Blogit

Vohvelintäytteinen Erasmus-matka Belgiaan

 

Koulumme on osallisena Erasmus-hankkeessa Belgian ja Italian kanssa. Keväällä 2025 toukokuussa hankematkamme suuntautui Belgian kauniiseen ja idylliseen Beauraingin kylään. Koulustamme reissuun lähtivät kahdeksan oppilasta ja kaksi opettajaa, joiden ikimuistoisia kokemuksia saatte lukea seuraavaksi. 

Matkustuspäivät mennessä ja tullessa sujuivat mainiosti. Menomatkalla me jopa erehdyimme matkustamaan junan 1.luokassa, kunnes tarkastaja vihelsi pelimme poikki. Tulomatkalla tuhlasimme viimeiset pennosemme tuliaisiin. Virallista ohjelmaa meille oli järjestetty viitenä päivänä. Nuoret majoittuivat matkan aikana belgialaisissa perheissä tutustuen samalla belgialaiseen kulttuuriin. 

Maanantai: 

Pelasimme icebreaker pelejä ja arvoituksia. Kävimme oppitunneilla ja pelasimme Actionboundia luonnossa. Actionbound on sovellus, jossa voi pelata pelejä ja vastata kysymyksiin ja pelit sijoittuvat luontoon. Kysymyksillä me opimme uutta ja kiinnostavaa tietoa kylästä ja saimme historian kohokohtia esille hauskalla tavalla. 

 

Tiistai: 

Menimme Namuriin, meidät jaettiin kahteen ryhmään ja kiersimme Namuria ja meille kerrottiin Namurista ja sen sotaisesta historiasta. Kierros kesti n. 2h lämpimässä säässä. Kierros oli aika paljolti ranskaksi, joten sitä oli hieman hankalaa ymmärtää. Lopuksi oli hieman vapaa-aikaa ennen bussia takaisin Beauraingiin. 

Keskiviikko: 

Pyöräilimme St. Anne’s Castleen, opimme biodiversiteetistä, eli luonnon monimuotoisuudesta tarkkailemalla kasveja ja eläimiä. Söimme lounaaksi sämpylöitä ja munkkeja. Palattuamme koululle menimme isäntäperheen kanssa Ranskan puolelle, söimme jäätelöä ja illalla hampurilaisia, ranskalaisia ja lihatikkuja.  

Torstai: 

Vierailimme Belgian pääkaupungissa, Brysselissä. Kävimme opastetulla kierroksella keskustassa, ja vierailimme Europarlamentissa. Opimme, että Europarlamentissa on 27 maata. Opimme, että Europarlamentissa saa käyttää omaa äidinkieltään, koska jokaisella edustajalla on oma tulkkinsa. Luulimme ennen parlamentin pyörivän vain englanniksi. Äänestäminen onnistui viittaamalla. Tosin jos tulos on epäselvä, tai joku tahtoo toisen äänestystavan, äänestystä voidaan muuttaa. 

Perjantai: 

Perjantain vietimme koko päivän koululla. Työskentelimme pienryhmissä pohtien viikon aikana opittuja sisältöjä. Jokaisen ryhmän piti laatia juliste tulevaisuuden koulusta. Keskeisinä asioina olivat mm. vihreät arvot ja ekosysteemi. Päivä päättyi juhlallisesti kakun syömiseen ja todistuksen jakoon. 

Alexandru, Amelie, Eino, Elena, Fanni, Ilmari, Inka, Oskar + Josselin ja Terhi 

Joukkueyleisurheilukilpailut Kupittaalla 3.10.2024

Joukkueyleisurheilukilpailut Kupittaalla 3.10.

Topeliuksen koulun neljäsluokkalaisten joukkue osallistui lokakuun alussa yleisurheilukilpailuihin. Kilpailu käytiin kolmiotteluna, jossa lajeina oli 60 metrin juoksu, pituushyppy ja pallonheitto. Topeliuksen joukkue sijoittui kilpailussa upeasti kuudennelle sijalle!

Topeliuksessa lenkkeillään!

Lokakuisena aamuna koko Topeliuksen alakoulun väki suuntasi yhteiselle kävelylenkille. Kaikki oppilaat ekaluokkalaisista kuudesluokkalaisiin reippailivat lähiympäristöön suunnitellulla kävelyreitillä. Yhteislenkkien avulla pyrimme tuomaan lisää liikettä koulupäiviin.

Erasmus+ -koulutus Maltalla

Topeliuksen koulun opettajat ovat aktiivisia lisäkouluttautujia.

Kesäkuussa koulumme opettajat Terhi ja Henna matkustivat Maltalle Erasmus+- hankkeen tukemaan koulutukseen. Koulutuksessa oli opettajia monesta Euroopan maasta, ja kansainvälisessä porukassa kielitaidon lisäksi kertyi tieto- taitoa opettamiseen sekä aktiivisempaan ja ideoivaan luokkahuonetyöskentelyyn.

Maltalla myös historia ja aurinko hellivät opiskelijoita.

 

 

Vitsikisa 22.3.2024

Alakoululaiset kokoontuivat tänään kuuntelemaan vitsejä liikuntasaliin. Jokaisesta luokasta osallistui yksi vitsinkertoja kisaan. Vitsien lisäksi tilaisuudessa luovutettiin jokaiselle luokalle uudet välituntipallot. Kiitos vanhempainyhdistys ja oppilaskunnan hallitus!

Green STEAM Topeliuksessa

Topeliuksen koulu sai nauttia Green STEAM- projektin mielenkiintoisista, mukaansatempaavista ja opettavaisista tiedetoiminnoista. STEAMissa yhdistyy tiede, taide, rakentaminen ja teknologia. Viikon aikana 1. – 2. luokilla käsiteltiin Jaakko ja Jättipersikka- kirjaa STEAMin keinoin ja 6.- luokkalaisilla teemana oli avaruus.