Kartoitusmatka ammatilliseen koulutukseen: Tiedonkeruusta yhteistyöhön, Osa 1

Hankehakemuksen lähtökohdat ja keskeiset näkökulmat

Alkukartoituksen sisällön määrittely lähti hankehakemuksesta. Hankehakemuksen monet kohdat vaativat nykytilan selvittämistä ja kehittämiskokonaisuuksittain. Pohdimme neljän eri kartoituksen tekemistä, jolloin jokainen kehittämiskokonaisuus saisi kattavan näkökulman organisaatioiden nykytilasta oman vastuualueen kannalta. Lopulta päädyimme tekemään yhden ison kartoituksen. Yli 150 kysymyksen jälkeen saimme karsittua kysymyksiä alle kymmeneen. Opetus- ja kulttuuriministeriön edustaja Johannes Peltola toi esille heidän kannaltaan oleellisia näkökulmia kartoituksen sisältöä koskien. Kartoituksen tarkoituksena on auttaa selventämään organisaatioiden tarvitsemia kehitysnäkökulmia.

Nopea aikataulu vastaajille.

Alkukartoitus lähti organisaatioiden hankkeessa mukana oleville yhteyshenkilöille maaliskuun alussa. Haasteen toi meneillään olleet talvilomat. Alkukartoitukseen oli aikaa vastata 3 viikkoa, kaikilla organisaatioilla pysyi palat kasassa ja vastaaminen onnistui. Alkukartoituksen sisältö oli laaja, sen avulla kysyttiin mm. tietojärjestelmien käyttöä ja hyödynnettävyyttä, henkilöstön osaamista, tulevaisuus ja kestävyys teemoja sekä opiskelijoiden edistymisen seurantaa. Kartoituksen ollessa laaja oli selvää, että organisaatiot joutuivat luomaan pienryhmiä, joissa pystyivät vastaamaan kartoitukseen. Kartoituksessa hyödynsimme Karvin arviointiasteikkoa, joka sisältää: 0 puuttuva taso, 1 alkava taso, 2 kehittyvä taso ja 3 edistynyt taso. Organisaatiot reagoivat nopeasti ja kaikki kartoitukset saatiin aikarajojen sisällä järjestelmään. Vastauksia saimme kaikilta 81 organisaatiolta. Suomessa on vuonna 2022 ollut yhteensä 153 ammatillisen koulutuksen järjestämisluvalla toimivaa oppilaitosta (VIPUNEN).

Tiedot saatava mahdollisimman nopeasti hyödynnettäväksi.

Huhtikuun alussa alkukartoituksen vastaukset olivat käsissämme. Miten jatketaan? Kuinka löytää mahdollisimman tehokkaasti tieto mitä tarvitsemme? Yhteiskehittämisessä ja yhteistyössä parasta onkin, että jokainen kantaa kortensa kekoon. Alkukartoitus anonymisoitiin ja annettiin kehittämiskokonaisuuksien vetäjille nähtäväksi. Kehittämiskokonaisuudessamme oli Power BI -taitaja Jyrki Kilponen, jonka käsissä kartoitus sai nopeasti visuaalista ilmettä ja tuloksia aikaiseksi. Yhdessä projektiryhmän kanssa kävimme läpi kartoituksen analyysia ja loimme yhteistä näkemystä siitä, mitä tulokset kertovat.

Osassa 2 avataan tuloksia, muistathan lukea!

Tällä kertaa tekstin näppäimissä oli Turun kaupungin hankehallinnon puolelta, projektikoordinaattori Piret Kinnunen

Kartoitusmatka ammatilliseen koulutukseen: Tiedonkeruusta yhteistyöhön, Osa 1