Osana oppimisen tukea tarjotaan erityisopettajan antamaa opetusta, tukea ja ohjausta. Erityisopettajan opetus, erityisjärjestelyhakemusten valmistelu tai esimerkiksi koko lukio-opintojen ajan jatkuva erityisopettajan opetus, tuki tai ohjaus eivät edellytä lukiolain 28 b § mukaista hallintopäätöstä.
Erityisopettaja:
- opettaa, tukee ja ohjaa opiskelijaa
- tiedottaa opiskelijoille ja kotiväelle oppimisen tuen ja erityisopetuksen mahdollisuuksista
- selvittää ja arvioi perusopetuksesta saadun tiedon perusteella uusien opiskelijoiden tuen tarvetta lukio-opinnoissa
- arvioi opiskelijoiden tuen tarvetta sekä tukitoimien toimivuutta yhdessä muun opetushenkilöstön, huoltajien sekä tarvittaessa eri asiantuntijoiden kanssa
- huolehtii omalta osaltaan pedagogiseen tukeen liittyvien asiakirjojen ylläpidosta ja kirjauksista
- toteuttaa opinnot aloittaville opiskelijoille lukiseulat ja hoitaa opiskelijoiden yksilölliset lukitestaukset
- tekee ylioppilastutkinnon erityisjärjestelyjen tarpeen arviointia ja tarvittaessa ohjaa lausuntojen hankkimisessa ja erityisjärjestelyjen hakemisessa ylioppilastutkinnon kokeita varten
- auttaa tarvittaessa aineenopettajia opiskelijoiden tuen tarpeiden huomioimisessa ja osaamisen monipuolisesta osoittamisesta
- huolehtii yhdessä tukitoimista vastaavan opettajan kanssa siitä, että opiskelijalla on tieto mahdollisuudesta saada tukitoimet kirjattua
- tiedottaa rehtoria erityisopetuspäätöksen tarpeesta
- on osallisena hallinnolliseen päätökseen perustuvan erityisopetuksen hakemisessa suunnitellen erityisopetuksen tukitoimet yhdessä opiskelijan kanssa
- vastaa tukitoimien tarpeen arvioinnista ja opiskeluun sekä osaamisen osoittamiseen liittyvien tukitoimien suunnittelusta niille opiskelijoille, joille on tehty erityisopetuksen hallintopäätös
- vastaa opiskelun ja osaamisen osoittamiseen liittyvien tukitoimien koordinoinnista myönteisen erityisopetusta koskevan hallintopäätöksen saaneille opiskelijoiden osalta
- antaa hallintopäätöksen mukaista erityisopetusta, kirjaa tukitoimet, seuraa ja arvioi tukitoimien vaikuttavuutta säännöllisesti
Lähde:
Turun paikallinen lukion opetussuunnitelma 2019 luku 4.2.4.