Lapsen varhaiskasvatuspolkuun sisältyy useita erilaisia siirtymiä. Siirtymän käsitettä käytetään tilanteissa, joissa päivän sisällä vaihdetaan toiminnasta toiseen, sekä tilanteissa, joissa lapsen ryhmässä ja varhaiskasvatuksen ja opetuksen järjestämisessä tapahtuu muutoksia. Siirtymiä koulutustasolta toiselle kutsutaan nivelvaiheiksi.
Siirtymiin sisältyy sekä haasteita että mahdollisuuksia. Jos lapsella on tuen tarve, ennakointiin, tutustumiseen ja tiedonsiirtoon, pitää panostaa tavanomaista enemmän.
Lapsen näkökulmasta siirtymiä voivat olla myös tilanteet, joita henkilöstö ei välttämättä ajattele siirtymiksi. Siirtymä voi olla iltapäivän tilanne, jossa tuttujen aikuisten työaika päättyy ja lapsi jää itselleen vieraiden ihmisten kanssa odottamaan, että vanhemmat saapuvat hakemaan. Siirtymiä ovat myös tilanteet, joissa varhaiskasvatusjärjestelyt muuttuvat väliaikaisesti esimerkiksi päivystysajaksi.
Lapsi on aktiivinen toimija, joka ei koskaan ”vain” siirry uuteen ryhmään. Siirtyessään lapsi aina muuttaa myös ryhmää, jonka jäsen hänestä tulee. Lapsen kokemus osallisuudesta, omasta toimijuudesta ja ryhmään kiinnittymisestä edistää oppimista ja hyvinvointia. Näihin ammattilaisten tärkeää kiinnittää huomiota, kun lapsi arjessaan kohtaa erilaisia pieniä ja suuria siirtymiä.
Varhaiskasvatuksen aloitus | Väliaikaiset siirtymät | Ryhmän tai toimipaikan vaihtaminen | Varhaiskasvatuksesta esiopetukseen siirtyminen |