Melodi: Imse vimse spindel
Jag vill vara kompis med dej varje dag
Inte slåss och bråkas, det är inte bra
Dela med sej, vänta på sin tur.
lyssna på sin kompis så allt blir jättekul
Svenskspråkiga småbarnspedagogikens sångblogg
Melodi: Imse vimse spindel
Jag vill vara kompis med dej varje dag
Inte slåss och bråkas, det är inte bra
Dela med sej, vänta på sin tur.
lyssna på sin kompis så allt blir jättekul
Melodi: Du ska få min gamla potta
Klappa händerna när du är riktigt glad, (klapp, klapp)
F C
Klappa händerna när du är riktigt glad! (klapp, klapp)
C7 F
Du kan också glädja andra, som på denna jorden vandra,
Bb F
Klappa händerna, när du är riktigt glad! (klapp, klapp)
C7 F
//: Knäpp med fingrarna, när du är riktigt glad! (knäpp, knäpp) ://
Du kan också glädja andra, som på denna jorden vandra,
knäpp med fingrarna när du är riktigt glad! (knäpp, knäpp)
Slå på dina knän, när du är riktigt glad! (klapp,klapp)…
Stampa fötterna… (stamp, stamp)
Säg hej, hej till vännen din som sitter där… (hej, hej)
Gör nu allt igen, när du är riktig glad!
(klapp, klapp, knäpp, knäpp, klapp, klapp, stamp, stamp, hej, hej)
Melodi: Blinka lilla stjärna
Nicka huvudet av och an
rör på kroppen allt du kan
Ryck på axlarna en stund,
kryp ihop med ryggen rund.
Väx och bli så lång så· lång.
Gör detsamma gång på gång.
Och nu så vill jag sjunga att sommaren är skön,
och träden är så fina och marken är så grön,
och blommorna är vackra och höet luktar gott,
och solen är så solig och vattnet är så vått.
Och lilla fågeln flyger i boet ut och in,
och därför vill jag sjunga att sommaren är min.
Och jag vill också sjunga att fjärilar är bra,
och alla söta myggor dom vill jag också ha
och jag är brun om bena precis som det ska va’,
och därför vill jag sjunga att bruna ben ·är bra.
Och jag har nya fräknar och prickigt sommarskinn,
och därför vill jag sjunga att sommaren är min.
Melodi: denna ringen den ska vandra
Våra fötter de ska vandra,
Först den ena, sen den andra.
Låt dem gå, låt dem gå.
Låt dem aldrig stilla stå.
Våra fötter de ska hoppa,
upp och ner som en loppa.
Låt dem gå. Låt dem gå.
Låt dem aldrig stilla stå.
Våra fötter de ska kasa
så försiktigt – inget rasa.
Låt dem gå. Låt dem gå.
Låt dem aldrig stilla stå.
I ett hus vid skogen slut,
liten tomte tittar ut
D Em A7 D
Haren skuttar fram så fort,
klappar på dess port.
D Em A7 D
Hjälp och hjälp och hjälp du mig,
annars skjuter jägar’n mig!
D Em A7 D
Kom, ja kom i stugan in ,
räck mig handen din.
Hm Em A7 D
Jag sträcker ena armen fram. Jag sträcker ena armen bak.
D
Jag sträcker ena armen fram och skakar lite grann.
D A7
Och jag gör min Honkey Tonkey som jag gör varenda dag,
A7
och det var allt för denna gången. Hej!
A7 D
Jag sträcker andra armen fram. Jag sträcker andra armen bak.
Jag sträcker andra armen fram och skakar lite grann.
Och jag gör min Honkey Tonkey som jag gör varenda
och det var allt för denna gången. Hej!
Jag sträcker ena foten fram…
Jag sträcker andra foten fram…
Jag sträcker huvudet fram…
Jag sträcker magen fram…
Huvud, axlar, knä och tå, knä och tå.
Huvud, axlar, knä och tå, knä och tå.
Ögon, öron, kinden klappen får.
Huvud, axlar, knä och tå, knä och tå.
Kompisbandet – Huvud, axlar, knä och tå – YouTube
Jag hamrar och spikar, jag bygger en bil
(låtsas slå med en hammare)
Jag sågar och gnider, jag drar med min fil.
(låtsas fila)
Jag målar och·målar med tjockt och med tunt
(måla med stora svepande rörelser)
Jag startar min motor och bilen kör runt.
(starta, snurra runt)
Bä, bä vita lamm, har du någon ull?
F C7 F
Ja ja, kära barn, jag har säcken full:
F C7 F
Helgdagsrock åt far och söndagskjol till mor och
Bb F C7 F
två par strumpor åt lille, lille bror.