Allmänna färdigheter
Grundläggande digitala färdigheter
Man bekantar sig med skolans utrustningsmiljö och digitala inlärningsmiljöer
Användning av inlärningsmiljöer
Informationssökning, bedömning av informationskällor, profilering
Datasäkerhet och dataskydd
Skydd av data och överföring av data för eget bruk
Media och jag
Man bekantar sig med grundläggande begrepp inom och verksamhetsprinciperna för olika medier
Användning av inlärningsmiljöer
Upphovsrätt
Digitalt välbefinnande
Medier och välbefinnande
Identifiering av farliga situationer i mediemiljö och hur man agerar i dem
Bildkonst
Man bekantar sig med metoder för visuell påverkan i en digital miljö, exempelvis i sociala medier Man diskuterar upphovsrätten till bilder och videor.
Man bekantar sig med CC-licenssystemet och hämtar fritt tillgängliga bilder på nätet
Man använder bilder på nätet (konstbilder, egna bilder och miljöbilder) och övar på att hantera en bild
Man gör digitala verk (t.ex. video, teckning, animation, kreativ programmering).
Man dokumenterar bildkonstprocessen digitalt
Biologi och geografi
Man bekantar sig med digitala artguider, karttjänster och olika webbtjänster
Man bekantar sig med digital dokumentering av terräng- och laboratorieundersökningar (bild, ljud, video).
Man gör något av det man lär sig till ett valfritt medieinnehåll
Man övar på att utarbeta en digital tankekarta
Man övar på kritisk och ändamålsenlig användning av digitala källmaterial Man ökar kunskaperna om geomedia (t.ex. tolkning och produktion av kartor, diagram, statistik, bilder, videor, faktatexter och nyheter)
Man övar exempelvis på att göra ett klimatdiagram digitalt.
Man diskuterar teknikens möjligheter och risker (t.ex. hållbar utveckling, naturresurser).
Man planerar och genomför en undersökning eller studie som dokumenteras digitalt.
Elevhandledning
Man lär sig att använda plattformar för skolans digitala studie- och informationsmiljö ur elevhandledningens synvinkel
Man lär sig använda utbildnings- och yrkesinformationskällor
Man bekantar sig med användningen av de centrala informationssökningstjänsterna, den gemensamma ansökan och urvalskriterierna för den gemensamma ansökan.
Man lär sig att använda ett tillförlitligt verktyg för självutvärdering och kritiskt sätta sig in i resultaten.
Man bekantar sig med webbplatsen för läroanstalter på andra stadiet i närområdet och övar på gemensam ansökan
Man bekantar sig med jobbsökningstjänster och jobbsökningsprocesser (t.ex. TE-tjänster)
PRAO-perioden rapporteras digitalt. Bekanta sig med arbetslivets möjligheter digitalt.
Man övar på att söka arbete och göra en ansökan (t.ex. CV, videoansökan)
Man bekantar sig med internationella studie- och arbetslivsmöjligheter
Övning av studie- och inlärningsfärdigheter (på finska)
Engelska
Man övar på att ändra språkinställningarna för ordbehandling (bl.a. korrekturläsning).
Man övar på informationssökning med engelska sökord.
Man övar självständigt och i grupp på att använda appar som främjar språkinlärningen.
Man övar på att använda digitala översättningsverktyg.
Man övar på att spela in sitt eget tal digitalt.
Man bekantar sig med engelskspråkiga medier och vokabulären i anslutning till dem och utvärderar dem kritiskt.
Man övar i mån av möjlighet på att hålla kontakt med utlandet. Valfritt medieinnehåll görs ensamt eller i grupp om ett överenskommet ämne
Fysik och kemi
Simulering används som en del av inlärningen
Man bekantar sig med molekylmodelleringsprogram
Gör en arbetsbeskrivning, en studie eller presentation där man använder t.ex. tabellberäkning
Man lär sig att förklara hur naturvetenskapliga fenomen används i vardagliga tekniker
Man bekantar sig med rapportering (t.ex. mätningsprotokoll, grafisk representant, bildserie eller video av ett prov) och utarbetar en kort rapport Sensorteknik används i lärandet
Man diskuterar hur naturvetenskapliga fenomen syns i vardagstekniken
Gymnastik
Man diskuterar tränings- och hälsoappar
Man sparar den egna prestationen och resultaten i webbmiljö för att följa upp och stöda utvecklingen
I mån av möjlighet används appar och webbtjänster inom träningsteknik som en del av idrottsundervisningen
Historia och samhällslära
Man övar på kritisk och ändamålsenlig användning av digitala källmaterial Man övar på att samla in information med digitala verktyg.
Man gör något av det man lär sig till ett valfritt medieinnehåll.
Man lär sig att använda olika söktjänster och informationskällor på ett mångsidigt sätt.
Man gör en presentation i webbmiljö med iakttagande av upphovsrätt och källhänvisningar.
Man bekantar sig med olika digitala appar och material som främjar inlärningen av historia
Man utvärderar kritiskt mediernas roll och betydelse i samhället.
Man diskuterar hanteringen av aktuella fenomen i medierna och deras påverkan på individen och samhället.
Man bekantar sig med möjligheterna att påverka i digitala miljöer och medier samt uppmuntrar till aktivt deltagande i dem.
Man gör medieinnehåll som strävar efter att påverka.
Man bekantar sig med digitala tjänster och diskuterar dataskyddsförordningens och dataskyddslagens syften och centrala principer.
Man bekantar sig med digitala möjligheter till ekonomihantering
Huslig ekonomi
Man dokumenterar arbetsprocessen digitalt även med hjälp av videoinspelning
Man bekantar sig med hushållsbudget och uppföljning av användning av pengar
Man bekantar sig med tekniska apparater i hushållet och funderar över deras funktionslogik
Man bekantar sig med nätbankernas funktioner
Man bekantar sig med butikernas beställnings- och butikskassatjänster, transporttjänster samt affärer som säljer matsvinn på webben
Hälsokunskap
Man diskuterar hur digitala innehåll påverkar vakenhet, sömn och hjärnfunktion samt psykisk och social hälsa.
Man bekantar sig med olika hälsosidor och hälsoreklam.
Man diskuterar användningen av välbefinnandeappar som metoder för tränings- och hälsomotivation.
Man diskuterar ergonomin. Man lär sig att i sitt eget arbete beakta faktorer som påverkar ergonomin (exempelvis pauser i arbetet, rörelse, möbler, belysning, bullernivå).
Man gör något av det man lär sig till ett valfritt medieinnehåll.
Aktuella hälsofenomen diskuteras och informationens tillförlitlighet bedöms.
Man bekantar sig med de digitala hälso- och sjukvårdstjänster som erbjuds i det egna bostadsområdet.
Man gör en undersökning enskilt eller i grupper om ett självvalt ämne och presenterar resultaten med digitala metoder.
Matematik
Man repeterar grunderna i programmering och skapar en produkt (exempelvis ett spel, simulering, en app för problem i vardagen) med hjälp av en miljö för grafisk programmering och/eller en utvecklingsplattform.
Geometriprogram används som stöd i studierna.
Man bekantar sig med programmerade element (t.ex. automation, robotik, artificiell intelligens) samt de tekniska applikationernas funktionsprinciper med ur ett programmeringsperspektiv.
Man diskuterar programmeringens inverkan på människors liv
Man övar på grunderna i textbaserad programmering.
Man lär sig använda ett kalkylprogram
Man skapar en självvald produkt med hjälp av programmering i grupper.
Man bekantar sig närmare med digital statistik
Man övar på Excel-diagram, cellreferenser, räkneuttryck och funktioner.
Modersmål och litteratur
Produktion av olika digitala texter
Användning av ordbehandlingsprogram
Informationssökning
Olika medietexter och kritisk tolkning
Multimedia och grafisk presentation
Olika sorters medieinnehåll
Användning av databaser
Produktion av kommunikationstexter
Musik
Man sparar egenproducerad musik och komponerar egna melodier digitalt
Man bekantar sig med upphovsrätt ur musikens synvinkel
Man lär sig att förstå affärsverksamhet i anslutning till upphovsrätt.
Religion och livsåskådningskunskap
Man övar på kritisk och ändamålsenlig användning av digitala källmaterial Man övar på att samla in information med digitala verktyg.
Man gör något av det man lär sig till ett valfritt medieinnehåll.
Man diskuterar möjligheter och risker med anknytning till teknik och medier ur ett etiskt och moraliskt perspektiv.
Slöjd
Man dokumenterar handarbetsprocessen digitalt och resultatet delas med andra i digitalt format
Man gör programmerade produktioner som utnyttjar automation och robotik
Man använder informations- och kommunikationsteknik i planeringen av handarbetsprocessen
Man skriver i mån av möjlighet ut modellering med en 3D-skrivare.
Svenska
Material på svenska