Museernas Upplevelsestig
Museernas Upplevelsestig är indelad i tre olika faser. På årskurs 1–2 ordnas två museibesök för alla elever och på årskurs 3–6 ordnas sammanlagt sex museibesök. Under årskurs 1–6 besöker eleverna de flesta museerna i Åbo. Under årskurs 7–9 granskas under varje årskurs ett fenomen. Lärarna ordnar minst ett museibesök i anslutning till fenomenet.
Besök inom ramen för Upplevelsestigen går att ordnas varje läsår. Museerna kan kalla skolorna på besök under vissa tidpunkter. Museerna kan dessutom erbjuda eleverna valbara helheter samt workshoppar. De kan finnas tillgängliga en begränsad tid eller vara begränsade till antalet. Lärområdena går att kombineras med varandra samt med det övriga utbud som Upplevelsestigen erbjuder. En del av besöken inom ramen för Upplevelsestigen är avgiftsfria och en del avgiftsbelagda.
Årskurs 1–2, Att utvecklas till skolelev: Nyfiken elev
I museerna fokuserar man på att stödja elevernas förmåga att tänka och lära sig hur man kan lära sig. Eleverna ges möjligheter att själva pröva och öva. Målsättningen är att eleverna får verktyg som behövs för att sätta ord på erfarenheter. Utöver att uppskatta eleverna då de lyckas med sina uppgifter, uppskattas också misstag. (K1: Förmåga att tänka och lära sig)
Fenomen som granskas | Beskrivning av lärområdet | |
Åk 1 | Att observera omgivningen
K1: Förmåga att tänka och lära sig |
Biologiska museet På naturutfärden lär sig eleverna att observera djur och natur samt tolka sina observationer. Besökets syfte är att hitta och identifiera djur samt mer djupgående förstå deras levnadssätt och naturen. Eleverna kan också tänka tillsammans om årstidernas betydelse. Längd: 30 min. Max. gruppstorlek 15 elever. Kan ordnas som en 2 x 30 minuters guidning för 15+15 elever. |
Åk 2 | Vad är konst?
Vad är ett museum?K2: Kulturell och kommunikativ kompetens K4: Multilitteracitet |
Åbo konstmuseum En inblick i bildkonsten Under besöket bekantar sig eleverna med konstmuseet och vad man kan se och göra i museet. Under guidningen bekantar sig eleverna med några konstverk med hjälp av sensoriskt material och genom att göras delaktiga. Vi söker efter svar på följande frågor tillsammans med guiden: Vad är ett konstverk och vad är ett museum? Längd: 45 min Läroämnen: Bildkonst |
Fenomen som granskas | Beskrivning av lärområdet | |
Åk 1–2 | Minne, rötter och tradition
K2: Kulturell och kommunikativ kompetens |
Kurala Bybacke (valfri utfärd) I ABC-tuppens fotspår Vi bekantar oss med hur det var att gå i skola och bo på en lantgård på 1950-talet. Eleverna utforskar naturen runt Kurala Bybacke. Eleverna uppmuntras att göra observationer om sin omgivning och jämföra hur man levde förr med sina egna erfarenheter. Som guide fungerar antingen en folkskollärare eller en piga. Längd: 60 min Läroämnen: omgivningslära Guidningen kan kombineras med en hantverksworkshop som räcker 60 minuter.Hantverksmuseet på Klosterbacken (valfri utfärd) Vardag då och nu Syftet är att eleverna lär sig att fästa uppmärksamhet vid vardagliga fenomen förr i tiden, förändringar i dessa samt människans aktivitet i vardagen. Eleverna bekantar sig bl.a. med boende, matlagning och föremål i anknytning till ljussättning. Därtill uppmuntras eleverna att jämföra levnadsförhållanden förr i tiden med sina egna upplevelser av vardagen. Längd: 45 min, kan också ordnas utanför museets öppethållningstider. Läroämnen: omgivningsläraJultraditioner Syftet är att eleverna får bekanta sig med jultraditioner, seder och matkultur i anknytning till julfirandet förr i tiden. Längd: 45 min, kan ordnas under museets öppethållningstider under julsäsongen Läroämnen: Omgivningslära, religion, livsåskådningskunskap |
Årskurs 3–6, Att utvecklas som elev: Varifrån kommer information?
I museerna uppmuntras eleverna till att hitta sådant som intresserar dem samt uttrycka sina egna åsikter. (K1: Förmåga att tänka och lära sig)
Fenomen som granskas | Beskrivning av lärområdet | |
Åk 3 | Arkitektur i Åbo
K2: Kulturell och kommunikativ kompetens |
Sibeliusmuseum Gräslig låda eller tjusigt betonghus? I Sibeliusmuseet bekantar sig eleverna med arkitektur på en museiguidning både inom- och utomhus. Under guidningen funderar man över hur 1960-tals arkitektur passar in i ett landskap som i huvudsak domineras av byggnader från 1800-talet och en ek som planterats på 1700-talet. Hurdan byggnad är Sibeliusmuseet? Vad gör byggnaden speciell och varför är den skyddad? Vad betyder det att en byggnad är skyddad? Längd: 60 min Läroämnen: omgivningslära, bildkonst |
Fenomen som granskas | Beskrivning av lärområdet | |
Åk 4 | Stadskultur Läraren väljer museibesök A, B eller C. K2: Kulturell och kommunikativ kompetens |
A. Gården Qwensel och Hantverkarmuseet på Klosterbacken Från Herrekanten till stadens bakgård Eleverna besöker gården Qwensel och hantverkarmuseet på Klosterbacken. I museerna bekantar sig eleverna med hur det var att bo i staden på 1700- och 1800-talet. Eleverna uppmuntras till att jämföra det fattiga bostadsområdet på Klosterbacken med gården Qwensel som var ett förmöget borgarhem. Därtill uppmuntras eleverna att reflektera över skillnader i vardagslivet mellan dessa hem och vilka saker som enade invånare från stadens olika områden oberoende av stånd. Längd: 90 min (30 min + 60 min) Max. gruppstorlek 20 pers. För en guidning på båda museerna bör man reservera 2 lärotimmar. Läroämnen: historia, samhällsläraB. Hantverkarmuseet på Klosterbacken Livet i stadens utkanter Vi bekantar oss med Klosterbacken samt livet och vardagen för 200 årösedan. Under guidningen diskuteras bl.a. boendeförhållanden, vardagliga sysslor samt gamla yrken. Vi jämför livet förr och nu – vad har förändras och vilka saker känner vi igen idag? Längd: 45 minuter, ordnas även från september till april då museet är stängd för allmänheten. Läroämnen: historia, omgivningsläraHögtidstraditioner förr i tiden Vi bekantar oss med jul- och påsktraditioner från förr, matkultur samt myter förknippade med högtider. Längd: 45 minuter, ordnas med växlande tidtabell för årligen varierande målgrupper under jul- och påsksäsongen. Läroämnen: huslig ekonomi, historia, religion, livsåskådningkunskap C. Apoteksmuseet och gården Qwensel |
Fenomen som granskas | Beskrivning av lärområdet | |
Åk 5 | I Åbo slott
Läraren väljer, besöker klassen slottet på åk 5. eller åk 6. Välj fenomen A eller B. A) Historiska källor. K1: Förmåga att tänka och lära sig B) Stadsbilden förändras K2: Kulturell och kommunikativ kompetens |
Åbo slott
A) Åbo slott – de tusen berättelsernas slott Längd: Den guidade rundturen räcker ca 60 min per helhet, valbara teman bl.a. medeltiden, renässansen och grevens tid B) Åbo slott – porten till Aura å |
Åk 5 | Bildkultur i nutiden och offentlig konst
K2: Kulturell och kommunikativ kompetens K4: Multilitteracitet |
Wäinö Aaltonens museum (WAM) ”Jag kunde också ha skapat det där!” Eleverna bekantar sig med en bildkonstutställning med hjälp av bl.a. följande frågor: Varför har konstverken skapats och har någon fått pengar för att skapa dem? Varifrån kommer idéerna till verken och vad borde man egentligen tänka om dem? Hur har bildkonsten och den offentliga konsten förändrats från Wäinö Aaltonens tid till nutid? Guidningen är interaktiv och eleverna uppmuntras till att göra sina egna tolkningar och skapa en egen individuell upplevelse. Längd: 60 min. Läroämnen: Bildkonst |
Fenomen som granskas | Beskrivning av lärområdet | |
Åk 6 | Historiska källor.
Åbo historia: Åbo och världen K1: Förmåga att tänka och lära sig |
Museet Aboa Vetus & Ars Nova Det förflutna under markytan På de guidade turerna bekantar sig eleverna med Aboa Vetus ruinområde. Genom att granska byggnader, ben och fynd reflekterar eleverna över vad man kan få reda på om det förflutna med hjälp av arkeologi. På samma gång bekantar sig eleverna med hur man bodde och levde på medeltiden i Åbo och hur staden har formats till sin nuvarande form under århundradenas gång. Längd: 50min Läroämnen: historia |
Åk 6 | Hållbar utveckling. Havet som näring, resurs och skyddsobjekt.
K3: Vardagskompetens K7: Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid |
Forum Marinum I Forum Marinum bekantar sig eleverna med sjöfart i Åboregionen. Eleverna reflekterar över kommersiell sjöfart, betydelsen av att skydda fiske och vatten. Eleverna reflekterar över förändring genom att ta del av sjöfarares berättelser. Varför färdas fartyg? Hur har fisket ändrats? Hur är det att arbeta på ett fartyg? Längd: 60 min Läroämnen: historia och omgivningslära. Helheten kan förverkligas i samband med sjömansworkshoppen (handarbete). I Forum Marinum kan eleverna bekanta sig med sjöräddning och hur man på ett tryggt sätt rör sig på vatten (gymnastik). |
Årskurs 7–9, Att växa som medlem i gemenskapen: Att kritiskt granska och tolka information
I museerna lär sig eleverna multilitteracitet och att kritiskt granska information. (K1: Förmåga att tänka och lära sig, K4: Multilitteracitet) På årskurs 7–9 granskas på varje årskurs ett fenomen. Lärarna väljer minst ett museibesök i anslutning till fenomenet.
Fenomen som granskas | Beskrivning av lärområdet | |
Åk 7 | Politik i kunskap och konst samt att påverka.
Varför är konst/historia/kultur viktigt? K1: Förmåga att tänka och lära sig K2: Kulturell och kommunikativ kompetens K4: Multilitteracitet |
Minst ett besök väljs
Museet Aboa Vetus & Ars Nova Wäinö Aaltonens museum (WAM) Åbo konstmuseum |
Fenomen som granskas | Beskrivning av lärområdet | |
Åk 8 | Finlands tillkomst.
Nationalstat och nationell väckelse, självständighet, förändring och kulturell mångfald. K2: Kulturell och kommunikativ kompetens K7: Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid |
Minst ett besök väljs
Åbo konstmuseum Forum Marinum |
Fenomen som granskas | Beskrivning av lärområdet | |
Åk 9 | Arbetslivet, att delta i samhället. Att bekanta sig med yrken, förändringar i arbetslivet, hållbar utveckling, globalitet.
K6: Arbetslivskompetens och entreprenörskap K7: Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid |
Minst ett besök väljs
Apoteksmuseet och gården Qwensel Forum Marinum |