• Opiskeluhuolto järjestetään monialaisessa yhteistyössä opetustoimen ja sosiaali- ja terveystoimen kanssa ja se jakaantuu yhteisölliseen ja yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon.
  • Opiskeluhuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä ja koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona. Lisäksi oppilailla on lakisääteinen oikeus yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon.
  • Opiskeluhuollon tavoitteena on oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen ja ylläpitäminen kouluyhteisössä.
  • Opiskeluhuolto on kaikkien kouluyhteisössä työskentelevien ja opiskeluhuoltopalveluista vastaavien työntekijöiden tehtävä.
  • Eri ammattiryhmiin kuuluvien työntekijöiden keskinäinen konsultaatio on tärkeä työmenetelmä opiskeluhuollossa.

Yhteisöllinen opiskeluhuolto Yksilökohtainen opiskeluhuolto

Yhteisöllinen opiskeluhuolto

Alueellinen yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä

  • Alueellisia yhteisöllisiä opiskeluhuoltotapaamisia on järjestetty kerran syksyllä ja kerran keväällä.
  • Tilaisuuteen kutsutaan laajasti alueen toimijoita keskustelemaan ajankohtaisista asioista ja verkostoitumaan keskenään.
  • Jokaisesta koulusta osallistuu tilaisuuteen edustaja.

 Koulukohtainen yhteisöllinen opiskeluhuolto KOR

  • KOR huolehtii yhteisöllisen opiskeluhuollon kokonaisuudesta ja edistäen kouluyhteisön hyvinvointia, terveellisyyttä ja turvallisuutta.
  • KOR suunnittelee, kehittää, toteuttaa ja arvioi opiskeluhuoltoa ja se kokoontuu säännöllisesti.
  • KOR koostuu niin opetuksesta kuin opiskeluhuoltopalveluista vastaavista ammattilaisista.
  • Oppilaiden ja huoltajien edustajat ovat mukana ryhmän työskentelyssä, ja työhön voidaan kutsua tarpeen mukaan myös oppilaitoksen ulkopuolisia yhteistyötahoja.
  • Ryhmässä voidaan käsitellä koulun hyvinvointia koskevia tietoja tai tietyn ryhmän ilmapiiriä, dynamiikkaa tai työrauhaa yleisellä tasolla.

Yksilökohtainen opiskeluhuolto

  • Yksilökohtainen opiskeluhuolto sisältää yksittäisille oppilaille annettavat kouluterveydenhuollon palvelut, opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelut sekä monialaisen yksilökohtaisen opiskeluhuollon (MAR).
  • Yksilökohtaisen opiskeluhuollon tavoitteena on seurata ja edistää oppilaan kokonaisvaltaista kehitystä, terveyttä, hyvinvointia ja oppimista. Painotus on ongelmien ehkäisyssä ja varhaisen tuen turvaamisessa.
  • Koululla ja opiskeluhuollon henkilöstöllä on velvollisuus ottaa yhteyttä psykologiin, kuraattoriin tai kouluterveydenhuollon työntekijään, jos arvioivat, että oppilas tarvitsee kyseessä olevia palveluita.
  • Oppilaalla on oikeus opiskeluhuoltoon ja hänelle on järjestettävä mahdollisuus keskusteluun psykologin ja kuraattorin kanssa oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa säädetyssä määräajassa.
  • Huoltajalla ei ole oikeutta kieltää alaikäistä käyttämästä opiskeluhuollon palveluja

Monialainen asiantuntijaryhmä (MAR)

  • Monialaisessa asiantuntijaryhmässä keskitytään yhden oppilaan asioihin kerrallaan tavoitteena parantaa kyseisen oppilaan edellytyksiä opiskeluun.
  • Ryhmä kokoontuu tarpeen mukaan.
  • Asian käsittely yksittäisen oppilaan tueksi koottavassa monialaisessa asiantuntijaryhmässä (MAR) perustuu aina oppilaan tai tarvitteassa huoltajan yksilöityyn kirjalliseen suostumukseen.
Huom! Yksilökohtaista opiskeluhuoltoa voidaan antaa vain oppilaan ja tarvittaessa tämän huoltajan suostumuksella, kun taas oppimisen ja koulunkäynnin tukea voidaan antaa oppilaan ja huoltajan tahdosta riippumatta.
  • Ryhmän kokoonpano muodostetaan aina tapauskohtaisesti eli ryhmällä ei ole vakiintunutta kokoonpanoa. Oppilaan yksilöidyllä kirjallisella suostumuksella hänen asiansa käsittelyyn voi osallistua tarvittavia opiskeluhuollon yhteistyötahoja taikka opiskelijan läheisiä.
  • Oppilaan/huoltajan suostumuksella ryhmään voivat kuulua terveydenhoitaja, kuraattori, psykologi, lääkäri, oppilaanohjaaja, opettaja, erityisopettaja tai muu siinä tilanteessa keskeinen henkilö.
  • Se henkilö, jolla huoli herää tai asian selvittäminen työtehtävien perusteella kuuluu, kutsuu ryhmän kokoon, toimii puheenjohtajana ja hankkii oppilaan ja/tai huoltajan kirjallisen suostumuksen.
  • Ryhmän vastuuhenkilö valitaan ennen kuin oppilaan ja huoltajan kanssa istutaan alas tapaamiseen.
  • Vastuuhenkilö vastaa myös opetuksen kannalta välttämättömien tietojen siirtämisestä rehtorille.
  • Vastuuhenkilö vastaa, että asian käsittely kirjataan oppilaan yksilölliseen opiskeluhuoltokertomukseen, joka säilytetään lain vaatimalla tavalla (opiskeluhuollon rekistereihin).
  • Ryhmä on luonteeltaan osallistava ja keskusteleva ja sen tavoitteena on varhainen tuki ja toimintatapa oppilaan/perheen yksityisyyttä kunnioittavaa.
  • Ryhmän jäsenillä on lisäksi oikeus pyytää neuvoa tarpeellisiksi katsomiltaan asiantuntijoilta. Silloin konsultoivasta tahosta tulee asiaan osallistuva taho (ei enää sivullinen). Konsultaatiota pyytävä saa ilmaista salassa pidettäviä tietoja julkisuuslain mukaisesti eli saa antaa tietoja, jotka ovat välttämättömiä virka-aputehtävän, toimeksiannon tai omaan lukuun muutoin suoritettavan tehtävän suorittamiseksi.
  • Ryhmä on nivelvaiheessa hyvä foorumi tietojen luovuttamiseen ja tuen jatkumisen varmistamiseen.

Opiskeluhuoltokertomukseen kirjataan

  • onko käsittelylle oppilaan/huoltajan lupa.
  • oppilaan nimi, henkilötunnus, kotikunta ja yhteystiedot.
  • huoltajan tai muun laillisen edustajan nimi ja yhteystiedot.
  • palaveriin osallistuneet henkilöt ja heidän asemansa.
  • käsiteltävä asia ja vireille panija.
  • kuvaus oppilaan tilanteesta.
  • oppilaan tilanteen selvittämisen aikana toteutetut toimenpiteet.
  • toteutetut toimenpiteet mm. yhteistyö eri tahojen kanssa.
  • aiemmat ja nykyiset tukitoimet.
  • sovitut toimenpiteet ja päätökset.
  • toteutuksesta ja seurannasta vastaavat tahot
  • kirjauksen päivämäärä sekä kirjauksen tekijä ja hänen ammatti- tai virka-asemansa.
  • jos sivulliselle annetaan opiskeluhuoltokertomukseen sisältyviä tietoja, asiakirjaan on lisäksi merkittävä, mitä tietoja, kenelle sivulliselle ja millä perusteella.
Huom! Opiskeluhuoltoa toteuttavat terveydenhuollon ammattihenkilöt kirjaavat oppilaan yksilökohtaista työtä koskevat tiedot potilasasiakirjoihin. Rekisterinpitäjänä on hyvinvointialue. Opiskeluhuoltoa toteuttavat kuraattorit kirjaavat opiskelijan yksilökohtaista työtä koskevat tiedot sosiaalihuollon asiakasasiakirjoihin. Rekisterinpitäjänä on hyvinvointialue. Opiskeluhuollon monialaisen asiantuntijaryhmän vastuuhenkilö kirjaa tiedot opiskeluhuoltokertomukseen. Rekisterinpitäjänä on koulutuksenjärjestäjä.

Salassapito

  • Yksittäistä oppilasta koskevat opiskeluhuollon tiedot ja opiskeluhuoltorekisteriin talletetut tiedot ovat salassa pidettäviä siten kuin julkisuuslain 24 §:ssä säädetään.
  • Salassa pidettäviä tietoja ei saa luovuttaa sivullisille, ellei siihen ole kirjallista, yksilöityä suostumusta oppilaalta tai hänen huoltajaltaan tai tiedon luovuttamiseen oikeuttavaa lain säännöstä.
  • Sivullinen on henkilö, joka ei osallistu oppilaan yksilökohtaisen opiskeluhuollon tarpeen selvittämiseen, toteutukseen tai niihin liittyviin tehtäviin.
  • Salassapidolla tarkoitetaan sekä asiakirjasalaisuutta että vaitiolovelvollisuutta ja tietojen hyväksikäyttökieltoa.
  • Opiskeluhuollon järjestämiseen ja toteuttamiseen osallistuvilla on salassapitovelvollisuuksien estämättä oikeus saada toisiltaan ja luovuttaa toisilleen ja opiskeluhuollosta vastaaville viranomaisille tiedot, jotka ovat välttämättömiä yksilökohtaisen opiskeluhuollon järjestämiseksi ja toteuttamiseksi.
  • Opiskeluhuollon tehtäviä hoitavalla on salassapitosäännösten estämättä oikeus ilmoittaa poliisille henkeen tai terveyteen liittyvästä uhasta.
  • Jos oppilas siirtyy toisen koulutuksen järjestäjän koulutukseen, opiskeluhuollon jatkuvuuden kannalta tarpeellisten salassa pidettävien tietojen siirtoon tarvitaan oppilaan tai hänen huoltajansa suostumus.
Huom! Koulun henkilöstö voi konsultoida aina muita ammattihenkilöitä nimettömästi. Konsultaatio = neuvon kysyminen. Kysyjä antaa tietoa, jonka perusteella vastaaja vastaa.

Oikeus poiketa salassapidosta

  • Opiskeluhuoltotyöhön osallistuvilla on oikeus luovuttaa ilman suostumusta opetuksen asianmukaisen järjestämisen kannalta välttämättömiä salassa pidettäviä tietoja opettajien ja opetushallintoviranomaisten lisäksi myös rehtorille.
  • Pohdi siis vaikuttaako tieto opetuksen järjestämiseen? Rehtorilla kokonaisvastuu kouluyhteisön turvallisuudesta.

Kielto-oikeus 

  • Alaikäisellä on oikeus kieltää huoltajaa osallistumasta itseään koskevan asian käsittelyyn ja saamasta häntä koskevia tietoja painavasta syystä tai jos se on selvästi vastoin hänen etuaan.
  • Arvion edun vastaisuudesta tekee opiskeluhuollon henkilöstöön kuuluva sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö.
  • Asiassa huomioidaan oppilaan ikä, kehitystaso ja muut henkilökohtaiset ominaisuudet sekä asian laatu.

Lähteet