Kuvataiteen opintomatka Tukholmaan

Kuva: Anniina Lautkankare

1.9 Maanantaina illalla lähdimme reissuun kohti Tukholmaa uudella Grace laivalla. Matkaan lähti 25 oppilasta, opettajat Riitta ja Marja, sekä kuvisassistentti Enni (minä). Valokuvaus- ja nykytaidekurssilaiset menivät kaikki kiltisti nukkumaan, koska seuraavana päivänä oli paljon tekemistä ja saadakseen kaiken irti upeasta päivästä, oli syytä olla virkeänä.
Aamulla laiva saapui aikaisin satamaan, ja menimme pienen lenkin kautta hotellille syömään kunnon aamiaisen. Pöydässä oli kaikkea mahdollista: teetä, hedelmiä, puuroa, leipää, pekonia… Hyvällä aamiaisella pääsee jo pitkälle. Seuraavana kohteenamme oli suuri Valokuvataiteen museo: Fotografiska, jossa oli kaksi upeaa näyttelyä: Sebastião Salgadon Genesis ja Lu Kowskin Melancholia. Meillä oli englanninkielinen opastus, ja opas kertoi meille tarinoita valokuvien takaa. Suurempi näyttely, Genesis, oli valokuvia eläimistä, Afrikkalaisista ihmisistä sekä mahtavista luonnonmaisemista. Pienempi näyttely, Melancholia käsitteli ujouden voittamista ja kuvat olivat hieman pelottavia ja ahdistavia, mutta myös omalla tavallaan kauniita. Näyttelyt tekivät meihin vaikutuksen.

Seuraavaksi kävelimme vanhaan kaupunkiin, mikä oli upean kaunis. Vanhat rakennukset ja mielenkiintoiset pienet yksityiskohdat olivat loistavia kuvauskohteita valokuvauskurssilaisille. Saimmekin filmit kameroihin samalla kun söimme vähän välipalaa mukavassa pienessä kahvilassa. Valokuvaajat lähtivät matkoihinsa kuvailemaan kaunista Tukholmaa ja toinen puoli porukasta lähti modernin taiteen museoon.
Moderna museetissa olikin paljon erilaista nähtävää, esimerkiksi Lena Svedberg, Mr Aldman – Superhero of the Universe, Robert Rauschenberg – Monogram sekä Francis Bacon – Double portrait of Lucian Freud and Frank Auerbach. Kiertelimme siellä hyvän aikaa, että saimme katsottua kaikki huoneet hyvin läpi. Rakastuin itse Nils Dardelin maalaukseen, missä pieni tyttö pitää veljensä ja isänsä kädestä kiinni ja katsoo ylöspäin. Maalauksen hahmot olivat ihanan oudolla tapaa kauniita.

monogram

Pitkän päivän päätteeksi saimme lähteä vapaasti kiertelemään kaupunkia. Osa meistä lähti kohti keskustaa ja osa kohti vintage liikkeitä ja kirpputori alueita. Monet kävivät myös syömässä ennen kuin oli aika lähteä takaisin satamaan. Kävin itse Mariannan, Eetun, Ellan, Biancan ja Stellan kanssa thairavintolassa, missä oli hyvää ruokaa ja kunnon annokset. Löysimme myös kivan kirpparin ja joitakin vintage liikkeitä Södermalmin kaupunginosasta ja kävelimme ympäriinsä ihaillen kaunista kaupunkia, kunnes oli aika mennä takaisin satamaan.

RiittaMarjaa

Päivä kului todella nopeasti, näimme paljon uutta ja kaunista ja käveltyä tuli paljon. Uni tuli varmasti kaikille nopeasti niin tapahtumarikkaan päivän jälkeen. Mahtava reissu!