Turun yliopiston Tietotekniikan laitos kehitti LukioTEKO-hankkeen aikana luotuja suoravalintakurssejaan. LukioTEKO-hankkeessa Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitoksella kehitettiin lukioiden käyttöön kolmen kurssin kokonaisuus, jonka tavoitteena oli tarjota maistiaisia yliopistotasoisista kurssisisällöistä jo lukio-opintojen aikana. Käytäntö kehitettiin Lukion työelämäkumppanit -hankkeessa.
Käytännön kuvaus
Olemassa olevan kurssin kehittäminen työelämätaitojen lähtökohdista vaati suunnittelutyötä, jotta taitojen ja kurssin sisältöjen välille syntyvät vahvat linkitykset. Tässä hankkeessa tämän työn apuna käytettiin yrityksille laadittua kyselyä, jossa kartoitettiin niiden näkökulmista tärkeitä taitoja. Useat yritykset vastasivat Tietotekniikan laitoksen laatimaan kyselyyn erilaisista taidoista, joita it-alalla nykyään tarvitaan. Kyselyssä kartoitettiin sekä teknisiä valmiuksia että pehmeitä taitoja. Yrityksiltä saatu tieto on tärkeää kurssien kehittämisessä, sillä it-ala elää nopeasti. Keräsimme valikoidulta joukolta kursseja aiemmin käyttäneiltä opettajilta käyttäjäkokemuksia kehittämisen tueksi sekä heidän mielipiteitään siitä, miten työelämätaitoja voitaisi kursseilla kehittää.
Yritykset suhtautuivat kyselyyn ja sen tarkoitukseen positiivisesti. Myös kursseja käyttäneet opettajat jakoivat mielellään kokemuksiaan kurssien käytöstä ja niiden kehityskohteista. Haasteena on kurssien alkeistason materiaalin ja työelämän linkittäminen, koska työelämässä teknologioita hyödynnetään vahvasti soveltaen. Tällöin linkki alussa tarvittavan teoriatiedon ja käytännön hyödyntämisen välillä on vaikea osoittaa yksinkertaisesti.
Saatujen vastausten perusteella valmiista kursseista tunnistettiin ne sisällöt, joissa esimerkiksi työskentelytapoja muuttamalla pystytään harjoittamaan yritysten mainitsemia taitoja. Työ vaatii aikaa, muttei ole toteutukseltaan keskitasoa vaativampaa. Se soveltuu hyvin opettajan tehtäväksi, sillä hän on oman kurssinsa sisältöjen asiantuntija.
Kurssikokonaisuus sisältää työelämään tutustuttavan osion, joka voidaan järjestää ryhmän tarpeita vastaavalla tavalla. Osio voi sisältää joko vierailun yritykseen, korkeakouluun tai kutsutun puhujan luennon omassa oppilaitoksessa. Osion järjestämisen ohjeita ja hyviä käytänteitä on kirjattu opettajan oppaaseen. Osion laatimisessa on käytetty hyödyksi erilaisista yliopistolla järjestetyistä työelämäpäivistä saaduista kokemuksista.
Tällä kehityskierroksella opiskelijoilta ei erikseen pyydetä palautetta, mutta kursseista on saatu jatkuvaa palautetta niitä käyttäviltä kouluilta ja opettajilta niiden käyttöönotosta lähtien. Keräämme muun yhteistyön kautta lukio-opiskelijoiden näkemyksiä heidän odotuksistaan ja näkemyksistään työelämästä, jota hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan kurssien kehittämisessä.
Käytännön hyödyt ja tulokset
Suoravalintakurssit antavat opiskelijoille mahdollisuuden testata motivaatiotaan ja soveltuvuuttaan IT-alan korkeakouluopintoihin. Kurssit suorittamalla lukio-opiskelijalla on mahdollisuus hakea opiskelemaan tietojenkäsittelytiedettä tai tietotekniikkaa Turun yliopistoon. Samalla opiskelija oppii työelämän perusteita kuten tiimityötä ja esiintymistaitoja sekä tutustuu esimerkkeihin alalla työskentelystä.
Yrityksille suoritetun kyselyn pohjalta kurssikokonaisuuteen on sisällytetty myös pehmeitä taitoja ja tiedonhakua harjoittavia tehtäviä, kuten esimerkiksi ryhmätyön laatiminen oikeiden tietomurtojen kuvailusta. Kursseja käyttäneiden opettajien haastattelujen perusteella kursseilla jo olleita työelämätaitoja koskevia osuuksia jatkokehitetään helpommin toteutettaviksi sekä opettajan ja opiskelijan materiaaleja muokataan selkeämmiksi. Sähköisille kursseille luodaan myös uutta analytiikkaa, jonka avulla opettajat voivat tarkemmin tunnistaa opiskelijan tuen tarpeet tai ryhmälle haasteelliset sisällöt.
Tutustu lisää
Turun yliopisto
Tomi Rautaoja
etunimi.sukunimi@utu.fi
3.2.2021