Rör vid de kroppsdelar ni sjunger om.
Fötter, ben och kropp
D
Armar, hals och huvudknopp
(H7) Em (Gm)
Det är jag. (peka på dig själv)
D A7 D
Fötter, ben och kropp
Armar, hals och huvudknopp
Det är du. (peka på någon annan)
Svenskspråkiga småbarnspedagogikens sångblogg
Rör vid de kroppsdelar ni sjunger om.
Fötter, ben och kropp
D
Armar, hals och huvudknopp
(H7) Em (Gm)
Det är jag. (peka på dig själv)
D A7 D
Fötter, ben och kropp
Armar, hals och huvudknopp
Det är du. (peka på någon annan)
Hjulen på bussen dom går runt, runt, runt, runt
C
Runt, runt, runt, runt, runt, runt.
G7 C
Hjulen på bussen dom går runt, runt, runt, runt
C
Runt kring hela stan.
G7 C
Fönstren på bussen dom går upp och ner,
upp och ner, upp och ner.
Fönstren på bussen dom går upp och ner,
runt kring hela stan.
Dörren på bussen den går ut och in…
Chauffören på bussen säger längre bak …
Barnen i bussen säger: Bla-bla -bla
De vuxna i bussen säger: Sch, sch, sch…
För högt upp i luften där svalorna bor, där svalorna bor, där svalorna bor,
För högt upp i luften där svalorna bor, där svalorna bor, där svalorna bor,
Å, så sjunder du: Tral-la-la-la-la
Å, så sjunder du: Tral-la-la-la-la
Å, så sjunder du: Tral-la-la-la-la-la-la-la-la-la
För djupt ner i havet där fiskarna bor…
Refräng: Å, så bubblar du; Bubbeli, bubbeli-bubb
För långt ner i källar’n där råttorna bor…
Refräng: Å, så piper du; Pip-pip-pip-pip-pip
Melodi: Blinka lilla stjärna
Nallebjörnen är min vän bästa leksak är ju den
Han är mjuk och han är rar leker med mig alla dar
Nallebjörnen är min vän, bästa leksak är ju den.
Han kan sitta han kan stå, när jag håller honom så
Ögon vackra runda har, nallebjörnen mjuk och rar
Han kan sitta han kan ståt, när jag håller honom så
Tassar har han, tassar små, fyra är de, men på två
kan han springa om han vill. Dansa, hoppa och stå still.
Tassar har han, tassar små, fyra är de två och två.
Nalle sover i sin bädd, aldrig ensam, aldrig rädd.
Nu han ligger tyst och snäll, somnar gott varenda kväll.
Nalle sover i sin bädd, aldrig ensam, aldrig rädd.
Melodi: Tro, tro, tro’t om ni vill
En noshörning kom till mig och gav mig en puss,
D
och jag flög i luften precis som en tuss.
A7
En noshörning kom till mig och gav mig en puss.
D
Åh, vilka klumpiga pussar!
A7 D
En stamp, en klapp, en kram och en puss.
D
En stamp, en klapp, en kram och en puss.
A7
En stamp, en klapp, en kram och en puss.
D
Åh, vilka klumpiga pussar!
A7 D
Det ·ar en gång en apa, som bara satt och gapa’,
F Gm C7 F
och när hon inte gapa’ så skala’ hon banan :
Dm Gm C7 F
Skala banan (knäpp-knäpp). Skala banan (knäpp-knäpp),
(knäpp med fingrarna)
F Gm
skala banan, skala banan, skala banan (knäpp –knäpp).
Gm C7 F
”Bom – bom – bom – bom” låter stora trumman
(sjung starkt, slå med händerna på golvet)
”Tick – tack -tick – tack” klockan går.
(sjung svagt, sväng ena underarmen som en pendel)
”Dripp – dropp – dripp – dropp” regnet faller sakta.
(trumma lätt medfingertopparna på golvet)
”Dunk – dunk – dunk – dunk” hjärtat slår
(dunka ena handen på bröstet)
Bom, bom, bom låter stora trumman – Barnvisor med Rörelser – YouTube
Lille katt lille katt lille söte katta,
D Am6 H7 Em
vet du att, vet du att det blir mörkt om natta.
A Em A7 D
Lille gris, lille gris, lille söte grisen,
om du frys, om du frys, så gör eld i spisen.
Lille ko, lille ko, lille söte koa,
det var ho, det var ho, ho som sket på broa.
Lille mor, lille mor, lille söta mora,
ho fick skor, ho fick skor, men de var för stor.
Lille far, lille far, lille söte faren,
en sån karl, en sån karl, det är tur vi har’n.
Lille jag, lille jag, lille söt Ida,
jag vill ha, jag vill ha, rotemos till middag.
//: Alla kan sjung kan sjunga med
G
I Sabokoaja, Kadokae.://
D7 G
A, a Sabokoaja, Kadokae
G C G D7 G
Alla kan klappa kan klappa med …
Alla kan gunga, kan gunga med …
Alla kan hoppa, kan hoppa med …
Alla kan knäppa, kan knäppa
Alla kan nicka, kan nicka med…
Hitta på fler rörelser!
Säg nog har du väl sett
(peka på någon i ringen)
Vad som i luften skett?
(peka upp i luften)
Det var nå’t jättestort
(”rita” en cirkel i luften)
som cykla’ fram så fort.
(”cykla” med armarna)
Det var en elefant,
(vänster hand tar om näsan, höger arm är snabeln)
som var så elegant,
(gör en elegant gest)
han hade snabel fram
(”forma ” i luften en snabel fr ån din näsa)
och svans där bak.
(markera ”svansen” på dig själv)