Karhut OpiLUMA-laboratoriossa

Pääsimme vierailemaan OpiLUMA-laboratorioon yhdessä alan opiskelijan kanssa: https://sites.utu.fi/luma/kouluille-ja-opettajille/vierailut-2/opiluma-laboratorio/

Mitä suojavarusteita tutkija tarvitsee ja miksi?

Harjoittelimme pipetin ja koeputken käyttöä. Teimme sokerisateenkaaria (ohje ja koetta koskevat kysymykset löytyvät linkistä): http://www.ejippo.fi/teemat/tutki-ja-ihmettele-sokerisateenkaari

Lisäksi valmistimme ei-newtonilaista nestettä. Liman valmistukseen tarvitset 2 dl perunajauhoja tai maissitärkkelystä ja sopivan määrän vettä. Veden voi värjätä elintarvikevärillä.

Mitä tapahtui, kun kohdistit aineeseen painetta, eli muotoilit siitä pallon, tökit tai löit sitä tai piirsit kulhon pohjaan? Mitä aineelle tapahtui, kun annoit sen vaan olla?

Lopuksi näimme, miten laavalamppu valmistetaan. Astiassa on vihreäksi värjättyä vettä ja öljyä. Kumpi aineista on alla ja kumpi päällä? Mitä tapahtui, kun veden joukkoon tiputettiin poretabletti?

Karhut kiittävät mielenkiintoisesta vierailusta ja opetuksesta!

Olemme tustuneet lapsille suunnattujen tiedekirjojen avulla tutkimiseen, tutkijan taitoihin ja sanastoon. Muistatko, miten tutkija tekee havaintoja (vastaus: aistien avulla) tai mitä tarkoittaa hypoteesi (vastaus: tutkimuksen tuloksen ennustamista)?