Lapsen näkökulmasta siirtymiä ovat myös tilanteet, joissa varhaiskasvatusta järjestetään normaalista poikkeavin järjestelyin. Lapsen varhaiskasvatukseen voi sisältyä toistuvia väliaikaisia järjestelyjä, jotka tulee huomioida lapsen varhaiskasvatusta ja tukea suunniteltaessa. Tällaisia väliaikaisia siirtymiä ovat esimerkiksi:

  • aamun yhdistetyt ryhmät
  • iltapäivän tunnit lapselle vieraiden aikuisten kanssa
  • päiväkodin kehittämispäivän varahoitojärjestelyt
  • oman ryhmän muuttuvat kokoonpanot
  • loma-aikojen päivystysjärjestelyt (omassa tai vieraassa toimipaikassa)

Lapsen tarvitsema tuki on huomioitava myös silloin kun varhaiskasvatusta järjestetään poikkeavin järjestelyin.  Tukea koskevien hallintopäätösten mukaisten tukitoimien tulee olla käytössä myös päivystysaikoina. Esimerkiksi ryhmän pienennysten ja avustajaresurssin tulee toteutua myös kesäaikana. Erityisopetuksen resurssin suunnitellaan etukäteen lasten tarpeet huomioiden. Lapsen tuen tarpeisiin tulee vastata myös tilanteissa, joissa lapsella ei ole hallintopäätöstä.

Varhaiskasvatuksen henkilöstön on tärkeä tiedostaa, että uudessa ympäristössä lapsen tuen tarpeet voivat myös muuttua.  Esimerkit Aaro Avulias 5 v. ja Veera Vipeltäjä 2,5 v. kertovat kaksi erilaista esimerkkiä siitä miten vaihtuva ympäristö voi ilmetä ja vaikuttaa lapseen.

Aaro Avulias 5v.

Aarolla on puheentuottamisen ja ymmärtämisen vaikeuksia. Pienempänä Aaron oli hankalaa päästä mukaan leikkeihin. Siirtymätilanteissa suuret tunnepurkaukset olivat päivittäisiä.

Nykyään toiminta ja leikki sujuvat. Päivän struktuuri ja toimintatavat ovat Aarolle tutut. Oman ryhmän aikuiset ja lapset ovat tottuneet Aaron puheeseen ja käyttävät tukiviittomia kommunikoinnin tukemiseen. Lapset ovat ryhmäytyneet hyvin.

Pienryhmätoiminta on suunniteltu Aaron tarpeet huomioiden ja hän on hyötynyt saamastaan tuesta. Aarosta on kasvanut avulias ja huomaavainen lapsi, joka leikkii, luottaa omiin kykyihinsä ja tuntee olonsa turvalliseksi lapsiryhmässä.

Heinäkuussa Aaro vaihtaa kolmeksi viikoksi päivystävään päiväkotiin. Päivystyksessä henkilöstömitoitus on hyvä ja työntekijät taitavia. Suuri osa ryhmän lapsista ja henkilöstöstä on kuitenkin Aarolle vieraita. Ryhmätilat, piha ja päivärytmi ovat erilaisia. Uusi tilanne jännittää ja pelottaa.

Aaron on vaikea ymmärtää tuttuja sanallisia ohjeita uudessa ympäristöstä. Uudet ihmiset eivät tunnu ymmärtävän Aaron puhetta. Aaro tuntee ettei saa itseään ilmaistuksi. Siirtymätilanteissa tulee kiukku ja harmistus. Aaro ei pääse leikkeihin mukaan. Aaro vetäytyy syrjään leikeistä vertaistensa kanssa.

Päivät kesäpäivystyksessä tuntuvat kuormittavilta. Aaro tuntee olonsa surulliseksi, mutta ei osaa puhua siitä. Päiväkotipäivän jälkeen kotona tunteet purkautuvat.

Veera Vipeltäjä 2,5v.

Veera on iloinen ja touhukas tyypillisesti kehittynyt lapsi, joka on aloittanut päiväkodin tammikuussa täytettyään kaksi vuotta.
Päiväkodin aloitus oli iso muutos Veeran elämässä. Tavallisesti touhukas ja vilkas vipeltäjä koki aloituksen hyvin tunteellisesti. Eroahdistus oli voimakasta.

Veera jäi aamuisin lohduttomasti itkemään vanhemman lähtiessä töihin. Ruoka ei maistunut päiväkodissa lainkaan ja vanhemmat olivat huolissaan.

Yhteistyössä vanhempien kanssa henkilöstö pohti toimintatapoja, joilla Veeran ikävää voisi helpottaa. Vanhempien kokemusperäinen tieto lapsesta auttoi henkilöstöä tukemaan Veeraa.

Veera toi päiväkotiin turvaleluiksi pehmonallen sekä lentokoneen. Lokeroon jätettiin pieni valokuva-albumi, jossa oli kuvia Veeran perheestä. Ikävän iskiessä kuvia katseltiin yhdessä aikuisen kanssa. Ruokailutilanteissa henkilöstö kokeili erilaisia keinoja syömisen tukemiseen.

Pikkuhiljaa Veeran luottamus päiväkodin sosiaaliseen ympäristöön vahvistui. Veera alkoi vähitellen syömään päiväkodin ruokia ja tarve kuvien katselemiseen kesken päivän väheni. Turvalelujen sijaan Veeran huomio kiinnittyi muihin puuhiin.

Kesäpäivystyksen ajaksi suunniteltiin, että otetaan tarvittaessa turvalelut ja valokuva-albumi uudelleen käyttöön. Käytössä olevat menetelmät ruokailun tueksi kirjoitettiin auki tiedoksi päivystyksessä työskentelevälle henkilöstölle.