International Exchange Italy and Japan

Italianvaihto käyntiin!

Bussissa lähtökuopissa.
Päästiin lentokentälle.
Lennettiin Alppien yli ja oli todella hienon näköistä kun pilvetkään eivät olleet peittämässä näköalaa.
Laskeuduttiin Milanon kentälle.
Nähtiin myös todella iso kauppa.

– Iida

Japanin vaihto 2023


Aamulla herätys oli kello 8.30 ja päivä alkoi heti aamupalalla. Aamupalaksi oli tällä kertaa nikuman nimistä japanilaista ruokaa.


Aamutoimien jälkeen lähdimme joetaron, joetaron pikkuveljen, joetaron isän ja felixin kanssa kiipeilemään T-wall nimiseen paikkaan. Kiipeilimme noin 2 tuntia.


Kiipeilyn jälkeen kävimme nopealla välipalalla


Kävimme kotona hakemassa tavarat ja sitten lähdimme autolla viettämään viimeiset tunnit Japanissa


Ensin kävimme kirjakaupassa nimeltään, Books kinokuniya tokyo. Seuraava kohteemme oli Asakusa. Vaikka olimme jo käyneet siellä aiemmin, halusin vielä ostaa vähän tuliaisia kotiin tuotavaksi.


Mikoshi ^
Asakusasta löysin paljon tuliaisia.
Viimeinen kohteemme ennen lentokenttää oli odaiba.


Matkalla odaibaan.


Odaibasta ostin vielä viimeiset tuliaiset ja sitten oli aika lähteä lentokentälle.


Lentokentällä söimme vielä sushia ennen kun tapasimme kaikki muut.


Surullisten hyvästien jälkeen lähdimme turvatarkastuksia kohti


Maanantai 27.3.2023, Helsinki-Vantaa. Paluu arkeen oli edessä.

-Aku


herätys oli 6.00 sitten syötiin aamupala ja valmistauduttiin lähtöön.


junalla kouluun. matka kesti noin 15-20 minuuttia


kävelimme junalta 10 minuuttia koululle ja vastaan tuli upeita kirsikkapuita


avajaisseremonia ohi. nyt club activies eli tennikseen ja aurinko paistaa☀️


club activities kesti noin 3h ja nyt suunnataan takasin koululle vaihtamaan vaatteet


koululla otettiin muutama ryhmäkuva


noin klo 13 tulimme takaisin Shibuyaan puistoon syömään snackseja


olimme Shibuya SKYSSA, josta näkee noin puolet Tokiosta.


olimme hetken shoppailemassa. nyt menemme veneristeilylle syömään Jolan ja hänen vaihtoparin kanssa


risteilyllä söimme ruokaa ja ihailimme maisemia sekä lauloimme karaokea ja nautimme seurasta


risteilyn jälkeen menemme taxilla keilaamaan, minä Sera ja Jola ja meidän vaihtoparit sekä osa heidän perheistä


keilaamisen jälkeen taxilla kotiin, ehkä jotain syötävää ja sitten nukkumaan😴


minä, mun vaihtopari, ja hänen pikkusisko

– Jasmiina

Heräsimme kuudelta, jonka jälkeen siirryimme aamiaiselle. Klo. 7 lähdimme koululle. Aluksi autolla ja sitten kolmella metrolla.

Koulussa menimme esittämään meidän Suomen vaihtoryhmän esityksen japanilaisille, jonka jälkeen siirryttiin koulun eri klubeihin harrastamaan eri asioita. Minä olin valinnut japanilaisen jousiammunnan. Kun lopetimme jousiammunnan otimme muutaman yhteiskuvan ja lähdimme omille teillemme.

Lähdimme metrolla Kamakura:aan. Siellä kävimme muutamassa temppelissä ja kahvilla. Kun olimme sen tehneet lähdimme metroilla ja kohoradalla tapaamaan minun isäntäperheeni isää. Sieltä lähdimme autolla syömään japanilaiseen ravintolaan, jossa oli liukuhihna ruoankuljetusta varten. Kun olimme syöneet lähdimme takaisin kotiin.

– Albin

Tiistai 21.3.2023

Päivä alkoi lentokoneesta. Siellä oli mahdoton nukkua.

Saavuimme muutamien tuntien jälkeen Hanedan lentokentälle, jossa turvatarkastukset menivät moitteettomasti.

Päästyäni tarkastuksista läpi suuri joukko japanilaisia vaihtolaisia ja heidän vanhempiaan odottivat meitä. Löysin nopeasti host perheeni ja tapaamisen jälkeen lähdimme syömään. Syötyämme ajelimme kotia kohti ja katsoin samalla Joetaron kanssa KEION baseball peliä , joka tuli suorana lähetyksenä.

Päästyään kotiin jaoin lahjat perheen jäsenille ja he olivat erittäin ylpeitä ja yllättyneitä, joka oli mukava huomata. Kävin kiertelemässä taloa läpi ja illasta kävin suihkussa ja vietin aikaa perheen kanssa.

-Felix

—–

Heräsimme koneessa omiin aikoihin ja pian saimme aamupalaa.

Kun kone oli laskeutunut, keräsimme tavaramme ja lähdimme kohti kävelemään koronatodistusten tarkastamista. Kun koronatodistukset oli tarkastettu, haimme ruumasta tulleet matkalaukut.

Pian sen jälkeen pääsimme vaihtopariemme luokse, jotka olivatkin jo odottamassa meitä. Siitä jokainen lähti oman vaihtoparinsa mukaan.

Itse päästyäni vaihtoparini kotiin, vaihtoparini esitteli minulle talo. Sen jälkeen jaoin perheelle lahjat, joita he rakastivat.

—–


Noin viideltä suomen aikaa heräiltiin lentokoneessa.


Muutaman tunnin päästä kone laskeutui haneman lentokentälle, missä monien tarkastusten jälkeen meitä odotti joukko japanilaisia host perheitä kyltit kädessä.


Menin host perheeni kanssa ensin ruoka ostoksille isoon ”department storeen” missä tavallinen ruokakauppa ja kauppahalli olivat yhdistettynä. Jatkoimme matkaa perheen kotiin, josta on näkymä fiji vuorelle. Valmistin yhdessä perheen äidin kanssa ruokaa ja lopuksi söimme yhdessä. Ennen nukkumaan menoa annoin perheelle tuliaisia Suomesta.

– Elsa

Maanantai 20.3.2023

Päivämme alkoi siten, että tulimme kouluun ja me vedimme laukkumme opettajan huoneeseen. Meillä oli pari tuntia ennen kuin lähdemme. Lähdimme klo 13.00 Helsinkiin päin bussilla.

Pelasimme bussissa korttia. Saavuimme Helsingin lentoasemalle 15.03. Seuraavaksi menimme lentokentän lippu ja turvatarkastukset läpi. Moni meistä meni syömään Burgerkingiin, kun olimme päässeet tarkastuksista läpi. Maukkaan burgerin jälkeen lähdimme kovalla kiireellä kohti tapaamis paikkaa, koska olimme myöhässä. Saavuimme juuri ja juuri ajoissa tapaamis paikalle.

Noin tunnin odottelun jälkeen pääsimme vihdoin lentokoneeseen. Lento kestää noin 14h joten ei muuta kuin odottelua. Onneksi koneessa saa katsoa leffoja ja pelata pelejä 🙂

– Peter

——————-

Matkamme alkoi bussilla Helsinkiin kello 13:00. Pääsimme perille noin kolmen maissa. Kaikki pääsivät helposti ja turvallisesti turvatarkastuksen läpi.
Lentokentällä meillä oli noin tunti aikaa ostaa omat tarpeet ja ihastella paikkoja. Kaikki olivat ajoissa terminaalilla 45A kello 17:00.

Lento lähti onnistuneesti ajoissa kello 17:15.

– Nooa

 

 

Luostarivuori School is a comprehensive school in the city of Turku, southwest Finland by the Baltic Sea.

The school has classes from 1st till 9th  graders and pupils ages are between 7 and 16.

Total amount of pupils is around 800 and the school has a lot of special classes. This includes arts, sports and swedish language immersion.

———————————————————————————–

Sharing cultural knowledge and awareness through language, science and history

LUOSTARIVUORI COMPREHENSIVE SCHOOL – ISTITUTO ISTRUZIONE SUPERIORE EZIO VANONI

Erasmus-hankkeemme Italiassa Lombardian maakunnassa Vimercaten kaupungissa. Yhteistyö alkoi 1.1.22 tavoitteena säännöllinen oppilasvaihto, jossa oppilaat tutustuvat kohdemaan kulttuuriin, kouluelämään, historiaan ja luontoon tietotekniikkaa hyödyntäen. Vaihdon aikana oppilaat tekevät yhteisiä uutislähetyksiä, laativat toisilleen kotimaahansa liittyviä arvoituksia sekä arvioivat omia medialukutaitojaan. Alla kuvattuna hankkeen tavoitteet eTwinning Twinspace-alustalla. Kuvat kevään valmistelevasta vierailusta. Ensimmäinen vaihto toteutetaan Luostarivuoressa 23.9.-1.10.2022

  • Two groups of curious learners from 2 different Countries (Italy and Finland) start their adventure to uncover the golden keys of their friends’ country in order to gain the possibility to visit it at the end of the project, while doing so they’ll, be required to solve a multitude of challenging puzzles.

The learners explore different topics and tasks in the manner of an adventure game, to learn more about their partners’ environment, or locate ‘hidden secrets’ that may help them to solve the puzzles.

The students learn to present their home countries and towns, local nature and wildlife, school and studying, youth culture (literature, films, music), media and mobile devices, etc.

  • Two groups of curious learners from 2 different Countries (Italy and Finland) start their adventure to uncover the golden keys of their friends’ country in order to gain the possibility to visit it at the end of the project, while doing so they’ll, be required to solve a multitude of challenging puzzles.

The learners explore different topics and tasks in the manner of an adventure game, to learn more about their partners’ environment, or locate ‘hidden secrets’ that may help them to solve the puzzles.

The students learn to present their home countries and towns, local nature and wildlife, school and studying, youth culture (literature, films, music), media and mobile devices, etc.