Yhteistyö huoltajien kanssa Opiskeluhuolto Aamu- ja iltapäivätoiminta Sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelut Sairaalakoulu Poliisiasiat

 

Harrastustoiminta Kirjasto Lastensuojelujärjestöt

 

Yhteistyön tekeminen   

  • Aikuisten yhteistyö mallintaa koulun toimintaa oppivana yhteisönä oppilaille.
  • Oppilaan tuen asioissa toimitaan tarkoituksenmukaisesti ja joustavasti yhdessä toimien ja työtä jakaen.
  • Yhteistyötä tehdään yksittäisen oppilaan hyvinvoinnin tukemiseksi sekä koko kouluyhteisön hyvinvoinnin vahvistamiseksi.
  • Yhteistyöllä tuetaan kasvatuksen ja opetuksen järjestämistä siten, että jokainen oppilas saa oman kehitystasonsa ja tarpeidensa mukaista opetusta, ohjausta ja tukea.
  • Yhteistyötä tehdään myös kotien kanssa siten, että kodin ja koulun kasvatusyhteistyö lisää oppilaan, luokan ja koko kouluyhteisön hyvinvointia ja turvallisuutta.
  • Yhteistyöhön kulloinkin osallistuvat ammattihenkilöt harkitaan tapauskohtaisesti.
  • Yhteistyössä tuen asioiden parissa oppilaan vahvuuksien esiin tuominen haasteiden rinnalla on oleellista. Oleellista on myös luottamus ja oppilaan ja huoltajan aidon osallisuuden mahdollistaminen, sillä se vahvistaa toimijuutta ja sitoutumista yhdessä asetettuihin tavoitteisiin.
  • Lähtökohtana yhteistyössä tuen asioissa on oppilaskeskeisyys, jossa toteutuu oppilaan tarve ja oikeus tulla kuulluksi häntä koskevissa asioissa sekä kunnioittava suhtautuminen häneen.
  • Yhteistyön tekeminen tuen asioissa vaatii aikaa ja toimijoiden toisiaan arvostavaa vuorovaikutusta. Jokaisen ammatillinen tausta tuo oman näkökulmansa yhteisyöhön ja jokaisella on omanlaisensa arvot, normit ja toimintatavat, jotka vaikuttavat yhteistyön sujuvuuteen. Jokaisella on jokin rooli tuen asioiden edistämisessä. Itse tilanne vaikuttaa myös: millainen paikka ja aika yhteistyön tekemiseen on varattu ja millaiset keskittymisen mahdollisuudet ne suovat. Yhteistyön tavoite on kuitenkin kaiken lähtökohtana: mitä tehdään, miten tehdään, milloin tehdään, ketkä tekevät ja mitä varten? Onnistuneessa yhteistyössä osataan myös ennakoida mahdolliset ristiriitatilanteet.
  • Tietoon perustuva päätöksenteko vaatii, että yhteistyön tekemisessä on saatavilla tarvittavat ja riittävät tiedot oppilaan asioista.

Konsultaatio

  • Konsultaatio on neuvon kysymistä ja antamista.
  • Konsultaatiossa etsitään yhdessä ratkaisuja, jotka voisivat tukea oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä omassa lähikoulussa.
  • Konsultaatiossa etsitään yhdessä asioita, jotka jo toimivat ja asioita, joita voisi kokeilla.
  • Tapauskohtaisesti pohditaan sopivat tukimuodot.
  • Konsultaatio voi kohdistua yksitäisen oppilaan lisäksi myös ryhmään/luokkaan tai koko koulun henkilöstöön.
  • Yksittäisen oppilaan konsultaatioon tarvitaan huoltajan suostumus.
  • Konsultaatioapua tarjoavia tahoja:
    • Turun kaupungin koulunepsyopettajat ja aluenepsyopettajat (neurokirjon tuen asiat)
    • Turun keskitetyn palvelun koulut: Hannunniitun koulu (kuulovamma, huonokuuloisuus, kielihäiriö, kielen kehityksen vaikeudet), Katariinan koulu (Laajat oppimisen vaikeudet, kielelliset erityisvaikeudet), Luolavuoren koulu (eriasteiset kehitysvammat, autismin kirjon piirteet), Mikaelin koulu (käytös-, tarkkaavaisuus- ja keskittymisongelmat, tunne-elämän ja oman toiminnanohjauksen vaikeudet, JOPO-opetus: yläluokkien oppilaat, joilla sosiaaliset ja koulunkäyntiin liittyvät ongelmat alkavat ka- saantua)
    • Turun sairaalakoulu
    • Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri
    • Opetushallitus (asiantuntijavirastona ohjaa ja kehittää opetusta ja koulutusta)

 

 

 

Lähteet:

Honkanen,E. ja Suomala, A. 2009. Oppilashuollon käsikirja. Tammi.

Mönkkönen, K., Kekoni, T. ja Pehkonen, A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. 2014.