Alkukartoituksesta kehittämiseen – Strapetsi II -hankkeen matka jatkuu

Alkukartoituksesta kehittämiseen – Strapetsi II -hankkeen matka jatkuu

Syksyllä lähdemme viemään eteenpäin alkukartoituksessa ja keskusteluissa esiin nousseita kehittämiskohteita. Ensimmäinen askel otettiin elokuun keskustelutilaisuudessa (Strapetsi II keskustelutilaisuus 27.8.2025), jossa pureuduttiin muun muassa seuraaviin teemoihin: tiedon saatavuus ja käytettävyys, koulutustarjonnan ja työelämän kohtaanto sekä eHOKS-tietojen hyödyntäminen ja kehittämistarpeet 

Keskustelutilaisuudessa todettiin, että eHOKS-järjestelmään ei ehditty vielä kunnolla paneutua. Tähän teemaan palataan keväällä 2026 järjestettävässä uudessa tilaisuudessa, johon osallistuvat myös OPH:n ja OKM:n edustajat. Näin varmistetaan, että eHOKS:n hyödyntämiseen saadaan lisää tukea ja osaamista koko kentälle.

Strapetsi II -hankkeen alkukartoituksen kooste

Strapetsi II -hankkeen alkukartoitus toteutettiin kesäkuussa 2025. Kartoitukseen vastasi yhteensä 90 koulutuksen järjestäjää, ja sen tavoitteena oli selvittää, miten valtakunnallisia tietovarantoja hyödynnetään strategisessa ja pedagogisessa johtamisessa.

Omistajapohja ja organisaatiot

Kartoitukseen osallistui monipuolisesti eri omistajatahoja: kaupunkeja (7), kuntayhtymiä (30), säätiöitä (13), yhdistyksiä (18) ja yhtiöitä (22) – yhteensä 90 organisaatiota. Kolmasosa osallistujista edustaa isoja, kolmasosa keskisuuria ja kolmasosa pieniä organisaatioita. Omistajapohja vaikuttaa organisaatiokulttuuriin ja johtamiseen.

Tietovarantojen hyödyntäminen

Tietovarantoja seurataan jollain tasolla kaikissa oppilaitoksissa, mutta toimenpiteiden aikaansaaminen johtamisessa on vielä kehitysvaiheessa. 62 % organisaatioista ei hyödynnä tai hyödyntää huonosti eHOKS-järjestelmää, ja koulutusta eHOKS:n käyttöön kaivataan. 32 % ei hyödynnä tai hyödyntää huonosti työllistymisen tietoja, ja 34 % jatko-opintoihin siirtymisen tietoja. 51 % ei hyödynnä tai hyödyntää huonosti opetushallinnon ennakointityökaluja – tähän tarvitaan lisää koulutusta ja yhteistä kehittämistä.

90 % koulutuksen järjestäjistä kokee, että heillä on taitoa ja resursseja seurata omien tietojensa kattavuutta ja laatua valtakunnallisissa palveluissa. Suurin osa seuraa ja vertaa omia tietojaan valtakunnallisiin tietopalveluihin (eHOKS 70 %, opinto- ja tutkintorekisteri 93 %, opiskelija- ja työelämäpalaute 90 %).

Kehittämistarpeet

Organisaatioilla on nyt mahdollisuus kehittää tiedolla johtamista päätöksenteon tueksi. Luottamuksellinen ilmapiiri ja osaamisen jakaminen edistävät kehitystä. Yhteinen halu edistää ammatillisen koulutuksen tiedolla johtamista nousi esiin – muutos vaatii kaikkien johtajien osallistumista avoimin mielin. Hyvien käytäntöjen jakaminen tuo uusia näkökulmia ja auttaa soveltamaan opittua omassa organisaatiossa.

Syksyllä jatkamme kehittämistyötä yhdessä – tervetuloa mukaan seuraaviin tapaamisiin! Löydät ajankohtaiset tiedot ja osallistumislinkit tapahtumat-osiosta. Yhdessä voimme edistää tiedolla johtamista ja jakaa hyviä käytäntöjä koko kentän hyödyksi.

Alkukartoituksesta kehittämiseen – Strapetsi II -hankkeen matka jatkuu