Kategoriat
Työelämälähtöiset opintojaksot

Kirjallisuutta ja kirjan kansia – yhteistyö WSOY:n kanssa

Luostarivuoren Lyseon lukiossa Turussa toteutettiin yhteistyöprojekteja WSOY:n kanssa osana äidinkielen ja kuvataiteen kursseja. Käytäntö kehitettiin Lukion työelämäkumppanit -hankkeessa.

Käytännön kuvaus

Kurssilla kehitettiin kustantamon ja lukion välistä vuorovaikutusta sekä lukiolaisten nykykirjallisuuden tuntemusta. Lukiolaiset saivat WSOY:ltä nykykirjallisuutta luettavakseen, ja he kirjoittivat lukemastaan kirjasta blogitekstin, jossa he pohtivat lukemaansa kirjallisuutta osana nykykulttuuria. Lukiolaisten tekstit olivat parempia ja niissä oli enemmän keskustelevuutta kuin tavallisesti kirjallisuudesta kirjoitettaessa. Lisäksi tekstin hiominen ja muokkaaminen opettajan ja kustantajalta saadun palautteen perusteella kasvattivat opiskelijoiden motivaatiota kirjoittaa.

Toisena yhteistyöprojektina tutkittiin WSOY:n vuonna 2020 julkaisemien kirjojen kansia kuvataiteen ja äidinkielen kursseilla. Kuvataiteen kurssilaiset analysoivat kirjan kansia visuaalisen ja äidinkielen kurssilaiset kielen vaikuttavuuden näkökulmasta. Analyysit käsiteltiin yhdessä yrityksen markkinointi- ja viestintävastaavan sekä kustantajan kanssa. Molemmat projektit antoivat kustantamolle tarttumapintaa nuorten ajatusmaailmaan ja ajatuksiin kirjallisuudesta, mikä oli yksi keskeinen kustantamon yhteistyölle asettama tavoite.

Käytännön suunnittelu alkoi opettajan toimesta jo keväällä edellisen lukuvuoden lopussa. Suunnitteluun ja erityisesti aikataulujen sovittamiseen onkin hyvä varata riittävästi aikaa, jotta vierailut pystytään toteuttamaan. Kurssin alussa opiskelijat saivat esittää kustantajalle toiveita luettavasta kirjasta. Kirjoitettava tekstilaji oli jo sovittu kustantamon kanssa. 

Käytännön hyödyt ja tulokset

Yhteistyö kirjallisuuden kustantajan kanssa konkretisoi ja elävöitti kurssin nykykirjallisuuden ja -kulttuurin tarkastelua, joka on ÄI6-kurssin oleellinen aihe. Kustantamon rooli kirjallisuuden julkaisuprosessissa sai syvyyttä.

WSOY sai itselleen lukiolaisten ajatuksia kirjallisuudesta, tarttumapintaa nuorten ajatusmaailmaan, mikä oli myös yksi keskeinen toive kustantamon näkökulmasta. Lukiolaisten tekstit olivat parempia kuin tavallisesti kirjallisuudesta kirjoitettaessa. Teksteissä oli keskustelevuutta enemmän kuin aiemmin. Lisäksi tekstin hiominen ja muokkaaminen opettajan ja kustantajalta saadun palautteen perusteella toivat tarkoituksenmukaisuutta kirjoittamisen prosessiin. Vuorovaikutusta kustantajan ja lukion välille saatiin polkaistua alkuun. Suunnittelu ja ajoitus ovat tärkeitä.

Tutustu lisää

Superpäivät WSOY:lla – Lukion työelämäkumppanit -blogi (linkki)

Luostiksen opiskelijat syventyivät kirjojen kansiin ja yrityksen brändiin – Lukion työelämäkumppanit -blogi (linkki).

Lisätietoja

Luostarivuoren Lyseon lukio, Turun kaupunki

Marjo Haapatie

etunimi.sukunimi@edu.turku.fi

18.5.2020