Ajankohtaista

Joulu lähestyy!

Akselintiellä virittäydyttiin joulun tunnelmaan 23.11.2022. Vanhemmat ja sukulaiset pääsivät nauttimaan mukavasta ohjelmasta lapsia hakiessaan.  Päiväkodin pihalla laulettiin joululauluja kitaran säestyksellä ja vanhempainyhdistyksen buffetista oli perheillä mahdollisuus maistella erilaisia herkkuja. Myös joulupukki ehti paikalle ja lapset pääsivät esittämään pukille joululahjatoiveitaan. Juhlan puolessa välissä sytytettiin päiväkodin pihan kaikki jouluvalot ja saimme ihailla valojen loistetta pimenevässä illassa. lapset tonttulakki päässä jouluvalojen edessä.

Vanhempainilta 6.9.2022

Koko talon yhteinen vanhempainilta pidettiin 6.9.2022 päiväkodin pihalla. Jokaisella ryhmällä oli oma pisteensä ja keskustelunaiheensa. Ilta alkoi siten, että vanhemmat kokoontuivat oman lapsensa ryhmän pisteelle ja keskustelivat ryhmän toimintaan liittyvistä asioista. Alkuinfon jälkeen vanhemmat kiersivät läpi kaikkien ryhmien pisteet ja osallistuivat pisteillä kunkin ryhmän aiheeseen liittyvään keskusteluun. Vanhemmat saivat itselleen myös kynät ja paperit, joihin saivat kirjata kierroksen aikana toiveitaan ja ajatuksiaan keskusteltavista aiheista. Paperit palautettiin kierroksen päätteeksi oman lapsen ryhmään.

PISTEET:

Esiopetuksen pisteellä kerrottiin lyhyesti esiopetuksen tavoitteista sekä toiminnallisesta tavasta oppia asioita. Myös leikin merkitystä oppimisessa korostettiin.

Nuuskamuikkusten pisteellä vanhemmat saivat tutustua välineisiin, joilla voidaan tukea lapsen kommunikaatiota ja toiminnanohjausta. Esillä oli mm. erilaisia kuvatauluja sekä ajastimia (time timer, mouse timer, tiimalasi, munakello). Edellä mainittuja arjen helpottajia kannattaa kokeilla pienellä kynnyksellä!

Tuutikkien pisteellä aiheena oli hakutilanteet.
Pohdittavana oli mitä vanhemmat toivovat meidän ottavan huomioon lasta hakiessa.
Monet toivoivat, että kerrottaisiin mitä lapsi on päivän aikana tehnyt sen lisäksi, että kerrotaan oliko hyvä päivä. Päiväkodin puolelta toivomme, että vanhempi keskittyy hakiessaan lapseen ja lapsen päivästä kuulemiseen.

 

Tiitiäisten pisteellä oli aiheena osallisuus. Pisteellä käytiin läpi miten lapsi saadaan osallistettua ryhmämme toimintaan ja mitä on lasten vanhempien osallisuus. Osallisuus lapsella vahvistaa hänen itsetuntoaan: ”Lapsi oppii, että hänen mielipiteillään on merkitystä ja että hänellä saa olla oma tahto”. Tiitiäisissä (alle 3v.) pyritään yhdessä lasten kanssa luomaan leikkiympäristö, jossa on näin pienille sopivia leluja käden ulottuvilla ja lasten valittavissa. Meillä on myös varastohuone, jossa käymme aina välillä hakemassa niitä leluja ja leikkejä, jotka eivät ole jatkuvasti esillä. Kirjat ovat laatikoissa, joista voi käydä hakemassa mieluisensa. Jumppavälineet ovat käytettävissä meidän lepohuoneessa. Pomppupatja, tunneli ja pallokori ovat aina käsillä. Välillä käymme hakemassa naapurista trampoliinin lainaksi tai musisoidessamme päiväkodissa on soitinkärryt, joita voi tarvittaessa lainata. Ulkona leikkiessämme olemme yhdessä samalla pihalla sekä pienet että isommat. Tämä luo mahdollisuuden osallistaa pienet myös leikkimään isompien kanssa. Isot mielellään keinuttavat ja leikittävät pienempiä ja pienet taas mielellään osallistuvat isompien leikkeihin esim. juoksukilpailuissa ja yhteisleikeissä ja Aakkosmaan lauluhetkissä. Tällöin vuorovaikutus kaikkien kesken voimistuu. Vanhempien taholta esitettiin myös ulkotouhujen osalta toive suosittujen retkien järjestämisestä, kun on palattu taas lockdownin jälkeiseen aikaan- ja eiköhän niitä aleta taas järjestämään. Kruununa kakussa lasten osallistamisessa on vuosittain järjestettävä lasten parlamentti, johon osallistuvat kaikki päiväkotimme ryhmät ja jossa yhteisesti päätetään esim. leluhankinnoista päiväkotiimme. Etukäteen valitut edustajat äänestävät lopuksi kaikista leluehdotuksista heille sopivimman vaihtoehdon suuressa loppuäänestyksessä. Tätä ennen ehdotukset ja ehdokkaat on valittu paikallisissa äänestystilaisuuksissa. Lasten vanhempia pyritään myös osallistamaan toimintaamme. Vanhempainillat, wilmaviestintä sekä viestintä muilla somealustoilla antavat mahdollisuuden vuoropuheluun unohtamatta päivittäisiä kuulumisen vaihtamisia tuonti- ja hakutilanteissa. On esitetty myös toive, että ”jos lapsi on jäänyt kovin itkuisena hoitoon voisi olla hyvä idea ilmoittaa vanhemmalle, kun lapsi on rauhoittunut”. Viimeisenä päiväkodin väki on kiitollinen meidän vanhempainyhdistykselle, johon voi halutessaan liittyä ja joka on järjestänyt lapsille hienoja ilon hetkiä ja tilaisuuksia jo vuosien ajan!

Hemuleiden pisteellä tehtävänä oli luoda pihasäännöt uudelle pihallemme. Vanhemmat antoivat positiivista palautetta suuresta, yhtenäisestä pihasta. Ystävyyssuhteet säilyvät yli ryhmärajojen ja sisarukset voivat moikata toisiaan muun toiminnan lomassa. Yhdessä pohdittiin mitä vähemmän sääntöjä, sen parempi. Näin lasten on helppo muistaa tärkeät säännöt ja lapsilla on mahdollisuus toteuttaa itseään luovasti ja monipuolisesti. Turvallisuus ja kaikkien viihtyvyys aina huomioiden. Pihalla kaikenlainen kiusaaminen on kiellettyä ja siihen puututaan aina. Henkilökunta esitti vanhemmille muutaman valmiin pihasäännön ja vanhemmat lisäsivät omia ehdotuksia ja ajatuksia. 

Yhdellä pisteistä käytiin läpi aamuun ja lasten tuomiseen liittyviä asioita. Päiväkodin ovet ovat aina lukittuna, joten perheiden pitää aamulla tullessaan soittaa ovikelloa ja odottaa, että henkilökunta tulee avaamaan oven. Toiveena on, että jos lapsi on tulossa aamupalalle, niin hän olisi paikalla viimeistään klo 8.05. Aamupalan aika on 8-8.30, jonka aikana toivomme ruokarauhaa. Toiveena on myös, että vanhemmat kulkisvat ulkokautta ryhmien välillä tuodessaan siasruksia päiväkotiin. Vanhemman tehtävänä on myös huolehtia lasten käsipesusta ja tossujen pukemisesta. Lapsi luovutetaan ryhmän aikuisille siten, että kontakti ryhmän henkilökuntaan syntyy ja he näkevät lapsen tulleen. Päiväkodin parkkipaikalla sähkötolpalliset paikat ovat tarkoitettu henkilökunnan käyttöön.

Pikku- Myiden pisteellä keskusteltiin leikin merkityksestä. Leikki vahvistaa lasta ja tuottaa iloa. Leikki on lapselle luontainen tapa toimia, osallistua ja oppia. Leikeissä voi harjoitella erilaisia taitoja ilman epäonnistumisen pelkoa. Leikeissä lapsi harjoittelee oppimiaan asioita ja saa näin vahvistusta taidoilleen ja tiedoilleen. Leikissä lapsi oppii elämisen sääntöjä, esim. sosiaalisia-, vuorovaikutus-ja kuuntelemisen taitoja. Sosiaalisten taitojen kehittyminen onkin tärkeä osa leikkiä:       

-opitaan kommunikoimaan ja neuvottelemaan  

-katsomaan asioita toisen näkökulmasta 

-opitaan antamaan sekä vastaanottamaan empatiaa toisilta leikkijöiltä. 

 Vanhempien toiveita leikeistä: 

  • lääkärileikki 
  • liikunnalliset leikit sekä kiipeilyä 
  • kotileikki 
  • kauppaleikki 
  • siivousleikki 
  • laulut ja lorut 
  • musiikkileikit 
  • erään lapsen toivomus vanhempien mukaan: ”lisää päiväkotia” 

 

 

 

Sadonkorjuujuhlat 9.9.2022

Koko talon yhteistä sadonkorjuujuhlaa juhlittiin Akselintiellä aurinkoisena perjantaina 9.9. Jokainen ryhmä oli pystyttänyt pihalle oman pisteen, jota lapset saivat yhdessä omien kasvattajien kanssa kiertää. Liikunnallisilla pisteillä yritettiin mm. heittää kumisaappaita mahdollisimman pitkälle ja “omenoita” mahdollisimman tarkasti omaan koriin. Kädentaitoja päästiin harjoittelemaan tekemällä pihlajanmarjoista koruja ja painamalla omenoilla hienoja taideteoksia. Välillä rauhoituttiin kuuntelemaan marja- ja sieniaiheisia loruja. Nokkeluutta ja laskutaitoja harjoiteltiin myrkkysieni leikissä ja erilaisten ruokien lajittelupisteellä. Näiden lisäksi pihalle oli pystytetty herkkupöytä syksyn sadosta, mitä lapset saivat käydä tutkimissa. Lopuksi kokoonnuimme vielä yhteen laulamaan sadonkorjuulauluja.  

“Tänne juoksujalkaa, maistiaiset alkaa, on aika sadonkorjuujuhlien. Tänne juoksujalkaa, aukiolla raikaa, laulu sadonkorjuujuhlien!” 

 

sadonkorjuuherkut pöydällä
Sadonkorjuun satoa
koru
Itse pujoteltu koru

kuvia eläimistä ja syksyn herkuista

 

Nuuskamuikkusten Turku-retki

Talon alueellinen integroitu ryhmä Nuuskamuikkuset tekivät Turku-aiheisen retken maanantaina 12. syyskuuta. Retken kohteet oli lapsille yllätyksiä. Menimme ensin kahdella bussilla Aurajoen varteen Förin luo ja pääsimme ajelemaan sillä. Ihastelimme maisemia ja bongasimme esimerkiksi Tuomiokirkon. Ajelun päätteeksi suuntasimme Barkerinpuistoon ja jäimme sinne leikkimään. Eväitä siirryimme syömään puiston ulkopuoleiselle penkille. Siinä istuskellessa pillimehut ja keksit maistuivat. Eväiden syömisen jälkeen lähdimme kohti Funikulaaria ja matkustimme sen kyydissä ylös rinnettä. Osa lapsista pääsi ensimmäistä kertaa sen kyytiin. Se olikin joillekin jopa hieman jännittävää. Kakolanmäelle päästyämme alkoi paluumatka päiväkodille.

Lapset leikkipuistossa autossa istumassa
Leikkimässä Barkerinpuistossa
Lapset Förin kyydissä
Förin kyydissä maisemia ihailemassa

Uuden toimintakauden aloitus Nipsuissa! 

Elokuu on nyt vaihtunut syyskuuksi ja kaikki lapset ovat jo palanneet lomiltaan Nipsuihin. Nipsuissa on tällä kaudella muutama vanha konkari viime kaudelta sekä lapsia, jotka siirtyivät päiväkodin muista ryhmistä Nipsuihin. Muutama lapsista aloitti ensimmäistä kauttaan Talinkorventien päiväkodissa. Tilanteessa, jossa lapset eivät ole toisilleen entuudestaan tuttuja, on erityisen tärkeää panostaa ryhmäytymiseen ja hyvän me-hengen luomiseen ryhmässä. Tällä tavalla luomme kaikille turvallisen ilmapiirin oppia ja toimia ryhmässämme.  

Aloitimme toisiimme tutustumisen erilaisilla leikeillä, joissa lasten nimiä tulee toistettua useita kertoja. Yksi leikeistä on kommervenkkaa, jossa lapset hyppivät ympäri huonetta ja yhdessä lorutellaan; kommervenkkaa vemmerkonkkaa, kommervenkkaa vemmerkonkkaa, hyttynä myttynä maahan! Lorun jälkeen lapset menevät vatsalleen maahan makaamaan ja sulkevat silmänsä. Aikuinen peittää yhden lapsista peitolla ja muut saavat avata silmänsä. Yhdessä arvuutellaan, että kuka lapsista on peiton alla piilossa. Lapset oppivat nopeasti huomaamaan, että kuka porukasta puuttuu. Olemme myös laulaneet liinalaulua, jossa lapset käyvät vuorotellen antamassa liinan ystävälleen ja silittämässä tämän poskea. Kannustuspiirissä jokaista lasta on kannustettu nimeltä huutaen juoksemaan piiriä ympäri takaisin omalle paikalleen. Päivittäin toivotamme jokaisen lapsen tervetulleeksi nimeltä mainiten ja laulamme; kiva kun oot täällä! 

Lapsi piilossa peiton alla

Ensimmäinen askartelumme tänä syksynä oli jokaisen lapsen omakuva. Piirsimme tussilla ääriviivat ja jokainen sai maalata vesiväreillä itselleen mieleisensä vaatteen. Koristeluun käytettiin pieniä värikkäitä timantteja. Hiukset leikattiin langasta. Olemme tehneet ryhmätilan eteiseen seinän, johon kiinnitämme jokaisen lapsen omakuvan. Lapset ja vanhemmat voivat ihailla koko ryhmäämme aina tuonti- ja hakutilanteissa. Seinälle kiinnitämme myös vuodenaikaan sopivia askarteluja, jotka päivittyvät aina sitä mukaa, kun huomaamme ulkona merkkejä uuden vuodenajan alkamisesta. Seinää koristaa myös puu, jonka lehtiin olemme kirjanneet lastenkokouksessa esiin tulleita toiveita. Toiveet varisevat puun juurelle sitä mukaa, kun ehdimme niitä toteuttaa. Tällä tavalla lapset ja vanhemmat voivat seurata toiveiden toteutumista konkreettisesti.  

Lapsen tekemä omakuvaLapsen tekemä omakuvaTutustumme syksyn aikana jokaiseen lapseen syvällisemmin heidän voimavarapuidensa kautta. Perheet pääsivät osallistumaan toimintaamme tämän askartelun kautta. Koteihin jaettiin täytettäväksi kyselyt, joissa kartoitettiin lapsille tärkeitä ihmisiä (juuret),  taitoja, vahvuuksia, osaamista (runko), kiinnostuksen kohteita, harrastuksia ja iloa tuottavia asioita (oksat) sekä haaveita, toiveita ja unelmia (lehdet). Jokainen lapsi saa esitellä oman valmiin puunsa koko ryhmälle.  

voimavarapuu

 

Lasten Parlamentti 2020

Tänä vuonna lasten parlamentti järjestettiin ensimmäistä kertaa sähköisessä muodossa. Sen aiheena oli päiväkotiin hankittavat pelit. Ensimmäisellä kierroksella jokaisen ryhmän lapset saivat ehdottaa pelejä, joita he haluaisivat saada päiväkotiin. Peliehdotuksia tuli yhteensä 21 ja ne koottiin nettiin Google Formsiin kuvien kera.

Toisella kierroksella lapset pääsivät jokainen vuorollaan omissa ryhmissään äänestämään toivomaansa peliä tietokoneen ruudulta ja osa älytauluja käyttäen, osa touchpadilla ja osa perinteisesti hiirellä.

Kyselyssä saatiin kerättyä ääni 107:ltä lapselta!

Tulosten perusteella ja ryhmän ikätaso huomioiden jokaiseen ryhmään saatiin joulukuussa viisi uutta peliä.

10 eniten ääniä saanutta peliä:

  1. Älä herätä isää (18)
  2. Muumipeikon kalaretki (14)
  3. Timanttiponit (10)
  4. Lohikäärmeen henkäys (9)
  5. Hedelmätarha (8)
  6. Muistipeli (7)
  7. Uno (6) / Eläinperheet (6) / Kanin loikka (6) / Vikkelästi vintille (6)

 

Lapsen oikeuksien päivä” Ne jotka syrjii lapsia, niin miks ne ei lopeta sitä?”

Lapsen oikeus leikkiin

  • se on lasten työtä.
  • lapsilla on erilaisia leluja.
  • ettei oo tylsää.
  • lapset saa leikkiä päiväkodissa ja eskarissa.
  • saa leikkii mitä tahtoo.
  • että ne saa leikkii.
  • että ne vois pitää hauskaa.
  • kaikki saa leikkiä.
  • että ne saa leikkiä ihan niin, ettei niiden tarvii kysyä lupaa siihen leikkiin.
  • kotileikkiä, legot ja jalkapallo ja hiekkalaatikko.
  • on tosi hyvä asia.
  • semmottii, että ne saa edes joskus pitää hauskaa.
  • että saa rauhassa leikkiä.

Lapsen oikeus kulttuurielämään

  • sais kauan tehdä kulttuuria ja sais siihen luvan.
  • että ne saa jotain kultaa.
  • että lapset kulttuurisoisi.
  • mikä se on??
  • että niillä on oikeus erilaisiin mahdollisuuksiin
  • saa vaikka aikuisen kanssa mennä uimahalliin
  • lapset voi leikkiä käsinukeilla.
  • lapsilla on oikeus tehdä vaikka niitä puuhommia isin kanssa.
  • että lapset saa asua metsässä vaikka teltassa.
  • eiks se oo elämä? en mä oikein tiedä.
  • se saa tehdä kulttuuria.
  • lapset saa kattoo telkkarii.

Lapsen oikeus lepoon

  • että he saa nukkua
  • että jos ne ei haluu lepää, niin niiden täytyy kuitenkin lepää
  • siksi, että ne kasvaa
  • että aivot rauhoittuu.
  • että se lepo on hyvä.
  • piti olla sänky, peitto ja tyyny.

Lapsella on oikeus elää mahdollisimman terveenä

  • ei saa pärskiä.
  • että koko maailman lapset eläisi terveenä ilman sairauksia.
  • ettei mitään sellaista vaarallista syö, ettei sairastu.
  • että pesee kädet ja on kaikille reilu.
  • että saa ruokaa.
  • elämässä on lääkkeitä.
  • pesee kädet, ettei tuu pöpöjä.
  • ettei tuu koronaa.
  • että ne saa syödä terveellistä ruokaa.
  • että saa joka päivä ruokaa
  • et ei tuu aivastuksii eikä mitään pöpöjä.

Lasta ei saa syrjiä

  • hakis aikuisen, jos joku on epäreilu.
  • sitte ei kannata tehä semmosta. ja se vois tarkottaa, että joku lyö toista
  • ettei saa lasta kääntää syrjään, muuten se on epäreilua.
  • ei saa jättää ulkopuolelle.
  • ei saa sylkeä.
  • että ei saa ahdistaa.
  • ne jotka syrjii lapsia, nii miks ne ei lopeta sitä?
  • et ei saa kiusata.
  • et ei saa lyödä.
  • lasta ei saa jättää yksin.