Aamu- ja iltapäivätoiminta lapsen kasvun ja oppimisen tukena Yhteistyöllä lasta tukemassa Tuen asiakirjat ja niiden laadinta Salassapito ja tiedonsiirtolupa

Aamu- ja iltapäivätoiminta lapsen kasvun ja oppimisen tukena

  • Aamu- ja iltapäivätoiminta on tarkoitettu 1.–2. luokkien oppilaille sekä oppilaille, joilla on erityisen tuen päätös.
  • Aamu- ja iltapäivätoiminta pohjautuu perusopetuksen arvoihin.
  • Toiminnalla on kuitenkin oma erityisluonteensa, sillä se perustuu vapaaehtoisuuteen ja sijoittuu lasten vapaa-aikaan.
  • Toiminta voi tarvittaessa olla osa perusopetuksessa oppilaalle annettavaa oppimisen ja koulunkäynnin tukea.
  • Aamu- ja iltapäivätoiminnalla tuetaan lapsen kasvua ja kehitystä sekä perheen ja koulun kasvatustehtävää.
  • Kun tehostettua tai erityistä tukea saava lapsi osallistuu aamu- ja iltapäivätoimintaan, tulee henkilöstön ottaa lapsen tuen tarpeet huomioon.
  • Koulussa tulee nähdä aamu- ja iltapäivätoiminnan tarjoamat mahdollisuudet oppilaan koulunkäynnin ja oppimisen tukemiseen.
  • Aamu- ja iltapäivätoiminnalla edistetään lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia seuraavista näkökulmista:
    • lapsen vapaa-ajan toiminnan ohjaaminen
    • lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen
    • lapsen koulunkäynnin ja oppimisen tukeminen
    • varhainen puuttuminen ja sosiaalinen vahvistaminen

Yhteistyöllä lasta tukemassa

  • Koulun henkilökunnan ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajien tulee olla säännöllisessä vuorovaikutuksessa.
  • Koulupäivän tapahtumat otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon aamu- ja iltapäivätoiminnassa.
  • Ohjaajat tiedottavat säännöllisesti koulun henkilökunnalle aamu- ja iltapäivätoiminnasta ja koulun henkilöstö vuorostaan tiedottaa aamu- ja iltapäivätoimintaa koulun ajankohtaisista asioista.
  • Ohjaajien työtä voidaan tukea myös opetus- ja opiskeluhuollon henkilöstön antaman konsultaation avulla.
  • Aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestelyjä suunniteltaessa yhteistyö huoltajan, koulun ja aamu- ja iltapäivätoiminnan kesken on erityisen tärkeää.
  • Huoltajan ja mahdollisesti koulun henkilöstön kanssa sovitaan, miten tehostettua tai erityistä tukea saavan lapsen tarpeet sekä kasvuun ja kehitykseen liittyvät tavoitteet otetaan huomioon aamu- ja iltapäivätoiminnassa.

Tuen asiakirjat ja niiden laadinta

  • Oppimissuunnitelma (tehostettu tuki) ja HOJKS (erityinen tuki) voivat tarvittaessa sisältää kuvaukset lapsen osallistumisesta aamu- ja iltapäivätoimintaan sekä yhteistyöstä toiminnan järjestäjän kanssa.
  • Asiakirjoissa voidaan kuvata, miten aamu- ja iltapäivätoiminnan tavoitteet ja toimintamallit tukevat lapsen kehitystä.
  • Kun koulun tukiasioita suunniteltaessa otetaan huomioon myös aamu- ja iltapäivätoiminta, lapsen päivästä muodostuu ehyt kasvatuksellinen kokonaisuus.
  • Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja voi osallistua näiden asiakirjojen laadintaan huoltajan luvalla.

Salassapito ja tiedonsiirtolupa

  • Tiedot tehostetun ja erityisen tuen antamisesta, näihin liittyvät asiakirjat ja asiakirjoihin sisältyvät tiedot ovat salassa pidettäviä.
  • Lasta koskevien salassa pidettävien tietojen luovuttaminen aamu- ja iltapäivätoiminnan henkilöstölle edellyttää huoltajan antamaa yksilöityä tiedonsiirtolupaa.
  • Perusopetuksesta ja siihen liittyvästä opiskeluhuollosta vastaavat henkilöt voivat luovuttaa aamu- ja iltapäivätoiminnasta vastaaville henkilöille toiminnan asianmukaisen järjestämisen edellyttämät välttämättömät tiedot salassapitosäännösten estämättä.
  • Jos lapsi siirtyy toisen opetuksen järjestäjän järjestämään aamu- ja iltapäivätoimintaan, aikaisemman järjestäjän on salassapitosäännösten estämättä viipymättä toimitettava opetuksen tai toiminnan järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot. Vastaavat tiedot voidaan antaa myös uuden opetuksen järjestäjän pyynnöstä.

Lähteet

Opetushallitus. Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet 2011.

Turun kaupungin perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma 2018.