Turun Ammattikorkeakoulun Tekniikka ja liiketoiminta -tulosalueella kehitettiin malli, jossa ensimmäisen vuoden AMK-opiskelijat toteuttavat Projektipaja-opintojaksoon (5 op) kuuluvan pienimuotoisen asiakkaalta saadun toimeksiannon mukaisen projektin (3 op) yhdessä lukio-opiskelijoiden kanssa. Toimeksiannossa on mukana aina työelämäkumppani yksityiseltä tai julkiselta sektorilta. Käytäntö kehitettiin Lukion työelämäkumppanit -hankkeessa.
Käytännön kuvaus
Projektipajat perustuvat innovaatiopedagogiikkaan, jossa opitaan monialaisissa tiimeissä yhdessä tekemällä, kokeilemalla, verkostoitumalla ja kantamalla yhteisesti vastuu lopputuloksesta. AMK-opiskelijat vastaavat projektin suunnittelusta, toteutuksesta ja johtamisesta, yrityskumppanien hankkimisesta sekä yhteydenpidosta kumppaneihin ja lukio-opiskelijoihin. Projektipajojen toimeksiannot toteutetaan yhdessä lukiolaisten kanssa, jotka osallistuvat pajojen toteuttamiseen osana opintojaan.
Projektin onnistumista arvioidaan itse- ja vertaisarvioinnin keinoin. Myös lukio-opiskelijat antavat palautetta pajoista projektia vetäville Amk-opiskelijoille. Keskeisenä ideana on organisoida lukio-opiskelijoiden ja korkeakouluopiskelijoiden tavoitteellista opintoihin kuuluvaa yhteistä toimintaa sekä mahdollisuuksia luontevaan kanssakäymiseen ja ajatusten vaihtoon yhteisen projektin puitteissa.
Lukion työelämäkumppanit -hankkeen projektipajapiloteissa lukiolaiset olivat mukana varsinaisessa toteutuksessa esim. järjestämällä rastipisteitä päiväkotilaisille, osallistumalla kiertotalous-opintomatkaan tai työelämätaitojen klinikoille tehtävineen.
Käytännön hyödyt ja tulokset
Lukiolaiset olivat pajojen kohderyhmä, joka osallistettiin pajatoimintaan. He tutustuivat kaikissa pajoissa AMK:ssa opiskeluun sekä erityisesti projektityötapaan, jolla pajat toteutettiin. Korkeakouluopiskelijoille pajat antoivat hyvän kokemuksen verkostoitumisesta yritysten ja lukioiden kanssa. Onnistuneen projektipajatoiminnan kannalta on tärkeää valmistautua pajatoimintaan ajoissa ja mahdollisuuksien mukaan solmia pysyviä yhteistyösopimuksia yritysten ja lukioiden kanssa, jotta toimeksiantojen toteutus voidaan aloittaa heti syyskuun alussa. Hyvä yhteistyöverkosto AMK:n ja lukioiden välillä tekee toiminnasta sujuvaa. Lukioissa olisi esimerkiksi hyvä olla yhteyshenkilö, joka tietää projektipajoista ja osaa tarvittaessa koordinoida toimintaa eri lukioiden ja ammattikorkeakoulun välillä.
Lukion työelämäkumppanit -hankkeessa lukio-opiskelijat osallistuivat mm. seuraavien projektipajojen toteuttamiseen:
- Tekniikkaa päiväkotilapsille -tapahtuma
- Työelämätaitojen klinikka
- Kiertotalous tutuksi -opintomatka
- Tekniikan ihmeitä viidesluokkalaisille
Projektipajatoimeksiantona AMK-opiskelijat tekivät myös useita lukio-opiskelijoille suunnattuja korkeakouluopintoja esitteleviä videoita yhdessä lukioiden kanssa.
Tekniikkaa päiväkotilapsille -päivä
Tekniikkaa esikoululaisille -projektipajassa AMK-opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat yhdessä Turun Luostarivuoren Lyseon lukion kanssa tekniikkaan liittyvän ohjatun toimintatuokion Kaskenmäen päivähoitoyksikön esikoululaisille. AMK-opiskelijat hankkivat yhteistyökumppaniksi lapsille pelejä ja tv-ohjelmia tuottavan Pikkuli-brändistään tunnetun Aittakoski Experience Oy:n ja IndustrySim-simulaatiopeliä kehittävän yrityksen. Lukiolaiset valmistelivat toimintatuokiota osaltaan tutustumalla ja ohjelmoimalla mBot-robotteja. Tavoitteena oli tehdä tekniikan alan opiskelua ammattikorkeakoulussa tutuksi lukiolaisille ja herättää myös esikoululaisten kiinnostus tekniikkaan erilaisten tehtävien, leikkien ja pelin avulla.
Työelämätaitojen klinikka lukio-opiskelijoille
Työelämätaitojen klinikka -projektipajassa AMK-opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat työelämätaitojen toiminnallisen klinikan Turun Luostarivuoren Lyseon ja Naantalin lukion opiskelijoille. Pajassa lukiolaiset saivat tietoa työttömyysturvasta, työnhausta ja työhaastattelun käytänteistä sekä pääsivät harjoittelemaan työnhaussa tarvittavia taitoja opinto-ohjauksen tunneilla. Työelämää tapahtumassa edustivat Yleisen työttömyyskassa YTK:n edustajat ja Turun kaupungin rekrytointisuunnittelija.
Kiertotalous tutuksi -opintomatka
AMK:n opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat yhdessä Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion toisen vuoden biologian opiskelijoiden kanssa opintomatkan Lounais-Suomen Jätehuollon Oy:n Topinpuiston jätekeskukseen. Opintomatkalla lukio- ja AMK-opiskelijat oppivat jätehuollon prosesseista ja kiertotaloudesta sekä näkivät jätehuollon toimintaa käytännössä. Matkan päätteeksi palattiin vielä koululle tekemään yhteenveto opituista asioista vastaamalla AMK-opiskelijoiden toteuttamaan tietovisaan.
Tekniikan ihmeitä viidesluokkalaisille
Turun AMK-opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat yhdessä Luostarivuoren Lyseon lukion opiskelijoiden kanssa tekniikan tapahtumapäivän Vasaramäen koulun viidesluokkalaisille. Yritysyhteistyökumppanina Tekniikan ihmeitä -päivässä oli Teollisuuden Voima Oyj Olkiluodon ydinvoimalaitos. Päivän aikana viidesluokkalaiset tutustuivat toiminnallisen kierroksen rasteilla lukiolaisten ohjaamina fysikaalisiin ja kemiallisiin ilmiöihin sekä energiatehokkaaseen rakentamiseen. Lisäksi kuultiin ja nähtiin Olkiluodon ydinvoiman etäesittely Teamsin välityksellä. Lukiolaiset saivat osallistumisesta opintoihinsa ns. aktiivisen kansalaisen kurssisuorituksen. Samalla heille tarjoutui mahdollisuus nähdä ja kokea, millaista opiskelu on korkeakoulussa.
Tutustu lisää
Tekniikkaa päiväkotilapsille – Lukion työelämäkumppanit -blogi (linkki)
Työelämätaitojen klinikka (video)
Turun Amk:n bio- ja kemiantekniikan opintoja esittelevä video lukio-opiskelijoille (video)
Lisätietoja
Turun Ammattikorkeakoulu
Sari Asteljoki ja Sirpa Niittymäki
etunimi.sukunimi@turkuamk.fi
12.12.2019