Turun suomalaisen yhteiskoulun lukion opetussuunnitelmaan kehitettiin uutena kurssina peliohjelmoinnin kurssi. Kurssilla oli yrityskontaktina turkulainen peliyritys RivalGames, Ville-oppimisjärjestelmä (jonka ohjelmointikurssia sovellettiin kurssilla) sekä koneoppimisen yritys Valohai. Käytäntö kehitettiin LukioTEKO-hankkeessa.
Käytännön kuvaus
Ennen jakson alkua kokoonnuttiin opiskelijoiden kanssa ja kartoitettiin opiskelijoiden osaamista sekä opiskelijat saivat antaa toiveita kurssin toteuttamistavasta. Opiskelijat saivat täysin vapaasti valita oman peliprojektinsa aiheen sekä myös sen, mitä ohjelmointikieltä he käyttävät projektissaan.
RivalGames yrityksestä oli edustaja kertomassa pelin tekemisprosessin vaiheista ja pelialan yrityksen työntekijöiden työnkuvista (ohjelmoija, graafikko, suunnittelija ym.) Valohain edustaja kertoi kattavammin ohjelmoijan työstä. Kummankin vierailun yhteydessä tuli esille opintopolut, kuinka pelialalle ja ohjelmoijaksi pääsee. Valohain edustaja auttoi myös opiskelijoita kurssin projektityönä toteutettujen pelien teknisessä toteutuksessa. Kurssilla vierailtiin myös Yliopiston ja AMK:n yhteishankkeen, Turku Game Labin demotilassa, jossa opiskelijat pääsivät kokeilemaan lisätyn todellisuuden sovelluksia ja muita älykkään teknologian antamia mahdollisuuksia pelialalla.
Kurssin lopussa kerättiin kurssipalaute, jonka pohjalta kurssia pyritään jatkossa kehittämään opiskelijoiden toiveiden suuntaan.
Käytännön hyödyt ja tulokset
Opiskelijoiden tietous pelialan työntekijöiden toimenkuvasta ja ohjelmoijan työstä lisääntyi ja he saivat tietoa ohjelmoijan työhön johtavasta opintopolusta. Lisäksi lukiolaiset pääsivät luomaan pysyviä yritys- ja työelämäkontakteja.
Lisätietoja
TSYKin lukio
Lauri Ruotsalainen
etunimi.sukunimi@edu.turku.fi
28.5.2018