Sirkkala skolas lägerskola på Brännskär

Måndagen den 23.5.2022

Bussen startade från eftis och alla var jättespända inför lägerskolan. Det pratades ivrigt hela vägen fram till Kirjais. Bussresan tog i en och en halv timme och framme väntade Salla och förbindelsebåten. Vi tog våra väskor till båten och resan med båten tog 1,5 timme och sedan kom vi fram till Brännskär. Vi tog våra väskor till eldplatsen och fick lite info av Linus, vår guide på ö. Linus jobbar på Brännskär, men bor i Nagu. Sedan gick vi till våra stugor med våra väskor. I alla stugor bodde också en eller två vuxna. När vi hade fört våra väskor till stugorna, samlades vi vid samlingsplatsen. Vi hade lite lekar och sedan började vi med programmet. Vi hade först lunch. Maten var super god. Vi åt korvsoppa. En grupp började med absailing efter maten. Vi virade oss ner för en 12 meter hög klippa. Det var ganska spännande, men på samma gång jätte roligt. Efter att vi hade klättrat ner för berget, lekte vi med stenar vid stranden. Sedan spelade vi frisbeegolf. Det var najs att spela på de nästan helt nya banorna. Efter frisbeegolf hade vi orientering. Det var ganska intressant. Maten var jätte god, makaronilåda. Flickorna gick till bastun och simmade när pojkarna hade fritid. Sedan gick pojkarna till bastun och flickorna hade fritid. Havsvattnet var så skönt – det var roligt att simma. Efter det gick alla och äta kvällsmål. Sedan borstade vi tänderna och gick och sova. Vi somnade alla direkt.

Tisdagen den 24.5.2022

Dag två var väldigt skojig och vi gjorde så många aktiviteter! På morgonen klädde vi på oss och gick till caféet. Vi fick morgonmål som bestod av gröt med sylt, yoghurt med müsli och äppelbitar, apelsin- och äppeljuice och smörgåsar. Då vi hade ätit klart delades vi i två grupper, en som skulle fiska och en som skulle baka skärgårdslimpa och semlor. En av favorit aktivitet var troligen paddlingen. Vi gjorde också flera andra aktiviteter som yxkastning, naturkonst och pilbågsskjutning. Vi fick skjuta två gånger var och sen hade vi tävling om vem som fick mest poäng. Till lunch åt vi kyckling med ris, till mellanmålet åt vi banan med saft, till middag fick vi en festmåltid med rökt fisk med potatis och till kvällsmål åt vi bröd. Den dagen simmade bara några men istället hade vi disko, vilket var troligen bästa delen av hela lägret. Vi hade en ”dance abttle” och till och med några lärare kom med oss. Discot höll på till ungefär nio på kvällen och efter det var alla så trötta så efter att vi kommit till stugorna och borstat tänderna somnade vi nästan genast.

Onsdag den 25.5.2022

På morgonen borstade vi tänderna och klädde på oss. Sen gick vi och äta morgonmål. Efter morgonmålet gick en grupp och fiska, så fem elever åkte med motorbåt och hämtade ett nät, och då de kom tillbaka for fem andra med båten och hämta ett annat nät. Vi fick sammanlagt nio fiskar. Vi fick se på då Simon rensade tre fiskar. Sen efter det hade en grupp vildmarkskunskap där vi lärde oss göra upp eld. Efter det hade vi ”chill” då man kunde skriva lägerskolboken. Sen var det lunch och efter det hade vi paintball. Det var jätteroligt, men pistolerna vägde så mycket så det var svårt att springa. Då vi kom tillbaka åt vi mellanmål och sen skulle vi gå på färjan, men den var ganska sen, och några spelade ”Who did it?” tills färjan kom.

Första lägerskolan på Brännskär var väldigt lyckad ur allas synvinkel. Programmet var mångsidigt och välorganiserat, och personalen extremt trevlig och tog barnen helhetsmässigt i beaktande. Linus, Simon och Sara kunde alla elevers namn med en gång och anpassade dagarna enligt gruppernas behov. Vi kan rekommendera Brännskär för vem som helst, ta en sväng till ön och njut av den fina skärgården.

Ha en skön sommar, önskar årkurs 5 i Sirkkala skola.