Porin suomalaisen yhteislyseon lukiossa kehitettiin uudenlainen liikunnan kurssi, jonka opiskelijat suorittavat toimimalla iltaisin ohjaajina Porin Yleisurheilu ry:n lasten urheilukoulussa tai peruskoulun liikuntakerhoissa. Käytäntö on kehitetty Lukion työelämäkumppanit -hankkeessa.
Käytännön kuvaus
Porin suomalaisen yhteislyseon lukiossa kehitettiin uudenlainen liikunnan kurssi, jonka opiskelijat suorittavat toimimalla iltaisin ohjaajina Porin Yleisurheilu ry:n lasten urheilukoulussa tai peruskoulun liikuntakerhoissa. Kurssin alussa käytiin muutaman tunnin ajan opettajan johdolla läpi liikunnanohjauksen perusteet, turvallisuus- ja vastuuasiat sekä esimerkkejä erilaisista ohjaustilanteista. Tämän jälkeen opiskelijat siirtyivät ohjaamaan lasten ja nuorten liikuntaryhmiä valmentajien apuna. Opiskelijat pitivät tunneista myös ohjauspäiväkirjaa.
Liikuntaseurat tekevät mielellään lukioiden kanssa tällaista yhteistyötä, jonka ansiosta seurat saavat apua ryhmien ohjaamiseen. Opiskelijoilla on parhaimmillaan mahdollista saada kurssin suoritettuaan työtä liikuntaryhmien ohjaajana, jolloin yhteistyö hyödyttää pitkällä tähtäimellä molempia osapuolia.
Opettajan kannattaa pyrkiä saamaan useampi opiskelija ohjaamaan samaan seuraan. Samassa ohjausryhmässä voi olla 2–3 opiskelijaa. Useamman opiskelijan ohjausryhmät rohkaisevat myös ujompia opiskelijoita osallistumaan kurssille, kun seuraa ei tarvitse ohjata yksin.
Käytännön hyödyt ja tulokset
Käytännön kehittämisen tuloksena lukion ja urheiluseuran välille muodostui yhteistyömalli, jonka kautta liikunnanohjauskurssi voitiin suorittaa onnistuneesti oppilaitoksen ulkopuolella. Opiskelijat saivat tällä tavalla oivaa kokemusta johtamisesta, kouluttamisesta ja ohjaamisesta sekä näköalapaikan mahdolliseen tulevaisuuden ammattiin.
Tällä kurssilla opiskelijat saavat uusia yhteistyökumppaneita, heidän verkostonsa laajenee sekä heidän on mahdollista saada seuroilta ohjauspaikka opiskelujensa oheen. Opiskelijat oppivat ryhmänohjausta ja saavat uusia ideoita liikkumiseen ja liikkeen kehittämiseen. Lisäksi opiskelijat ymmärtävät, mitä lukiossa tulee opiskella, mikäli haluaa tulevaisuudessa työskennellä liikunnanohjauksen parissa. Kurssin aikana opiskelijat pääsevät itse suunnittelemaan ohjaustilanteita ja ottamaan enemmän vastuusta ohjauksen ja tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opiskelija saa ohjaamisesta enemmän irti, kun hän pääsee itse enemmän ohjaamaan vastuullisesti. Lisäksi hän näkee kehityksensä, kun ohjaus kestää vähän pitempään. Opiskelijan vastuunottaminen, henkinen kasvu ja itseluottamus vahvistuvat.
Seurassa opiskelija saa enemmän ohjaamisesta irti, kun pääsee itse enemmän ohjaamaan vastuullisesti ja näkee kehityksen, kun ohjaus kestää pidempään. Opiskelijan vastuunottaminen, henkinen kasvu ja itseluottamus kasvavat.
Tutustu lisää
Lukiolaiset lapsia liikuttamassa – Lukion työelämäkumppanit -blogi (linkki)
Lisätietoja
Porin Lyseon lukio
Anne Varis
etunimi.sukunimi@edupori.fi
4.2.2021
Liitteet
Liikunnanohjauskurssi – muistilista seurojen palaveriin (pdf)