Oppilashuolto
Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. Siihen sisältyy sekä yhteisöllistä että yksilöllistä tukea. Tavoitteena on välittämisen, huolenpidon ja myönteisen vuorovaikutuksen toimintakulttuurin edistäminen kouluyhteisössä. Olennaisena tavoitteena on myös oppimisen esteiden ja muiden ongelmien ehkäiseminen ja varhainen tunnistaminen. Oppilashuoltotyö kuuluu kaikille kouluyhteisössä työskenteleville aikuisille sekä oppilashuoltopalveluista vastaaville viranomaisille. Jokainen työntekijä toteuttaa oppilashuoltoa osana omaa perustyötään ja eri työntekijöillä on siinä erilaisia tehtäviä. Oppilashuollon toteutuksessa on ensisijaista kodin ja koulun yhteistyö. Oppilashuollollisten tukitoimien suunnittelussa korostetaan nuoren ja hänen huoltajansa kuulemisen tärkeyttä. Oppilashuoltotyötä ohjaavat luottamuksellisuus sekä tietojensaantia ja salassapitoa koskevat säädökset. Oppilashuoltotyötä koordinoidaan ja kehitetään moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä.
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitaja Heidi Ostela on tavattavissa kaikissa oppilaiden terveyden- ja sairaanhoitoa koskevissa asioissa
maanantaista perjantaihin klo 8.00−15.30 (paitsi joka kuukauden viimeinen perjantai).
Koululääkärin vastaanotosta saa lisätietoa terveydenhoitajalta.
Kouluterveydenhoitaja Heidi Ostela p. 040 1923809
Koulukuraattori
Turun Lyseon koulun kuraattori on tavoitettavissa koululla joka päivä. Koulukuraattorin työhön kuuluu lapsilähtöinen ja perhekeskeinen työ. Työtä tehdään tukien, ohjaten ja kannustaen sekä oppilaita että heidän perheitään. Koulukuraattori pyrkii tilanteita kartoittamalla lisäämään oppilaiden voimavaroja ja etsimään myönteisiä ratkaisuja.
Koulun sosiaalityössä edistetään oppilaiden sosiaalista kasvua, arjen sujumista, toimintakykyä ja vuorovaikutusta. Oppilaan opiskelu- ja elämäntilannetta tarkastellaan kokonaisvaltaisesti sekä yksilö-, perhe- että kouluyhteisön tasolla.
Keskustelut kuraattorin kanssa ovat luottamuksellisia ja tarpeen mukaan yhteistyötä tehdään kodin, opettajien ja muun koulun henkilökunnan, viranomaisten ja muiden oppilaan elämään vaikuttavien tahojen kanssa. Aloite kuraattorin tapaamiselle voi tulla oppilaalta itseltään, opettajalta, vanhemmilta tai muulta taholta.
Yhdessä voimme miettiä keinoja mahdollisen huolen vähentämiseksi sekä kotona että koulussa. Tällaisia huolta nostavia asioita voivat olla esimerkiksi kaverisuhteiden pulmatilanteet, koulunkäynnin haasteet, kodin murheet, jokin surullinen tapahtuma, muuttuva/muuttunut elämäntilanne, itsetunnon vahvistaminen tai muu keskusteluapu aikuisen kanssa. Tarvittaessa ohjaan koulun ulkopuolisten palveluiden piiriin.
Pääasiallinen työmuoto on keskustelu ja erilaisten suunnitelmien ja sopimusten tekeminen. Työskentelyjakson pituus vaihtelee tilanteen mukaan.
Työhöni kuuluu myös toimiminen oppilasryhmien tai luokan kanssa eri aiheisiin liittyen.
Olethan rohkeasti yhteydessä!
koulukuraattori Mari Knaapi p. 050 432 3589
Koulupsykologi
Koulupsykologin työ on ennaltaehkäisevää ja sen tavoitteena on lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen ja koulunkäynnin tukeminen. Yhteisöllisiä työmuotoja ovat mm. koulun henkilökunnan konsultointi, luokkatyöskentely ja koulun arjen kehittäminen yhteistyössä muun henkilöstön kanssa. Yksittäisen oppilaan kohdalla koulupsykologi voi olla apuna mm. oppimiseen ja tunne-elämään liittyvissä huolissa. Koulupsykologi tekee psykologisia tutkimuksia ja selvittelyjä esimerkiksi oppimis- ja keskittymisvaikeuksien arvioimiseksi sekä tukitoimien suunnittelun avuksi ja ohjaa tarvittaessa jatkohoitoon. Koulupsykologi toimii aktiivisesti yhteistyössä vanhempien, koulun henkilökunnan sekä muiden yhteistyötahojen kanssa. Oppilas itse, huoltajat tai koulun henkilökuntaan kuuluvat voivat ottaa yhteyttä koulupsykologiin, kun lapsen kehitykseen, oppimiseen tai tunne-elämään liittyvä asia mietityttää.
Psykiatrinen sairaanhoitaja
Ruusa Nikkanen (yläkoulu), paikalla tiistaisin
Elise Yli-Peltola (alakoulu), paikalla keskiviikkoisin
Psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa pääsee keskustelemaan olemalla yhteydessä terveydenhoitajaan tai omaan luokanvalvojaan/ -opettajaan.
Erityisopetus
Erityisopettaja tukee oppilasta, jolla on oppimis- tai sopeutumisvaikeuksia ja joka tarvitsee muun opetuksen yhteydessä tukea oppimisvalmiuksiensa parantamiseen.
Oppilasta tuetaan kokonaisvaltaisesti. Tuen tarve määritellään opettajan, oppilaan tai huoltajan aloitteesta.
Erityisopettajat lukuvuonna 2024-2025:
Luokat 1 – 6
Virpi Saarinen p. 044 907 47 04
Marjo Ronkainen p. 040 182 3762
Luokat 7 – 9
Nina Niemelä p. 040 637 27 89
Juuso Harju p. 044 907 5813
KIVA-koulu
Turun Lyseon koulussa kiusaamiseen pyritään puuttumaan varhaisessa vaiheessa. Käytössä on Turun yliopiston kehittämä KiVa-koulu –ohjelma, jonka menetelmiä ja materiaaleja hyödynnetään koulun oppitunneilla ja kiusaamistapausten selvittelyissä. Koulussa toimii opettajista koostuva KiVa-tiimi, joka käsittelee ilmi tulleita kiusaamistapauksia. Menetelmään voi tutustua osoitteessa www.kivakoulu.fi. Kiusaamiseen liittyvissä asioissa on syytä ottaa yhteyttä luokanvalvojaan.
ProKoulu
Turun Lyseon koulu on ProKoulu. ProKoulu on tutkimustietoon perustuva käyttäytymisen ongelmien ennaltaehkäisemiseen kehitetty koko koulun toimintamalli, jota on kehitetty Opetus- ja Kulttuuriministeriön rahoituksella Itä-Suomen ja Jyväskylän yliopiston sekä Niilo Mäki Instituutin yhteistyönä.
Toimintamallia on tutkittu ja kokeiltu Suomessa vuodesta 2013 alkaen yli kuudessakymmenessä koulussa. Hankkeen aikana kehitettiin kansainvälisten kokemusten perusteella suomalaisiin peruskouluihin sopiva koko koulun toimintamalli, jossa koululle luodaan yhteiset tavoitteet ja oppilaiden käyttäytymistä ohjataan positiivisen palautteen avulla.
Käyttäytymiseen kohdentuva hyvä yleinen tuki on ensisijaisesti toivotun käyttäytymisen opettamista, ensisijaisesti positiivisella palautteella ohjaamista.
Siihen kuuluu myös, että oppilaiden ei-toivottuun käyttäytymiseen aikuiset puuttuvat yhdessä sovituilla tavoilla. Yleisen tuen lisäksi oppilaiden käyttäytymistä tukemiseksi on hankkeessa kehitetty myös tutkimusnäyttöön perustuvia menetelmiä tehokkaampaan, yksilölliseen tukeen.
Turun Lyseon koulun ProKoulu tavoitteet liittyvät ruokailuun, työskentelyyn, välineistä huolehtimiseen ja ajoissa olemiseen.