Kansainvälisen toiminnan avustukset
Koulut ja päiväkodit voivat hakea kansainvälisen toiminnan määrärahasta rahoitettavia avustuksia kaksi kertaa vuodessa. Avustusta voi hakea mm. ulkomaanmatkaan, ulkomaisten kumppaneiden isännöintiin sekä omassa yksikössä tapahtuvaan kansainvälisyyttä edistävään toimintaan.
Hakuohje ja -lomake
Haku tapahtuu kansainvälisen toiminnan rahoitusanomus –lomakkeella. Yhdellä lomakkeella voi anoa rahoitusta vain yhteen toimintaan. Rehtori/ päiväkodin johtaja lähettää anomuksen sivistystoimialan kansainvälisen toiminnan sähköpostiin kv_sito@turku.fi
Hakuajat
Hakuaika kevätlukukauden toimintaan päättyy 30.11. Päätökset tehdään tammikuun loppuun mennessä.
Hakuaika syyslukukauden toimintaan päättyy 1.4. Päätökset tehdään kesäkuun loppuun mennessä.
Raportointi
Avustusta saaneet hankkeet on raportoitava raportointilomakkeella. Raportti on toimitettava sen lukukauden loppuun mennessä, jonka aikana kv-avustus on käytetty. Rehtori/ päiväkodin johtaja lähettää raportin sivistystoimialan kansainvälisen toiminnan sähköpostiin kv_sito@turku.fi
Ohjeistus kv-avustusta saaneille
Myönnetty määräraha pysyy sivistystoimialan kv-toiminnan tilillä ja koulu/päiväkoti voi osoittaa maksettavaksi kuluja päätöksen mukaisen summan verran. Helpoiten tämä käy, jos hankintapaikka lähettää laskun kaupungille.
Laskujen asiatarkastus ja tiliöinti tehdään koululla/päiväkodissa:
1. Hankinnan tekevä henkilö pyytää koulusihteeriltä koulun virallisen laskutusosoitteen, jonka hän lähettää hankintapaikkaan, sekä informoi koulusihteeriä tulevasta laskusta.
2. Koulusihteeri asiatarkastaa ja tiliöi laskun SAP Sipsissä. Kv-avustussumman mukaiset kulut tiliöidään näin: kustannuspaikka 30008, tilastollinen tilaus 600564.
3. Mikäli laskun summa ylittää kv-avustussumman, ylimenevä osuus on tiliöitävä koulun omalle tilille (lukioilla esim. opiskelijamatkat-tilaukselle). Toinen vaihtoehto on, että jo hankintaa tehtäessä hankintapaikan kanssa sovitaan, että laskutus tehdään kahdessa osassa. Toinen laskuista, avustuksen suuruinen osuus, lähetetään koulun laskutusosoitteeseen ja toinen osoitetaan esim. luokan matkarahoista vastaavalle vanhemmalle.
4. Koulusihteeri kirjoittaa SAP Sipsin kommenttiosioon, mistä kulusta on kyse, mihin hankkeeseen se kuuluu ja mikä on hankkeen kokonaisavustussumma.
5. Lasku lähetetään hyväksyttäväksi Helena Mikkolalle.
Jos myönnettyä avustusta ei käytetä laskun maksuun, on hankkeen yhteyshenkilön oltava yhteydessä Helena Mikkolaan, jotta voidaan sopia oikeasta toimintatavasta.
Avustusmäärärahaa ei voi saada suoraan käteisenä. Jos matkalle lähtevä opettaja tarvitsee rahat mukaansa, hänen pitää hakea rahat ennakkona SAP HR -ohjelman kautta samassa yhteydessä, kun hän tekee ulkomaan matkapyynnön. Matkapyyntö on hyvä tehdä viimeistään kolme viikkoa ennen matkaa. Ennakko on selvitettävä SAPissa tehtävällä matkalaskulla kahden kuukauden kuluessa matkan päättymisestä.
Lisätiedot: Helena Mikkola, etunimi.sukunimi@turku.fi