Museo

Museoiden elämyspolku

Museoiden elämyspolku on jaettu kolmeen eri vaiheeseen. Luokilla 1-2 on kaksi kaikille tarkoitettua vierailua ja 3.-6. luokilla  on kuusi vierailua. Näin alakoulun aikana käydään useimmissa Turun museoissa. Yläkoulun aikana jokaisella vuosiluokalla on tarkastelussa yksi ilmiö. Opettajat valitsevat ilmiöön liittyen vähintään yhden museovierailun.

Elämyspolku-vierailut ovat kaikissa museoissa saatavilla joka lukuvuosi. Museot voivat kutsua kouluja vierailuille haluaminaan ajankohtina. Museot voivat lisäksi tarjota valinnaisia kokonaisuuksia sekä työpajoja. Oppimiskokonaisuudet ovat yhdistettävissä toisiinsa sekä elämyspolun muuhun tarjontaan. Osa elämyspolun vierailuista on maksuttomia ja osa maksullisia.

Elämyspolku-materiaalia opettajien käyttöön Moodlessa

Vuosiluokat 1-2, Koululaiseksi kasvaminen: Utelias oppija
Museoissa keskitytään tukemaan omaa ajattelua ja oppimaan oppimista. Oppilaille annetaan mahdollisuuksia kokeilla itse ja harjoitella. Pyritään antamaan välineitä kokemusten sanallistamiseen. Onnistumisten lisäksi arvostetaan virheitä. (L1: Ajattelu ja oppimaan oppiminen)

Ilmiöt, joita tarkastellaan Oppimiskokonaisuuden kuvaus
1. lk Ympäristön havainnointi

L1: Ajattelu ja oppimaan oppiminen

Biologinen museo
Biologinen museo on suljettuna remontin takia syksyllä 2018 toistaiseksi.
Luontoretkellä museossa opetellaan havainnoimaan eläimiä ja muuta luontoa sekä tulkitsemaan havaintoja. Käynnin tarkoitus on löytää ja tunnistaa eläimiä, sekä ymmärtää niiden elintapoja ja luontoa laajemmin. Voidaan valita eläinten tunnistamiseen tai elintapoihin painottuva opastus.
Kesto: 45 min, voidaan järjestää myös museon aukiolon ulkopuolella. Max ryhmäkoko 15 oppilasta. Voidaan toteuttaa myös 2 x 30 min opastus 15+15 oppilaalle.
Oppiaineet: ympäristöoppi
2. lk Mitä on taide?

Mitä on museo?
L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuL4: Monilukutaito
Turun taidemuseo
Kurkistus kuvataiteeseen
Vierailulla tutustutaan taidemuseoon ja siihen, mitä museossa voi nähdä ja tehdä. Opastuksen aikana tehdään tuttavuutta muutaman taideteoksen kanssa aistimateriaaleja apuna käyttäen ja oppilaita osallistaen. Etsitään oppaan kanssa vastauksia kysymyksiin: Mikä on taideteos ja mikä on taidemuseo?
Kesto:45 min
Oppiaineet: Kuvataide

Lisäksi valinnaiset käynnit luokilla 1 ja 2

Ilmiöt, joita tarkastellaan Oppimiskokonaisuuden kuvaus
1.-2. lk Muisti, juuret ja perinne

L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

Kuralan Kylämäki   (valinnainen retki)
Aapiskukon askelissa
tutustutaan 1950-luvun koulunkäyntiin ja vanhaan maalaiskotiin. Vuodenajan mukaan tarkkaillaan myös Kuralan kylän luontoa. Oppilaita kannustetaan tekemään havaintoja ympäristöstä ja vertailemaan entisajan oloja omiin kokemuksiinsa. Oppaana on joko kansakoulunopettaja tai maalaistalon piika.
Kesto: 60 min
Oppiaineet: ympäristöoppi
Opastukseen voi yhdistää koulukäsityöpajan 60 min.

Luostarinmäen käsityöläismuseo
(valinnainen retki)
Arki ennen ja nyt
Tarkoituksena on oppia kiinnittämään huomiota entisaikojen arkisiin ilmiöihin, niiden muutoksiin sekä ihmisen toimintaan arjessaan. Oppilaat tutustuvat mm. asumiseen, ruuanlaittoon ja valaistukseen liittyvään esineistöön ja heitä kannustetaan vertailemaan entisajan elinolosuhteita omiin arkikokemuksiinsa.
Kesto: 45 min, voidaan järjestää myös museon aukiolon ulkopuolella.
Oppiaineet: ympäristöoppi

¨Vuosiluokat 3–6, Oppijana kehittyminen: Mistä tieto tulee?
Museoissa kannustetaan omien kiinnostuksen kohteiden löytämiseen ja omien mielipiteiden ilmaisemiseen. (L1: Ajattelu ja oppimaan oppiminen)

Ilmiöt, joita tarkastellaan Oppimiskokonaisuuden kuvaus
3. lk Arkkitehtuuri Turussa

L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

Sibelius-museo
Kamala laatikko vai ihana betonitalo?
Sibelius-museossa tutustutaan arkkitehtuuriin museokierroksella, joka tehdään ulkona ja sisällä. Kierroksella pohditaan, miten 1960-luvun arkkitehtuuri sopii maisemaan jota hallitsevat pääasiassa 1800-luvun rakennukset ja 1700-luvulla istutettu tammi. Minkälainen rakennus Sibelius-museo on? Mikä tekee siitä erikoisen ja miksi se on suojelukohde? Mitä suojelukohde tarkoittaa?
Kesto: 60 min
Oppiaineet: ympäristöoppi, kuvataide
Ilmiöt, joita tarkastellaan Oppimiskokonaisuuden kuvaus
4. lk Kaupunkikulttuuri


Opettaja valitsee yhden museovierailun vaihtoehdoista A, B tai C


L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

A. Qwenselin talo ja Luostarinmäen käsityöläismuseo
Ohessa linkki museon uudistamishankkeeseen ja siihen liittyviin muutoksiin.
http://www.turku.fi/uutinen/2017-09-18_remontti-sulkee-apteekkimuseon-ja-qwenselin-talon-pihan-189-2411
Herrainkulmalta kaupungin takapihalle
Vieraillaan Qwenselin talossa ja Luostarinmäen käsityöläismuseossa. Museoissa tutustutaan asumiseen kaupungissa 1700- ja 1800-luvuilla. Oppilaita kannustetaan vertailemaan Luostarinmäen vähävaraista asuinaluetta Qwenselin vauraaseen porvariskotiin ja pohtimaan arkielämän eroja, mutta myös sitä, mikä yhdisti kaupungin eri alueiden asukkaita säädystä riippumatta.
Kesto: 90 min (30 min + 60 min) Max ryhmäkoko 20 hlöä. Kahden museon kierrokseen on varattava aikaa 2 oppituntia.
Oppiaineet: historia, yhteiskuntaoppiB.  Luostarinmäen käsityöläismuseo
Elämää laitakaupungilla
Tutustutaan Luostarinmäen ja 200 vuoden takaiseen elämään ja arkeen. Keskustellaan mm. asumisesta, arkisista askareista sekä entisajan ammateista. Vertaillaan elämää ennen ja nyt – mikä on muuttunut, mitkä asiat ovat pysyneet samoina?
Kesto: 45 minuuttia, voidaan järjestää myös museon aukiolon ulkopuolella syyskuusta huhtikuuhun.
Oppiaineet: historia, ympäristöoppiEntisajan juhlaperinteitä
Tutustutaan entisaikojen joulu- ja pääsiäisperinteisiin, ruokakulttuuriin sekä juhla-aikoihin liittyviin uskomuksiin.
Kesto: 45 min, järjestetään vuosittain vaihtuvalla kohderyhmällä ja aikataululla joulu- tai pääsiäiskaudella
Oppiaineet
: kotitalous, historia, uskonto, elämänkatsomustietoC. Apteekkimuseo ja Qwenselin talo
Työtä ja huvituksia
Kierroksella tutustutaan virkamiesten ja säätyläisten asuinalueeseen ja tapaan asua ennen Turun paloa. Turkuun tuli moni asia ensimmäisenä Suomessa, myös maamme ensimmäinen apteekki. Kuka pääsi opiskelemaan lääketiedettä? Kuinka apteekkariksi opiskeltiin?
Kesto: 45 min. Ryhmäkoko max: 20 hlöä.
Oppiaineet: Historia, yhteiskuntaoppi. Kierroksesta voi saada materiaalia itseilmaisun oppiaineisiin kuten draamatyöpajoihin, äidinkieleen, musiikkiin tai kuvataiteeseen.
Ilmiöt, joita tarkastellaan Oppimiskokonaisuuden kuvaus
5. lk tai   6. lk Turun linnassa

Opettaja valitsee kummalla vuosiluokalla luokka vierailee ja toisen vaihtoehdoista A tai B

A) Historian lähteet.
Turun historia: Turku ja maailma

L1: Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
L4: Monilukutaito

 

B) Kaupunkikuvan muutos

L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

Turun linna

A) Turun linna – tuhannen tarinan linna
Vierailun aikana tutustutaan Turun linnaan osana eurooppalaista ja pohjoismaista kulttuuria Ruotsin vallan ajalla. Kokonaisuuteen liittyy valtiollinen historia, kulttuurihistoria, tieteet ja taiteet, maailmankuva ja ihmisten elämänpiiri. Voidaan toteuttaa yhden tai useamman oppitunnin mittaisena kokonaisuutena.

Kesto: Opastuskierroksen kesto 60 min / kukin kokonaisuus, valittavana mm. Keskiaika, Renessanssi ja Kreivin aika
Oppiaineet
: Oppimiskokonaisuuteen voidaan liittää historiaa, kädentaitoja, mediakasvastusta, arkkitehtuuria, maantiedettä, matematiikkaa, liikuntaa, uskontoa, kuvataidetta, sanataidetta, draamaa ja musiikkia.
Mahdollisuus tilata kierroksen lisäksi työpaja.

B) Turun linna – Aurajoen portti
Vierailun aikana pohditaan, miten nykyäänkin Turun kaupungin ikonina toimiva linna on vaikuttanut kaupunkikuvaan halki vuosisatojen. Linnan ympärille voi rakentaa kaupankäyntiin, liikenteeseen, puolustukseen, omavaraistalouteen, rakennustaiteeseen, innovaatioihin ja eurooppalaisen kulttuurin leviämiseen liittyviä oppimiskokonaisuuksia.

Kesto: 60 min
Oppiaineet
: historia, yhteiskuntaoppi, maantiede, ympäristöoppi

5. lk Nykykuvakulttuuri ja julkinen taide

L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

L4: Monilukutaito

Wäinö Aaltosen museo (WAM)
”Minäkin olisin osannut tehdä tuon!”
Tutustutaan kuvataidenäyttelyyn mm. seuraavien kysymysten kautta: Miksi taideteokset on tehty ja onko joku saanut niiden tekemisestä rahaakin? Mistä teosten ideat tulevat ja mitä niistä oikein pitäisi ajatella? Miten kuvataide ja julkinen taide on muuttunut Wäinö Aaltosen ajoista nykyhetkeen? Vuorovaikutteisella kierroksella kannustetaan oppilaita omiin tulkintoihin ja henkilökohtaiseen kokemukseen.
Kesto:60 min.
Oppiaineet:
Kuvataide
Ilmiöt, joita tarkastellaan Oppimiskokonaisuuden kuvaus
6. lk Historian lähteet

Turun historia: Turku ja maailma

L1: Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
L4: Monilukutaito

Aboa Vetus & Ars Nova-museo
Menneisyys maan alla
Opastetulla kierroksella tutustutaan Aboa Vetuksen raunioalueeseen. Rakennuksia, luita ja löytöjä tutkimalla pohditaan, mitä menneestä saadaan selville arkeologian avulla. Samalla tutustutaan siihen, miten keskiajalla Turussa on asuttu ja eletty, ja miten kaupunki on vuosisatojen aikana muuttunut nykyiseen muotoonsa.
Kesto: 50min
Oppiaineet: historia
6. lk Kestävä kehitys. Meri elinkeinona, resurssina ja suojelun kohteena.

L3: Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

L7: Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Forum Marinum
Miten meri vaikuttaa minuun ja miten minä voin vaikuttaa mereen? Miksi laivat kulkevat? Millaista on työ laivalla? Miksi meri on suojelun arvoinen? Forum Marinumissa tutustutaan yhdessä merenkulun värikkäisiin vaiheisiin. Museon esineitä tutkailemalla opimme yhdessä merenkulun elintärkeästä merkityksestä Suomelle. Kierroksella eläydytään työhön ja vapaa-aikaan merellä, sekä pohditaan mahdollisuuksiamme vaikuttaa Itämeren tulevaisuuteen.Kesto: 60 min.
Oppiaineet:
historia ja ympäristöoppi. Museovierailun voi yhdistää myös tutustumisen purjehduksen historiaan (liikunta). Oppimiskokonaisuuteen voidaan liittää lisäksi kapteenintaulutyöpaja (45 min. / kuvataide).

Vuosiluokat 7–9, Yhteisön jäsenenä kasvaminen: Kriittinen tieto ja tulkinta
Museoissa opitaan tiedon kriittistä tarkastelua ja monilukutaitoa. (L1: Ajattelu ja oppimaan oppiminen, L4: Monilukutaito) Yläkoulussa on jokaisella luokka-asteella tarkastelussa yksi ilmiö. Opettajat valitsevat ilmiöön liittyen vähintään yhden museovierailun.

Ilmiöt, joita tarkastellaan Oppimiskokonaisuuden kuvaus
7. lk Tiedon ja taiteen poliittisuus sekä vaikuttaminen.

Miksi taide/historia/kulttuuri on tärkeää?

L1: Ajattelu ja oppimaan oppiminen

L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

L4: Monilukutaito

Vierailuista valitaan vähintään yksi

Aboa Vetus & Ars Nova-museo
Museo muistaa
Tässä paketissa tutkitaan museoita yhteiskunnan yhteisinä muistiorganisaatioina. Oppilaiden kanssa pohditaan, miksi on tärkeää tallettaa ja säilyttää kulttuuriperintöä. Samalla käydään läpi museoita toimijoina niiden tehtävien näkökulmasta. Osio suoritetaan museon näyttelytiloissa tapahtuvana keskustelevana työpajatyöskentelynä.

Kesto: 60 min
Oppiaineet:
kuvataide, historia, yhteiskuntaoppi


Wäinö Aaltosen museo
(WAM)
”Kerro, kerro kuva!”
Tutustutaan kuvataidenäyttelyyn keskustelevan kuvantarkastelun (VTS) keinoja hyödyntäen. Opitaan sanallistamaan taideteoksia ja keskustelemaan niiden sisällöistä ja merkityksistä. Peilataan näyttelyn teoksia nuorten omaan elämään ja kuvakulttuuriin sekä erilaisiin visuaalisen kulttuurin ilmiöihin (esim. media- ja mainoskuvat, selfiet).

Kesto: 60 min.
Oppiaineet: Kuvataide, äidinkieli

Turun taidemuseo
Taidetta turkulaisille jo vuodesta 1904
Opastuksella tutustutaan taidemuseon tehtävään taiteen kerääjänä, tallettajana ja esittäjänä. Miten taide on muuttunut museon olemassaolon aikana ja mitä se kertoo omasta ajastaan? Entä miksi taideteoksia säilytetään jälkipolville?

Kesto: 60 min
Oppiaineet: kuvataide, historia

Luostarinmäen käsityöläismuseo
Kaupunkielämää 1800-luvulla
Tutustutaan esiteollisen ajan kaupunkielämään, jolle oli ominaista mm. monet maalaismaiset piirteet. Miltä kaupunki näytti? Miten Turun laitakaupungilla asuttiin ja elettiin? Kierroksella pohditaan mm. kaupunkikuvan ja rakentamisen, asumisen ja elinkeinojen muutosta. Keskustellaan myös käsityöammateista ja käsityöläisyydestä ammattikuntalaitoksen aikaan.
Kesto: 45 minuuttia, voidaan järjestää myös museon aukiolon ulkopuolella
Oppiaineet: historia, ympäristöoppi

Luostarinmäen käsityöläismuseo
Oppipojasta kisälliksi.

Kierroksella paneudutaan käsityöammatteihin ja käsityöläisyyteen ammattikuntalaitoksen aikaan. Miten ammatti opittiin ennen ammattikoulujen aikaa? Minkälainen oli oppipojan työpäivä? Miten kisälliksi päästiin ja mitä mestarin asema merkitsi?

Kesto: 45 min, voidaan järjestää myös museon aukiolon ulkopuolella
Oppiaineet: Historia, yhteiskuntaoppi

Ilmiöt, joita tarkastellaan Oppimiskokonaisuuden kuvaus
8. lk Suomen synty.

Kansallisvaltio ja kansallinen herääminen, itsenäistyminen, muutos ja monikulttuurisuus.

L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

L7: Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Vierailuista valitaan vähintään yksi

Turun taidemuseo
Taide identiteetin ilmaisuna ennen ja nyt
Opastuksella tutustutaan kokoelman klassikkoteoksiin sekä museorakennukseen ja tutkitaan, kuinka kuvataide ja arkkitehtuuri ovat olleet osana kansallista heräämistä ja kansakunnan luomista. Mitä tarkoittaa suomalaisuus tai kansainvälisyys taiteessa? Esimerkkien avulla pohditaan, miten kansallista identiteettiä on rakennettu ennen ja miten sitä rakennetaan nyt.

Kesto: 60 min
Oppiaineet: Historia, kuvataide

Forum Marinum
Merivoimat rauhan ja sodan aikana

Kierroksella tutustutaan Suomen meripuolustuksen vaiheisiin itsenäisyyden aikana. Tarinat Turun seudulta johdattavat aiheeseen. Tutustumme siihen millaista työ merivoimissa on ollut, sekä pohdimme millaisia sodan kokemukset ovat yksittäisille ihmisille olleet.

Kesto: 60 min
Oppiaineet: Historia. Vierailuun voi yhdistää draama- ja sanataidetyöpajan (45min, historia, äidinkieli)


Sibelius-museo
Musiikki ja suomalaisuus
Museokäynnillä tutustutaan Jean Sibeliukseen henkilönä, hänen merkitykseensä Suomelle ja suomalaiselle musiikille. Sibeliuksen tunnetuimpiin teoksiin kuuluva Finlandia, op. 26 asetetaan vastakkain Fredrik Paciuksen Maamme-laulun kanssa. Mikä on kansallislaulu? Missä ja mihin sitä tarvitaan? Miten sellainen valitaan? Mitä on kansallinen musiikillinen identiteetti.

Kesto: 60 min.
Oppiaineet: Musiikki, historia

Ilmiöt, joita tarkastellaan Oppimiskokonaisuuden kuvaus
9. lk Työelämä, yhteiskuntaan osallistuminen. Ammatteihin tutustuminen, työelämän muutos, kestävä kehitys, globaalikasvatus

L6: Työelämätaidot ja yrittäjyysL7: Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Vierailuista valitaan vähintään yksi

Apteekkimuseo ja Qwenselin talo
Iilimatoja vai ibuprofeenia?
Miten apteekki ja apteekkarin ammatti ovat muuttuneet? Mitä apteekista ostettiin ennen ja nyt? Mitä on lääke ja kuka sitä saa myydä? Miten lääketiede on kehittynyt? Kuka oli talossa asunut lääketieteen professori Josef Pipping?

Kesto: 45 min. Max ryhmäkoko 20 hlöä
Oppiaineet:
historia, terveystieto, yhteiskuntaoppi

Forum Marinum
Meri työnantajana

Forum Marinumissa tutustutaan erilaisiin merenkulun sekä laivanrakennuksen ammatteihin ja arjessa tapahtuneisiin muutoksiin. Pohditaan merenkulun kansainvälisyyttä, liikennevälineiden kehittymistä ja globalisaation vaikutuksia erityisesti suomalaiseen kauppamerenkulkuun.

Kesto: 60 min.
Oppiaineet:

Oppiaineet: historia, yhteiskuntaoppi, maantieto, terveystieto, oppilaanohjaus

Museovierailun voi yhdistää myös tutustumisen Aurajokisuun rakennettuun kulttuuriympäristöön ja sen muutokseen (maantiede) tai museon eri ammatteihin ja työtehtäviin (oppilaanohjaus).