Museoiden elämyspolku
Museoiden elämyspolku on jaettu kolmeen eri vaiheeseen. Luokilla 1-2 on kaksi kaikille tarkoitettua vierailua ja 3.-6. luokilla on kuusi vierailua. Näin alakoulun aikana käydään useimmissa Turun museoissa. Yläkoulun aikana jokaisella vuosiluokalla on tarkastelussa yksi ilmiö. Opettajat valitsevat ilmiöön liittyen vähintään yhden museovierailun.
Elämyspolku-vierailut ovat kaikissa museoissa saatavilla joka lukuvuosi. Museot voivat kutsua kouluja vierailuille haluaminaan ajankohtina. Museot voivat lisäksi tarjota valinnaisia kokonaisuuksia sekä työpajoja. Oppimiskokonaisuudet ovat yhdistettävissä toisiinsa sekä elämyspolun muuhun tarjontaan. Osa elämyspolun vierailuista on maksuttomia ja osa maksullisia.
Vuosiluokat 1-2, Koululaiseksi kasvaminen: Utelias oppija
Museoissa keskitytään tukemaan omaa ajattelua ja oppimaan oppimista. Oppilaille annetaan mahdollisuuksia kokeilla itse ja harjoitella. Pyritään antamaan välineitä kokemusten sanallistamiseen. Onnistumisten lisäksi arvostetaan virheitä. (L1: Ajattelu ja oppimaan oppiminen)
Ilmiöt, joita tarkastellaan | Oppimiskokonaisuuden kuvaus | |
1. lk | Ympäristön havainnointi
L1: Ajattelu ja oppimaan oppiminen |
Biologinen museo Luontoretkellä museossa opetellaan havainnoimaan eläimiä ja muuta luontoa sekä tulkitsemaan havaintoja. Käynnin tarkoitus on löytää ja tunnistaa eläimiä, sekä ymmärtää niiden elintapoja ja luontoa laajemmin. Pohditaan yhdessä myös vuodenaikojen merkitystä. Kesto: 30 min. Max ryhmäkoko 15 oppilasta. Voidaan toteuttaa myös 2 x 30 min opastus 15+15 oppilaalle. Oppiaineet: ympäristöoppi |
2. lk | Mitä on taide? Mitä on museo?L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuL4: Monilukutaito |
Turun taidemuseo Kurkistus kuvataiteeseen Vierailulla tutustutaan taidemuseoon ja siihen, mitä museossa voi nähdä ja kokea. Opastuksella ihmetellään museorakennuksen arkkitehtuuria ja tehdään lähempää tuttavuutta muutaman taideteoksen kanssa. Kesto: 45 min Oppiaineet: Kuvataide |
Lisäksi valinnaiset käynnit luokilla 1 ja 2
Ilmiöt, joita tarkastellaan | Oppimiskokonaisuuden kuvaus | |
1.-2. lk | Muisti, juuret ja perinne
L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu |
Kuralan Kylämäki (valinnainen retki) Aapiskukon askelissa Tutustutaan 1950-luvun koulunkäyntiin ja vanhaan maalaiskotiin. Vuodenajan mukaan tarkkaillaan myös Kuralan kylän luontoa. Oppilaita kannustetaan tekemään havaintoja ympäristöstä ja vertailemaan entisajan oloja omiin kokemuksiinsa. Oppaana on joko kansakoulunopettaja tai maalaistalon piika. Kesto: 60 min Oppiaineet: ympäristöoppi |
¨Vuosiluokat 3–6, Oppijana kehittyminen: Mistä tieto tulee?
Museoissa kannustetaan omien kiinnostuksen kohteiden löytämiseen ja omien mielipiteiden ilmaisemiseen. (L1: Ajattelu ja oppimaan oppiminen)
Ilmiöt, joita tarkastellaan | Oppimiskokonaisuuden kuvaus | |
3. lk | Arkkitehtuuri Turussa
L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu |
Sibelius-museo Kamala laatikko vai ihana betonitalo? Sibelius-museossa tutustutaan arkkitehtuuriin museokierroksella, joka tehdään ulkona ja sisällä. Kierroksella pohditaan, miten 1960-luvun arkkitehtuuri sopii maisemaan jota hallitsevat pääasiassa 1800-luvun rakennukset ja 1700-luvulla istutettu tammi. Minkälainen rakennus Sibelius-museo on? Mikä tekee siitä erikoisen ja miksi se on suojelukohde? Mitä suojelukohde tarkoittaa? Kesto: 60 min Oppiaineet: ympäristöoppi, kuvataide |
Ilmiöt, joita tarkastellaan | Oppimiskokonaisuuden kuvaus | |
4. lk | Kaupunkikulttuuri
|
A. Luostarinmäki Elämää laitakaupungilla Tutustutaan Luostarinmäen ja 200 vuoden takaiseen elämään ja arkeen. Keskustellaan mm. asumisesta, arkisista askareista sekä entisajan ammateista. Vertaillaan elämää ennen ja nyt – mikä on muuttunut, mitkä asiat ovat pysyneet samoina? Kesto: 45 minuuttia, voidaan järjestää myös museon aukiolon ulkopuolella syyskuusta huhtikuuhun. Oppiaineet: historia, ympäristöoppi B. Apteekkimuseo ja Qwenselin talo Työtä ja huvituksia Kierroksella tutustutaan virkamiesten ja säätyläisten asuinalueeseen ja tapaan asua ennen Turun paloa. Turkuun tuli moni asia ensimmäisenä Suomessa, myös maamme ensimmäinen apteekki. Kuka pääsi opiskelemaan lääketiedettä? Kuinka apteekkariksi opiskeltiin? Kesto: 45 min. Ryhmäkoko max: 20 hlöä. Oppiaineet: Historia, yhteiskuntaoppi. Kierroksesta voi saada materiaalia itseilmaisun oppiaineisiin kuten draamatyöpajoihin, äidinkieleen, musiikkiin tai kuvataiteeseen. |
Ilmiöt, joita tarkastellaan | Oppimiskokonaisuuden kuvaus | |
5. lk tai 6. lk | Turun linnassa
Opettaja valitsee kummalla vuosiluokalla luokka vierailee. Historian lähteet. |
Turun linna Turun linna – tuhannen tarinan linna Vierailun aikana tutustutaan Turun linnaan osana eurooppalaista ja pohjoismaista kulttuuria Ruotsin vallan ajalla. Kokonaisuuteen liittyy valtiollinen historia, kulttuurihistoria, tieteet ja taiteet, maailmankuva ja ihmisten elämänpiiri.Kesto: Opastuskierroksen kesto 60 min Oppiaineet: Oppimiskokonaisuuteen voidaan liittää historiaa, kädentaitoja, mediakasvastusta, arkkitehtuuria, maantiedettä, matematiikkaa, liikuntaa, uskontoa, kuvataidetta, sanataidetta, draamaa ja musiikkia. |
5. lk | Nykykuvakulttuuri ja julkinen taide
L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L4: Monilukutaito |
WAM Turun kaupungin taidemuseo ”Minäkin olisin osannut tehdä tuon!” Tutustutaan kuvataidenäyttelyyn mm. seuraavien kysymysten kautta: Miksi taideteokset on tehty ja onko joku saanut niiden tekemisestä rahaakin? Mistä teosten ideat tulevat ja mitä niistä oikein pitäisi ajatella? Miten kuvataide ja julkinen taide on muuttunut Wäinö Aaltosen ajoista nykyhetkeen? Vuorovaikutteisella kierroksella kannustetaan oppilaita omiin tulkintoihin ja henkilökohtaiseen kokemukseen. Kesto:45 min. Oppiaineet: Kuvataide |
Ilmiöt, joita tarkastellaan | Oppimiskokonaisuuden kuvaus | |
6. lk | Historian lähteet
Turun historia: Turku ja maailma L1: Ajattelu ja oppimaan oppiminen |
Aboa Vetus & Ars Nova-museo Menneisyys maan alla Opastetulla kierroksella tutustutaan Aboa Vetuksen raunioalueeseen. Rakennuksia, luita ja löytöjä tutkimalla pohditaan, mitä menneestä saadaan selville arkeologian avulla. Samalla tutustutaan siihen, miten keskiajalla Turussa on asuttu ja eletty, ja miten kaupunki on vuosisatojen aikana muuttunut nykyiseen muotoonsa. Kesto: 45min Oppiaineet: historia |
6. lk | Kestävä kehitys. Meri elinkeinona, resurssina ja suojelun kohteena.
L3: Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L7: Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen |
Forum Marinum Miten meri vaikuttaa minuun ja miten minä voin vaikuttaa mereen? Miksi laivat kulkevat? Millaista on työ laivalla? Miksi meri on suojelun arvoinen? Forum Marinumissa tutustutaan yhdessä merenkulun värikkäisiin vaiheisiin. Museon esineitä tutkailemalla opimme yhdessä merenkulun elintärkeästä merkityksestä Suomelle. Kierroksella eläydytään työhön ja vapaa-aikaan merellä, sekä pohditaan mahdollisuuksiamme vaikuttaa Itämeren tulevaisuuteen.Kesto: 60 min. Oppiaineet: historia ja ympäristöoppi. |
Vuosiluokat 7–9, Yhteisön jäsenenä kasvaminen: Kriittinen tieto ja tulkinta
Museoissa opitaan tiedon kriittistä tarkastelua ja monilukutaitoa. (L1: Ajattelu ja oppimaan oppiminen, L4: Monilukutaito) Yläkoulussa on jokaisella luokka-asteella tarkastelussa yksi ilmiö. Opettajat valitsevat ilmiöön liittyen vähintään yhden museovierailun.
Ilmiöt, joita tarkastellaan | Oppimiskokonaisuuden kuvaus | |
7. lk | Tiedon ja taiteen poliittisuus sekä vaikuttaminen.
Miksi taide/historia/kulttuuri on tärkeää? L1: Ajattelu ja oppimaan oppiminen L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L4: Monilukutaito |
Vierailuista valitaan vähintään yksi
WAM turun kaupungin taidemuseo Kesto: 45 min. Turun taidemuseo Kesto: 60 min Luostarinmäki |
Ilmiöt, joita tarkastellaan | Oppimiskokonaisuuden kuvaus | |
8. lk | Suomen synty.
Kansallisvaltio ja kansallinen herääminen, itsenäistyminen, muutos ja monikulttuurisuus. L7: Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen |
Vierailuista valitaan vähintään yksi
Turun taidemuseo Forum Marinum Kierroksella tutustutaan Suomen meripuolustuksen vaiheisiin itsenäisyyden aikana. Tarinat Turun seudulta johdattavat aiheeseen. Tutustumme siihen, millaista työ merivoimissa on ollut, sekä pohdimme millaisia sodan kokemukset ovat yksittäisille ihmisille olleet. Kesto: 60 min |
Ilmiöt, joita tarkastellaan | Oppimiskokonaisuuden kuvaus | |
9. lk | Työelämä, yhteiskuntaan osallistuminen. Ammatteihin tutustuminen, työelämän muutos, kestävä kehitys, globaalikasvatus L6: Työelämätaidot ja yrittäjyysL7: Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen |
Vierailuista valitaan vähintään yksi
Apteekkimuseo ja Qwenselin talo Kesto: 45 min. Max ryhmäkoko 20 hlöä Forum Marinum Forum Marinumissa tutustutaan erilaisiin merenkulun sekä laivanrakennuksen ammatteihin ja arjessa tapahtuneisiin muutoksiin. Pohditaan merenkulun kansainvälisyyttä, liikennevälineiden kehittymistä ja globalisaation vaikutuksia erityisesti suomalaiseen kauppamerenkulkuun. Kesto: 60 min. Museovierailun voi yhdistää myös tutustumisen Aurajokisuun rakennettuun kulttuuriympäristöön ja sen muutokseen (maantiede) tai museon eri ammatteihin ja työtehtäviin (oppilaanohjaus). |