla on omaa heille suunnattua ohjelmaa ja Viskareilla omaa. Osa eskareista on jo taiteillut itsestään oman kuvan, taidenäyttely kuvista on ryhmätilan seinällä.

Pyrimme tekemään mahdollisimman paljon erilaisia retkiä, eväsretkistä ilmoitamme erikseen. Harjoittelemme siirtymistä pois päiväkodin pihalta, kulkemaan pari jonossa ja matkustamista linja-autossa. Näin tutustumme lähi ympäristöön sekä koti kaupunkiimme.

 

 

Ryhmän ovessa on lappu johon on kerätty lasten mielipiteitä asiasta :Mitä halua oppia. Niitä lähdemme tässä syksyn alkaessa työstämään. Voileivän voitelemista me jo kovasti harjoittelemme, sitä voi myös kotona harjoitella. Kengän nauhojen sitominen on myös hyvä taito, sitä pääsemme harjoittelemaan viimeistään kun lähdemme luistelemaan. Autolla ajoakin pääsemme harjoittelemaan. Meille on tulossa aivan mahtava kausi.

Toukokuun touhut

Huhtikuussa aloiteltiin askartelu ja äitienpäiväksi valmistui Jekku Jänön liikunnalliset muistipelikortit. Toivottavasti niistä on iloa kotona, kun yhdessä pelataan ja jumpataan.

Perjantaisin laulutuokiot jatkuivat ja tutustuttiin erilaisiin soittimiin, joilla soitettiin keväisiä lauluja. Mm. Pieni iloinen tie, Kevätlaulu, Pikku jänö nukkuu ja Siili Severi. Kokeiltiin Kapuloita, rytmimunia, triangelia, rumpua, tamburiinia, quiroa ja helistintä.

 

Ilmat lämpeni ja leikittiin paljon ulkoleikkejä, käytiin metsässä ja bussiretkellekin päästiin.

Aurinkoisena aamuna otettiin reput selkään ja matkasimme bussilla Runosmäkeen.

Alkuun istahdimme syömään eväitä. Miksihän ulkona kaikki maistuu niin paljon paremmalta.

 

Eväiden nauttimisen jälkeen kiipeiltiin kivillä, tasapainoiltiin puunrungoilla ja tehtiin rytmisoittimet luonnosta löytyvillä esineillä ja soitettiin Einon ja Aapelin ”Älä tule paha kesä”. Päiväkotiin palasimme lounaalle ja sen jälkeen lepohetki oli tarpeellinen.

 

Kevättapahtumaa koko perheelle vietettiin toukokuun lopulla keskiviikkoiltapäivänä. Lapset saivat esitellä taloa vanhemmilleen ja leikkiä ja touhuta yhdessä eri pisteillä, joita oli sijoitettu ympäri pihaa.

Purkkijaloilla kävelyä
Kottikärryrata
Keppihepparadalla oli huisketta

Saippuakuplien puhaltelua
Tasapainoilua koivujen välissä.
Hulavanteen pyöritystä

 

Viskareiden Piki-kerhon päättäjäisiä vietettiin päiväkodin viereisessä puistikossa. Alkuun luettiin Piki hahmon viimeinen tarina, jossa Piki sai uuden ystävän ja oli tyytyväinen, tuokion jälkeen otettiin viskareiden yhteiskuva ja kävelimme läheiseen kauppaan ostamaan jätskit.

Jätskipuikot maistuivat matkalla päikkyyn

Kesäkuussa monet jäävät jo kauan kaivatulle lomalle ja päiväkodin puuhat ovat ulkoilua, leikkiä ja retkiä  metsään, lähipuistoihin, mahdollisesti bussiretkiäkin.

 

Lomien jälkeen jaksetaan taas.

Nyt nautitaan kesästä