Tähtitiedettä

Karhujen ”Kukat” tutustuivat tähtitieteeseen Turun yliopiston Tuorlan observatoriossa. Tietoa observatoriosta: http://www.utu.fi/fi/sivustot/astro/Sivut/home.aspx

Planetaariossa saimme tietoa mm. planeetoista, tähdistä, kuusta, tähtikuvioista, asteroideista ja tähtisumusta. Näimme animaation ”Tähtikeikka”, joka kertoi tähtien elinkaaresta. Tietoa planetaariosta: http://www.astro.utu.fi/planetaario/index.shtml

Kuvassa on ”satelliitti”. ”Toi pieni musta viiva on ihminen siihen verrattuna.”

Karhut tutustuivat tähtikuvioihin. ”Siellä oli  ainakin Lohikäärme, Joutsen, Iso koira ja Pieni koira, Ilves ja Yksisarvinen.” Kuvassa Karhujen kaimat Iso karhu ja Pikku karhu.

”Ne on planeettoja. Ne on eri kokosia. Tossa on toi Jupiter ja Maa ja Uranus ja Neptunus ja Saturnus ja Merkurius ja Venus ja Mars.

Suomen suurin kaukoputki kiinnosti Karhuja. ”Tossa se on se aukko josta voi kattoa Suomen suurimmalla kaukoputkella.”

”Toi on parveke. Sieltä näkyi jotain vihreetä.”

Kiitos observatorion väelle mielenkiintoisesta opetuksesta! ”Kukat” suunnittelevat opetustuokion vierailusta ”Suklaalevyille”. Vierailu kirvoitti monia jatkotutkimusaiheita, esim. mistä ihminen syntyy, mistä Kanada syntyy ja mistä kaikki syntyy. Lisäksi Karhut haluaisivat lisätietoa planeetoista.

Tiedeteatteria ja tutkimusvälineitä

Karhut ovat kiinnostuneita erilaisista tutkimuksista. Lapset toivovat useissa itsearviointilomakkeissa ja haastatteluissa, että esiopetuksessa tehtäisiin ”sekoituksia” ja ”tieteellisiä kokeita”. Leikeissä erilaiset välineet muuttuvat kemiallisiksi aineiksi. Lisäksi retkillä ja leikeissä Karhut tutkivat oma-aloitteisesti luupeilla ja suurennuslaseilla ympäristön yksityiskohtia ja raportoivat tuloksia: https://blog.edu.turku.fi/kerttulineskarit/2018/10/12/luontobingoa-ja-luuppitutkimuksia/.

Lasten innoittamana Karhut hakivat ja pääsivät STEAMit! -nopeaan kokeiluun, joka on osa Turun kaikkia koulutusasteita koskevaa STEAM-hanketta. Kokeilun myötä Karhuilla käynnistyi projekti, jonka tavoitteena on tutustua luonnontieteellisiin ilmiöihin. Projektin alussa teemme erilaisia tieteellisiä kokeita, sillä ne kiinnostavat lapsia. Kokeiden jälkeen tutustumme monipuolisesti myös muihin luonnontieteen sisältöihin, jotta lasten näkemys tieteestä laajenisi.

Karhut tutustuivat sanaan tiede ja nauttivat Taikuri Pallopään ja Kummituksen tiedeteatteriesityksestä.

”Taikuri Pallopää oli surullinen. Se oli hassu se Sahara-vitsi shhhhh. Taikuri Pallopää etti kuumitusta ja ku tuli se vitsi niin sen pää nousi.”

”Taikuri Pallopää kuuli kummituksen kuorsausta ja sanoi että kummitushan se siellä kuorsasi.”

”Se oli hassu ku Taikuri Pallopää antoi sen juoda limpparii ja sit se oli hauskaa ku se kuohus se mehu siellä ja meni lattialle. Sen takia ne pallot nousee ku niis on ruokasoodaa ja kuohuvia aineita. Ne ilmapallot oli niitä sieniä. Se taikasana oli aika pöhkö.”

Ohjeet tutkimukseen löytyvät täältä: https://www.youtube.com/watch?v=oggo6eI4NAI

Karhut etsivät ryhmätiloihin piilotettuja tutkimusvälineitä. Kuvassa mm. koeputkia, viivain, suojalasit, läpinäkyvä astia, ruisku, petrimalja, suurennuslasi ja orsivaaka. ”Koeputkiin voi laittaa vaikka jotain aineita joita voi tutkia.”

Karhut ovat edelleen kiinnostuneita erilaisista luonnontieteisiin liittyvistä vierailuista ja vierailijoista ja ottavat mielellään vinkkejä vastaan!

Musiikkimaalausta ystäväryhmän kanssa

Kaskenmäen päivähoitoyksikön esiopetusryhmästä on tullut Karhujen ystäväryhmä. Yhteistyötä Sinikellojen ja Päivänkukkien kanssa tehtiin jo viime vuonna: https://blog.edu.turku.fi/kerttulineskarit/2018/05/07/yhteistyota/ 

Karhut ovat jälleen lähettäneet sähköpostia ystäväryhmänsä kanssa:

HEI KASKEN ESKARIT!

KETÄ TEIDÄN NIMET ON? ONKO TEILLÄ AITOJA PIHALLA? OSAATTEKO TE KÄYTTÄYTYÄ? MEIDÄN NIMET ON (LASTEN JA AIKUISTEN NIMIÄ). MIKÄ TEIDÄN AIKUISEN NIMI ON?

MEILLÄ VOI LEIKKIÄ BARBEILLA, KOTILEIKKIÄ, KAUPPALEIKKIÄ, PELATA UNOA, LEIKKIÄ KISSALEIKKIÄ, PIIRTÄÄ, LEIKKIÄ KOIRALEIKKIÄ, PELATA AFRIKAN TÄHTEÄ, VÄRITTÄÄ, PELATA NELJÄNRUUTUU JA KATTOA OHJELMIA JA TANSSIA BALETTIA JA TEHDÄ MUOVAILUVAHALLA JA NUKKUA JA VOI TEHDÄ TAIKAHIEKKAA JA LEIKKIÄ LEGOILLA, AUTOILLA JA PEHMOPALIKOILLA. ULKONA VOI PELATA POLTTOPALLOA JA JALKAPALLOA JA SÄHLYÄ. TERVEISIÄ!

 TOIVOO KARHUT

Ja ystävämme vastasivat…

HEIPPA KARHUT!

KIITOS KIRJEESTÄ! MEIDÄN LASTEN NIMET ON (LASTEN JA AIKUISTEN NIMIÄ). MEITÄ ON KAKSI RYHMÄÄ, SINIKELLOT JA PÄIVÄNKUKAT.

KYLLÄ, MEIDÄN PIHALLA ON AITOJA. NIIN VARMAAN TEILLÄKIN. JA JOO, KYLLÄ ME OSATAAN KÄYTTÄYTYÄ. OSAATTEKO TE?

MEIDÄN ESKARISSA OPETELLAAN KIRJAIMIA, NUMEROITA JA VIIKONPÄIVIÄ. ME SAADAAN MARJOJA TAULUUN, JOS OLLAAN OLTU KILTISTI. ESKARISSA ME PELATAAN PELEJÄ (LAUTAPELEJÄ, KORTTIPELEJÄ JA MATIKKAPELEJÄ). JOSKUS ME KÄYTETÄÄN IPADEJA. ULKONA ME PELATAAN POLTTOPALLOA, TERVAPATAA, KEINUTAAN JA LASKETAAN LIUKUMÄKEÄ. MITÄ TE TEITTE ISÄNPÄIVÄLAHJAKSI? KUINKA MONTA KEINUA TEILLÄ ON? MILLAINEN PIHA TEILLÄ ON?

PIAN NÄHDÄÄN!

TERVEISIN,

SINIKELLOT JA PÄIVÄNKUKAT

Ja Karhut vastasivat…

HEI KASKEN ESKARIT!

OSAAMME KÄYTTÄYTYÄ, KAIKKI ON HYVIN, KYLLÄ KIITOS. ME TEHTIIN SUPERISKÄKORTIT. SE KORISTELTIIN JA SITTE PIIRRETTIIN JA LAITETTIIN GLITTERLIIMAA. MEILLÄ ON NELJÄ TAVALLISTA KEINUA JA KORIKEINU, JOHON SAA MENNÄ NELJÄ LASTA. MEILLÄ ON PIHALLA KIIPEILYTELINE, JOSSA ON LIUKUMÄKI. MEILLÄ ON LELUVARASTO. MEILLÄ ON ISO PIHA. MEILLÄ ON MONTA REKKAA. MEILLÄ ON ALAPIHA. MEILLÄ ON HYVIN HAUSKAA SIELLÄ JA OLLAAN SIIVOTTU SOTKUT YHDESSÄ. MEILLÄ ON MYÖS YLÄPIHA. MEILLÄ VOI ALAPIHALLA POTKIA PALLOA SEINÄÄN. MEILLÄ VOI VETÄÄ KÖYTTÄ. MEILLÄ ON KANS PIKKULIUKUMÄKI. HYPPYNARULLA VOI HYPPIÄ. MEILLÄ ON MYÖS KIIPEILYPUU.

 NÄHDÄÄN TÄMÄN VIIKON YLIHUOMENNA. KIVA NÄHDÄ, KIITOS VIESTISTÄ, VOITTE TULLA!

 T. KARHUT

Vierailun aikana maalasimme taidemusiikin herättämiä mielikuvia ja leikimme yhdessä. Tässä kuvia ja lasten tulkintoja musiikkimaalauksista:

Iiro Rantalan kappale ”Thinking of Misty” herätti taiteilijoissa ja katselijoissa seuraavia mielikuvia ja tulkintoja (välineinä akvarelliliidut): vettä, kiveä, tulta, nurmikkoa, kultaa, laavaa, ruohoa, pyörremyrsky, tuuli, mutkikkaita kuvioita, hämähäkin verkko, sydän, spiraali, pilvi ja spinneri. https://www.youtube.com/watch?v=hmqfC_qsVtQ

Tchaikovskyn kappale ”Swan Lake” herätti taiteilijoissa ja katselijoissa seuraavia mielikuvia ja tulkintoja (välineinä vesivärit): sateenkaari, käärme, kansalainen, aurinko, kukkia, kaksi ihmistä, aita, toisella puolella iloinen, toisella puolella surullinen ja myrsky. https://www.youtube.com/watch?v=O7YZ9FQIO-8

Rimsky-Korsakovin kappale ”Flight of the Bumblebee” herätti taiteilijoissa ja katselijoissa seuraavia mielikuvia ja tulkintoja (välineinä peitevärit): kirkkaita värejä, vettä, kukkia, mutaa, sydän, pitsalautanen, palloja, sateenkaaria ja kaatopaikka. https://www.youtube.com/watch?v=P-aYMdlFbAo

 

 

Nenäpäivän näytelmiä

Vuosi sitten Karhut ilahduttivat turkulaisia laulaen eri puolilla keskustaa Robinin ”Puuttuva palanen” -laulua Nenäpäivä-rekvisiittoineen. Tänä vuonna Karhut järjestivät Nenäpäivä-teatterin ystäväryhmälleen Oraville (3-5v.). Karhut saduttivat pienissä ryhmissä tarinoita, valitsivat roolit ja valmistivat näytelmiä.

Koristelimme teatterin ilmapalloilla ja jaoimme Nenäpäivä-tarrat Oraville pääsylipuiksi.

Näytelmissä seikkaili Karhuja, prinsessoja, noitia, velhoja, Spidermaneja ja merirosvoja.

Katsoimme myös Nenäpäivän videon:  https://www.youtube.com/user/NenapaivaWebTV’

Karhujen näytelmiä:

AARTEEN ETSINTÄ

OLIPA KERRAN SAARI JOSSA OLI YKSI PALMU JA SIELLÄ OLI HAUDATTUNA AARRE. SAARRELLA ASUI MERIROSVO JOKA ETSI AARRETTA. SPIDERMAN ASUI AVARUUDESSA JA SE TULEE TÄHTIHÄVITTÄJÄLLÄ SAARELLE JA SE ON NIIN ISO ETTÄ KUN SITÄ KATSOO YLHÄÄLTÄ NIIN SE ON KAKSKYTVIISSATAA KERTAA ISOMPI KUIN MAAPALLO. SAARELLE UI MYÖS KARHU JOKA AUTTOI MUITA AARTEEN ETSINNÄSSÄ KAIVAMALLA MAATA. PRINSESSA ASUI MEKSIKOSSA JA EKSYI YHTEEN METSÄÄN JA SITTEN SE MENI LENTOKENTÄLLE JA SIELTÄ LAIVAAN JA SITTEN SE MENI SAARELLE JA SITTEN SE MERIROSVO JA PRINSESSA RAKASTUIVAT. SITTEN NOITA TAIKOO ARTEEN ESILLE JA SITTEN KAIKKI OLI HYVIN. SEN PITUINEN SE. LOPPU HYVIN KAIKKI HYVIN.

HIRVIÖ PRINSESSA

OLIPA KERRAN AFRIKASSA TUHKIMO. JOKA ASUI LINNASSA JA SITTEN TULI KARHU JA ANTOI TUHKIMOLLE HALIN JA VEI SEN LUOLAAN.  TUHKIMO HUUSI KOVAAN ÄÄNEEN A-P-U-A. SITTEN PAIKALLE SAAPUU MERIROSVO JOKA HEITTÄÄ VERKON JA SANOO TUHKIMO KUULUU MINULLE. SITTEN KARHU SUUTTUU JA SANOO TUHKIMO KUULUU MINULLEPAS! SITTEN PAIKALLE TULEE NOITA JA AUTTAA VOIMILLAAN TUHKIMON POIS LINNASTA JA SANOO TOIVON TOIVON  ETTÄ TUHKIMO TULEE LINNASTA POIS JA AUTTAA SELVITTÄMÄÄN RIIDAN. JA SITTEN HE ELIVÄT KAIKKI ONNELLISENA ELÄMÄNSÄ LOPPUUN ASTI.

OLIPA KERRAN METSÄ. METSÄSSÄ NUKKUI KARHU. SPIDERMAN OLI KÄVELYLLÄ METSÄSSÄ JA TÖRMÄSI NUKKUVAAN KARHUUN.

SPIDERMAN: MIKSI SINÄ TÄÄLLÄ  NUKUT?

KARHU: MINÄ OLEN TALVIUNILLA.

PAIKALLE TULEE MERIROSVO: HÖLMÖYS NYTHÄN ON KESÄ.

NOITA TULEE PAIKALLE: MIKSI SINÄ TÄÄLLÄ NUKUT?

KARHU: OLEN TALVIUNILLA.

NOITA: NYTHÄN ON KESÄ.

PRINSESSA TULEE PAIKALLE: MITÄ TE KAIKKI TÄÄLLÄ TEETTE.

KARHU: TÄMÄHÄN NÄYTTÄÄ IHAN TALVELTA VAI MITÄ.

KAIKKI: EIHÄN TÄÄLLÄ OLEKAAN LUNTA.

KARHU: OMPAS.

KAIKKI: EIPÄS OLE.

KARHU: UPS! EIPÄS OLEKAAN.

PRINSESSA JA SPIDERMAN: LÄHTISITKÖ MEIDÄN KANSSA LEIKKIMÄÄN?

KARHU: JOO!

OLIPA KERRAN KARHU JOKA OLI YKSINÄINEN. JA SITTEN PRINSESSA LÖYSI SEN METSÄSTÄ JA KYSYI VOISIKO OLLA SEN KAVERI. KARHU LÖYTÄÄ KOLON SE VOI OLLA HÄNEN KOTI. SIELLÄ OLIKIN SPIDERMAN. SITTEN KAUHEASTI KARHU PELÄSTYI JA LÄHTI JUOKSEMAAN KARKUUN JA SPIDERMAN HYPPÄSI PERÄÄN. MERIROSVO TULI APUUN AUTTAMAAN SPIDERMANIA. PRINSESSA JÄI KATSELEMAAN KUN SPIDERMAN JA MERIROSVO JAHTASIVAT KARHUA. KARHU ON NUKKUMASSA JA SE HERÄÄ. JA SITTEN KARHU HUOMASI ETTÄ MERIROSVO JA SPIDERMAN JAHTASI SITÄ VIELÄ JA SITTEN PRINSESSA TULI AUTTAMAAN KARHUA JA SANOI ÄLKÄÄ KIUSATKO PIENTÄ SÖPÖÄ KARHUA. SPIDERMAN VASTASI SELVÄ. MERIROSVO SANOI MYÖS SELVÄ. KARHU MENI TAKAISIN NUKKUMAAN. MUTTA SINNE MAHTUU MOLEMMAT SPIDERMAN JA KARHU. SITTEN PRINSESSA SANOI MAHTUISIKO SINNE KOLMASKIN. PRINSESSA OLI EKSYNYT. SPIDERMAN JA KARHU VASTASIVAT KYLLÄ. MERIROSVO KYSYI MAHDUNKO MINÄKIN SINNE JA KAIKKI VASTASIVAT KYLLÄ. KAIKKI MAHTUIVAT KOLOON. LOPPU.

Metsämatikkaa

Matemaattisia ja kielellisiä harjoituksia voi tehdä myös metsässä. Tässä lyhyt esimerkki matemaattisista harjoituksista, joiden avulla opettelimme lukumääriä ja vertailua:

Matkalla metsään pysähdyimme laskemaan mm. busseja, bussipysäkkejä, polkupyöriä, liikennevaloja ja roska-autoja.
Kuvassa Masa Mittarin vertailu- ja laskutehtäviä.

Rajasimme maahan punaisella langalla alueen ja laskimme, kuinka monta kiveä, lehteä, käpyä, keppiä tai havunneulasta alueen sisältä löytyy. Lisäksi vertailimme, mitä luonnonmateriaaleja alueella oli eniten, vähiten tai yhtä monta.

Harjoittelimme pareittain lukumäärän vertailua sekä suurempi kuin, pienempi kuin ja yhtä suuri -merkkien käyttöä.

Harjoitusten lisäksi retkillä on aina aikaa myös pienille terveellisille eväille sekä leikille.

Luontobingoa ja luuppitutkimuksia

Retkeilimme Vartiovuoren puistoon. Puistossa tutkimme syksyistä luontoa luontobingon avulla. Ensimmäinen bingo löytyi! Pohdimme samalla, voivatko kaikki bingossa esiintyvät asiat löytyä syksyisestä luonnosta.

Tutkimme luontoa luuppien ja suurennuslasien kanssa.

Tutkijat löysivät mm. jäkälää, hometta, räkää, hämähäkin munia, pihkaa, sieniä ja lehtiä.

…sekä kengät puussa.

Puistosta löytyi monenlaisia aarteita, kuten ”simpukka”, ”luontospinneri” ja ”tammenterhon hattu”.

Karhut myös uutisoivat löydöksistään. Uutiset ovat luettavissa Karhujen eteisessä.

Karhut tutkivat innokkaasti ympäristöään. Karhut ovatkin päässeet mukaan STEAM it! -kokeiluun. STEAM on englanninkielinen lyhenne sanoista science, technology, engineering, arts ja mathematics. Kokeilun tarkoituksena on siis kehittää mm. luonnontieteellistä tutkimusta, tieto- ja viestintäteknologisia taitoja sekä toiminnallista matematiikkaa varhaiskasvatuksessa yhdessä lasten kanssa. Kokeilun myötä aloitamme lasten aloitteesta marraskuun puolella projektin, jossa tutkimme erilaisia luonnontieteellisiä ilmiöitä. Olemme kiinnostuneita erilaisista aihetta käsittelevistä retkikohteista ja toivotamme ryhmäämme tervetulleeksi alan ammattilaisia sekä opiskelijoita. Otamme vastaan vinkkejä!

Karhut ja Molli ystävineen

Luimme lasten kanssa Katri Kirkkopellon kirjoittamat ja kuvittamat kirjat: Molli sekä Molli ja Kumma. Lapset kertovat Molli-kirjasta (punainen): ”Siin Molli oli raivoissaan ja ku se Pikku Sisu ei tiennyt mitä siin lukee niin se luki väärin niin se meni ovelle ja Molli tuli avaamaan ja ku Pikku Sisu oli lähtenyt niin Molli luki kirjaa että miten toimitaan ystävän kanssa.” #kokoturkulukee

Käsittelimme Molli-kirjaa tunne- ja kaveritaitoja tukevien liikuntaleikkien avulla. Teimme esimerkiksi ystävällisiä tekoja toisillemme Mollin mallin mukaan.

Pääsimme Karhujen kanssa katsomaan Kurnuttavan Sammakon Molli ja Kumma -näytelmän harjoituksia Turun Kaupunginteatteriin. Karhut kertovat harjoituksista:

Lapset piirsivät Mollille ja Pikku Sisulle kiitoskortin.

Lapset esittelevät upeaa korttiaan.

Kortissa on kuvia Mollista, Pikku Sisusta, Kummasta ja kärpäsistä.

”Se Molli nukkuu.”

”Siinä on Molli ja Pikku Sisu.”

”Molli teki sille Pikku Sisulle kirjeen mut ei se sit onnistunutkaan niin se teki sille runon niinku paras ystäväni Sisu niinku pisu.”

”Siinä oli sen kumman käsi ja siinä oli se Molli ja sitte se istu siinä.” ”Se oli vähä hassu se kumman ääni.”

”Ne istu mököttämässä ku se kerto et ikävä riidellä toisen kanssa.”

Ojensimme Mollille ja Pikku Sisulle kiitoslahjan ja kortin.

Karhut kiittävät Kurnuttavaa Sammakkoa ja Turun Kaupunginteatteria ainutlaatuisesta mahdollisuudesta!

Karhut harjoittelivat oman mielipiteen kertomista ja perustelua tekemällä Molli ja Kumma -näytelmästä arvostelun tähdin ja perusteluin.

Karhujen teatteriarvostelu: tähtien perusteella Karhut suosittelevat lämpimästi Molli ja Kumma -näytelmää! Karhujen mielestä näytelmässä on kuitenkin myös kehitettävää.

Karhut arvostelivat teatteriesitystä seuraavasti:

”Tykkäsin siitä tosi paljon. Se Kumma oli hyvä.”

”Tosi hyvä. Sisu oli hassu mut sit ku oli se riita nii se ei ollu sitä toista kohtaan kivaa. Se oli hauska kun Molli meni pienelle kivelle mut luuli et se oli tosi korkea.”

”Se oli kiva kun se nukkui hauskasti siin alussa. Hassua oli myös kun Sisu yritti herättää Mollin.”

”Se oli hassu kun sen Kumman käsi tuli sieltä takaa.”

”Ihan hyvä. Olis ollu kiva nähdä se Kumma minkä näkönen se oikeesti on.”

”Silti se oli ihan hyvä vaikka se oli surkeeta kun yhden lapsen sormus jäi sinne.”

”Välillä se oli aika hassu mut ei koko ajan. Sinne tuli niinkö sellasii pöhköi kohtii välillä ja pari hassuu kohtaa.”

”Molli oli tosi hassu ja hauska ja kun se puhui itsekseen aamupalasta.”

”Sisu oli vähän ilkee välillä ja Mollikin oli kun ne riiteli.”

”Sisu-pisu ruono oli hauska.”

”Kumma oli vähän niinku sellanen pelle kun se nauro siellä takana.”

”Ei saa huudella esiintyjille kun niille tulee paha mieli.”

”Lava oli hieno ihan ku siit kirjasta.”

”Tähtitaivas oli tosi hieno.”

”Kurjaa kun kummalla oli vaan yksi käsi.”

”Kun seinän ovi avautui se oli hauska.”

”Ystävyysalue oli hyvä juttu.”

”Kaikki oli ihan kivaa.”

”Siinä olis pitäny lisätä sellasella volalla että siinä olis ollu se Kumma sen pää ja kaikki vartalo.”

”Siinä oli väärää se että sitä kummaa ei näytetty.”

”Se oli vähä kivaa ku se Molli nukahti siihen. Seki oli naurattavaa ku Molli kirjotti että olipa kerran Pikku Sisu suloinen kuin pisu.”

”Mun mielestä oli naurattavaa ku se käsi tuli ja Molli säikähti.”

”Siinä oli vähä niinku surullisii kohtii ja hyviä kohtia että oli se niinku hyvää taidetta. Kaikki maalaukset oli tehty hyvin ja ne valot siellä ylhäällä ja tuli hyvä olo kun oli vähä sellasta yllätystäkin.”

”Valot oli sika hyvin ihan älyttömän hyvin tehostettu.”

”Mun mielestä ovi oli hyvin tehty.”

”Ne äänet oli välillä pelottavia.”

”Se oli hassua kun ne pukeutui niin ja esitti hassuja juttuja.”

”Oli hauskaa koska Pikku Sisu matki Mollia.”

”Mä olisin halunnu nähdä kun se Kumma tuli.”

”Mentäis tuhat miljoonaa kertaa vielä uudestaankin!”

 

Kurnuttava Sammakko: http://kurnuttavasammakko.fi/

Turun kaupunginteatteri, ohjelmisto, Molli ja Kumma: https://teatteri.turku.fi/turun-kaupunginteatteri/ohjelmisto/molli-ja-kumma

Muotokuvia Kerttulin vanhainkodissa

Lapset ja vanhukset piirsivät toisistaan muotokuvia.

Karhuilla on ollut tapana vierailla Kerttulin vanhainkodissa muutaman kerran vuodessa. Tänään kävimme vanhusten viikon kunniaksi vanhainkodilla Suklaalevyjen kanssa piirtämässä muotokuvia. Lapset piirsivät muotokuvat vanhuksista ja vanhukset lapsista. Vanhainkodin toiminnanohjaaja kokoaa viikon aikana kuvista näyttelyn, joka on ihasteltavissa Kerttulin vanhainkodin ala-aulassa. Kukat taiteilevat vanhusten kanssa keskiviikkona. Karhut kertovat ensimmäisestä yhteisestä taiteiluhetkestä:

”Mä piirsin mummoja, kahden mummon kuvan ja yhen pappan kuvan, se tuntu kivalt ja tylsält, piirtäminen oli tylsää mut se miettiminen oli kivaa.”

”No se jäi vain mieleen et mä piirsin vanhusten kuvia.”

”Piirsin vanhojen mammojen ja pappojen kuvia se oli hauskaa ja mammat jutteli meille.”

”Että se oli kivaa ku mentiin hissillä, se oli kivaa ku mentiin portait pitki, se piirtäminen oli kivaa, se oli kivaa ku molemmat voi piirtää kuvaa toisesta, seki oli myös tosi kivaa ku sai ottaa mallia vanhuksista.”

Lopuksi lauluimme ja jumppasimme yhdessä pää, olkapää, peppu -laulun tahdissa.

Vanhusten päivä- ja viikko: http://www.vtkl.fi/fin/kampanjat/vanhustenpaiva_ja_viikko/

Karhujen kirjavinkkausta

Karhut järjestävät toisilleen kirjavinkkausta. Lapset saavat tuoda esiopetukseen lempikirjojaan näyttelyyn ja esitellä niitä toisilleen. Kirjoja myös luetaan pitkin syksyä. Karhujen kirjavinkkaus on osa Koko Turku lukee -kampanjaa (#kokoturkulukee). Tässä Suklaalevyjen kirjavinkkejä:

Suklaalevyjen kirjavinkkejä. Kirjoja voi tutkia eteisen näyttelyssä.

Mauri Kunnas, Yökirja: No se on sellanen kummituskirja ja siinä tapahtuu kaikkia ihmeellistä vaikka kaikkia sellasia mitä ei yleensä suomessa tapahdu niinku autoja yöllä.

Mauri Kunnas, Koiramäki: Siinä kerrotaan miten vanhaan aikaan elettiin.

Kauneimmat Disney Sadut, Prinsessa Ruusunen: Se ku se meni sinne metsään laulamaan oli mielenkiintosta ja se ku se tykkää eläimistä.

Pirkko Koskimies & Maija Lindgren, Pupu Tupuna vauhdissa: Se sit lensi niinku tosi hassua koska se lensi ja hyppäs rattaihin ja se ajoi alas ja sit se meni vieläkin alas ja sit ku siä oli edessä kivi ja se lensi taivaalla se sai kiinni yhden linnun.

Aku Ankka N:o 24 -15.6.2016: Se kertoo jalkapallosta. Tykkään Aku Ankasta, kun niitä on hauska lukee.

My Little Pony, Kaaoksen kesyttäjät: Ponit etsii harmonian elementtejä.

Christine Jüngling & Manfred Tophoven, Vähän aikaa Vielä!: Yksi poika ja yksi tyttö meni seikkikseen ja söi eväitä.

Dream Works Treasury, Shrek: Ne pussaa.

Walt Disney, Pepistä tulee sankari: Pepi on hauska ja se on hassu ja vähän hölmö. Sen hölmöys on siitä ku yks täti tos sadussa etsii sen ruusua ja se löys sen ruusun ja se oli tavallinen ruusu ja se täti etsi Ruusua joka oli kissa ja Pepi löysin sen.

Kuvasta puuttuu Aino Havukaisen & Sami Toivosen Tatu ja Patu supersankareina: No siinä tapahtuu et ne laittaa jotain supersankareiden pukuja ja sit ne näkee supersankarin.

Lisää kirjavinkkausta luvassa myöhemmin.

Karhujen leikkejä ja puuhia sisällä

Karhut esittelevät, mitä eskarissa on kiva leikkiä sisällä. Erityisesti eskarilaiset pitävät piirtämisestä, värittämisestä, roolileikeistä, pelaamisesta ja rakentelusta. Pyrimme järjestämään esiopetuksessa aikaa myös vapaalle leikille. Tässä esimerkkejä leikeistä:

Kuvassa Karhut pelaavat Unoa. Muita kivoja pelejä lasten mukaan ovat Arvaa kuka? ja Afrikan tähti. Koska Karhujen pelivarasto on suppea, ryhmään saa tuoda joka päivä lauta- tai korttipelin, jota pelata yhdessä kavereiden kanssa. Pelatessaan lapset tutustuvat uusiin leikkikavereihin ja harjoittelevat yhteisten sääntöjen noudattamista sekä häviämisen tuoman pettymyksen sietämistä.

Karhut värittävät valitsemiaan sekä teeman mukaisia värityskuvia. Ohjaamme lapsia piirtämään myös itse.

Rakenteluleikit kehittävät mm. lapsen keskittymiskykyä sekä hienomotorisia taitoja. Rakennellessaan lapsi käyttää mielikuvitustaan sekä luovuuttaan ja ratkaisee ongelmia. Esimerkkejä Karhujen rakennusvälineistä:

Tässä kuvassa valmistuu ”lentokoneita niinku et isompi ja sit vähän pienempi”.

Lapset rakentavat mielellään PLUS PLUSSILLA (”siit tuli tommonen alus mä tein sen vaan huvin vuoks”) sekä GEOMAGEILLA (kuvassa tekeillä Star Wars -alus).

Multilink kuutioista syntyy mm. ”aluksia, ohjuksia, erilaisia koneita joita voi kääntää pidemmäks, raketteja, pyssyjä, villakoiria, prinsessoja ja vakoilurobotteja”. Karhuissa saa rakentaa aseita, mutta niillä ei saa osoittaa ihmisiä. Aseilla tähdätään tauluihin, joita lapset ovat piirtäneet. Kannustamme lapsia käyttämään mielikuvitustaan ja rakentamaan myös muita rakennelmia, kuten lapset kertovat.

”Noista voi tehdä semmosia pyssyjä ja nuijia. Sit niist pikkusista pystyy tekeen pyssyjä et se kahva vaan vähä pujottaa tuolta mut niit pitää olla kolme.” Kuvassa on ”sauna ja laituri”.

”Niistä voi tehdä pyssyjä, pommeja ja räjäytteitä tai pinjatan ja semmosia palloja ja raketteja autoille ja semmosen tunnelin autoille.”

Roolileikeissä lapset pääsevät mm. käyttämään mielikuvitusta, harjoittelemaan sosiaalisia taitoja sekä tunnetaitoja, käsittelemään kiinnostavia ja mieltä kutkuttavia aiheita sekä kokeilemaan erilaisia rooleja. Roolien myötä lapset harjoittelevat toisen asemaan asettumista ja erilaisia taitoja ilman epäonnistumisen pelkoa, jolloin myös itsetunto vahvistuu. Kuten muutkin esittelemämme leikin muodot, myös roolileikki kehittää lapsen tiedon käsittelyyn liittyviä taitoja (muistia, ajattelua, oppimaan oppimista, kieltä, tarkkaavaisuutta, havaitsemista, ongelmanratkaisua jne.).

Yksi Karhujen pitkäkestoisista roolileikeistä on viime päivinä ollut koululeikki. ”Koulun idea on se että me niinku valmistellaan ykkösluokkalaisiks ja sitte me vähä niinku tehään oikeeta kouluu ja kuvitellaan sitä niinku sillee käytetään mielikuvistusta siihen. Opettajia on Flora ja Sanna  ja Eeva ja sit meillä on vararehtorit ja siä opiskellaan matikkaa välillä vertailua ja tulee läksyjä ja sit siä on viä jäähypenkki jos tekee jotain tyhmää niin joutuu jäähylle. Koulussa piirretään. Tänään harjoiteltiin aakkoset.”

”Koulussa tehdään tehtäviä.”

Toteutamme Karhuissa sukupuolisensitiivistä kasvatusta. Tietoa sukupuolisensitiivisyydestä ja muista tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksistä löytyy esimerkiksi täältä: http://www.tasa-arvoinenvarhaiskasvatus.fi/hanke/. Pyrimme tiedostamaan ja huomioimaan kasvatusnäkemyksen myös leikkihetkillä, ja seuraavat ajatukset ohjaavat työtämme: http://www.tasa-arvoinenvarhaiskasvatus.fi/tilat-ja-valineet/. Tehtävänämme on myös havainnoida leikkitilanteita, tukea lasten leikkitaitojen kehittymistä, muokata innostavia leikkiympäristöjä ja rikastaa lasten leikkejä yhdessä ideoimalla ja välineitä tarjoamalla. Leikkiä havannoimalla pystymme ehkäisemään myös kiusaamista. Olemme laatineet ryhmäämme suunnitelmat tasa-arvoisesta ja yhdenvertaisesta kasvatuksesta sekä kiusaamisen ehkäisyyn.

Olemme kertoneet aiemmin esimerkin ulkoleikistä:

Pihaleikkejä ja -pelejä