Myssykasperit

—————

Eskarivuosi purkissa 😊

Niin vain eskarivuosi ja viimeiset eskaripäivät menivät vauhdilla ohi.
Viimeisenä eskarikuukautena eskarilaiset itse pääsivät toivomaan mieluista toimintaa ja puuhaa.

Teimme mm. eväsretken leikkipuistoon, temppuilimme temppuradalla ja leikimme erilaisia hauskoja leikkejä. Kevään lopuksi askartelimme omat ystäväkirjat, joihin jokainen sai piirtää ja kirjoittaa ystävälle omat terveisensä.

Lapset ovat askarrelleet omat ystäväkirjat.
Ihanat piirrustukset ja kirjoitukset: ”sä olet hyvä kaveri” ystäväkirjoissa ilahduttivat!

Viimeisinä eskaritehtävinä harjoittelimme matikassa lukumäärien vertailua (käsitteitä enemmän, vähemmän ja yhtäpaljon) sekä lukujonoja.

Numerolaput on laitettu järjestykseen ja lapun kohdalle sen osoittama lukumäärä palikoita.
Lukujonojen sekä lukumäärän ja numeromerkin vastaavuuden harjoittelua
Numerokortit, noppalukumäärä-kortit ja sormikortit.
Erilaisten lukujonojen järjestelyä etu- ja takaperin

Kädentaidoissa askartelimme kevätjuhlakoristeita. Paljon myös laulettiin  ja harjoiteltiin lähestyvää kevätjuhlaa varten. Nyt on hyvä hetki hengähtää kesälomalla, minkä jälkeen uudet seikkailut odottavat koulutiellä.

Lapset askartelevat aurinkoaskarteluja.
Aurinkoaskartelu toteutettiin lasten askartelutoiveen mukaan
Aurinko askartelu.
Auringoista tuli iloisia ja värikkäitä

Onnea ja iloa koulun aloitukseen jokaiselle! 😊

Huhtikuu

Keväinen sää huhtikuussa houkutteli Myssyt nauttimaan ulkoilusta metsäretkien ja ulkoliikunnan lomassa. Tutkimme kevättä ja leikimme erilaisia liikuntaleikkejä läheisellä hiekkakentällä.

Kevätseurantalomake.
Metsäretkellä etsittiin keväänmerkkejä

Pääsiästunnelmaan virittäydyttiin mm. Pääsiäismunajahdin ja pääsiäisaskartelujen avulla. Yhdessä myös keskusteltiin pääsiäisestä.

Pääsiäismunat munajahtiin.
Lapset etsivät metsästä pääsiäismunia ja ratkoivat salasanatehtävää kirjain ja numerovihjeiden avulla. Salasana oli suklaamuna.
Vessapaperirullasta askarrellut pääsiäispuput.
Erilaisia pääsiäispupuja

Matikassa tutustuttiin mittaamiseen mm. asettautumalla pituusjärjestykseen, mittaamalla huoneen etäisyyksiä erilaisilla askeleilla sekä mittaamalla eri esineitä ja huonekaluja mm. leikkiautoilla.

Lapsi mittaa tuolia leikkiautojen avulla.
Mittavälineenä auto. Montako autoa mahtuu tuolin sivulle?

Viimeisinä kirjaimina harjoiteltiin D, H ja G vanhalla tutulla pistetyöskentelyllä.

H-kirjaimesta askarreltu hevonen.
H niin kuin hevonen
D-kirjaimesta askarreltu dinosaurus.
D niin kuin dinosaurus

Kädentaidoissa maalasimme ja piirsimme äitienpäiväksi tauluja läheisille.

Lapsi maalaa.
Vesivärimaalausta
Lapsi on maalannut taustan ja liimannut piirretyt hahmot kuvaan. Äitienpäivä askartelu.
Valmis taideteos äitienpäivän kunniaksi

Merellinen maaliskuu

Kevät etenee vauhdilla ja eskarin viimeiset kuukaudet ovat edessä.
Eskareiden tiedekokeilut jatkuivat mm. Punakaalimaalauksella.

Lapsi tiputtaa pipetillä etikkaa punakaalivärillämaalatulle paperille.
Paperi maalattiin punakaalimehulle. Pipetillä tiputeltiin paperiin emäksisiä ja happamia aineita (esim. Sirtuuna, sooda ja etikka) ja seurattiin kuinka aineet reagoivat keskenään.

 

 

 

 

 

 

 

 

Punakaalimaalaus.
Punakaali sai eri aineet muuttumaan kauniin värisiksi!

 

 

 

 

 

 

 

Maaliskuussa eskarit saivat äännestää heitä kiinnostavan projektiteeman, joksi valikoitui meri. Tutkimme yhdessä meriaiheisia kirjoja, katselimme luontodokumentteja ja valokuvia.

Lapset lukevat meriaiheisia kirjoja.
Erilaiset meriaiheiset kirjat kiinnostivat kovasti!
Lapsen selässä rapukortti, jota hän yrittää arvata.
”Kuka minä olen” -leikissä arvuuteltiin eri mereneläviä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lapsi onkii merenelävä kuvia.
Yhdessä ongittiin ja tutustuttiin eri mereneläviin. Samoilla korteilla leikittiin myös myrkkykalaa

 

 

 

 

 

 

 

 

Kädentaidoissa maalattiin merimusiikkia kuunnellen omia merimaisemia, lisäksi ikkunoihin ja seinälle askarreltiin erilaisia merieläviä. Myös musiikkihetkillä laulettiin meri aiheisia lauluja kuten Meidän meri.

Lapsi maalaa merta.
Merimaisemia maalatessa kuunneltiin rauhoittavia meren ääniä.
Kilpikonna askartelut.
Kilpikonna askarteluja.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Merihevosaskarteluja on ripustettu roikkumaan.
Paljon askarreltiin erilaisia mereneläviä!

 

 

 

 

 

 

Lapsi tekee pistelytyötä.
Pistelytekniikalla tehtiin silkkipaperikaloja. Tämän lisäksi lapset saivat keksiä omia kalalajejaan, nimetä niitä, keksiä mitä ne syövät tai missä asuvat yms.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jumpassa on harjoiteltu tempputaitoja ja kirmattu jumpparadoilla harjoitellen mm. Kiipeilyä, tasapainoilua ja kuperkeikkoja.

Matikassa harjoiteltiin säännönmukaiuusksia ja jonon muodostusta. Kirjainpäivinä harjoiteltiin J, Ö ja V kirjaimia.

Myssyjen helmikuu

Tammikuun historia teema jatkui myös helmikuulle ja myssyt pääsivät ekalle isolle retkelleen Turun linnaan Tonttu-ukon aarrekammioon ja työpajaan. Matka oli pitkä ja väsyttävä, mutta täysin sen arvoinen lasten innostuksesta päätellen.

Lapsi kurkistaa ovenraosta Turun linnassa.
Aarrekammiossa päästiin kurkkimaan mielenkiintoisiin paikkoihin!

Historiateema vaihtui kuun aikana tiedekokeisiin. Eskarilaiset pääsivät tutkimaan mm. veden eri olomuotoja, veden kiertokulkua sekä kellumisilmiötä.

Lapset tunnustelevat lunta.
Veden eri olomuotoihin tutustumista.

Ystävänpäivän innoittamana helmikuu oli myös pyhitetty ystävyydelle ja kaveritaidoille. Yhdessä vietettiin ystävänpäiväjuhlia, askarreltiin jokaiselle kehukukkaset ja kerättiin hymynaamoja ystävällisistä teoista.

Kaveritaidoissa keskusteltiin ristiriitatilanteista ja anteeksipyytämisestä pöytäteatterin siivittämänä sekä piirrettiin lohdutuskavereita.

Lapsi on piirtänyt lohdutuskaverin.
Lohdutuskavereita oli vaikka minkälaisia: lemmikkejä, satuolentoja, kavereita tai vanhempia.

Matikassa vertailtiin ja pohdittiin mitä yhteistä ja eroa eri asioilla on mm. lajittelemalla lapsia ja leluja erilaisiin ryhmiin eri ominaisuuksien mukaan.
Kirjaimina harjoiteltiin vuorostaan K-, Y- ja P-kirjaimia mm. piirtämällä kaverin selkään, muodostamalla omasta kehosta kyseisiä kirjaimia ja pohtimalla sanojen alkuäänteitä.

Lapsi piirtää kirjainta toisen lapsen selkään.
Kirjaimen kirjoitusta kaverin selkään.

Liikunnassa eskarit innostuivat kovasti leikkivarjosta. Musiikin mukana oli myös ihanaa liikkua huivien kanssa.

Leikkivarjo.
Leikkivarjolla mm. leikittiin pallojen kanssa, tehtiin isoja ja pieniä aaltoja, vaihdeltiin paikkoja väreittäin ja yritettiin päästä oikein nopeasti varjon sisään ”telttaan”.

Kädentaidoissa viimein valmistuivat myös persoonalliset pehmolelut.

Lasten tekemiä pehmoleluja.
Jokaisella tuli omanlaisensa pehmolelu.

Uuden vuoden kuulumisia

Vuosi vaihtui ja kevät lukukausi käynnistyi kun Myssyt palasivat lomiltaan. Talvesta on nautittu käymällä pulkka/liukurimäessä ja luistelemassa.

Lapsi luistelee jäällä.
Rohkeus ja sisukkuus luistelussa synnytti onnistumisen riemua.
Lapsiryhmä kulkee metsätiellä jonossa.
Tammikuussa on paljon ulkoiltu!

Innokkaina eskarit pääsivät myös aloittamaan pidemmän käsityöprojektin kun omat pehmolelut laitettiin aluilleen.

Lapsi piirtää pupua kankaaseen kaavan avulla.
Ensin piirrettiin omat kaavat, minkä jälkeen leikattiin huovasta pehmolelun osat.
Lapsi ompelee kankaita yhteen.
Ompelu oli uutta, hauskaa ja vähän haastavaakin.

Uusina kirjaimina on harjoiteltu M, Ä ja R kirjaimia ja matikassa puolestaan jatkettiin geometrisiin muotoihin tutustumista.

Lapsi on askarrellut m-kirjaimen muotoisen madon.
M- kirjain askartelu.
Lapsi pelaa tabletilla ekapeliä.
Alkuäänteisiin tutustumista Ekapelin avulla.

Leikkiä rikastutettiin lelupäivällä ja kaveritaitoja alettiin käymään läpi Piki kirjan avulla.

Lisäksi tammikuussa aloitimme historiaan tutustumisen. Tutkimme millaista elämä ennen on ollut mm. Kuvia ja videoita tutkimalla.

Lapsi pitää Vanhanaikaista korppu-levykettä käsissään.
Yhdessä tutkimme vanhoja esineitä ja pohdimme niiden mahdollisia käyttötarkoituksia.

Jouluinen tervehdys!

Joulukuussa Myssy-kasperit ovat valmistautuneet jouluntuloon ja loman lähestymiseen. Jokapäivä tonttu oli lähettänyt lapsille kirjeen, mikä sisälsi jotain jouluista puuhaa kuten leikkejä, lauluja, sadutusta ja arvoituksia jne.

Lattialle on levitetty erilaisia jouluisia esineitä.
Kim-leikki jouluisista esineistä oli yksi tontun tuoman kirjeen yllätyksistä.

Tonttujumpassa leikittiin jouluisia liikuntaleikkejä. Paljon on myös laulettu joululauluja (kulkuset, tonttujen juhlayö, pikku tonttu nukkuu jne.), joilla on virittäydytty joulun tunnelmaan. Pääsivätpä eskarit leipomaan pipareitakin. Kuun alussa juhlimme itsenäisyyspäivää järjestämällä mm. Juhlavastaanoton ja itsenäisyyspäivän tanssit.

Mehua ja pipareita.
Itsenäisyyspäivänjuhlissa tarjoiltiin mehumalja ja pipareita.


Joulukuussa askarreltiin omasta kuvasta oma tonttu ja tehtiin erilaisi joulukortteja omia tuttuja ilahduttamaan.



Lapsi askartelee porokorttia.
Sormimaalauksella tehty porokortti.
Lapsi tekemässä tonttukorttia.
Tonttukortti.
Lapsi askartelee joulukuusi-korttia.
Joulukuusi askarreltu paperisuikaleista.

Matikassa harjoiteltiin sijaintikäsitteitä ja tutustuttiin geometrisiin muotoihin.

Lapset askartelevat asetelmia geometrisista muodoista.
Neliöistä, kolmioista ja ympyröistä askarreltiin jäätelöitä, taloja, autoja ja kaikkea muuta mahdollista mitä mielikuvitus vain keksi.
Lapsi ottaa kuvan ympyrän muotoisesta joulukoristeesta.
Eskarit etsivät eskaritilasta ympyrän, neliön ja kolmion mallisia esineitä.

Syyskauden eskarin lopetti mukava herkuttelu- ja leffapäivä. Oikein ihanaa joulun aikaa ja rentouttavaa joululomaa. 🎅🏼🎅🏼🎅🏼

Marraskuu

Marraskuun alkuun eskarit pääsivät kiertämään kokotalon halloween kierroksella. Luvassa oli mm. jännittävät tunnustelupisteet, haamujen etsimistä ja Kauhistuttava disko.

Jumpassa myssyt ovat leikkineet toiveleikkejä, temppuilleet temppuradalla ja harjoitelleet mm. Hyppynarun käsittelytaitoja.

Lapset hyppivät muotopalalta toiselle.
Hyppyradalla harjoiteltiin hyppimään tasahyppyjä, hyppyjä yhdellä jalalla sekä takaperin hyppimistä.

Leikkiä rikastutettiin omanlelun päivällä ja tuomalla lasten toivomia uusia leikkejä (mm. junarata, nukkekoti, roolivaatteet) lastenoikeuksien päivän saattelemana eskariin. Jakamalla lapsia leikkipareihin ja ryhmiin on tuettu uusien kaverisuhteiden syntymistä.

Kirjaimista on harjoiteltu L, E, T- kirjaimia mm. Piirtämällä kaverin selkään jälkeä, muodostamalla keholla muotoja, tunnustelemalla pussinläpi muovikirjaimia, tutkimalla sanojen alkuäänteitä ja askartelemalla alkuäänne kirjaimia. Kuun lopussa kerrattiin kerralla jo kaikkia aiemmin harjoiteltuja kirjaimia.

Lapsi tutkii alkuäännemuistipelin kortteja.
Tuttuja kirjaimia kertailtiin mm. kirjainbingolla ja alkuäännemuistipelillä.

Numeroista harjoiteltiin loput numerot 8-10 ja tuttustuttiin kymppipareihin ja hajotuskoneeseen.

Lapsi laittaa helmiä askarreltuun hajotuskoneeseen.
Hajotuskoneella harjoiteltiin ymmärtämään kymppipareja ja sit kuinka luku 10 muodostuu eri luvuista.

Tunnetaidoissa on askarreltu tunnemittarit ja keskusteltu erilaisista tunteista ja harjoiteltu tunnistamaan tunteita mm. erilaisia tilannekuvia tutkimalla.

Tilanne kuva, jossa ihmiset riitelevät. Vieressä tunnemittari, joka on asetettu osoittamaan vihaista tunnetta.
Tunteiden tunnistusta tilannekuvista tunnemittareiden avulla. Yhdessä on käyty myös läpi pohdiskellen mitä kuvassa on tapahtunut ja mitä sen jälkeen voisi tapahtua.

Kädentaidoissa askarreltiin ryhmän yhteinen ystävyystaideteos opeopiskelijan ideoimana, samalla tehtiin toiveiden käsiä ja silkkipaperi kynttilät ja suomineidot Suomen kartasta lähestyvää itsenäisyyspäivää varten.

Lapsi leikkaa silkkipaperia kynttiläaskartelunsa ympäriltä.
Itsenäisyyspäivän kynttiläaskartelu.
Suomenkartasta on piirretty suomineito.
Katsoimme videoita suomalaisesta luonnosta jonka innoittamana piirrettiin omat suomineidot ja taustalle suomalaista luontoa.

Pitkästä aikaa teimme myös metsäretken omalle metsäpaikallemme. Nyt eskarit jäävät odottamaan innolla joulukuun tulevia puuhia. Jouluntuloon on valmistauduttu laulamalla, leikkimällä ja soittamalla joululauluja. ☃️❄️

Lokakuun kuulumisia

Lokakuussa askarreltiin lasten onnistumistentaulut. Yhdessä pohdittiin missä taidoissa jokainen on hyvä ja kuinka jokaista näistä taidoista on täytynyt kovasti harjoitella ennen siinä onnistumista. Eskarit saivat tuoda myös omia valokuvia näytille heille tärkeistä onnistumisen hetkistä.

Lapsi on piirtänyt itsensä jalkapalloilemassa.
Lapset keksivät omanlaisia onnitumisen hetkiä
Lapsi on piirtänyt itsensä polkupyöräilemään, uimaan ja kiipeilemään.
Suurin osa iloitsi liikunnallisista onnistumisista

Lokakuu oli myös lukukuu, jolloin eskarit saivat tuoda kotoaan omia suosikki kirjojaan yhdessä luettavaksi. Myssyt pääsivät myös saduttamaan omia kirjojaan.

Lasten tuomia kirjoja.
Lukukuun innoittamana pääsimme tutustumaan erilaisiin kirjoihin  venäjänkielisistä kirjoista tieto- ja satukirjoihin.
Lapsi on piirtänyt kalan ja kertonut kalan elämästä.
Lapset pääsivät tekemään myös omia kirjoja. Jokainen oli aivan omanlaisensa.
Lapsi on piirtänyt perheensä ja saduttanut kuvaan.
Ensin piirrettiin, sitten sadutettiin

Uusina kirjaimina harjoiteltiin O, S ja U-kirjaimia sekä uusina numeroina harjoiteltiin numeroita 4-7. Jumpassa on leikitty toiveleikkejä sekä harjoiteltu erilaisin leikein hernepussin käsittelytaitoja kuten kuljetusta ja heittämistä. Myös uimakoulu saatiin päätökseen.

S-kirjaimen mallinen sisilisko-askartelu.
S-kirjaimen mallinen sisilisko -askartelu
Lapsi on muotoillut muovailuvahasta numerot 6 ja 7.
Numeroiden muotoihin on tutustuttu mm. muovailemalla

Kuukausi päättyi eskareiden äännestämiin halloween-teemaisiin juhliin, jotka oli ansaittu hienosti menneistä aamu- ja päiväpiireistä. 👻

Uudet eskarit ovat aloittaneet!

Eskarivuosi on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin ja uudet Myssyt ovat päässeet tutustumaan ja ryhmäytymään toisiinsa.

Sääntökuvia lajiteltu punaiselle ja vihreälle paperille.
Yhdessä eskarilaisten kanssa keskustelimme miten kivassa eskarissa kavereita kohdellaan, jonka pohjalta teimme ryhmän yhteiset säännöt.

Eskarin alun olemme tutkineet syksyä, luontoa ja suomen eläimiä mm. maalaamalla, laulamalla, luontovideoita ja kirjoja tutkimalla sekä metsäretkiä tekemällä.

Lapset kävelevät jonossa pitkospuita pitkin.
Paljon olemme tehneet retkiä metsään. Pidemmän retken teimme lintutornille.
Lapsi tutkii suurennuslasilla kukkaa.
Suurennuslasit ja luupit innostivat tutkimaan kasveja ja ötököitä.
Puuhun rakennettu pesä lelueläimille.
Eskarit rakensivat upeita ja luovia pesiä lelueläimille syksyä varten.
Lapsi leikkii kiven päällä lelueläimillä.
Metsä ympäristönä motivoi uudella tavalla leikkiin lelueläimillä.
Lapsi maalaa rusakkoa katsomalla mallista.
Jokainen sai valita oman suomalaisen eläimen joka maalattiin. Lopuksi eläimille maalattiin vielä syyspesät.
Syysmaalaus.
Syysmaalailua

Jumppapäivinä eskarit ovat leikkineet toiveleikkejä ja harjoitelleet mm. pallon ja vanteen käsittelytaitoja erilaisin vauhdikkain leikein. Myös kovasti odotettu uimakoulu on alkanut!

Eskarilaiset ovat päässeet tutustumaan jo ensimmäisiin kirjaimiinkin: A, I, N, O, U, S, niitä monipuolisesti harjoittelemalla. Matikkapäivinä on harjoiteltu numeroita 0-3.

Muovikirjain piilotettuna metsään.
Kirjainmetsästys innosti kaikkia!
A-kirjaimest askarreltu ankka.
Kirjainaskartelua
Lapsi ympyröi a-äänteellä alkavia asioita.
Alkuäänneharjoituksia

Tunnetaitopäivinä eskarilaisten kanssa on tutustuttu itsesäätelytaitoon eli taitoon malttaa mielensä ja kykyyn jarruttaa omaa toimintaa haastavissa ja vahvoja tunteita herättävissä tilanteissa. Tätä monimutkaista käsitettä olemme lähestyneet eläinhahmojen (superkoira, muistista vastaava kirjastonhoitaja norsu sekä viisas ja rauhallinen pöllö) kautta. Itsesäätely- ja tunnetaitojen harjottelu on vuoden kantava teemamme.

Aurinkoinen kesätervehdys!

Myssyjen eskarivuosi on tullut päätökseensä ja edessä on kesä, minkä jälkeen Myssyt jatkavatkin koulutiellä. Paljon on vuoteen sisältynyt kaverisuhteita, leikkiä ja oppimista.

Viimeiset kuukaudet Myssyt ovat keskittyneet tunne- ja kaveritaitoihin ja niiden vahvistamiseen mm. erilaisia tilannekuvia tutkimalla sekä näistä tilanteista ja tunteista keskustelemalla. Erityisesti on keskitytty keskusteluissa ratkaisuideoihin. Askartelimme myös tunnemittarit, joita on voinut käyttää arjentilanteissa apuna selkiyttämään mistä tunteesta on milloinkin kyse. Salissa leikimme draaman ja liikunnan keinoin tunneaiheisia leikkejä. Pohdimme erityisesti mikä saa suuttumaan. Tunneteemaisia kirjoja olemme myös lukeneet.

Kaksi lasta askartelee tunnemittaria.
Tunnemittarin askartelua.

 

 

 

 

 

 

Pöydällä eskarilaisten tekemät tunnemittarit.
Tunnemittarit.

 

 

 

 

 

 

 

Jumpassa Myssyt ovat päässeet leikkimään erilaisia sääntöleikkejä ulkokentillä mm. Kirkonrottaa, polttopalloa ja kuka pelkää mustekalaa.

Lapset juoksevat kentällä väistellen polttopalloa.
Polttopallosta tuli suuri hitti eskareiden keskuudessa!
Lapset piirtävät kepillä hiekkaan omia kuviaan.
Pelikentän hiekka innosti piirtämään.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Paljon on muutenkin ulkoiltu metsäretkien yhteyksissä ja kokotalon yhteisellä luontopolulla. Vappuakin juhlittiin ulkona piknikin merkeissä saippuakuplia puhallellen, ilmapalloilla leikkien ja musiikkia kuunnellen.

Lapset metsässä.
Luontopolulla jokainen sai taiteilla mm. oman luontotaideteoksensa.

 

 

 

 

 

 

 

Lapset keräävät roskia maasta ja lajittelevat oikeisiin roskakoreihin.
Roskien lajittelu -rastilla luontopolulla.
Kehykset aseteltu maahan johon lapsi on tehnyt luonnonmateriaaleista taideteoksen.
Taideteos.
Lapset makaavat viltillä ja tutkivat taivasta itsetehdyillä kaukoputkilla.
Kaukoputkilla maisemien tutkimista.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lapset istuvat maassa syöden omia eväitä.
Eväshetki metsäretkellä.

 

 

 

 

 

 

 

Eskaritarina saatettiin loppuun ja harjoiteltiin viimeiset kirjaimet: Ö, V, G, D ja H.

Lapsi askartelee ö-kirjaimen mallista ötökkä askartelua.
Ö niin kuin ötökkä.
Lapset lajittelevat muovikirjaimia: H, D ja G.
Muovikirjainten lajittelua.
Tabletilla harjoitellaan piirtämään H-kirjainta.
Tabletilla H-kirjaimen harjoittelua.
Lapsi muotoilee tappialustalle kirjaimia.
Tappialustalla harjoiteltiin muodostamaan kirjaimia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Matikassa puolestaan harjoiteltiin erilaisten muotojen ja kuvioiden rakentelua ja piirtämistä. Yhdessä kokeiltiin myös Kahoot! -peliä, missä harjoiteltiin lukumäärien ja numeromerkkien yhdistämistä. Lopuksi tutustuimme myös lukumäärien vertailuun ja käsitteisiin enemmän, vähemmän ja yhtäpaljon.

Multilinkkejä kahdessa kasassa, joista lapset arvioivat kummassa on enemmän.
Lukumäärien arviointia: kummassa kasassa on vähemmän/enemmän.
Lapset pelaavat lukumääräkorteilla.
Lukumääräkorttipeli. Kummalla on enemmän/vähemmän voittaa!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lapsi tunnustelee pussia minkä sisällä on multilink rakentelu.
Tunnustelun perusteella rakennettiin samanlainen.
Lapsi tekee monistetta, jossa on mallirakentelu, jonka mukaan lapsi on rakentanut oman rakentelun.
Mallin mukaan rakentelu ja avaruudellisen hahmottamisen vahvistaminen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kädentaidoissa askartelimme vappuhulinoihin omat naamarit, äideille lahjaksi kuvitimme omat muistipelit ja nautimme kevätsäästä ja maalasimme ulkona kevätmaalauksia.

Lapsi on askarrellut pahvipaloihin muistipelin.
Muistipeli äidille.
Pahvipaloihin piirretty muistipeli.
Hienosti onnistui muistipelin keskenään samanlaisten kuvien piirtäminen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lasten tekemät vappunaamarit pöydällä.
Vappunaamareista tuli mitä erilaisempia.
Vappunaamareita pöydällä.
Vappumaamarit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lapsi maalaa kalliolla.
Ulkona oli ihanaa maalata!
Lapset maalaavat metsässä.
Maalaushetki oli ihanan rentouttava ja jokainen teki upean oman maalauksen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sydänjuhliakin Myssyt pääsivät vielä juhlimaan naamiaisten ja herkuttelujen yhteydessä. Eskarivuosi päättyi eskarijuhliin, missä laulettiin eskarinlopetuslaulu, jaettiin eskari- ja vahvuustodistukset sekä yllärinä herkuteltiin jäätelöillä.

Aurinkoista kesää toivottavat Myssy- Kasperit!! ☀️☀️☀️

Maaliskuun terveiset

Maaliskuussa toteutimme eskareiden kanssa Matka maapallon ympäri -oppimisprojektin lasten mielenkiinnonkohteita kuunnellen. Matkakohteiksi valikoituivat Espanja, Yhdysvallat sekä Japani, joihin ”matkustimme” kuhunkin maahan viikoksi kerrallaan.
Ennen matkaan lähtöä täytyi askarrella omat passit sekä matkalaukut, jotka täytettiin kaikilla hyödyllisillä matkatavaroilla 🤭.

Lapsi piirtää kartongista leikattuun matkalaukkuun vaatteita.
Mukaan pakattiin niin eväitä kuin uimarenkaitakin.
Lapsi piirtää vaatteita kartongista askarreltuun matkalaukkuun.
Mallia piirtelyyn katsottiin kuvakorteista.

Yhdessä suunnittelimme matkareitin ja lentäminen valikoitui matkustustavaksi. Tätä varten askartelimme myös lentokoneen.

Lapset tutkivat karttapalloa.
Yhdessä etsittiin matkakohteiden sijainnit.

 

 

 

 

 

 

 

Lapset maalaavat isoa pahvia valkoiseksi.
Tässä valmistuvat lentokoneen seinät.

 

 

 

 

 

 

 

Lapset istuvat itse askarrellun lentokoneen ohjaamon takana lentäjänhatut päässä.
Valmiissa lentokoneen ohjaamossa lentäjät ohjaamassa lentokonetta. Taululta katselimme samalla videoita lentokoneen noususta ja laskusta, sekä matkakohteen nähtävyyksistä. Tällä pääsi heti tunnelmaan!

Matkalle lähtöön virittäydyttiin myös tutkimalla ja tutusumalla matkamuistoesineisiin, joita lapset olivat saaneet tuoda näytille.

Tuolille asteltuna matkamuistoja eri maista.
Saimme ihasteltavaksi ihania matkamuistoja eripuolilta maailmaa.

Espanjassa Myssyt pääsivät mm. pelaamaan jalkapalloa, asioimaan paikallisessa kahvilassa sekä nautiskelemaan rannalle. Samalla tutustuimme espanjankieleen, musiikkiin ja selviteltiin lapsia kiinnostavia asioita Espanjasta.

Lapset leikkivät eväsretkeä viltin päällä sisällä.
Myssyt rannalla eväitä nauttimassa.

 

 

 

 

 

 

Lapsi leikkii kahvilaa leikkiastioilla.
Espanjalainen kahvila rannalla.

Yhdysvalloissaa Myssyt kisailivat pienissä yleisurheilukisoissa (viestijuoksu, pituushyppy, hernepussin heitto jne.) toisiaan vastaan. Lisäksi tutustuimme yhdysvaltalaiseen musiikkiin, keksintöihin sekä englanninkieleen. Askartelimme myös tunnetun yhdysvaltalaisen Vapauden patsaan.

Vessapaperirullista askarrellut vapaudenpatsaat.
Valmiit vapaudenpatsaat!
Lapset maalaavat vessapaperirullia.
Patsaiden valmistusta.

Japanissa pääsimme leikkimään ninjoja leikkipuistoon ja harjoittelemaan ketteryystaitoja erilaisin leikein sekä kiipeilytelineissä kiipeillen. Askartelimme japanilaisia tuuliviirejä sekä ninoja. Harjoittelimme japanialaisia tervehdyksiä, tutustuimme japanilaiseen ruokakulttuuriin ja kuuntelimme japanilaista musiikkia. Huipennukseksi katsoimme Naapurini Totoro -piirrosanimaation.

Lapset kiipeilevät kiipeilytelineessä.
Kiiipeilytelineessä harjoiteltiin ninjamaista ketteryyttä.
Lapsi kiipeää ylös liukumäkeä.
Ninjat yrittivät kiivetä mäkeäkin ylös.

Lapsi roikkuu kiipeilytelineestä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vessapaperirullista askarrellut ninjat.
Ninja-askartelut.
Lapsi askartelee japanilaista askartelua.
Japanilaisen tuulikoristeen askartelua.

 

 

 

 

 

 

 

Maaliskuussa matematiikassa Myssyt pääsivät tutustumaan mittaamiseen (pituus ja paino). Eskarit mittailivat niin itseään, pöytiä ja tuoleja kuin eskari tilaakin jne. Lisäksi esineitä aseteltiin pituus ja painojärjestykseen.
Lisäksi tutustuttiin aikaan ja kelloon. Yhdessä vertailimme kuinka paljon enemmän minuutissa ehtii mm. Hyppiä ja rakentaa suuremman linnan verrattuna 10 sekuntiin. Tutkimme kelloa ja aika-sanastoa ja askartelimme omat kellot. Lopuksi pohdimme mitä kaikkea yhden tunnin aikana ehtikään tehdä.

Seinällä kartongista askarrellut kellot.
Jokainen sai askarrella oman kellonsa, jonka kanssa harjoiteltiin mm. tasatunteja.

Kirjaimista harjoittelimme Y, P ja J kirjaimia.

J-kirjaimen muotoinen juoma-askartelu.
J niin kuin juoma.
P-kirjaimen muotoinen pitsa.
P niin kuin pitsa.
Y-kirjaimeen piirretty tähtiä ja kuu.
Y niin kuin yö.

Vahvuusvariksen kanssa tutkittiin luovuutta, oppimisen iloa ja reiluutta.

Maaliskuu päättyi pääsiäiseen, jonka tuloon valmistauduttiin koristelemalla mm. Virpomisoksia, askartelemalla pääsiäiskoristeita sekä istuttamalla rairuohoa ja keskustelemalla ylipäätään pääsiäisestä. Yllätimme eskarit myös pienellä munajahdilla!

Rai-ruoho istutukset, jotka on koristeltu itsetehdyillä tipuilla ja pupuilla.
Pääsiäisistutukset ja pupu/tipu-koristeet.
Lapsi koristelee sulilla virpomisoksaa.
Virpomisoksan koristelua.

Pääsimmepä ennen pääsiäislomaa ensimmäiselle keväiselle metsäretkellekkin herkuttelemaan luonnonhelmaan ja ihailemaan kevään alkua.

Lapset juoksevat metsässä leikkimässä kuka pelkää metsästäjä -leikkiä.
Kuka pelkää metsästäjää -leikki innosti juoksemaan metsässä.
Lapsi ottaa valokuvaa auringosta tabletilla.
Kevään merkkejä ei paljoa vielä löytynyt, muuta kuin lämmittävä aurinko ja sula maa. Nyt onkin mielenkiintoista jäädä tarkkailemaan heräävää luontoa!
Lapset istuvat metsässä syömässä eväitä.
Metsäretki päättyi eväshetkeen ja siitä oli mukava jatkaa pääsiäislomalle 😊

Helmikuun kuulumiset!

Talvi on jo lopuillaan ja kevään tulo alkaa ihanasti lähestyä ☀️! Matematiikassa Myssyt ovat helmikuun aikana vertailleet ja luokitelleet erilaisiin ryhmiin niin omia itsejään kuin erilasia esineitä ja asioita. Yhdessä on pohdittu mikä ominaisuus asioita yhdistää tai mikä ominaisuus puolestaan erottaa. On pohdittu mitkä asiat kuuluvat joukkoon ja mitkä eivät sekä pohdittu syitä näihin johtopäätöksiin.

Sika, lammas, lehmä ja sarvikuonolelut rivissä.
Mikä eläimistä ei kuulu joukkoon?
Lapsi lajittelee legoja värien mukaan.
Legopalikoilla lajittelua.
Eskariryhmä lajittelee erivärisiä ajoneuvoja.
Eskarit lajittelevat yhdessä ajoneuvoja.

Lisäksi Myssyt ovat tutustuneet sarjoittamiseen ja tätä myötä myös säännönmukaisuuksiin pohtiessaan mikä esine, jumppaliike tai taputusääni tulee minkäkin jälkeen. Sarjoittamista on harjoteltu mm. eskarilaisilla itsellään, esineillä, liikkeillä sekä äänillä, asettelemalla näitä erilaisiin samanlaisena toistuviin sarjoihin.

Lapsi piirtää älytaululle sarjoituksesta puuttuvaan kohtaan täydentävän muodon.
Minkä värinen muoto sarjasta puuttuu?
Lapset tekevät parin kanssa erilaisia sarjoja multilinkeistä.
Parin kanssa tehtiin erilaisia sarjoja multilinkeistä. Toinen teki mallin ja toinen jatkoi kyseistä sarjaa.

Uusina kirjaimina eskarilaiset ovat harjoitelleet R ja K kirjaimia samoin tutuin harjoittein mm. askartelemalla, tabletilla, tappitaululla. Kirjaimia on myös harjoiteltu tunnistamaan muodon mukaan tunnustelupussista.

K-kirjaimesta askarreltu krokotiili.
K-kirjaimesta askarreltu krokotiili.
R-kirjaimesta askarreltu robotti.
R-kirjaimesta askarreltu robotti.

Kaveritaitojen ja toisen huomioimisen harjoittelu ovat tärkeimpiä tavoitteitamme Myssyissä, siksi oli ihanaa päästä viettämään ystävänpäivä viikkoa. Arvoimme jokaiselle salaisen ystävän, jolle askarreltiin kortti ja ystävyysnyöri-koru. Jokainen eskarilainen sai myös oman kehusydämmen, johon oli kerätty ryhmän lapsilta kommentteja. Viikolla keskusteltiin yleisestikin ystävistä ja ystävyydestä ja laulettiin mm. Hyviä sanoja on paljon- sekä Tule ystäväksi näin -lauluja.

Ystävänpäivä kortteja ja ystävyysnyörejä.
Jokaiselle arvottiin oma salainen ystävä, jolle askarreltiin kortti sekä ystävyysnyöri.

Viikon kruunasi seurakuntatalolla esitetty nukketeatteriesitys Kas Kummaa. Olipas virkistävää päästä nauttimaan lastenkulttuurista ja kovasti lapset tykkäsivät!

Kuva nukketeatterilavasteista, jonka edessä sisiliskopukuun pujeutunut esiintyjä.
Seurakuntatalolle pääsimme ihastelemaan hurmaavaa Kas kummaa -nukketeatteri esitystä.
Lapset katsovat esitystä innostuneina.
Esitys teki selvästi vaikutuksen!

Ihanien talvisäiden suosiessa olemme päässeet paljon nauttimaan pulkkamäistä ja metsäretkistä. Hienoa on ollut huomata kuinka pulkkamäkeenkin osataan jo hienosti mennä odottaen omaa vuoroa ja huomioiden muut lapset. Tätä ollaan paljon harjoiteltu!

Lapset istuvat rivissä liukurimäen yläpuolella odottamassa omaa vuoroa.
Oman vuoron odottelu onnistuu jo hyvin!
Lapsi laskee liukurilla mäkeä alas.
Liukurimäessä on joka kerta ollut yhtä hauskaa!

Omaa kuvaa on harjoiteltu lisää maalaten sekä omat kasvot taikataikinasta muotoilemalla. Samalla on ollut hyvä kerrata kehon- ja kasvonosia.

Lapset maalaavat kuvia itsestään.
Omakuvan maalausta.
Maalatut omakuvat seinällä.
Jokaisesta tuli aivan omanlaisensa.
Maalatut omakuvat lasten kasvoista.
Maalatut omakuvat kasvoista.
Taikataikinasta muotoillut kasvot.
Taikataikinalla muotoiltiin hyvin ihastuttavia ja erinäkösiä kasvoja.

Jumpassa olemme jatkaneet temppuratoja ja temppuilua. Rohkeasti eskarit uskaltautuivat kokeilemaan mm. käsillä seisontaa seinää vasten, pyramidia, kärrynpyörää ja kottikärrykävelyä.

Lapset kävelevät kottikärrykävelyä.
Kottikärrykävely oli raskasta, mutta hauskaa!
Kolme lasta on muodostanut kehoistaan pyramidin.
Myssyt kokeilivat erilaisia temppuja, mm. pyramidin tekemistä.

 

Vahvuusvariksen kanssa olemme tutustuneet seuraaviin vahvuuksiin: itsesäätely, myötätunto, huumorintaju sekä innostus.

Itsesäätelyyn tarkoitettu vireysmittari, jossa on kuvattu kolme vaihetta: matala, sopiva ja korkea vireystila.
Itsesäätelyä havainnollistamaan tehty vireysmittari. Yhdessä mietittiin mm. miten niin matalasta kuin korkeastakin vireystilasta pääsee takaisin sopivaan vireystilaan, jolloin keskittyminen onnistuu.

 

 

 

 

Maaliskuussa Myssyjä odottaa matka maapallon ympäri (tai ainakin osittain), mutta siitä lisää ensikerralla 😉!

Myssyjen uudenvuoden vaihdos

Syksy meni nopeasti, samoin uudenvuoden vaihdos ja taas on täysi meno ja tohina päällä. 😊 Tässä kuulumisiamme joulukuulta ja tammikuulta!

Kirjaimia L, E, T, M ja Ä on harjoiteltu tutuin vanhoin tavoin tabletilla, kynätehtävillä, tappialustoilla ja kirjainaskarteluilla. Jo opeteltuja kirjaimia kertailtiin pelailemalla mm. kirjainbingoa, tekemällä kirjainpalapelejä ja lajittelemalla kirjaimia. Nyt Myssy-Kasperit pääsivät harjoittelemaan myös sanojen kirjoittamista muovikirjaimilla! Ja onpahan meillä pari lasta oppinut lukemaankin 🤗

Lapsi on askarrellut m-kirjaimesta madon.
Tällä kertaa kirjainaskartelun aiheena oli M niin kuin mato.
Lapset kokoavat kirjainpalapelejä.
Kirjainten kertausta kirjainpalapelien kanssa.
Lapset lajittelevat muovikirjaimia.
Harjoiteltujen kirjainten lajittelua.
Lapset kirjoittavat muovikirjaimilla erilaisia m-kirjaimella alkavia sanoja.
M-kirjaimella alkavien sanojen kirjoittelua muovikirjaimilla.

Matemaattista ajatteluakin olemme harjaannuttaneet monipuolisesti vuodenvaihteen kummallakin puolella. Kertailimme numeromerkin ja lukumäärän vastaavuutta monipuolisin tavoin, harjoittelimme avaruudellisia suhdekäsitteitä (vieressä, päällä, takana jne.), tutustuimme geometriaan ja muotoihin, sekä vahvistimme matemaattista havaintokykyämme vertailemalla ja luokittelemalla asioita, esineitä ja lapsia eri ominaisuuksien mukaan pohtien yhdistäviä ja erottavia tekijöitä.

Palikoita kerätty päällekkäin kyseisen numeromerkin verran.
Harjoittelimme numeromerkin ja lukumäärän välistä yhteyttä.
Lapsi on laittanut järjestykseen numero-, sormimäärä-, sekä nopanlukumäärä kortit.
Kertailimme lukujonoja ja harjoittelimme yhdistämään samaa lukumäärää tarkoittavat kuvat.
Lapset asettelevat pöydälle pyydettyyn järjestykseen leluajoneuvoja.
Suhdekäsitteitä (päällä, takana, vieressä jne.) harjoiteltiin ensin yhdessä ja sitten parin kanssa asettelemalla ajoneuvot pyydettyyn järjestykeen.
Lapsi tekee monistetehtävää geometriasta.
Monisteelle harjoiteltiin jäljentämään erilaisia muotoja.
Lapset ovat muodostaneet kehoistaan kolmion.
Kehoilla muodostettu kolmio.
Lapset liimaavat tikuista paperille erilaisia geometrisia muotoja.
Geometristen muotojen tekoa tikuista.
Lapset pelaavat muotopalojen päällä muototwisteriä.
Myssyt kokeilevat muototwisterin pelaamista.
Lapset lajittelevat erivärisiä ja erikokoisia muotopaloja.
Muotopalojen lajittelua.

Jumpassa viimeisenä harjoiteltavana välineenä oli hyppynarut ja harjoiteltiin erilaisia hyppyjä ja hyppimistä muutenkin. Kiitos lumisateiden pääsimme myös nauttimaan pariinkin otteeseen jo liukuri- ja pulkkamäestä. Tämä oli myös hyvä tilaisuus harjoitella omanvuoron odotusta ja mielen malttamista. Eväät kruunasivat jälleen retken! 😋

Lapset laskevat liukureilla mäkeä alas.
Liukurimäki villitsi iloiseen laskuun.

 

 

 

 

 

 

 

Lapset istuvat lumessa ja syövät eväitään.
Eväät ilahduttivat jokaista!
Lapset istuvat maassa syömässä eväitään.
Pulkalla laskun jälkeen oli mukavaa päästä eväiden kimppuun!

Nyt olemme kirmanneet temppuradoilla harjoitellen monipuolisesti niin tasapainoa, kiipeilyä, ryömimistä, kuperkeikkoja, hyppimistä jne.

Lapset kiipeävät puolapuilla ja pujottautvat vanteiden läpi.
Myssyt pääsivät harjoittelemaan kiipeilyä puolapuilla ja vanteiden läpi pujottelua.
Lapsi tasapainoilee penkin päällä.
Tasapainon harjoittelua.
Lapset tasapainoilevat purkkijalkojen päällä.
Ja lisää tasapainon harjoittelua.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Joulun alla askartelimme tupsut ja niistä tontut, itsenäisyyspäivänä eskarilaiset saivat taiteilla liiduilla piirtäen omat itsenäisyyspäivätaideteokset Suomesta. Lisäksi leikkelimme lumihiutaleita silkkipaperista ja leivoimme pipareita.

Eskarilaiste askartelemat tupsutontut.
Eskarilaiset askartelivat tupsuista joulun alla tonttuja.
Seinällä eskarilaisten piirtämiä kuvia Suomesta ja itsenäisyyspäivästä.
Jokaisella eskarilaisella tuli aivan omanlaisensa itsenäisyyspäivän taideteos.

Tammikuun puolella aloitimme omakuvaprojektin, missä tarkoituksena on oppia hahmottaman kehon- ja kasvon osia sekä innostaa muutenkin lapsia piirtämään!

Seinällä lasten piirtämiä omakuvia.
Piirrustustehtävässä piti tarkasti havannoida omia kasvoja ja kehonosia. Hienosti harjoittelulla jokainen sai piirrettyä kasvo- ja kokovartalokuvat itsestään, niin että kehonosat löysivät oikeille paikoilleen.

Joulukuun lopussa ennen lomaa oli luvassa kauanodotetut sydänjuhlat kun kaikki 24 sydäntä oli ansaittu esimerkillisestä toimimisesta, itsensä ylittämisestä sekä yms. onnistumisista!! Lapset äännestivät järjestettäväksi naamiaiset. Samalla metsästettiin tonttulakkeja, tanssittiin, herkuteltiin ja katseltiin lasten toive lastenohjelmia.

Lapset tanssivat.
Sydänjuhlien huumaa tanssilattialla.
Lapset tanssivat.
Musiikki innosti tanssimaan kaverin kanssa.
Lapset istuvat herkuttelemassa ja katselemassa älytaululta lastenohjelmaa.
Loppuhuipennukseksi sydänjuhlissa nautittiin herkkuja ja katseltiin lastenohjelmia.

Nyt kun vihdoin talvi saapui lumisena luoksemme olemme talvisina lauluina eskarien kanssa laulaneet mm. pilvi pieni pehmoinen, talvella ja ratiritirallaa lauluja.

Näin kevätlukukaudelle olemme ottaneet Myssyjen kanssa teemaksi positiivisen pedagogiikan Huomaa hyvä ja vahvuusvaris- materiaalit. Tavoitteena on lisätä tietoa ja ymmärrystä erilaisista vahvuukista ja luonteenpiirteistä. Toiveena olisi, että jokainen löytäisi omia vahvuuksiaan ja oppisi tunnistamaan niitä myös muissa. Näin saisimme tulevien koululaisten itsevarmuutta sekä uskoa omiin taitoihin ja osaamiseen vahvistettua. Alkuun Myssyt askartelivat vahvuuksienbongauslasit, joilla joka viikko tutkitaan ja bongaillaan uusia vahvuuksia. Ensimmäisinä vahvuuksina tutustuimme sinnikkyyteen sekä itsesäätelyyn.

Lapset poseeraavat kuvassa päällään itseaskarrellut vahvuusbongauslasit.
Vahvuusbongauslasit.

Eskareita olemme kannustaneet nyt myös enemmän roolileikkeihin. Kovasti myssyt ovat innostuneet merirosvoleikistä. Katsotaan mitä lähestyvä kevät tuo tullessaan ja mitä myssyt intoutuvatkaan tekemään!

Lapsi leikkii korjaavansa tuolia leikkityökaluilla.
Korjaushommissa.
Lapset ovat rakentaneet merirosvolaivan tuoleista.
Tuoleista rakennettu merirosvolaiva.

Marraskuiset terveiset!

Lokakuu oli lukukuu ja Myssy-Kasperit intoutuivat saduttamaan kaverin kanssa omia tarinoita, jotka kuvitettiin ja koottiin kirjoiksi. Uusina kirjaimina olemme harjoitelleet monipuolisesti O, S ja U-kirjaimia.

Lapsi leikkaa o-kirjainta, josta askarrellaan o-kirjaimen mallinen omena.
Lapsi leikkaa o-kirjainta, josta askarrellaan o-kirjaimen mallinen omena.
Sivu lasten tekemästä kirjasta.
Sivu lasten tekemästä kirjasta.
S-kirjaimesta piirretään sisiliskoa.
S-kirjaimesta piirretään sisiliskoa.
S-kirjain tehty alustaan.
S-kirjain tehty alustaan.

Kaikki numeromerkitkin Myssyt ovat ehtineet käydä läpi!! Tästä on hyvä jatkaa syvempää tutustumista matematiikan maailmaan.

Kymppiparien opettelua hajotuskoneen avulla.
Kymppiparien opettelua hajotuskoneen avulla.
Numeromerkkien tunnistusta väritystehtävän avulla.
Numeromerkkien tunnistusta väritystehtävän avulla.
Kehoilla muodostettu numero kahdeksan.
Kehoilla muodostettu numero kahdeksan.
Sormiväreillä kahdeksikon piirtämistä.
Sormiväreillä kahdeksikon piirtämistä.

Jumpassa on jatkettu välineenkäsittely taitoja vanteilla, hernepusseilla, huiveilla ja leikkivarjolla. Paljon olemme tehneet kävelyretkiä ja mm. juosseet pururadalla ja pyrkineet näin purkamaan ylimääräisiä energioita.

Lapset leikkivät hernepussin ryöstöleikkiä.
Hernepussin ryöstöleikki.
Lapset tasapainoilevat hernepussit päänsä päällä.
Jäätyneet hernepussit leikki.
Lapsi yrittää heittää hernepussia vanteen sisään.
Vanteeseen tähtäysheittoja.

Isänpäivää varten eskarit askartelivat itsekerätyistä kivistä ristinolla pelit, jotka paketoitiin ja kortitkin piirrettiin.

Ristinolla-pelialustan maalausta.
Ristinolla-pelialustan maalausta.
Lapsi maalaa kivinappuloita ristinolla peliin.
Ristinolla-pelin kivinappuloiden maalaus.

Lokakuun lopussa juhlittiin naamiaisia, mikä oli ilahduttava erityispäivä arjen keskellä! Eskarilaiset pääsivät pienissä ryhmissä ratkaisemaan arvoitusta, minkä ratkaisupalkintona oli karkki! Lokakuussa vietettiin myös YK:n päivää, minkä innoittamana tutustuimme aamupiireillä kyseiseen järjestöön ja sen tehtäviin (rauha ja yhteistyö). Tutustuimme lisäksi pariin jäsenvaltioon opettelemalla lippuja, katselemalla kuvia kyseisistä maista ja kuuntelemalla miltä erimaiden kielet kuulostavat. Marraskuussa puolestaan vietettiin Lapsen oikeuksien päivää ja samalla ajatuksella tutustuttiin näihin oikeuksiin. Huipennukseksi Myssyt saivat äänestää mitä he omana juhlapäivänään haluaisivat tehdä (leffahan sen voitti)! Päiväkodin yhteisen kierrätysnäyttelyviikon inspiroimana tutustuimme tarkemmin myös kierrätykseen mm. leikkien, kuvien, kirjojen ja videoiden kautta. Äänestimme eskareiden kanssa kierrätystaideteoksen aiheeksi kaupungin, mitä yhdessä lähdimme rakentamaan.

Lapset maalaavat kaupunkiin nurmikkoa ja autotietä.
Kaupungin pohjan maalausta.
Lapsi askartelee maitotölkistä tehtyä taloa.
Talon askartelua kierrätysmateriaaleista.
Lähikuva eskareiden yhdessä askartelemasta kaupungista.
Lähikuva eskareiden yhdessä askartelemasta kaupungista.
Yhdessä askarreltu Kissankellon kaupunki.
Yhdessä askarreltu Kissankellon kaupunki.

 Kiirettä on pitänyt ja paljon ehditty tehdä. Kohta voikin jo aloittaa joulupuuhat!

Syyskuulumisia

MyssyKaspereissa syksy ja esiopetusvuosi ovat käynnistyneet touhukkaana. Eskaritoiminta aloitettiin ryhmäyttävillä leikeillä ja kaveritaitoihin sekä ryhmähenkeen tulemmekkin keskittymään erityisesti koko toimintavuoden aikana! 🥰 Leikkipäivinä mm. leikkikavereita vaihdellaan arpomalla itselle kaveri, näin kaikki lapset pääsevät tutustumaan toisiinsa ja kaikkien kanssa opitaan leikkimään ja toimimaan.

kuvassa lasten nimiä seinällä itse askarteluna.
kuvassa lapsen nimiä seinällä askarteluina.
kuvassa lasten nimiä laudalla nauloilla vasaroituna.
kuvassa lapsen nimiä puulaudassa nauloilla tehtynä.

Erityisesti tänä syksynä Myssyt ovat harjoitelleet oman nimen kirjoittamista erilaisin askarteluin, muovikirjaimia järjestellen sekä kirjoittaen. Tärkeä tavoite vuodelle onkin, että jokainen eskari oppisi kirjoittamaan oman nimen!

Seikkailujen eskari -tarinat ovat vieneet eskarihetkiä eteenpäin. Olemme jo ehtineet tutustua A, I ja N -kirjaimiin. Näitä olemme harjoitelleet muodostamalla mm. kehosta, muovailuvahasta, hiekasta, kävyistä, kepeistä, kirjoittamalla ja värittämällä kirjaimia. Jokaisesta kirjaimesta tehdään omanlainen askartelunsa mitkä kootaan keväällä lapsen omaksi aapiseksi. Samoilla menetelmillä olemme harjoitelleet myös tunnistamaan ja tekemään numeroita 0-7. Numeromerkin lisäksi on harjoiteltu numeromerkin ja lukumäärän välistä yhteyttä.

Muovailuvahasta muotoillut numerot 0, 1 ja 2. Laatikossa olevaan hiekkaan piirretty sormella Z kirjain. LAPSI ASKARTELEE LANGASTA SAKSIA APUNA KÄYTTÄEN NUMEROITA.

Lähtökohtaisesti joka viikko Myssy Kasperit pääsevät oppimaan metsään.

Metsään rakennettu pieni maja heinistä ja lehdistä.

Lapset rakentavat metsässä majaa.
kuvassa lapsia metsässä majaa rakentamassa.

Metsä on toiminut hyvänä ympäristönä harjoitella laskemista ja numeroiden muodostusta. Siellä olemme myös taiteilleet omia taideteoksia luonnonmateriaaleista, etsineet syksyn värejä värisuunnistuksen avulla ja valokuvanneet syksyn merkkejä. Olemme käyneet kaikkien rakastamalla eväsretkellä, tehneet pesiä syksyä varten eläimille ja leikkineet metsässä mm. majojen rakennus on ollut monien mieleen!

Kuvassa valkoiselle paperille tehty kasvot, hiukset heinistä ja silmät lehdistä, suu oksasta. kuvassa valkoiselle paperille piirretty auto joka on koottu täyteen puun lehtiä. Renkaat kävyistä.

Lauluissa (mm. kuukaudet, kuukausilaulu, viikonpäivät, syksy tulla saa) on harjoiteltu viikonpäivien, kuukausien sekä vuodenaikojen nimiä sekä järjestystä.

Jumpassa olemme harjoitelleet pallon kuljetusta käsillä ja jaloilla, syöttelyä, heittelyä, maalin tekoa ja maalin puollustusta. Ulkokentällä pääsimmepä jo pelaamaan koko ryhmän kesken jalkapalloa. Tämä on hyvä keino kasvattaa ryhmään myös me-henkeä! 🌞🌞🌞

Syksy 20

Syksy on alkanut kivasti ryhmässä uusiin kavereihin ja aikuisiin tutustuen.

Kirjaimiakin olemme jo aloittaneet harjoittelemaan.

Metsäretkellä rakennettiin eläimille koteja. Niihin pääsivät asumaan niin pienet muurahaiset kuin isot jäniksetkin.

———————————————————

KESÄ20

TOUKOKUU ON PÄÄTTYNYT JA SITEN MYÖS ESIKOULU!

LÄHETIMME KOULUUN JA KESÄLOMILLE MONTA ESKARILAISTA ERILAISEN KEVÄÄN JÄLKEEN HAIKEIN MIELIN, ONNEA JA TSEMPPIÄ TULEVALLE KOULUTIELLE!

KESÄKUUSSA PÄIVÄKODISSA VIELÄ TOUHUTAAN, ULKOILLAAN, RETKEILLÄÄN JA PUUHASTELLAAN MITÄ MILLOINKIN. TOIVOTTAVASTI AURINKO PAISTAA, LAITA SIIS AURINKOVOIDETTA JA OTA VESIPULLO JO MUKAAN.

Hei kaikki perheet!

Tällä hetkellä kun monet lapset ovat kotona perheensä kanssa ,toivomme että vietätte aikaa yhdessä. Pelaatte lautapelejä, askartelette,laitatte ruokaa ja ulkoilette yhdessä.

Esikoulutehtäviä löytyy wilmasta ja voitte hakea niitä myös päiväkodista.

Hyviä esikouluikäisen peli ja tehtäväsovelluksia löytyy myös Pikku kakkoselta, YLE areenasta, Lukulumosta, Mollasta tai vaikkapa Moka Mera Lingue-sovelluksista.

Pidetään huolta toisistamme.

Nähdään taas!

HELMIKUUN TOUHUJA

Helmikuun lopulla vietettiin Kalevalan päivää ja eskarit pääsivät soittamaan kannelta josta innostuneena askarreltiin kukin oma kannel.

 

SYKSY 2019

Syksyn eskaripuuhat on vihdoin saatu käyntiin! Myssyjen alkusyksy on näyttänyt tältä:

Vesivärimaalausta

Kuva- sekä kirjainarvoituksia älytaulua apuna käyttäen
Leikkipäivänä arvotaan leikkikaverit ja lapset saavat keskenään valita leikin. Näin tutustaan toisiin vielä enemmän ja saadaan kivaa vaihtelua leikkikavereihin. 🙂

———————————————————————————–

MYSSY-KASPEREIDEN KEVÄTPUUHAA 2019

Keväällä ollaan oltu paljon metsäretkillä. 🙂
Uimakoulussa oli huippukivaa!

 

Majaleikit ovat olleet isossa suosiossa.
Runomaatilla. 🙂
Nassikkapainia.

———————————————————————————-

MYSSY-KASPEREIDEN TALVIPUUHAA 2019

Ollaan oltu metsäretkeilemässä…

ja laskemassa liukurilla mäkeä…

sekä luistelemassa! 🙂

———————————————

MYSSYKASPEREIDEN SYKSYÄ 2018

MEILLÄ LÄHTEE LAPSILTA HAMPAITA!!! Niitä kerätään yhteiseen tauluun ja lasketaan saldoja viikottain….

 

Ruokahuoneen kattoon on ilmestynyt jotain……..

Sydänkerhossa olemme keränneet hyvän mielen sydämiä ja kun taulu tuli täyteen, pidettiin Sydänjuhlat. Lapset toivoivat pyjamapäivää ja elokuvaa, sehän järjestettiin, ja vähän herkkuja.

 

Avaruusprojektin alkua…..

 

 

______________________________________________________________

KEVÄT2018

 

 

MYSSY-KASPERIEN ESIKOULUVUOSI SAATIIN ONNELLISESTI PÄÄTÖKSEEN. KEVÄTJUHLISSA LEIKITTIIN JA LAULETTIIN VUODEN AIKANA ESILLE NOUSSEITA LEMPILAULUJA. ESIOPETUS-TODISTUKSET JAETTIIN HAIKEIN MIELIN.

NYT ON AIKA SIIRTYÄ KESÄLAITUMILLE, NAUTTIA LOMASTA JA AURINGOSTA, KUN SEN AIKA KOITTAA.

LENNÄ LENNÄ LEPPÄKERTTU………

 

 

Ennen pääsiäistä aloitimme uuden projektin jonka nimi on Unelmien Lelu. Lapset työstävät projektia ensin piirtämällä unelmiensa lelun,sitten lähdimme metsäretkelle ja keräsimme materiaalia lelun prototyyppiin.

 

 

Myssykaspereissa ollaan askarreltu pääsiäispuput ja pääsiäisruohopurkitkin ovat jo ruohon istutusta odottamassa.

TERVETULOA VUOTEEN 2018. ESIKOULUSSA TAPAHTUU TÄNÄKIN KEVÄÄNÄ PALJON KAIKENLAISTA UUTTA OPPIMISTA JA KOULUUN LÄHTÖÖN LIITTYVÄÄ JÄNNITTÄVÄÄ JA MIELENKIINTOISTA ASIAA.

 

 

 

Myssy-Kaspereiden syksy on alkaneen eskarin myötä ollut kiireinen ja puuhaa on riittänyt. Alkusyksystä retkeilimme paljon ja kävimme mm. Katariinanlaaksossa ihastelemassa vehreää luontoa ja alkavan syksyn merkkejä.

Toiminnallinen eskari on pyörähtänyt myös mukavasti käyntiin. Olemme tehneet pienryhmätehtävien parissa mm. kirjaimia ja numeroita.

Eri päiväkotien eskarit pelaavat myös jalkapalloa Karusellisarjassa, toisiaan vastaan. Näitä otteluita olemme pelanneet syksyn aikana kaksi, joista toisen voitimme ja toisen pelasimme tasan.

 

 

 

 

 

 

Kevät oli täynnä puuhaaa.

Kävimme tutustumassa kouluun.

Leivoimme, huovutimme, askartelimme ,retkeilimme, harjoittelimme parkouria ,vietimme sydänjuhlia ja samalla eskarin päättäjäisiä.

Tammikuussa pääsimme pulkkamäkeen ja luistelemaan.

 

Helmikuussa polskimme uimakoulussa.

Hei vain Myssyistä! Lokakuun alku ollut kylmä mutta meillä meininki eskarilaisten kanssa ollut hyvin energistä ja lämmintä. Metsäretkillä ovat eväät maistuneet ja syksyn merkkejä ollaan edelleen ihasteltu sekä ulkona että sisällä. Eskaritehtävissä olemme tutustuneet kirjaimiin, äänteisiin ja matematiikan maailmaan pistetyöskentelyn keinoin. Tanssittukin ollaan ja pelailtu yhdessä koululaisten kanssa. Tästä on hyvä jatkaa yhä pimeneviin iltoihin ja kylmeneviin päiviin!

img_8374
Pitkospuita pitkin lintutornille ihastelemaan syksyn merkkejä.

 

img_5355
Kirjainten harjoittelua muovailuvahan avulla.
img_8366
Auringonlaskua ja muuttolintuja.
img_8353
Yhteiset pelihetket koululaisten kanssa.
img_5836
Missä tunnemme erilaisia tunteita kehossamme?
img_8312
Showdance!
img_5564
Metsäretkellä Otto-hiiri Raumalta sai kodin lasten ansiosta.

Eskarilaisten pistetyöskentelyä: lukumääriin tutustumista, kirjainbingoa ja iPadilla pelailua:     img_5777 img_5760 img_5585 img_5483 img_5463

HYVÄÄ SYKSYÄ 2016 MYSSY-KASPEREISTA!

Esikouluvuosi startattu käyntiin uuden iloisen lapsiryhmän kanssa! Myssy-Kaspereiden esikouluryhmässä on nyt 20 lasta ja aikuisiakin meitä on ryhmässä paikalla neljä: kaksi opettajaa, yksi hoitaja ja avustaja. Elokuun loppu meni toisiimme tutustuessa sekä opetellessa ryhmän sääntöjä ja toimintatapoja. Syyskuussa olemmekin sitten päässeet leikkimään, askartelemaan ja oppimaan sadonkorjuu-teeman parissa. Olemme muun muassa käyneet metsässä ja Turun kauppatorilla tutustumassa syksyn satoon.

img_0031
Syksyn ja kesän satoa torilla: eskarilaiset saivat maistiaisiakin.   img_0033
Ruokasieniä.
Ruokasieniä.
img_8138
Sieniretken paras osuus: eväät!
img_8216
Toriretkellä päästiin ostamaan myös joitakin herkkuja!

Aika juhlia kulunutta esikouluvuotta ja palkita lapset syksyn ja kevään uurastuksesta todistuksin ja kukkasin.

”Syksyllä kun toisemme tavatiin

yhteiset säännöt heti sovittiin.

Nopeasti kasvoi taitojen reppu,

yhdessä oppi jokainen heppu.

Ystäviä hyviä meistä tuli,

hymyyn suut kaikki suli.

Muistoja kauniita saamme mukana kantaa,

ne voimaa tulevina päivinä antaa!”

Hyvää kesää ja onnea koulutielle Myssy-Kasperit!

Koivunoksia ja aakkosia.
Koivunoksia ja aakkosia.
Esikoululaisten todistukset ja kortit kielojen kera.
Esikoululaisten todistukset ja kortit kielojen kera.

Toukokuussa pelasimme jalkapallopelin Muksulanmäen eskareita vastaan, askartelimme äidille lahjaksi rintakorun, kävimme retkellä Katariinanlaaksossa sekä osallistuimme koko alueen eskareiden yhteiseen piknikkiin.IMG_7699IMG_7821IMG_7677IMG_7669        Huhtikuussa näimme 112 esityksen ja Retkeilimme perjantaiseen tapaan  lähimetsässä.IMG_7579IMG_7504 Maaliskuussa vietimme sydänjuhlija , kävimme hiihtoretkellä sekä jumppasimme        Uuno-pokalin innoittamana.

 

IMG_7494

Maaliskuussa vietimme sydänjuhlia ja

IMG_7440

Helmikuussa olimme uimakoulussa ja jokaviikoiseen tapaan perjantain metsäretkellä.

IMG_7156IMG_7353

Tammikuussa kävimme luistelemassa ja pulkkamäessä.                       IMG_7200IMG_7193IMG_7161