Muistammeko katsoa oman laatukuplan ulkopuolelle?
Arjen laatu on ratkaisevaa
Arjen laatu vaikuttaa oleellisesti asiakkaiden (opiskelijat, työelämä, sidosryhmät, sisäiset asiakkaat) kanssa toimiessa. Vain toimimalla tasalaatuisesti voimme varmistaa, että asiakas saa tasapuolista ja tasavertaista palvelua. Oppilaitoksissa laatua varmistetaan mm. prosessikuvauksilla ja niihin liittyvillä ohjeilla. Henkilöstöä perehdytetään ja he saavat tukea prosessien mukaan toimimiseen esim. vertaismentoreilta. Meistä jokainen on laadun osatekijä.
Asiakkaiden kanssa tehtävällä yhteistyöllä ja suunnittelulla varmistamme, että asiakkaan tarpeet ja toiveet tulevat huomioiduksi. Tarvitsemme myös opetus- ja ohjaushenkilöstön välistä sisäistä yhteistyötä mm. opiskelijoiden henkilökohtaistamisessa, oppimisen tuen ja erityisen tuen järjestämisessä. Saumaton yhteistyö lisää opiskelijoiden tyytyväisyyttä ja varmistaa opintojen etenemisen.
Arvioimme ja kehitämme oppilaitoksen toimintaa yhdessä. Yhteiskehittäminen on keino muutostarpeisiin reagointiin. Sillä lisäämme mahdollisuutta vaikuttaa oman työmme kehittämiseen ja sitoutumista arjen laatuun.
Miten laadunhallintaa johdetaan?
Katsotaan yhdessä oman laatukuplan ulkopuolelle
Strapetsi-hanke antaa mahdollisuuden laajentaa yhteiskehittämisen verkostoa. Meillä on paljon opittavaa ja annettavaa toisillemme laadunhallinnan ja laadunjohtamisen käytännöissä. Olemme oppilaitoksina eri vaiheissa laadunhallinnan näkökulmissa, ja toimivat keinot ovat erilaisia. Mitä pienempi organisaatio, sitä helpompaa voi olla hallita ja edistää hyvää laatua. Mitä isompi organisaatio, sitä monimutkaisempaa laadunhallinta on ja sitä enemmän se vaatii huomiota ja työtä.
KK2-tapaamisista ajatuksia ja osaamista laadunjohtamiseen
Strapetsi-hankkeen laadunhallinnan ja -johtamisen KK2-projektityöryhmä on suunnitellut rahoituspäätöksen Liite 7:n mukaisesti KK2:n tapaamisten sisällön ja aikataulut. Teemat on nostettu koulutuksen järjestäjille tehdyn alkukartoituksen aiheista, jotta hyviä käytäntöjä ja haasteita voidaan yhdessä jakaa ja kehittää. Esimerkiksi laadunhallinnan aikataulut, tietovarannot, poikkeamat sekä laadunhallinnan yhteys strategian ydinprosesseihin ovat tapaamisten teemoja.
Yhdessä oppiminen vahvistaa ja edistää ammatillisen koulutuksen tasalaatuisuutta. Koulutuksen järjestäjät voivat ehdottaa KK2-työryhmälle yksittäisiä koulutustapahtumia, joita KK2 voi järjestää tarpeen mukaan. Syksylle 2024 suunnittelemme oppilaitosten hallinnolle ja operatiiviselle johdolle suunnatun laadunhallinnan ja laadunjohtamisen koulutuskokonaisuuden, joka sisältää useamman osan eri näkökulmista. Suunnitelmissa on hankkia ulkopuolinen asiantuntija koulutuksiin, minkä lisäksi jaamme toisillemme koulutuksen järjestäjien omia kokemuksia; oppeja, koppeja ja huteja. Kaikkien tapaamistemme ajatus ja tavoite on, että osallistujat saavat vinkkejä, joita voivat parastaa oman toimintansa kehittämisessä.
Kannustamme kaikkia olemaan aktiivisia ja vaihtamaan kokemuksia ja käytäntöjä myös omissa vertaisverkostoissa. Nähdään Teamsissa ja Howspacessa sekä 11.6.2024 Turussa väliseminaarissa! Tervetuloa mukaan!
Kynäilty etänä Kainuussa ja Lahdessa maanantaina 29.4.2024
Jyrki Kilponen, laatukoordinaattori, Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitos
Katja Arasola, kehittämiskoordinaattori, Koulutuskeskus Salpaus-kuntayhtymä
Sannakaisa Raatikainen, kehittämispäällikkö, Koulutuskeskus Salpaus-kuntayhtymä