Suosituksena on pitää vähintään kolme tapaamista. Ensimmäinen on kartoittava alkupalaveri, toinen opinto-ohjelman laatimista varten ja kolmas päätöspalaveri tai siirtopalaveri. Siirtopalaveri voi olla neljäskin kerta. Jos oppilaan läjikoulu on muu kuin VALMO-ryhmän koulu, niin siirtopalaveri järjestetään tuossa koulussa ja samalla päästään tutustumaan uuteen kouluun. Jo ennen alkupalaveria opettaja ilmoittaa oppilasilmoituksen perusteella koulun terveydenhoitajalle oppilaan tulosta esim. toimittamalla oppilasilmoituksen hänelle. Hänelle ilmoitetaan myös alkuhaastattelun aika, jotta tarvittaessa hän voi tulla käymään tai antaa muuta ohjeistusta.
Alkupalaveri
- Lyhyt koulun ja valmistavan opetuksen esittely. On tuotava esille, että valmistava opetusta järjestetään tietyissä kouluissa valmistavan opetuksen ryhmissä eikä ko. valmistava luokka ole välttämättä pysyvä järjestely. Asioita: ryhmäkoko, ko. ryhmän oppilaat, ohjaajaresurssi, peruskouluikä ja oikeus opetukseen.
- Käytössä on taustatietolomake. Se ei ole virallinen lomake vaan opettajan ”muistiinpanoja” varten. Pyydetään koulutodistukset kotimaasta. Koulutaustan selvittäminen on tärkeää (koulunkäynnin säännöllisyys, oppilaan lähtötaso jne.). Tämä taustatietolomake toimitetaan haastattelun jälkeen koulusihteerille.
- Kerrotaan koulun terveydenhuollosta ja pyydetään mahdolliset rokotustodistukset, jotka toimitetaan haastattelun jälkeen terveydenhoitajalle. Terveydenhoitajalle tulee ilmoittaa heti oppilaan tulosta, kun saa oppilasilmoituksen suunnittelijalta, jotta hän voi reagoida mahdollisiin jatkotoimenpiteisiin.
- Pyydetään lupa kuvan ja nimen esiintymiseen julkisesti ja annetaan lupapaperi koulusihteerille, joka merkitsee sen WILMAan.
- Suositellaan oman äidinkielen opetuksen aloittamista, mutta asiaan voidaan palata myöhemmin. MAI-opetukseen ilmoittautumiset toimitetaan monikulttuurisen opetuksen suunnittelijalle. Opettajiin voi ottaa suoraan yhteyttäkin muina aikoina. Ilmoittautuminen on sitovaa. Oma äidinkieli, kotona puhuttava kieli, koulunkäyntikieli, kirjoitustaito eri kielillä vaihtelevat.
- Tulkit tilataan Monetrasta joko puhelimitse tai porttaalin kautta. Minkä kielen tulkki on paras, mikä omakielinen tukiopetus on paras?
- Esitellään valmistavaa opetusta tarkemmin ja kerrotaan opetuksen sisällöstä, käytänteistä (esim. poissaolot, kännykät) ja materiaaleista sekä vastataan kysymyksiin. Annetaan mahdollisesti lukujärjestys. Puhutaan läksyistä.
- Sovitaan yhteydenpidosta ja tarkistetaan yhteystiedot. Nimen oikeinkirjoitusasu tarkistetaan henkilöllisyystodistuksesta, KELA-kortista tms., samoin syntymäaika ja mahdollinen sosiaaliturvatunnus.
- Kysytään erityisruokavaliosta, joka ilmoitetaan keittiöön.
- Yleisohjeena kuitenkin on muistettava, että kaikki yksityiskohtaiset kysymykset eivät aina ole tarpeen. Puolitoistatuntinen kuluu helposti alkuhaastatteluun. Tavoitteena on luottauksellisten välien syntyminen huoltajien kanssa.
Haastattelun jälkeen tarkistetut yhteystiedot toimitetaan koulusihteerille ja ilmoitetaan alkamispäivämäärä. Yhtä tärkeää on aikanaan ilmoittaa lopettamispäivä.
Huoltajille tarjotaan kirjallista todistusta tapaamiseen osallistumisesta mahdollista opiskelu- tai työpaikkaa varten.
Koulukuljetukset
Täytetään koulukuljetushakemus, jos on oletettavissa, että oppilas on oikeutettu koulukuljetukseen eli matka on vähintään viisi kilometriä. Koulukuljetuksista voi varmistaa onko oppilas oikeutettu koulukuljetukseen. Koulukuljetuksissa käytetään pääsääntöisesti Turun kaupungin joukkoliikenteen koululaiskorttia. Oppilaan tietojen on oltava Primuksessa. Tieto myönnetystä koululaiskortista on nähtävissä Primuksessa. Mikäli oppilaalla ei ole henkilötunnusta, hän saa kertalippuja kuukaudeksi kerrallaan. Opettaja päättää miten antaa lippuja esim. kerran päivässä. Ilman sosiaaliturvatunnusta ei ole mahdollista saada koululaiskorttia.
Myönnetty kortti noudetaan FÖLIstä kuten kertaliputkin.
Kortti oikeuttaa kahteen matkaan/päivä. Vaihto-oikeus on yksi tunti.
Joissain tapauksissa oppilaalle voidaan järjestää taksikuljetus esim. lääkärin lausunnolla.
Päätös koulukuljetuksen järjestämisestä tehdään lukuvuodeksi kerrallaan.
Korttia haetaan lomakkeella, joka löytyy kaupungin nettisivuilta.
Muiden kuin turkulaisten osalta oppilaiden kotikunta järjestää ja kustantaa koulukuljetuksen.
Oppilaan oman opinto-ohjelman laatiminen
Jokaiselle oppilaalle laaditaan oma opinto-ohjelma yhteistyössä oppilaan ja huoltajien kanssa. Valmistavan opetuksen oppilaan oma opinto -ohjelma on WILMA:ssa. Opinto-ohjelma pyritään laatimaan viimeistään puolen vuoden kuluttua valmistavan opetuksen alkamisesta, mutta sen voi aloittaa heti alkuhaastattelun jälkeen kirjaamalla esille tulleet tiedot. Opinto-ohjelman laatimisessa voi käyttää tukena koulun opetussuunnitelmaa.
Edellytyksenä laatimiselle on riittävä oppilaan valmiuksien tunteminen. Opinto-ohjelma on pedagoginen väline. Valmistavan opetuksen opetussuunnitelmassa on kuitenkin määritelty opinto-ohjelmaan kirjattavaksi
- oppilaan lähtötaso (koulunkäyntihistoria, kielitaito ja oppilaan vahvuudet)
- opinnot valmistavan opetuksen opetusryhmässä sekä integrointi perusopetukseen
- ohjauksen järjestäminen sekä tukitoimet
Opinto-ohjelmaa tarkistetaan täydennetään oppilaan opintojen edetessä. WILMA-asiakirjassa on lopussa seuranta osio, johon opinto-ohjelman päivittäminen kirjataan. Kumpikin asiakirja lukitaan vasta valmistavan opetuksen loppuvaiheessa ja tuleva koulu on ohjeistettu tutustumaan kumpaankin lomakkeeseen. Pedagogisessa arviossa arvioidaan tuleva tuen tarve.
Pedagoginen arvio
Pedagoginen arvio laaditaan, jos oppilas siirtyy yleisopetuksessa alemmalle luokka-asteelle kuin hänen ikänsä edellyttäisi.
Päätöspalaveri/Siirtopalaveri
Joidenkin oppilaiden kohdalla tapaamisia kertyy useampia. Lyhyen ajan opetuksessa viipyvillä tapaamiset saattavat jäädä kahteen, mutta jatkosuunnitelman on kuitenkin oltava huoltajille selvä. Nyt on aika puhua tulevaisuudesta, erilaisista oppimisen tuen muodoista ja vaihtoehdoista, suomalaisesta koulutusjärjestelmästä. Pyrkimyksenä on antaa kannustava ja realistinen kuva jatkosta. Vanhempien kysymyksille annetaan aikaa. Kerrotaan osallistumistodistuksesta ja puhutaan opinto-ohjelman toteutumisesta.
Tutustuminen uuteen kouluun vaihtelee. Se voi olla käynti uudessa koulussa, integrointipäivä tai jakso. Huoltajille on kuitenkin tärkeää tutustua uuteen opiskelupaikkaan siirtopalaverin yhteydessä eli tulkkia tarvitaan jälleen.