Osana oppimisen tukea tarjotaan erityisopettajan antamaa opetusta, tukea ja ohjausta. Erityisopettajan opetus, erityisjärjestelyhakemusten valmistelu tai esimerkiksi koko lukio-opintojen ajan jatkuva erityisopettajan opetus, tuki tai ohjaus eivät edellytä lukiolain 28 b § mukaista hallintopäätöstä. 

Erityisopettaja: 

  • opettaa, tukee ja ohjaa opiskelijaa 
  • tiedottaa opiskelijoille ja kotiväelle oppimisen tuen ja erityisopetuksen mahdollisuuksista 
  • selvittää ja arvioi perusopetuksesta saadun tiedon perusteella uusien opiskelijoiden tuen tarvetta lukio-opinnoissa 
  • arvioi opiskelijoiden tuen tarvetta sekä tukitoimien toimivuutta yhdessä muun opetushenkilöstön, huoltajien sekä tarvittaessa eri asiantuntijoiden kanssa 
  • huolehtii omalta osaltaan pedagogiseen tukeen liittyvien asiakirjojen ylläpidosta ja kirjauksista 
  • toteuttaa opinnot aloittaville opiskelijoille lukiseulat ja hoitaa opiskelijoiden yksilölliset lukitestaukset 
  • tekee ylioppilastutkinnon erityisjärjestelyjen tarpeen arviointia ja tarvittaessa ohjaa lausuntojen hankkimisessa ja erityisjärjestelyjen hakemisessa ylioppilastutkinnon kokeita varten 
  • auttaa tarvittaessa aineenopettajia opiskelijoiden tuen tarpeiden huomioimisessa ja osaamisen monipuolisesta osoittamisesta 
  • huolehtii yhdessä tukitoimista vastaavan opettajan kanssa siitä, että opiskelijalla on tieto mahdollisuudesta saada tukitoimet kirjattua 
  • tiedottaa rehtoria erityisopetuspäätöksen tarpeesta 
  • on osallisena hallinnolliseen päätökseen perustuvan erityisopetuksen hakemisessa suunnitellen erityisopetuksen tukitoimet yhdessä opiskelijan kanssa 
  • vastaa tukitoimien tarpeen arvioinnista ja opiskeluun sekä osaamisen osoittamiseen liittyvien tukitoimien suunnittelusta niille opiskelijoille, joille on tehty erityisopetuksen hallintopäätös 
  • vastaa opiskelun ja osaamisen osoittamiseen liittyvien tukitoimien koordinoinnista myönteisen erityisopetusta koskevan hallintopäätöksen saaneille opiskelijoiden osalta 
  • antaa hallintopäätöksen mukaista erityisopetusta, kirjaa tukitoimet, seuraa ja arvioi tukitoimien vaikuttavuutta säännöllisesti 
Lähde:

Turun paikallinen lukion opetussuunnitelma 2019 luku 4.2.4.