TVT-osaaminen
Tekniset perustaidot
Perehdytään henkilökohtaisen oppilaslaitteen käyttösääntöihin ja perusasetuksiin.
Toiminta eri ympäristöissä
Kirjaudutaan erilaisiin opetuksen palveluihin omia OPAS- tunnuksia tai MPASS-järjestelmää käyttäen.
Opetellaan laitteen tallennustavat.
Tuottaminen
Kirjoitetaan juonellinen kertomus tarkoituksenmukaista sovellusta käyttäen.
Tehdään kuvia ja tekstiä sekä mahdollisesti muitakin mediatyyppejä sisältävä esitelmä.
Tehdään oppimistehtävään liittyvä video yksin tai ryhmässä.
Harjoitellaan em. projektien yhteydessä työn jakamista ja palauttamista opettajalle.
Harjoitellaan em. projektien yhteydessä muiden oppilaiden töiden kommentointia ja palautteen antamista.
Dokumentoidaan omaa oppimista jotakin iPadin tarkoituksenmukaista sovellusta käyttäen.
Muita vinkkejä
Vastuullisuus
Opetellaan käyttämään vapaasti käytettävissä olevia verkon kuvapankkeja. Tutustutaan käsitteeseen CC (Creative Commons) sekä siihen, miten Googlen kuvahaussa haetaan luvallista materiaalia.
Harjoitellaan lähteiden merkitsemistä koulutöiden yhteydessä.
Kiinnitetään huomiota koulutöiden yhteydessä tekijänoikeuksiin.
Harjoitellaan em. projektien yhteydessä lähdekriittisyyttä ja keskustellaan faktan, fiktion ja mielipiteen eroista.
Keskustellaan esim. ikärajojen tarpeellisuudesta ja hyödyistä ja teknologiaan liittyvistä eettisistä ja moraalisista ongelmista. Opetellaan tunnistamaan, mikä on nettikiusaamista ja mitä asialle voi tehdä sellaista havaittuaan.
Keskustellaan vastuullisesta toiminnasta digitaalisten palvelujen ja tuotteiden parissa.
Turvallisuus
Keskustellaan, millainen on hyvä salasana. Huolehditaan, että oma salasana täyttää hyvän salasanan vaatimukset ja tiedostetaan, että samaa salasanaa ei käytetä useissa eri palveluissa.
Opetellaan tunnistamaan mahdolliset riskitilanteet digitaalisissa palveluissa ja mahdolliset toimenpiteet, mikäli tällaisen havaitsee/tunnistaa. Käydään läpi muutama mahdollinen riskitilanne ja ratkaisumallit niihin.
Opetellaan ohjatusti asetuksia, joilla voidaan ennaltaehkäistä digitaalisten ympäristöjen uhkatekijöitä
Seurataan omaa digitaalista ajankäyttöä ja keskustellaan sen vaikutuksista omaan hyvinvointiin.
Ergonomia
Keskustellaan hyvistä työasennoista ja tarvittaessa säädetään niitä toimivimpiin.
Harjoitellaan työn rytmittämistä muillakin kuin oppitunti-välitunti-rakenteella.
Käydään läpi oman laitteen käyttömukavuuteen vaikuttavia asetuksia, kuten näytön kirkkaus, vaalea/tumma tila yms…
Harjoitellaan liikkumista lisäävien sovellusten ja/tai sivustojen käyttöä.
Hyödynnetään oman laitteen sellaisia ominaisuuksia, jotka edesauttavat työn rytmittämistä sekä taukojumppaa.
Vinkkejä: Ergonomia
Tiedonhallinta
Harjoitellaan tiedon etsimistä. Opetellaan käyttämään hakukonetta monipuolisesti ja tarkentavia hakuja hyödyntäen.
Opetellaan arvioimaan tiedon luotettavuutta ja perustelemaan arviotaan.
Opetellaan ohjatusti hyödyntämään erikielisiä lähteitä.
Harjoitellaan tietojen jäsentämistä.
Opetellaan esittämään tietoa yksinkertaisten taulukoiden avulla esim. Keynote-, PowerPoint- tai Numbers-sovellusta käyttäen.
Opetellaan muokkaamaan yhdessä työstettävää dokumenttia.
Tutkiva ja luova työskentely
Harjoitellaan omien teknologiaa hyödyntävien esitysten tekemistä.
Harjoitellaan erilaisten digitaalisten ympäristöjen hyödyntämistä oppilaan omien tietojen ja taitojen näkyväksi tekemiseen.
Vuorovaikutus
Opetellaan hyödyntämään erilaisten digitaalisten palveluiden vuorovaikutteisia ominaisuuksia.
Harjoitellaan vastuun ottamista yhteisöllisestä työskentelystä.
Harjoitellaan erilaisten, hyvien tapojen mukaisten ja tarkoitustenmukaisten viestien lähettämistä ja niihin vastaamista esim. sähköpostilla/ Wilmassa/ Teamsissa.
Harjoitellaan toisten auttamista ongelmatilanteissa sekä omien tietojen ja taitojen jakamista yhteisöllisyyttä lisäävillä tavoilla.
Ohjelmointiosaaminen
Looginen ajattelu ja tiedon käsittely
Harjoitellaan tiedon järjestämistä ja vertailua. Opetellaan perustelemaan valintoja ja löytämään syy-seuraussuhteita.
Harjoitellaan tiedon keräystä ja analysointia tekemällä esim. mielipidekysely luokassa ja järjestämällä vastaukset graafiseen muotoon sekä kertomaan havainnoistaan.
Ongelmien ratkaiseminen ja mallintaminen
Opetellaan löytämään erilaisia tapoja ratkaisemaan ongelma ja kuvaamaan ratkaisu havainnollisesti.
Harjoitellaan arvioimaan ratkaisuja hyödyntäen jotakin kriteeriä, kuten toimivuus, luettavuus tai tehokkuus..
Ohjelmoinnin käsitteet ja perusrakenteet
Harjoitellaan laatimaan täsmällisiä toimintaohjeita erilaisiin tilanteisiin.
Käytetään graafisia ohjelmistoympäristöjä ja opetellaan käyttämään toisto- ja ehtorakenteita niissä.
Yhteiskehittelyn prosessit
Harjoitellaan toimimista erilaisissa rooleissa ohjelmointiprojektissa.
Harjoitellaan työskentelyä yhteisen tavoitteen saavuttamisen eteen.
Luova tuottaminen
Käytetään ohjelmointiin liittyviä työmenetelmiä ja työkaluja luovaan ilmaisuun ja omaan tuotantoon.
Harjoitellaan yksinkertaisen pelin/ohjelman ohjelmoimista tilanteeseen sopivalla graafisella ohjelmointityökalulla.
Ohjelmointi oppimisen välineenä
Käytetään ohjelmointiin liittyviä toimintatapoja ja -välineitä luovaan ilmaisuun ja omaan tuottamiseen. Oppilas harjoittelee erilaisten ilmiöiden ja aiheiden tutkimista ja selittämistä eri oppiaineissa.
Käytännön taidot
Opetellaan käyttämään graafista ohjelmointiympäristöä ja laatimaan sillä oman ohjelman, animaation tai pelin.
Ohjelmoitu teknologia elämän eri osa-alueilla
Harjoitellaan ohjelmoitujen elementtien (robotiikka, tekoäly tms.) läsnäolon tunnistamista omassa arjessa esim. perehtymällä jonkin tutun esineen (pesukone, liikennevalot tms.) teknologiaan.
Ohjelmoidun teknologian vaikutukset arjessa
Harjoitellaan tunnistamaan kohdennettuja digitaalisia sisältöjä sekä tapoja, joilla niitä kohdennetaan.
Harjoitellaan etsimään esimerkkejä kohdennetuista digitaalisista sisällöistä.
Medialukutaito
Mediasisältöjen tulkinta
Oppilas tunnistaa mediasisältöjen keskeistä peruskäsitteistöä.
Oppilas tietää, mikä sosiaalinen media on ja ymmärtää sen toimintaperiaatteita.
Oppilas tarkastelee ohjatusti ajankohtaisia ikäkautta koskettavia mediailmiöitä ja keskustelee havainnoistaan.
Oppilas osaa nimetä mediasisältöjä, jotka edustavat faktaa, fiktiota ja mielipidettä ja käyttää jaottelua apunaan sisältöjen ymmärtämisessä ja tulkinnassa.
Oppilas tunnistaa mediasisältöjen erilaisia tarkoituksia, kuten viihdyttävä, vaikuttava, kaupallinen ja tietoa välittävä tarkoitus.
Oppilas harjaantuu kuvien ja äänimaailman tarkastelussa. Oppilas osaa esim. tutkia kuvakulmia ja rajauksia tai pohtia musiikin käyttötarkoitusta esitysyhteydessään.
Oppilas pohtii, mikä mediasisällön kohderyhmä ja sisällön tarkoitus on.
Vinkkejä ja linkkejä
Median vaikutusten ymmärtäminen
Oppilas kykenee ohjatusti antamaan esimerkkejä mediasisältöjen vaikutuksesta omaan toimintaan, tietoihin ja mielipiteisiin.
Oppilas pohtii ohjatusti, millaisia mielikuvia mediasisällöt, esim. mainokset ja median kuvat välittävät ja millä keinoin vaikutelma luodaan. Oppilas harjoittelee antamaan esimerkkejä.
Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä joitakin ajatuksia ilmaisevia, kantaa ottavia ja vaikuttamaan pyrkiviä mediasisältöjä kuten mielipidekirjoitus, arvostelu, vlogi tai meemi.
Oppilas tunnistaa ja kuvailee joitain mediasisältöjen kantaa ottavia ja vaikuttamaan pyrkiviä piirteitä, kuten mainoksissa toisto ja huumorin käyttö.
Oppilas tietää mediatoimialan tehtäviä yhteiskunnassa ja havainnoi median toimintaa esim. Lasten Uutisia viikoittain/kuukausittain seuraamalla.
Vinkkejä ja linkkejä
Media tietolähteenä
Oppilas etsii tietoa erilaisista digitaalisista mediasisällöistä ja osaa käyttää hakusanoja tiedon hankinnassa.
Oppilas osaa käyttää mediaa välineenä uusien asioiden opettelussa.
Oppilas harjoittelee lukemaan ja tulkitsemaan kuvaajia, taulukoita ja diagrammeja ja hyödyntää osaamistaan mediasisältöjä tarkastellessaan.
Oppilas arvioi ohjatusti erilaisten mediasisältöjen käyttökelpoisuutta ja luotettavuutta tietolähteenä.
Oppilas harjoittelee lähdekriittisyyttä. Oppilas osaa esittää jonkin perustelun mediasisällön luotettavuuden puolesta tai sitä vastaan.
Oppilas opettelee tunnistamaan ja ymmärtämään eron journalististen ja sosiaalisen median sisältöjen tuottamisen tavoissa.
Oppilas tunnistaa valheelliseen ja harhaanjohtavaan tietoon liittyviä ilmiöitä, kuten dis-ja misinformaatio, deepfake ja valeuutiset.
Vinkkejä ja linkkejä
Minä median käyttäjänä
Oppilas pohtii ja kuvailee omia mediankäyttötottumuksia ja median merkitystä omassa elämässään esimerkiksi mediapäiväkirjan avulla.
Oppilas havainnoi ja ymmärtää omiin mediankäyttömieltymyksiin vaikuttavia asioita (kaverit, media, perhe…) ja harjoittelee keskustelemaan kunnioittavasti muiden kanssa em. asioista.
Vinkkejä ja linkkejä
Luova ilmaisu
Oppilas tuottaa ohjatusti jonkin mediasisällön, kuten animaation, lyhytelokuvan tai oman musiikkikappaleen.
Oppilas hyödyntää em. projektin yhteydessä erilaisia sanallisen, visuaalisen ja auditiivisen kerronnan keinoja, kuten juonirakennetta, kuvakulmia ja äänimaailmaa.
Oppilas opettelee erilaisten medialaitteiden ja tarvittavien sovellusten hallintaa siten, että ne edesauttavat erilaisten mediasisältöjen tekemistä ja muokkaamista.
Oppilas opettelee yhdistelemään tekstiä, kuvaa, liikkuvaa kuvaa ja ääntä omassa median tuottamisessaan.
Oppilas ymmärtää mediasisältöjen tuottamisen eri vaiheita ja osaa sanallistaa niitä. Oppilas laatii mediasisällön yksin tai yhteistyönä ja arvioi rakentavasti tuottamisen vaiheita ja lopputulosta.
Vinkkejä ja linkkejä
Vaikuttaminen
Oppilas osaa tuoda mediaesitysten kautta esille omia mielipiteitään ja perustella niitä.
Oppilas tuottaa ohjatusti jonkin kantaa ottavan tai vaikuttamaan pyrkivän mediasisällön, kuten arvostelun, kirjavinkkauksen, mielipidekirjoituksen, vlogin tai julisteen/meemin.
Oppilas pystyy kuvailemaan joitain tapoja, joilla median kautta voi vaikuttaa, kuten mielipiteen julkaisu tai sosiaalisen median kampanja.
Vinkkejä ja linkkejä
Tiedon välittäminen
Oppilas tutkii oman tekemisen kautta journalistisen sisällön tuottamista. Oppilas tekee ohjatusti jonkin tietoa välittävän journalistisen mediasisällön, esimerkiksi uutisen, urheiluselostuksen tai podcastin.
Oppilas esittää ja välittää koostamaansa tietoa median avulla. Oppilas valitsee ohjatusti soveltuvan mediaesityksen muodon.
Vinkkejä ja linkkejä
Minä median tuottajana
Oppilas osaa kuvailla itselle mieluisia mediasisältöjen tuottamisen tapoja, vaiheita ja sisältöjen tuottamisen merkitystä.
Oppilas keskustelee vertaisten kanssa erilaisista mediasisällöistä ja niiden tuotantotavoista.
Oppilas ymmärtää vastuut, joita omien mediasisältöjen julkaisemiseen liittyy.
Vinkkejä ja linkkejä
Turvallisuus
Oppilas harjoittelee tunnistamaan turvallisuutta vaarantavia tilanteita ja tekijöitä mediaympäristöissä, kuten netti-identiteettien epäluotettavuus, vihapuhe, houkuttelu yms.
Oppilas tunnistaa yksityisyydensuojan tärkeimpiä periaatteita. Oppilas tietää, millaisia keinoja omien tietojen ja yksityisyyden suojaamiseen mediaympäristöissä on.
Oppilas tietää tahoja, joiden puoleen voi kääntyä, mikäli havaitsee turvallisuuttaan uhkaavia ilmiöitä mediaympäristöissä.
Oppilas tunnistaa ja pystyy nimeämään kuvaohjelmien ikärajat sekä sisältösymbolit. Oppilas on tietoinen syistä, miksi niitä on syytä noudattaa.
Oppilas ymmärtää kaverisuhteiden luomat odotukset ja ristiriidat ikärajojen noudattamisessa ja huomioi tämän omassa toiminnassaan.
Vinkkejä ja linkkejä
Vastuullisuus
Oppilas ymmärtää, millaisia hänen itse tuottamiensa mediasisältöjen tulisi olla, jotta ne eivät loukkaisi kenenkään oikeuksia eivätkä aiheuttaisi ikäviä seurauksia tekijälleen.
Oppilas tutustuu tekijänoikeuksien periaatteeseen ja niiden noudattamisen tärkeyteen mediasisältöjen tuottajana. Oppilas harjoittelee lähteiden merkitsemistä sekä sen periaatteen noudattamista, ettei kenenkään muun työtä saa väittää omaksi.
Oppilas tunnistaa erilaisia mediasisältöjen vapaan käytön CC-lisenssejä ja niiden käyttöehtoja.
Oppilas on tietoinen joidenkin mediasisältöjen, kuten pelien maksullisuudesta. Oppilas tietää pelien keinoista sitouttaa pelaajia ja osaa suhtautua ilmiöön kriittisesti. Oppilas ymmärtää, että sisältöjen käytöstä tulee sopia huoltajan kanssa.
Vinkkejä ja linkkejä
Hyvinvointi
Oppilas osaa kuvailla itselleen merkityksellisiä mediasisältöjä ja -ympäristöjä. Oppilas rohkaistuu havainnoimaan niiden myönteisiä merkityksiä sekä keskustelemaan niistä yhdessä toisten kanssa.
Oppilas tunnistaa, milloin mediankäyttö tukee omaa hyvinvointia, milloin heikentää sitä.
Oppilas tiedostaa vertaisten kohdistamia odotuksia mediaympäristöissä toimimiseen ja median käyttöön. Oppilas tietää, että voi tehdä vertaisista riippumattomia valintoja omassa mediankäytössään.
Vinkkejä ja linkkejä
Hyvä vuorovaikutus
Oppilas ilmaisee itseään rakentavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla erilaisissa mediaympäristöissä.
Oppilas ymmärtää oman vastuunsa kiusaamisen ehkäisemisessä ja toimii sen mukaisesti.
Oppilas osaa arvioida omia vuorovaikutus- ja viestintätaitoja mediaympäristöissä.