Tutustuminen yläkouluun uusille seitsemäsluokkalaisille maanantaina 20.5.

Luostarivuoren koulun tutustumispäivä uusille seitsemäsluokkalaisille pidetään maanantaina 20.5. klo 9 – 12.

Kokoontuminen puiston puoleisella pääovella.

Ohjelmassa tutustumista kouluun ja tulevaan luokanohjaajaan sekä tukioppilaiden järjestämää ohjelmaa.

Tutustusmispäivä sisältää myös kouluruokailun (ilmoitathan allergian ennalta opinto-ohjaaja Sari Hietaselle: sari.hietanen(ät)edu.turku.fi)

Tervetuloa!

22.3.2024

Lähtö kotia kohti tapahtui aamulla Ezio Vanoni – koululta klo 7.15, jossa sanoimme italialaisille heipat ja toivotimme heidät tervetulleiksi Suomeen alle kuukauden päästä.
Saavuimme Malpensan lentokentälle n. klo 8.30.
Jonotimme lähtöselvitykseen ja tämän jälkeen menimme turvatarkastuksen läpi.
Turvatarkastuksen jälkee meillä oli noin tunti aikaa kierrellä kauppoja ja syödä jotakin ennen koneeseen nousua. Kuvassa lentokoneemme odottamassa lastausta.
Sää oli Italiassa aurinkoinen ja lämpötila oli n. +20 astetta. Melkein harmitti lähteä näin hyvällä säällä Suomeen.
Lentomatkalla muutamat yrittivät pelata korttia ahtaista pöytätiloista huolimatta. Ei se nyt aivan helposti onnistunut, mutta yritystä ainakin oli.
Lentosää oli mitä parhain Alppien yli lentäessämme.
Sää Suomessa oli sateinen ja lämpötila oli noin + 2 astetta. Melkein olisi tehnyt mieli jäädä Italiaan vielä pidemmäksi aikaa.
Noudimme matkatavaramme, jonka jälkeen nousimme bussiin. Bussimatka Helsingistä Turkuun taittui sateisissa olosuhteissa. Pääsimme perille Luostarivuoren koululle hieman ennen klo 18. Olipahan hieno reissu!

– Lucas

21.3.2024

Torstaina koulupäivä alkoi liikuntatunnilla.

Erilaisten kuvioiden tekeminen yhdessä italialaisten kanssa oli hauskaa.

Liikuntatunnin jälkeen koulupäivä jatkui mm. historian oppitunnilla ja projektityöskentelyllä.

Viimeisenä yhteisenä iltana söimme päivällistä Pizza Club No Limits -ravintolassa. Illan aikana sai maistaa toinen toistaan herkullisempia pizzoja.

– Aava, Ida ja Peppi

20.3.2024

Aamupäivällä opiskelimme filosofiaa, matematiikkaa ja espanjaa. Oppituntien jälkeen jatkoimme ryhmätöiden tekemistä iloisin mielin.
Koulupäivän jälkeen odotimme hieman myöhässä olevaa bussiamme, joka vei meidät Milanoon.
Milanossa näimme paljon hienoja nähtävyyksiä. Tässä kuvassa Leonardo da Vincin patsas.
Kuljimme myös upean Galleria Vittorio Emanuelle II läpi.
Milanokierroksen kohokohta oli Duomo di Milano. Pääsimme kiertämään myös kirkon sisälle, joka oli upea kokemus.
Katedraalin kauniit lattiat on tehty marmorista.
Katedraalissa on paljon taidetta. mm. ikkunat ovat hienoja lasimaalauksia.
Opastetun kierroksen jälkeen kävelimme kaupungilla ja kävimme katsomassa muutamia tunnettuja rakennuksia, jotka sijaitsivat lähellä.

– Venla ja Siiri

19.3.2024

Tiistaina 19.3. pääsimme kulttuurimatkalle Veronaan.

Opastettu kierros kauniin Veronan kaduilla alkoi vierailulla roomalaiseen amfiteatteri Arena di Veronaan, joka on rakennettu vuonna 30 jKr.

Arena di Veronaan mahtui aikoinaan jopa 30 000 ihmistä. Edelleen Arenassa  järjestetään erilaisia tapahtumia, mm. konsertteja ja oopperajuhlia.

Veronan tunnetuin nähtävyys on varmastikin Romeon ja Julian parveke.

Veronassa on todella paljon historiallisia nähtävyyksiä.

Kaupungin keskustan läpi virtaa 410 kilometrin pituinen Adige.

Veronassa riittää paljon nähtävää ja koettavaa. Todella kaunis kaupunki!

Paikalliset sorsat tulivat tervehtimään Piazza Brassa!

– Aaro ja Johannes

18.3.2024

Tänään koulussa opiskelimme ensin taidehistoriaa, sitten saksaa ja fysiikkaa ja lopuksi teimme projektia. Projektina on kirjoittaa yhdessä italialaisten oppilaiden kanssa tarina, johon liittyy historiallisia tapahtumia Suomesta ja Italiasta.

Suomalaiset oppilaat esittelivät tarinoidensa historialliset taustat ja tapahtumat.

Koulun jälkeen suuntasimme Monzaan kahdeksan hengen porukalla ja katselimme nähtävyyksiä.

Nähtävyyksien jälkeen kävelimme isoon puistoon piknikille. Piknikillä oli kaunista ja aurinko paistoi koko ajan.

Piknikin jälkeen kävelimme vielä Monzassa ja sitten suuntasimme takaisin koteihin.

– Isabel ja Veera

17.3.2024

Our weekend we decided to spend together with Michela, Malwina, Renzo, Aaro, Alice and Siiri in the Alps and more precisely in Vezza d’Oglio. It was amazing!!!

Photos and text by Malwina

16.3.2024

Anna: Tänään kävimme yhdessä muutaman parin kanssa Bergamossa. Menimme sinne junalla ja bussilla, joka kesti noin tunnin.

Bergamo on jakaantunut kahteen osaan. Vanhakaupunki on korkeammalla ja menimme sinne funikulaarilla. Siellä kävimme muutamassa kirkossa ja kirjastossa.

Osa kirjaston kirjoista oli 1200 luvulta, mutta niitä sai vain katsella.

Sen jälkeen kiertelimme vanhassa kaupungissa ja söimme jäätelöä. Illalla ihailimme hienoja maisemia ja auringonlaskua. Kävelimme alas Bergamon uudempaan osaan, jossa kävelimme ja kävimme kaupoissa.

– Anna

Sara: Tänään vierailimme Vimercaten lähellä olevassa kauppakeskuksessa ja tutustuimme alueeseen. Kauppakeskuksen yhdellä käytävällä näimme flamingoja.

Illalla menimme lähes koko vaihtoporukalla syömään ravintolaan. Söimme siellä erilaisia pikkuannoksia ja tutustuimme toisiimme. Sosiaalisen kulttuurin huomasi ravintolassa, sillä siellä soi italialainen musiikki ja ihmiset tanssivat ja lauloivat yhdessä, vaikka eivät tunteneet toisiaan. Se oli todella ihanan näköistä.

– Sara

15.3.2024

Ensimmäisenä päivänä Italiassa vietimme aamupäivän vaihtopariemme koulussa. Koulussa opiskelimme ainakin matikkaa ja italiaa sekä teimme vaihtoprojektiamme.

Koulupäivän jälkeen lähdimme kohti Monzaa.

Monzassa meille pidettiin esittelykiertue kaupungin historiasta ja kuuluisasta katedraalista
Illalla osa meistä meni kiertelemään kaupunkia.

– Ilona ja Milja

14.3.3024

Aloitimme matkan koululta n 11 aikaan bussilla. Lento lähti neljältä Helsinki-Vantaa lentokentältä.
Lentokentällä meillä oli aikaa tehdä viime hetken ostoksia.
Lento kesti kolme tuntia ja oli tosi hauska matka Finnairin kanssa. Saimme paljon mustikkamehua!
Lopulta saavuimme Italiaan Milanon lentokentälle josta jatkoimme bussilla Vimercateen. Illalla koululla meitä oli vastassa italianparit avoimin käsin!