Aamulla bussi haki meidät hotellilta täsmällisesti sovittuun aikaan 7.50. Saavuimme kurssipaikalle, josta otimme muut kurssilaiset kyytiin ja jatkoimme Athalassan kansallispuistoon Nicosian liepeille.
Puistossa tutustuimme toisiimme erilaisin ryhmäytymisleikein. Leikkien ohessa mietimme niiden sopivuutta oppilaille sekä niiden pedagogisia tavoitteita. Helpoilla leikeillä voimme ottaa mukaan kaikenlaiset oppilaat hiljaisista ja ujoista rohkeampiin. Leikit pohjautuivat positiiviseen pedagogiikkaan ja myös kurssin vetäjät antoivat jatkuvasti positiivista palautetta.
Leikkien avulla pohdimme, kuinka paljon kiinnitämme usein huomiota virheisiin. Leikkiessämme voimme kääntää ajatukset virheistä onnistumisiin. Leikin kautta harjoittelimme myös ottamaan huomioon erilaisia oppijoita erilaisine rajoitteineen. Tehdessämme tehtäviä leikin muodossa pääsimme kokemaan yhteistyön voiman. Myös ryhmien muodostaminen tapahtui luontevasti ja pakottamatta ensimmäisen ajatuskarttaleikin kautta.
Tutustumis- ja ryhmäytymisleikkeinä oli:
Ajatuskartta
- ajatuskartta itsestä sanoin tai kuvin paperille
- ajatuskartan esitteleminen vapaasti liikkuen, mutta puhumatta satunnaisille ryhmäläisille
- ajatuskartan avulla itsensä esitteleminen sanallisesti satunnaisille ryhmäläisille
- neljän hengen ryhmien muodostaminen etsimällä jotain yhteistä ryhmäläisistä ajatuskartan avulla
Hyvää ajatuskarttaleikissä oli se, että alkuun pääsi ilman sanoja, mikä helpottaa ujojen esittäytymistä. Itsestä sai kertoa rauhassa yksittäisille ihmisille eikä esiintymällä koko joukolle. Samalla pystyi myös keskittymään paremmin tutustumiseen eikä jännittämään omaa tulevaa esiintymisvuoroa.
Pahvimukilinna
- kumilenkissä neljä narunpätkää
- jokainen ryhmäläinen ottaa yhdestä narusta kiinni eli yhteistyössä toimien kumilenkkiä saa venytettyä
- kumilenkin avulla pahvimukeista kootaan torni: alimpana viisi mukia, sitten neljä jne.
Hyvää pahvimukileikissä oli huomata yhteistyön tarve. Jokaisen panos oli välttämätön ja yhdenvertainen.
Ponpon-leikki
- viiden hengen ryhmissä
- yksi joka ryhmästä johtaja, joka ottaa leikkivarjon päältä ponponeja yksi kerrallaan salaattipihtiottimilla
- johtaja ojentaa ne ryhmäläisille lusikkaan, jota pidetään kädessä, jossa on patakinnas
- ryhmäläisten tarkoitus kuljettaa ponpon lusikassa pahvimukiin muutaman metrin päähän
- tavoitteena täyttää pahvimuki mahdollisimman nopeasti, mutta siten ettei ponponeja tipahda maahan
- maahan pudonneet jätetään maahan ja ne ”lasketaan” virheiksi (tällä kiinnitetään huomio siihen, kuinka paljon yleensä keskitymme virheisiin näkemättä onnistumisia)
Ensimmäisen kierroksen jälkeen leikimme leikin uudelleen hieman sääntöjä muuntaen. Joka ryhmästä sekä johtaja että kaksi ryhmäläistä saivat siteen silmilleen. Muiden tehtävänä oli auttaa ja ohjeistaa sokkoja. Vetäjät painottivat, että tärkeintä ei ole voitto vaan kaverin turvallisuus. Tässä huomasimme, kuinka kaikki rajoitteistaan huolimatta osallistuvat. Leikki osoitti, että kommunikointi ja yhteistyö on pohjana kaikelle onnistumiselle.
Pommileikki
- seistään piirissä
- piirissä kiertää yksi tikittävä leikkipommi sekä neljä heiteltävää ”pommia” (palloa, tyynyä)
- tikittävän pommin ”räjähtäessä” pommit pysähtyvät
- pommien haltijat saavat tehtävän (tällä kertaa opettelimme kreikankielisiä ilmauksia)
Leikki oli hauska ja ryhmää rentouttava. Leikkiä voi käyttää monissa eri oppiaineissa.
Paperiketjuleikki
- ryhmän johtajille annetaan ohjeet erikseen
- johtajilla 30 sekuntia aikaa ohjeistaa ryhmä, minkä jälkeen alkaa 6 minuutin toiminta-aika
- jokaisella ryhmäläisellä käytössään vain toinen käsi, toinen selän takana
- tehtävänä askarrella mahdollisimman pitkä paperiketju
- välineinä yhdet sakset, paperia, teippirulla
Leikki vaati paljon kommunikointia ja yhteistyötä. Pienimpien lasten kanssa emme käyttäisi saksia, vaan valmiita paperisuikaleita sekä teippikonetta.
Päivän päätteeksi palasimme kurssipaikalle, jossa esittelimme itsemme vielä lyhyesti koko porukalle kertoen enemmän työstämme. Kaiken kaikkiaan ensimmäinen päivä oli antoisa ja aika meni nopeasti.